Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1270
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
W64.Rugrat.3344 er det første viruset som kjører på 64-bit maskiner.

Viruset er et såkalt "proof-of-concept"-virus. Dette betyr at viruset gjør minimalt med skade, men er skapt for å demonstrere en sårbarhet i et system. W64.Rugrat.3344 er det første kjente viruset som klarer å angripe 64-bits windowsprogrammer på IA64 systemer,Windows 64-bit AMD64 skal i følge Symantec ikke være påvirket av virustrusselen.

Foreløpig er 64-bits maskiner en minoritet blandt verdens datamaskiner, og siden viruset ikke kan kjøre på 32-bits kode, regner man med at viruset ikke vil få særlig spredning.
Sist endret av SilverKhan; 28. mai 2004 kl. 21:50.
Dette kan jo bli starten på en ny bølge med verre virus. Det virker som om jo mer avansert utstyr vi produserer, jo flere virus kommer. Jaja, jeg er uansett ikke rammet med 3,0 ghz p4'en min =)
Loeve: det er bedre att slike virus blir laget slik att MS får patchet hullene sine, en att "bad ass, brenne opp hardware, slette all warez" kommer først og voltar deg sidelengs..

SilverKhan: Er det AMD sin virus/buffer overflow beskyttelse som redder den, eller er det forskjellige windows 64 bit versjoner det er snakk om?
Det kom ikke akkurat som noen bombe. Viruset er såvidt jeg har skjønt ikke veldig avansert heller.
Spørsmålet er vel hvorfor det ikke rammet Linux for 64-bit i stedet?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av RoadKill
SilverKhan: Er det AMD sin virus/buffer overflow beskyttelse som redder den, eller er det forskjellige windows 64 bit versjoner det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Hos symantec står det at viruset er skrevet i IA64 assmebly kode, så det ser ut til at det er derfor den er IA64 spesifikk.
Mulig jeg tar feil men
I like turtles
Skyfex's Avatar
og siden viruset kan ikke kjøre på 32-bits kode
Vis hele sitatet...
Skriveleif? "kan ikke" -> "ikke kan"

Uansett.. Synes ikke dette var en spesielt viktig nyhet. Ikke akkurat noe stor greie. OMG! Noen skrev et virus i IA64 Asm. !!!11en!!!
SkyFex:
Det er ikek stort fordi noen skrev et virus i IA64 Asm, men fordi det er det første som er skrevet i IA64 Asm
Er jo gjevnt over 2 nyheter i uken uansett, bedre enn ikkeno