Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  535 60420
Sitat av suzannevika Vis innlegg
jeg vet at det finnes ånder og et paranormalt liv....
Vis hele sitatet...
Jeg også, er så sikker på det, at jeg kunne vedda livet mitt på at det fins!
Sist endret av Awareness; 31. oktober 2010 kl. 22:17.
Sitat av Otis Vis innlegg
Jeg tror på det! Har trodd på det før denne hendelsen skjedde meg, men jeg har alltid villet se det med mine egne øyner!

Hadde den sykeste opplevelsen i natt! Vi hadde hvert på fest, så dro jeg til en kompis for å sove der til neste dag. Da jeg hadde lagt meg fikk jeg en syk merkelig følelse pluss at jeg så for meg en man. Han så skummel ut, men så plutselig forsvant ham. Da hadde jeg plutselig 3 kniver i hånden å de mistet jeg rett på siden av hodet mitt med spissen ned. Det så ut som de skulle treffe meg midt i ansiktet.

Jeg så også en veldig rar skygge inn på rommet, men jeg lukket øynene min veldig raskt for å ungå å bli mere skremt. Skyggen så ut som det var en mann inn på rummet som sto å så på meg.
Huset jeg lå i var på en gammel gård.

Jeg vet ikke om dette var ett marerit eller hva det nå var. men det er det skumleste jeg har opplevd. Tror ikke det var mye alkohol i blodet når det hendte. Har ikke hatt mareritt på flere år, så det er litt rart hvis det var det.
Vis hele sitatet...
Du var beruset, du skulle sove/sov i en fremmed seng/sofa som attpåtil var i en gammel gård og du trodde allerede på spøkelser. Helt tydelig en drøm eller noe lignende.

Det finnes også et fenomen, hvis navn ikke er tilgjengelig for meg nå, hvor du er mellom våken og sovende tilstand, men paralysert så du ikke klarer å bevege deg, og typisk ser skikkelser ved sengen din. Virker helt ekte og kan være fryktelig skremmende, men det er altså helt normalt og bare et resultat av prosesser i hjernen din.
Sitat av commie Vis innlegg
Du var beruset, du skulle sove/sov i en fremmed seng/sofa som attpåtil var i en gammel gård og du trodde allerede på spøkelser. Helt tydelig en drøm eller noe lignende.

Det finnes også et fenomen, hvis navn ikke er tilgjengelig for meg nå, hvor du er mellom våken og sovende tilstand, men paralysert så du ikke klarer å bevege deg, og typisk ser skikkelser ved sengen din. Virker helt ekte og kan være fryktelig skremmende, men det er altså helt normalt og bare et resultat av prosesser i hjernen din.
Vis hele sitatet...
tipper du mener søvnparalyse
Sitat av suzannevika Vis innlegg
jeg vet at det finnes ånder og et paranormalt liv....
Vis hele sitatet...
Kan du utdype.. Jeg veit også at det finnes noe paranormalt, og jeg har hatt en rekke opplevelser. Jeg har også klarsyn noe som mange kaller en gave, men som til tider også kan være ganske tungt å leve med.

Temaer rundt det paranormale er fortsatt tabu, og mange ser på en som gal om man sier at slikt finnes. Derfor er det mange som ikke tørr å fortelle om opplevelser de måtte ha hatt, og evner de måtte besitte. Det synes jeg er ganske trist.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Kan du utdype.. Jeg veit også at det finnes noe paranormalt, og jeg har hatt en rekke opplevelser. Jeg har også klarsyn noe som mange kaller en gave, men som til tider også kan være ganske tungt å leve med.

Temaer rundt det paranormale er fortsatt tabu, og mange ser på en som gal om man sier at slikt finnes. Derfor er det mange som ikke tørr å fortelle om opplevelser de måtte ha hatt, og evner de måtte besitte. Det synes jeg er ganske trist.

Vis hele sitatet...
hva ser du eller merker du siden du er klasynt?

har selv noen "evner" som kan være tunge til tider, men vil ikke kalle det evner egentlig.

