Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 8832
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå må jeg bare prøve å være litt vag her ut av frykt for å bli gjenkjent, men det har seg slik at et familiemedlem av meg - vi er begge kvinner - nylig forlot den voldelige mannen sin.

Dette er en mann som har stått bak flere drap og sliter med vrangforestillinger. Han sover med kniv under puta og hører stemmer i hodet. På godt norsk; han er klin gæren. Totalt uforutsigbar. Om noen har sett "Cape Fear" her inne, minner han meg litt om Max Cady ... Han har tidligere kidnappet, grisebanket og voldtatt en eks over en periode på flere dager.

Dette familiemedlemmet forlot denne mannen for en stund siden, og bor nå i egen leilighet. Både hun, jeg og politiet er enig i at voldsalarm og besøksforbud kommer til å føre til hennes død, så det er uaktuelt. Denne mannen dukker opp på døra, og synes hun er verdens vakreste prinsesse det ene øyeblikket, før hun er et ludder som skal dø det neste. Jeg vil ikke gå i noe mer detalj ANG hva han gjør, men det skjønner dere nok sjøl ...

Spørsmålet mitt er, hva kan gjøres?

Har noen vært i lignende situasjon tidligere og kan komme med råd? Akkurat nå ser jeg egentlig bare to "løsninger": han blir tatt med såpass mye stoff at han havner inne i mange år, eller at noen knerter han.

Denne posten er forresten kanskje bare helt fiktiv.
Hvordan vet du at han har begått flere drap? Hvis dette stemmer vil vel han havne i kasjotten en stund og vipps problem løst-
Både hun, jeg og politiet er enig i at voldsalarm og besøksforbud kommer til å føre til hennes død
Vis hele sitatet...
Hvorfor?

Har noen vært i lignende situasjon tidligere og kan komme med råd? Akkurat nå ser jeg egentlig bare to "løsninger": han blir tatt med såpass mye stoff at han havner inne i mange år, eller at noen knerter han.
Vis hele sitatet...
Ser den, men ingen av de delene burde du være ansvarlig for å realisere.

Spørsmålet mitt er, hva kan gjøres?
Vis hele sitatet...
Bittelitt vanskelig å svare på, lurer mest på den avgjørelsen dere tok med politiet ang. voldsalarm og besøksforbud? Mest interessert i voldsalarm-delen.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Hvordan vet du at han har begått flere drap? Hvis dette stemmer vil vel han havne i kasjotten en stund og vipps problem løst-
Vis hele sitatet...
Denne mannen har allerede sonet en lang dom. Om han hadde gjort noe nytt, hadde det stilt seg litt annerledes.
Folk banker slike folk gratis. Gå til nærmeste MC klubb og fortell ståa. De hater slike svin
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvorfor?



Ser den, men ingen av de delene burde du være ansvarlig for å realisere.



Bittelitt vanskelig å svare på, lurer mest på den avgjørelsen dere tok med politiet ang. voldsalarm og besøksforbud? Mest interessert i voldsalarm-delen.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg ikke høres krass ut, men det er jo statistisk sett farligst for en slått kvinne etter at man får besøksforbud. Denne mannen er svært godt kjent av politiet, for forskjellige handlinger. En politimann dro familiemedlemmet mitt til siden og sa: "Nå får du ikke besøksforbud og voldsalarm, for da dør du."
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå mener jeg ikke høres krass ut, men det er jo statistisk sett farligst for en slått kvinne etter at man får besøksforbud. Denne mannen er svært godt kjent av politiet, for forskjellige handlinger. En politimann dro familiemedlemmet mitt til siden og sa: "Nå får du ikke besøksforbud og voldsalarm, for da dør du."
Vis hele sitatet...
Hvorfor får ikke vedkommende en voldsalarm? De brukes vel ikke før det står til, eller har jeg misoppfattet konseptet?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hvorfor får ikke vedkommende en voldsalarm? De brukes vel ikke før det står til, eller har jeg misoppfattet konseptet?
Vis hele sitatet...
Familiemedlemmet har sagt til politiet at dersom hun ringer de og det legges på, må de komme. Men det er noe med det "offisielle" rundt voldsalarm som ville trigget denne mannen spesifikt. Han har en enorm fysisk styrke og har gjort veldig grove ting i affekt. Han hører stemmer osv. En voldsalarm ville vært tidenes fornærmelse i hans øyne.

