Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1365
Hei

Jeg skal ut å reise i starten av februar og har lyst til å dokumentere med litt video. Jeg har et stramt budsjett og er litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg kan strekke meg til noe rundt 3000,- men helst noe litt under.

Bruksområde:

-Siden videomaterialet mest sannsynlig skal ende opp på nett så er jeg ikke avhengig av HD-kvalitet (eller?).
-Det jeg dermed er opptatt av er linsen. Jeg blir alltid glad av bilde med liten dybdefokus ala makromode så dette kan være en retningslinje når det gjelder valg av kamera (altså bra linse). Jeg skulle vel aller helst investert i en DOF-adapter, men da blir det plutselig dyrt igjen.
-Jeg er også veldig glad i svart/hvitt da jeg aldri har blitt imponert av fargene på billige "camcorders" så fargekvalitet er ikke nødvendigvis min førsteprioritet (unødvendig med 3CCD?)
-Kameraet bør helst være kompakt, lite og ha en grei batterikapasitet
-At kameraet fungerer i relativt dårlige lysforhold er også viktig da det først og fremst er på kvelden det vil bli brukt.

Hittil har jeg sett på JVC GZMS100 (scoret høyt på dårlige lysforhold på camcorderinfo.com), JVC GZ-MG330 og Samsung HMX10 som er budsjett HD-kameraet til samsung. Prisen på disse er 2000, 3000ish og 2500,- på nett.

Jeg heller litt mot Samsungen fordi jeg rett og slett er blitt lurt av det lekre designet til HMX10en, men det virker ikke som Samsung har noe godt rykte når det gjelder videokameraer og at det ikke duger i mørke omgivelser, til tross for at det har en LED-lampe i fronten. JVC kan vel heller ikke skryte på seg å være det beste i VK-bransjen, men youtubevideone jeg har sett av GZMS100 ser ut til å være veldig lovende (ja jeg vet at youtube voldtar videokvalitet etc).

Målet mitt er å ende opp med kameraet som treffer mine kriterier best i denne prisklassen. Ingen grunn til å komme med kommentarer om at jeg må over 10K-lappen for å få "noe som duger" for det har jeg ikke råd til. Det er også uaktuelt å spare opp til noe dyrere da jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger.
Det er godt mulig at jeg er litt vel kresen med tanke på prisklasse, men det er jo verdt et forsøk! Kom med ideer!