For å være ærlig så merker jeg den paranormale værdenen så og si daglig.
Siden dere skryter på dere klarsynthet syns jeg dere virkelig burde komme med noen eksempler på paranormale ting dere opplever.
tror klarsynhet bare er folk som vil ha oppmerksomhet eller så er du veldig redd for spøkelser så du tror dem er der
Det jeg ser av paranormale ting kan feks være en finger som stryker meg på låret, eller stemmer som sier hva som skjer før det skjer og stemmer som skriker til andre mennesker at de feks skal spytte ut snusen og like etter så spytter personen ut snusen, eller så kan det være at jeg noen ganger ser noe som kan ligne på demoner i mangel på bedre ord.

Går jeg meg en tur i feks oslo hvor det er mange folk, så flasher det svart forrand øya mine og disse "demonene" prøver å ta meg.

eller så kan det være at jeg ser en skikkelse bevege seg fra kroppen min og inn i tvn, noen ganger så virker det også som at jeg går ut av min egen kropp og går mot tvn, på veien mot tvn så hender det jeg møter på disse "demonene" som prøver å lure meg.

noen ganger så ser jeg også at det kommer noe ut av øyet til folk, de sender et blunk på en måte som treffer øyet mitt, det er det "sjelen" som sender ut.

Dette er bare noen få ting av det jeg har opplevd i det siste, har også blitt lært opp litt om værdenen til disse "demonene" så jeg vet litt om de.



Vet jeg virker som en klin gæren person nå og har vært lakt inn pga psykose, så det kan godt hende jeg er syk, men det virker apsolutt ikke sånn.
hvordan kan stemmer da forklare meg ting før det skjer?
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Siden dere skryter på dere klarsynthet syns jeg dere virkelig burde komme med noen eksempler på paranormale ting dere opplever.
Vis hele sitatet...
- Når jeg møter nye mennesker kan jeg ofte "lese" om de har hatt noen vonde opplevelser i livet.

- Jeg har ved flere anledninger fortalt mennesker ting om deres helsetilstand som de ikke selv har vært klar over. Blant annet ved to anledninger kunne jeg fortelle to jenter at de var gravide ( 1 uke på vei ) . De trodde seff ikke på meg, men jeg overtalte de til å dra til lege. Ganske epic å se ansiktene deres etterpå.

- Når jeg kommer til nye steder/plasser/hus tar jeg ofte ( ikke alltid ) inn energistrømmer, og minner/følelser.

Av konkrete eksempler kan jeg nevne:

- Jeg ringte mine foreldre og fortale at farmoren min var død 2 min etter hun døde ( de satt på hjemme i sammen med henne, og jeg var et annet sted i landet ) . De jeg var sammen med ble litt overrasket da jeg spontant reiste meg fra bordet, og tok overnevnt tlf.

- Jeg har ved flere anledninger fortalt ting / hendelser om avdøde personer jeg alldri har møtt / har hørt om til personer som kjenner/kjente disse. Har flere som kan bekrefte dette. Blant annet ei jente jeg møtte som hadde mistet en av bestevennene sine.

- Jeg har opplevd å få ting kastet etter meg ( bøker), murstein som har flyttet på seg selv, og ett par sko som som flyttet på seg selv. Dette var det også fler som var øyenvitner til.

Dette var noen eksempler i farta. Beklager om noen føler det ikke var konkret nok. Jeg ønsker ikke å gå inn i detaljer på navn osv. da jeg vil beskytte de jeg har hatt kontakt med. For meg er det en æressak. Bør være deres valg om de vil stå frem med sine opplevelser / eventuelle evner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ozzfan: Hvordan er livet som millionær da? Kan du forresten gi noen referanser, f.eks. avisartikler om de storslåtte tingene du har opplevd?
Ozzfan; Kan ikke du sende meg neste lørdags lotto-rekke på en pm a? Vær så snill:
Sist endret av Pablo_P; 10. november 2010 kl. 04:08.
Sitat av Wisternoff Vis innlegg
Var også en gang jeg og en kompis skulle ordne noe å røyke på midt på natta en januar måned. Jeg titter opp mens vi står ute å venter på bønna og ser en liten lysende prikk laaaangt oppe i atmosfæren. Den var på størrelse med en stjerne og kunne se ut som en stjerne. Men den bevegde seg frem og tilbake, fra venstre til høyere. Drit fort, nå snakker vi om at den tilbakela flere kilometer/mil på bare sekunder. Pluttselig bare kjørte den i en rettning og ble borte.

