Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2066
Så det nå når jeg så film at det var røde og blå prikker på skjermen, er der bare når jeg ser film og på noen bilder. Er det bare GPU som viser bildene/video feil eller er det noe galt med skjermen?
Det du ser er døde pixler, ser det nesten bare når det er helt svart bakgrunn på skjermen din. Hele skjermen din består av flere millioner pixler (røde grønne og blå) RNG farger.
arkas: nei, det er ikke døde piksler, døde piksler er helt svarte, såkalte hyperaktive piksler er hvite, men såkalte 'stuck' piksels har farger.

siden det bare er der på film og noen bilder, er døde pixler utelukket, nesten garantert

det heter forresten RGB.

en skjerm i full-HD har bare i overkant av 2 millioner piksler
Sist endret av VivaLatrina; 29. desember 2008 kl. 21:15.
OffTopic: 2280000 pixler akkurat, men nok om den saken.

Skal jeg levere inn skjermen til komplett?
Det er ofte en grense for hva som dekkes av garanti på døde pixler. Må ofte være 2-3 i samling ellernosånt. HTC mobiler har faktisk denne regelen. En død pixel er ikke nok.

Men dette er produsentens garanti. Og jeg misstenker at norsk forbrukerkjøpslov har litt å si i den saken. Om den er kjøpt privat selvsagt.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
OffTopic: 2280000 pixler akkurat, men nok om den saken.

Skal jeg levere inn skjermen til komplett?
Vis hele sitatet...
janpfo: det er skjermen din, som er på 1900x1200 oppløsning, full HD er definert som 1920x1080....

men tilbake til saken; det er mange programmer der ute som hevder å kunne løse opp i slike "døde" piksler, ved å flashe med noen jævla epileptiske farger, men de virker skjeldent. sikker på at det er døde pixler, siden de bare er synlige av og til?

hvis du har mange av dem synes jeg du først du skal teste skjermen på en annen pc, for å se om problemet vedvarer. hvis det gjør det, tar du kontakt med komplett, eller hvor du enn har kjøpt den.

hvis det bare er en eller to stk, burde du kunne leve med dem, men såklart, det er jo surt med "døde" piksler. selv har jeg aldri hatt problemer med slike (jeg har en stk acer-skjerm og en stk chimei, kanskje det skjer oftere på dyre skjermer med veldig lav oppdateringshastighet?)