Uff, nå blir det spesifikt og kanskje litt vasete, men greia er at en voldsalarm ville gjort han så rasende at jeg tror han ville drept familiemedlemmet mitt på stedet.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Antiex Vis innlegg
Folk banker slike folk gratis. Gå til nærmeste MC klubb og fortell ståa. De hater slike svin
Vis hele sitatet...
Denne mannen er velkjent og fryktet. Hadde han vært et mer "normalt" svin hadde dette vært en glimrende idè.
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:32.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Denne mannen er velkjent og fryktet. Hadde han vært et mer "normalt" svin hadde dette vært en glimrende idè.
Vis hele sitatet...
Tror du undervurderer lokale mc klubber. Disse samarbeider med glede for å få sånne til å svi
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Tror du undervurderer lokale mc klubber. Disse samarbeider med glede for å få sånne til å svi
Vis hele sitatet...
Hmm, det er mulig ... Men litt enkel "grisebank" hadde ikke bitt på der, da må det nok dras lengre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå må jeg bare prøve å være litt vag her ut av frykt for å bli gjenkjent, men det har seg slik at et familiemedlem av meg - vi er begge kvinner - nylig forlot den voldelige mannen sin.

Dette er en mann som har stått bak flere drap og sliter med vrangforestillinger. Han sover med kniv under puta og hører stemmer i hodet. På godt norsk; han er klin gæren. Totalt uforutsigbar. Om noen har sett "Cape Fear" her inne, minner han meg litt om Max Cady ... Han har tidligere kidnappet, grisebanket og voldtatt en eks over en periode på flere dager.

Dette familiemedlemmet forlot denne mannen for en stund siden, og bor nå i egen leilighet. Både hun, jeg og politiet er enig i at voldsalarm og besøksforbud kommer til å føre til hennes død, så det er uaktuelt. Denne mannen dukker opp på døra, og synes hun er verdens vakreste prinsesse det ene øyeblikket, før hun er et ludder som skal dø det neste. Jeg vil ikke gå i noe mer detalj ANG hva han gjør, men det skjønner dere nok sjøl ...

Spørsmålet mitt er, hva kan gjøres?

Har noen vært i lignende situasjon tidligere og kan komme med råd? Akkurat nå ser jeg egentlig bare to "løsninger": han blir tatt med såpass mye stoff at han havner inne i mange år, eller at noen knerter han.

Denne posten er forresten kanskje bare helt fiktiv.
Vis hele sitatet...
Hvis situasjonen er så ille som du beskriver, at han står bak flere drap, lider av vrangforestillinger og sover med kniv under puta er det kanskje en bedre idé å oppsøke et av de 47 krisesentetrene om det ligger et i nærheten. Det er i hvert fall mindre risikabelt enn å slippe han inn, uten voldalarm fordi hu er livredd for konsekvensene.