Dette var ikke en satelitt eller den internasjonale romstasjonen, jeg har sett de sveve saaakte forbi jorda før. Tvilsomt at det var en brennende gass, lyn eller noe heller. Jeg tipper virkelig dette var en UFO eller en form for vesen som er litt utenfor vår nåværende fatteevne av hva liv er.
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest gjennom alle 11 siden i tråden vil jeg bare si at jeg har sett AKKURAT samme greia du snakker om sammen med 2 venner som vitne og ikke bare en, men mange spredd utover himmelen! sykt spessielt, noen som vet hva dette fenomenet kan være?

Også vil jeg si at jeg ikke tror direkte på spøkelser slik man ser på film, men jeg tror på gode og dårlige energier som kan henge igjen om man har fått en brå død f.eks mord, selvmord eller en tragisk ulykke eller noe sånt.. eller om det har vært mye elendighet i ett hjem f.eks så vil det henge igjen dårlige energier som man føler på seg TROR jeg da... Jeg mener også at himmel helvette gud satan osv... egentlig er beskrivelsen på gode og dårlige energier som er i verden her. Eller kansje vi alle allerede er døde og blitt dømt til ett så så langt liv i helvette (jordkloden) før vi kan komme opp igjen til det paradiset vi alle skulle ønske vi kom til når vi døde hvem vet, mye spennende i verden her vi ikke vet, det er HELT sikkert.
Sist endret av DC89; 10. november 2010 kl. 05:20.
Er det sånn at ingen i verden av alle disse som påstår de har paranormale/overnaturlige krefter ikke vil ha $1.000.000?
Når man så enkelt kan få 1 million dollar bare ved å bevise at man faktisk besitter disse evnene.

Skjønner ikke hvordan folk kan bare blindt tro på at det finnes så mye mer. Jeg vil gjerne tro det selv, men klarer ikke. Ikke før jeg får sett det selv.
Sist endret av Nath; 10. november 2010 kl. 08:35.
Spåkoner, tannfeer, julenisser, spøkelser, troll i skogen, hekser, sokketrollet, klarsynte, dodraugen, gjenferd

*sukk* Vil det noen gang ta slutt.
Folk som påstår de har evner driter seg så jævlig ut. Og tror så mye på det selv og kan aldri bevise en dritt. Eneste argument: Det er noe annet der ute.
Ozzfan: Hvorfor vil du ikke jobbe for mer forståelse for fenomenet da? Jeg antar du ikke har oppsøkt mennesker som ønsker forske/dokumentere evnen din? Hva med å la noen uavhengige og respektable individer følge deg litt rundt med kamera f.eks. og dokumentere hva som skjer? Eller kanskje ideelt sett om det var mulig å lage en test.

Du kunne prøve James Randi's $1million test. Det er vel ca 6 millioner kroner. Det kunne du bruke bra på deg selv eller en annen verdig sak. Det går ut på at du sender en søknad som beskriver dine evner (og du har jo gjort flere forsøk på å beskrive det), hvordan det kan demonstreres og hva som telles som negative og positive bevis, blant annet. Testen er altså noe DU i utgangspunktet lager.
Selv har jeg sett min familie stirre på meg etter deres død mens jeg såv og våknet mitt på natten med de døde fremfor meg selv med svarte øyner og hvit hud, men desverre... Alt det overlater jeg til fantasien. Ta en LSD trip, så tror du jeg vet hva jeg snakker om.

Uansett, jeg har alltid vært veldig fritenkende når det gjelder slike ting. Det egenskaper i menneskets hjerne vi enda ikke har kontroll over. Men spøkelser og slike ting er nok litt oppskrytt...
Selv tror jeg ikke på spøkelser og andre ting som ikke har blitt beskrevet vitenskapelig.
Har også luftet rundt en tanke i det siste som jeg har tenkt å spørre dere som ser spøkelser om.

Etter min forståelse så er det først og fremst gjenferden av mennesker man ser. Det jeg da lurer på er hvorfor det bare er mennesker? Hvorfor har ingen noen gang sett gjenferden til en Gorgonops eller en Mammut? Er det slik at vi er så spesielle at det kun er oss mennesker som kan bli spøkelser, og i så fall, hvorfor det?
Ozzfan: Vet ikke helt om jeg skal le eller synst synd på deg. Det værste av alt er at det faktisk virker som du tror på det selv og imotsetning til de som faktisk klarer å lure penger av folk med dette faenskapet.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
- Når jeg møter nye mennesker kan jeg ofte "lese" om de har hatt noen vonde opplevelser i livet.

- Jeg har ved flere anledninger fortalt mennesker ting om deres helsetilstand som de ikke selv har vært klar over. Blant annet ved to anledninger kunne jeg fortelle to jenter at de var gravide ( 1 uke på vei ) . De trodde seff ikke på meg, men jeg overtalte de til å dra til lege. Ganske epic å se ansiktene deres etterpå.

- Når jeg kommer til nye steder/plasser/hus tar jeg ofte ( ikke alltid ) inn energistrømmer, og minner/følelser.

Av konkrete eksempler kan jeg nevne:

- Jeg ringte mine foreldre og fortale at farmoren min var død 2 min etter hun døde ( de satt på hjemme i sammen med henne, og jeg var et annet sted i landet ) . De jeg var sammen med ble litt overrasket da jeg spontant reiste meg fra bordet, og tok overnevnt tlf.

- Jeg har ved flere anledninger fortalt ting / hendelser om avdøde personer jeg alldri har møtt / har hørt om til personer som kjenner/kjente disse. Har flere som kan bekrefte dette. Blant annet ei jente jeg møtte som hadde mistet en av bestevennene sine.

- Jeg har opplevd å få ting kastet etter meg ( bøker), murstein som har flyttet på seg selv, og ett par sko som som flyttet på seg selv. Dette var det også fler som var øyenvitner til.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke noe på.
Sist endret av Gamgee; 10. november 2010 kl. 16:29.
Tror hun driter ganske greit i om du tror henne eller ikke om hun tror på seg selv..
Klarsynte/(svaksynte) mennesker er etter min mening personer som er sterkt sinnsforvirret. Hvorfor er det som regel kvinnfolk som påstår at de har denne evnen? Så et program på NRK som heter puls, som handlet om alternativ medisin og "Healing". Der en kjent healer hadde "live"-show, 98 % av publikum var halv-feite kvinner. Er det tilfeldig?
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Klarsynte/(svaksynte) mennesker er etter min mening personer som er sterkt sinnsforvirret. Hvorfor er det som regel kvinnfolk som påstår at de har denne evnen? Så et program på NRK som heter puls, som handlet om alternativ medisin og "Healing". Der en kjent healer hadde "live"-show, 98 % av publikum var halv-feite kvinner. Er det tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Kanskje det har noe med at overvektige kvinner har større sjans for å ha fysiske plager som de trenger hjelp med?
Jeg tror ikke på noe overnaturlig. Det meste kan forklares. Skummle lyder kan ofte spores til gammle knirkete møbler, og syner kan ofte være lys utenifra. Jeg vet ikke om dette er mulig, men skummle rom eller lignende kan kanskje skape en effekt hvor du tror du ser ting. Jeg er også ofte litt småredd om jeg har sett en jævlig film samme dagen, men har skjelden søvnproblemer på grunn av dette.
Kort svar: nei

Jeg tror det finnes andre der ute enn oss, men jeg tror ikke på paranormale ting. Science FTW!
Jeg har lagt merke til at jeg ser Ugler før og etter noen jeg kjenner har dødd. Jo nærmere disse personene som dør står meg, jo mere Ugle er det å se eller høre. (Noen andre som har lagt merke til noe slikt?)