Krisesentertilbudet er det eneste hjelpetiltaket med særlig kompetanse på å gi beskyttelse, sikkerhet, råd og veiledning til kvinner, menn og barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner.
Vis hele sitatet...
Sist endret av knert1; 28. desember 2020 kl. 00:38.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvis situasjonen er så ille som du beskriver, at han står bak flere drap, lider av vrangforestillinger og sover med kniv under puta er det kanskje en bedre idé å oppsøke et av de 47 krisesentetrene om det ligger et i nærheten. Det er i hvert fall mindre risikabelt å slippe han inn, uten voldalarm fordi hu er livredd for konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Men hun kan ikke være på krisesenter for alltid :/ Hun slo opp med han for noen måneder siden nå.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er såpass ille er det ikke annet å gjøre enn å gå "off grid", komme seg bort og sørge for at denne mannen ikke klarer å relokalisere deg (bytte etternavn etc.) Mulig Politiet kna hjelpe deg med dette. Det er dessverre ikke mye å få gjort, i Norge tar vi bedre var gjerningsperson enn ofre.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis mulig få deg en pistol (ja, det er et drastisk steg, men hvis det er snakk om liv og helse er det nødvendig). Eventuelt kniv og pepperspray(ikke slik ubrukelig "selvsforsvarspray", ekte pepperspray, ikke lovlig Norge) kombo er beste alternativet.

Som alarm er det beste å få seg en ekstremt høy alarm, type 100db+ som kan trigges manuelt og kan tiltrekke seg oppmerksomhet/skremme unna angriper.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hun kan ikke være på krisesenter for alltid :/ Hun slo opp med han for noen måneder siden nå.
Vis hele sitatet...
Da greier jeg ikke helt se andre løsninger enn se på muligheten til å få
Adressesperre
Trusselutsatte personer kan få sperret adresse ("hemmelig adresse") i folkeregisteret, hvis politiet mener det er grunnlag for slik beskyttelse. Adressesperring finnes i to varianter. Den mildeste kalles "fortrolig adresse" (kode 7) og innebærer at adressen ikke skal utleveres til private. Den andre er "strengt personlig adresse" (kode 6) og innebærer at opplysninger om adressen ikke skal gis ut til noen. Den egentlige adressen finnes da bare i en del av folkeregistersystemet, som kun er tilgjengelig for Skatteetaten. Kun autoriserte personer i Skattedirektoratet vil da ha tilgang til adressen
Vis hele sitatet...
https://jusleksikon.no/wiki/Folkeregisteret
Bytte navn, eller stå i det og håpe på det beste.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjenner problemstillingen godt er vokst opp med voldelig far, drapsmann og besøksforbud. Flere tiår med uønsket kontakt og forsøk på å manipulere seg inn i varmen igjen.

Det er riktig at besøksforbud og voldsalarm ikke har mye effekt. Men hun bør kreve det som heter omvendt voldsalarm da får han en fotlenke som varsler sentralen og henne om han nærmer seg hennes GPS soner på kartet.
Om hun er oppriktig redd for sitt eget liv ved å anmelde og frykter hevn så er eneste mulighet å flytte til hemmelig adresse for å bli kvitt han. Traumebånd/stockholmsyndrom kan ta mange år å bryte og siden hun fortsatt har samme telefonnummer som før og ikke flytter så kan det hende at hun fortsatt har et bånd til han og håp om at han skal bli snill. Isåfall er det ekstremt viktig med kunnskap, opplæring og behandling. Krisesenter tilbyr gode kurs man kan gå på for å lære om voldssirkelen, traumebånd og forstå at han ikke endrer seg. De gode glimtene med prinsesjarm er bare skuespill og ikke genuint og det er viktig å skjønne så man ikke faller for det! Man trenger ikke bo på krisesenter for å gå på kurs eller i samtaler.

Min far stalket oss og meg når jeg flyttet for meg selv, tok kontakt med jobb, venner osv for å finne ut hvor jeg bodde. Kan ikke beskrive den lettelsen og freden etter jeg fikk hemmelig adresse, skjulte meg fra internett, telefonkataloger, skiftet jobb og sa fra til ny sjef om hvis noen ringte og ville ha info om meg så avvis og si jeg ikke jobber her.. Det var hardt et års tid dårlig samvittighet for å bryte all kontakt fullstendig og ganske stress å være på vakt og fortelle andre om ståa men i dag er jeg glad for at jeg og familien min er fri.

Det er ikke noe du kan gjøre om hun ikke vil selv men om hun virkelig vil få tilbake livet og livskvaliteten må hun bryte all kontakt enten det skjer ved flytting eller anmeldelse.
For råd og hjelp kan du som venn eller hun selv ringe 116006 hjelpelinje for de som utsettes for vold og trusler i nære relasjoner.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Familiemedlemmet har sagt til politiet at dersom hun ringer de og det legges på, må de komme. Men det er noe med det "offisielle" rundt voldsalarm som ville trigget denne mannen spesifikt. Han har en enorm fysisk styrke og har gjort veldig grove ting i affekt. Han hører stemmer osv. En voldsalarm ville vært tidenes fornærmelse i hans øyne.

Uff, nå blir det spesifikt og kanskje litt vasete, men greia er at en voldsalarm ville gjort han så rasende at jeg tror han ville drept familiemedlemmet mitt på stedet.
Vis hele sitatet...
Mitt råd er å flytte på hemmelig adresse, blokkere overalt, og deretter anmelde han. Advokater og politiet er godt kjent med risikoen for eskalering og realisering av trusler etter anmeldelse, men denne mannen med sin lange krimhistorikk og psykiske lidelse ville blitt henta og satt i varetekt med en gang en sånn anmeldelse kom inn.
Drit i om det sårer egoet hans, sånne folk skal sitte bak lås og slå! Husk at om det ikke er henne han banker lenger eller dreper så kommer det til å være en annen... Det er en kampanje akuratt nå som heter Taushet tar liv, folk rundt slike situasjoner har en juridisk plikt til å varsle.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En politimann dro familiemedlemmet mitt til siden og sa: "Nå får du ikke besøksforbud og voldsalarm, for da dør du
Vis hele sitatet...
Dette virker litt fishy.
Politiet mener det er fare for hennes liv så det er best å ikke røre?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Kanskje det er TS som lider av vrangforestillinger😂😂😂 og har innbilt seg alt dette?
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, er vel mer behagelig å tenke det enn å innse at dette nok er realiteten til ganske mange forslåtte kvinner her i dette landet.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette virker litt fishy.
Politiet mener det er fare for hennes liv så det er best å ikke røre?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg egentlig ikke er så uvanlig, dessverre :/ Selv om man skulle håpe det. Jeg ringte politiet en gang fordi jeg ikke hadde fått tak i henne på lenge, og da tok de det veldig seriøst, men når folk er så pill råtne som han her det gjelder, så er det ikke så mye de kan stille opp med i lengden. Politiet er nok også veldig klare over at besøksforbud er 50/50 på om det gjør vondt verre.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for flotte svar av veldig mange her. Familiemedlemmet mitt har et barn (h*n bor ikke hos henne av åpenbare grunner) så å flytte vekk, endre navn og bo på hemmelig adresse er dessverre ikke en mulighet.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for flotte svar av veldig mange her. Familiemedlemmet mitt har et barn (h*n bor ikke hos henne av åpenbare grunner) så å flytte vekk, endre navn og bo på hemmelig adresse er dessverre ikke en mulighet.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å flytte til en annen leilighet som man ikke oppfører på 1881, og endre navn på sosiale medier selvom man har barn. Faktisk er det at hun har barn noe som gjør det enda viktigere å skjerme seg fullstendig fra denne mannen!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for flotte svar av veldig mange her. Familiemedlemmet mitt har et barn (h*n bor ikke hos henne av åpenbare grunner) så å flytte vekk, endre navn og bo på hemmelig adresse er dessverre ikke en mulighet.
Vis hele sitatet...
Hvis barnet likevel ikke kan være hos mor pga frykten for at han kan dukke opp når som helst er det vel bedre å ta med barnet på hemmelig adresse?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er fullt mulig å flytte til en annen leilighet som man ikke oppfører på 1881, og endre navn på sosiale medier selvom man har barn. Faktisk er det at hun har barn noe som gjør det enda viktigere å skjerme seg fullstendig fra denne mannen!
Vis hele sitatet...
Ja, og flytte er faktisk noe hun jobber med for øyeblikket, men hun kan jo ikke kutte kontakt med alt og alle siden hun har unge. Å bytte navn på sosiale medier og å gå "off grid" er jo to forskjellige ting, som folk foreslo her.