Jeg tror det kanskje er mere mellom himmel og jord, en det vi ser med det blotte øye, men jeg benekter mesteparten av dette ny moderne synsk, healer, engle-tale vissvasset.
Annen hver kvinne i dette landet, som har passert 32 år, er jo enten healer, synsk, eller har blitt voldtatt av en ånd.
Personlig tviler jeg på at det eksisterer ånder, spøkelser, elementer, etc i det vi anser som vår verden.
Jeg tror heller det finnes andre, og muligens parallelle dimensjoner til vår egen, at de på en måte kan være forbundet med vår, og at det finnes forskjellige svake punkter i denne forbindelsen som gjør at det fra tid til annen dukker opp hendelser vi i dag ser på som overnaturlige.
Sitat av doctor Vis innlegg
Jeg har lagt merke til at jeg ser Ugler før og etter noen jeg kjenner har dødd. Jo nærmere disse personene som dør står meg, jo mere Ugle er det å se eller høre. (Noen andre som har lagt merke til noe slikt?)

Jeg tror det kanskje er mere mellom himmel og jord, en det vi ser med det blotte øye, men jeg benekter mesteparten av dette ny moderne synsk, healer, engle-tale vissvasset.
Annen hver kvinne i dette landet, som har passert 32 år, er jo enten healer, synsk, eller har blitt voldtatt av en ånd.
Vis hele sitatet...
Har sett på filmen The Fourth Kind at folka der så ugler utenfor vinduet sitt hver gang det skjedde noe, skal vitstnok være sant.
Sitat av zevz Vis innlegg
Har sett på filmen The Fourth Kind at folka der så ugler utenfor vinduet sitt hver gang det skjedde noe, skal vitstnok være sant.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fou...nd#Controversy
Jeg bor i en leilighet i en bygård midt i oslo, høyt under taket og et ganske stort rom. Har opplevd en del ekle ting på dette rommet, føler hele tiden at jeg bli iakttatt, kjenner kulde, ser ting i øyekroken og skygger. Det verste er det som skjer når jeg sover, midt på natten. Føler at dynen blir dratt forsiktig av meg noen ganger og føler plutselig vekt på dynen, også kaldt i rommet da. Moren min har lest i kort før og var ganske flink i det, og jeg tror jeg kanskje har arvet noe av ''kraften'' til å oppleve sånt. Synes det ikke er direkte skummelt og blir ikke redd, er bare irriterende. Noen andre med samme erfaringer?
Så forresten Paranormal Activity akkurat, gjorde ikke akkurat ting bedre..
Sist endret av Heisenberg1; 15. november 2010 kl. 15:57.
Hver gang jeg har drømt at jeg har mistet tenner så har noen nær meg blitt syke/havnet på sykehuset/dødd. Sist gang jeg drømte at jeg mistet tenner så var det bare å vente å se hva som skjedde. 1-2 dager etterpå ble min mor innlagt på sykehuset. Tidligere har det vært at folk har blitt alvorlige syke, og at folk har dødd dagen eller to dager etter at jeg drømte dette.

Selvfølgelig kan dette være en tilfeldighet, jeg vet ei.
Nei... alt kan bevises på en måte, kan det ikke er det bare bull!
Jeg hadde en mormor som var veldig åndelig av seg, Hun kunne heele og se ting som jeg da ikke mente var normalt, hun var heller aldri redd døden, dagen hun døde samlet hele familien våres hos henne uten og avtale noenting på forhånd helt tilfeldig, jeg var så liten at jeg var den eneste som ikke fikk sakt hade enda vi hadde et veldig nært forhold. Noen dager etter begravelsen, merket jeg en hånd på skulderen som var varm, og en stemme som sa navnet mitt og at alt var bra, i skrekk og gru løp jeg ut derifra og merket hun aldri igjen. Etter dette har jeg sett MYE rart, men det værste var en kald vinterkveld på hvervenbukta i oslo, jeg og to venninner kjørte opp på fjellet for og ta en røyk, var ikke is på vannet men veldig veldig kaldt heller ikke snø hmm tror det var i september. Vi hørte en kvinne stemme som sang opera og det var faktisk utrolig Vakkert, vi skrek tilbake som noen drittunger men hun forsatte og synge, vi tenkte jo kansje hun øvde til en forestilling på nye operan i oslo da disse sangerne har en tindens til og være litt freaky. HUn hadde laaangt lyst hår som dekket annsiktet svar kjole barbeint og hettelignende på hode. Hun gikk frem og tilbake langs lille stranda og sang i sorg, da hun plutselig gikk mot vannet fikk vi skjokk og ropte ikke drep deg selv, vi var stivna og så på, det var kjempee ekkelt, det tok fire minutter hvor hun var under vann (borte) og kom opp igjen og sang like pent, noe som er UMULIG i denne kulda. det var så creepy at da løp vi inn i bilen og gassa på. da jeg og hun ene så ned snudde hun seg og det var et sterkt lys som sve i øynene man kunne ikke se henne, vi skrek helt likt og det gjorde alt enda mere iverbevisende at vi alle så det samme. aldri dratt dit igjen, Er jo spennende og hun er ikke slem, tror hun ventet på noen som hun elsket.. Har sett mye rart men dette var nok det jeg så mest tydelig! Som sakt finnes mye mellom himmel og jord, ( og til deg som så noe blå grått det er JIN de ser man bare i speilene, de er ikke så snille så man skal ikke kontakte de eller se tilbake.
Her er en video fra TED.com som forklarer hvorfor vi har en tendens til å "tro" på ulogiske ting.

Forøvrig har jeg null tiltro til usynlige vesener og ting man ikke kan kontrollere vitenskapelig.
Religioner er sinnsykdom. Når vi lar oss herse med av religiøse er vi idioter.
Tror ikke på det og vil nok aldri tro på det. De som opplever noe bruker vanligvis ikke lang nok tid til å finne ut om det er andre svar på det de har sett. En refleksjon i et vindu, en defekt stikkontakt, damp, skygger, lys, trekk, vind osv.
Vel er det NOEN som KAN komme med bevis her på forumet?

Bilder/videoer ett eller annet?
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Vel er det NOEN som KAN komme med bevis her på forumet?

Bilder/videoer ett eller annet?
Vis hele sitatet...
hadde en film fra der jeg og en kompis var i et gammelt hus for 1 års tid siden, på den filmen hadde vi faktisk fått med på filmen der en kaffekanne falt ned i gulvet helt uten videre... vi satt i en sofa mitt i rommet med kamera mot alt av dører osv.. skal prøve å finne den filmen.
Sitat av MrLee Vis innlegg
hadde en film fra der jeg og en kompis var i et gammelt hus for 1 års tid siden, på den filmen hadde vi faktisk fått med på filmen der en kaffekanne falt ned i gulvet helt uten videre... vi satt i en sofa mitt i rommet med kamera mot alt av dører osv.. skal prøve å finne den filmen.
Vis hele sitatet...
Do that, tråden ble nermest tatt over av "vitenskapen" her så eventuelle videoer fra brukerne av forumet her ville kanskje sette de "troende" i et bedre lys?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Do that, tråden ble nermest tatt over av "vitenskapen" her så eventuelle videoer fra brukerne av forumet her ville kanskje sette de "troende" i et bedre lys?
Vis hele sitatet...
Nope.

En film, i ukontrollerte omgivelser er maksimalt anekdotisk. Det er trivielt å fake om en vil jukse, og ymse faktorer som stabilitet i tekanna kjem dårleg fram på film.

Kort sagt er ikkje anekdoter interessante - det må kunne reproduserast i kontrollerte former for at det skal ha diskusjonsverdi.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nope.

En film, i ukontrollerte omgivelser er maksimalt anekdotisk. Det er trivielt å fake om en vil jukse, og ymse faktorer som stabilitet i tekanna kjem dårleg fram på film.

Kort sagt er ikkje anekdoter interessante - det må kunne reproduserast i kontrollerte former for at det skal ha diskusjonsverdi.
Vis hele sitatet...
Vel vi kommer vel aldri til å komme i mål med denne tråden da, Slashdot?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Vel vi kommer vel aldri til å komme i mål med denne tråden da, Slashdot?
Vis hele sitatet...
Dude...

spør en vilkårlig illusjonist om måter å velte ei tekanne på, og du kjem til å få lista opp minst ti forskjellige måter å gjere det på. Samtlige metoder vil sjå heilt fine ut på film.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dude...

spør en vilkårlig illusjonist om måter å velte ei tekanne på, og du kjem til å få lista opp minst ti forskjellige måter å gjere det på. Samtlige metoder vil sjå heilt fine ut på film.
Vis hele sitatet...
@Slashdot: Vel, dude.

Èn video er iallefall bedre enn ingen video.
Vi kommer vel egentlig aldri til å få noe klart svar heller.
Rett og slett fordi hver eneste video vil bli sett på som juks og fanteri.

Og det skal jeg si meg enig i, mye ser bra ut på film og bør tas med en stor klype salt i enkelte tilfeller, men det er også underholdene. Kanskje det ligger noe i en video, kanskje ikke.

Til dere som tror på paranormale ting; Ghost Adventures på youtube og Travel Channel har fått et ganske godt rykte på seg for å være legitime og "for real". Bedøm selv!
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Ozzfan; Kan ikke du sende meg neste lørdags lotto-rekke på en pm a? Vær så snill:
Vis hele sitatet...
Kan ikke du respektere at andre åpner seg på forumet for å gi nyttig svar til denne tråden, isteden for søppel svar?

Jeg tror at det er noe mere enn øynene og dagens vitenskap kan se. Ja, mye av det er juks og fanteri. Men, man må vel oppleve det for å tro det.

Og det greierne om at hjærnen og sansene som gjør slik at du tror du så noe du ikke så, skjer vel det også, men engang for mye, er ganske overbevisende?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Èn video er iallefall bedre enn ingen video.
Vis hele sitatet...
Nei, en video tatt opp i ukontrollerte omgivelser der personer hevder at noko skjer er nøyaktig like godt eller dårlig som ingen video, men kun orda frå dei personane. Gi meg et videokamera og et kvarter, så skal eg fake det på en overbevisande måte.
Eksempler på at slike videoer er, som slashdot påpeker, utrolig lett å forfalske, og ikke bør tas hverken som bevis eller indikasjon på noe som helst, kan sees her: http://www.scienceofscams.com/
Sitat av Provo Vis innlegg
Eksempler på at slike videoer er, som slashdot påpeker, utrolig lett å forfalske, og ikke bør tas hverken som bevis eller indikasjon på noe som helst, kan sees her: http://www.scienceofscams.com/
Vis hele sitatet...
Wow, den siden med 7 videoer ga jo svaret på at alle videoer er falsk.

Diskuterer dere hvor lett det er å forfalske en video, eller om en video kan brukes som bevis?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Wow, den siden med 7 videoer ga jo svaret på at alle videoer er falsk.

Diskuterer dere hvor lett det er å forfalske en video, eller om en video kan brukes som bevis?
Vis hele sitatet...
Så du påstanden i det hele tatt? Det er eksempler på at slike videoer er veldig lette å forfalske, selv om de virker overbevisende, og at de derfor ikke kan brukes som hverken bevis eller indisier på noe som helst.
Dere må gjerne komme med bevis som også vi "vitenskapelige" kan akseptere.
Det er en grunn til at f.eks uidentifiserte flygende objekter kalles UFO og ikke romskip fra andre verdener - LOL.
Jeg tror ikke på det i det hele tatt. Har et lite inntrykk av at mange ikke kan forklare noe rart som skjer og derfor skylder de på overnaturlige ting.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så du påstanden i det hele tatt? Det er eksempler på at slike videoer er veldig lette å forfalske, selv om de virker overbevisende, og at de derfor ikke kan brukes som hverken bevis eller indisier på noe som helst.
Vis hele sitatet...
Jeg så påstanden, var bare litt ironisk at du linket til en side med 7 videoer på som et bevis på at det ikke kan finnes videoer eller bilder for den del, av paranormale ting.

Jeg vet at de ikke kan brukes som bevis for vitenskapen, men de kan brukes som teoretiske bevis på at det kan finnes. Dere skal ikke se bortifra at det finnes noe som ikke øye eller dagens vitenskap kan se.

Det at dere er så sterkt i mot det, skjønner jeg ikke helt. Vil dere absolutt ha rett på "det er ikke vitenskapelig bevist, det finnes ikke, punktum." Eller synes dere at det bare er latterlig at folk tror på noe dere ikke har opplevd? Forklar meg.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Jeg så påstanden, var bare litt ironisk at du linket til en side med 7 videoer på som et bevis på at det ikke kan finnes videoer eller bilder for den del, av paranormale ting.
Vis hele sitatet...
Du skjønte tydeligvis ikke poenget, da. Det er ikke noe bevis på at det ikke kan finnes videoer av ekte fenomener. Det er eksempler på hvor lett det er å forfalske videoer. Og så lenge hvem som helst kan lage falske videoopptak av paranormale fenomener hjemme på gutterommet så kan ikke slike videoer anses som hverken bevis eller indikasjon på at fenomenene er ekte.

Sitat av eskil2k
Jeg vet at de ikke kan brukes som bevis for vitenskapen, men de kan brukes som teoretiske bevis på at det kan finnes.
Vis hele sitatet...
Teoretiske bevis? Hva mener du med det? "Vitenskapen" er ikke en levende entitet som krever sterke bevis før den lar seg overbevise – vitenskap er i hovedsak et tankesett; en måte å anvende logikk og kritiske innfallsvinkler for å komme nærmest mulig den objektive virkeligheten. Det tankesettet har alle godt av å bruke i det daglige, og det er ikke forbeholdt forskere i lab-frakk.

Sitat av eskil2k
Dere skal ikke se bortifra at det finnes noe som ikke øye eller dagens vitenskap kan se.

Det at dere er så sterkt i mot det, skjønner jeg ikke helt. Vil dere absolutt ha rett på "det er ikke vitenskapelig bevist, det finnes ikke, punktum." Eller synes dere at det bare er latterlig at folk tror på noe dere ikke har opplevd? Forklar meg.
Vis hele sitatet...
Definer "i mot det". Jeg er ikke "mot" det paranormale. Og jeg har aldri sagt at "det finnes ikke, punktum". Det jeg har sagt er at de paranormale fenomenene folk påberoper seg – slik som gjenferd, kommunikasjon med døde, synskhet, telepati, fjernsyn, healing osv – i høyeste grad burde ha latt seg bevise nå. Hvis de eksisterer har de eksistert minimum så lenge det har eksistert mennesker, og den vitenskapelige metode har eksistert i drøyt 2000 år. Man skulle da tro at noen hadde klart å bevise eksistensen av disse fenomenene i løpet av den tiden når det i prinsippet er så enkelt – for det har blitt prøvd utallige ganger, men aldri lykkes. Det medfører at sannsynligheten for at fenomenene er ekte krymper stadig nedover mot null, og den har passert "ekstremt lite sannsynlig" for lenge siden. Derfor forholder jeg meg ikke til det som umulig, men som ekstremt lite sannsynlig.

På individnivå føler jeg ikke jeg har noe jeg skulle sagt angående folks tro på religion eller paranormalitet, med mindre de tar det opp til diskusjon – det er hver enkelts business. Men på samfunnsnivå synes jeg det er synd at så mange ikke tar i bruk sin kritiske og logiske sans og stiller seg spørsmål ved sine oppfatninger. De er kritiske til hva myndighetene sier, og tror gjerne de lyver om alt mulig rart, men at krystallhealeren de bruker, som tar 2000 kr i timen for å svinge en stein i en tråd over brystet deres, kanskje ikke har rent mel i posen – eller i det minste at han eller hun kanskje tar feil – det faller de ikke inn. Det er snakk om å prøve å være kritisk og analysere seg frem til hva som er mest sannsynlig at er riktig i stedet for å bare anta ting man har lyst til å tro på, samt å forstå at subjektive oppfatninger og sanseinntrykk ikke nødvendigvis er akkurat det de først ser ut til å være.