(Familiemedlemmet mitt flytter ikke for at han ikke skal vite hvor hun bor, men fordi situasjonen etter flyttingen vil gjøre at han IAF ikke kan oppsøke henne for en rolig voldtekt i ny og ne lengre ...)
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvis barnet likevel ikke kan være hos mor pga frykten for at han kan dukke opp når som helst er det vel bedre å ta med barnet på hemmelig adresse?
Vis hele sitatet...
Nå må jeg prøve å ikke være for spesifikk her, men han har aldri gjort noe mot ungen - selv om det er et faktum at han har lyst. Barnet kommer på besøk her og der, men situasjonen er selvfølgelig ikke holdbar - blir ikke mange overnattinger på rad for å si det sånn. Han har en viss respekt for å ikke klikke mongo når det er andre som er direkte involvert.

Familiemedlemmet mitt er i ferd med å endre bosituasjon - og hemmelig adresse kan bli en realitet - men hun kan ikke gå "off grid" som jeg nevnte tidligere. Og hemmelig adresse i området vi bor i, vil ikke ha den største funksjonen. Ungen er ikke bitteliten, og hun vil ikke rive opp h*n med røttene. Så å flytte til en ny plass og begynne helt på nytt under hemmelig adresse og nytt navn er liksom ikke aktuelt dersom hun vil ha kontakt med ungen sin.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Jeg føler veldig med deg og dine nærmeste! For en forferdelig situasjon det er.

Mitt tips er å søke om omvendt voldsalarm, som er veldig effektivt. Den virker slik at om personen er innen flere 1000 kvadratkilometere fra offeret så går alarmen hos politiet og de ryker ut for å arrestere vedkommende og offeret får beskjed på minuttet. Det gir en STOR trygghet! https://www.riksadvokaten.no/documen...dt-voldsalarm/

Slik er det mulig å leve uten å måtte se seg over skulderen.

I morgen kan du ta kontakt og be om dette. Jeg ønsker dere alle senkede skuldre. Dette virker!
Fikk du nettopp løsningen på sølvfat?
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei!

Jeg føler veldig med deg og dine nærmeste! For en forferdelig situasjon det er.

Mitt tips er å søke om omvendt voldsalarm, som er veldig effektivt. Den virker slik at om personen er innen flere 1000 kvadratkilometere fra offeret så går alarmen hos politiet og de ryker ut for å arrestere vedkommende og offeret får beskjed på minuttet. Det gir en STOR trygghet! https://www.riksadvokaten.no/documen...dt-voldsalarm/

Slik er det mulig å leve uten å måtte se seg over skulderen.

I morgen kan du ta kontakt og be om dette. Jeg ønsker dere alle senkede skuldre. Dette virker!
Vis hele sitatet...
Takk for hyggelig og nyttig svar; jeg skal høre med henne i morgen og se hva hun sier. Dette er et direkte sitat fra linken din (takk!):

Den som bryter ilagt besøksforbud må påregne at påtalemyndigheten påstår omvendt voldsalarm som straff.


Problemet er at vi ikke har råd til å søke om besøksforbud som han kan bryte som deretter gjør at hun kanskje får denne ordningen - det må i såfall være garantert. Man skulle tro at det var det når det er en så grov situasjon som dette, men man blir behandlet veldig annerledes av politiet i slike situasjoner ut ifra om man har rulleblad som nysnø eller ikke. Det har ikke familiemedlemmet mitt ...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Familiemedlemmet har sagt til politiet at dersom hun ringer de og det legges på, må de komme. Men det er noe med det "offisielle" rundt voldsalarm som ville trigget denne mannen spesifikt. Han har en enorm fysisk styrke og har gjort veldig grove ting i affekt. Han hører stemmer osv. En voldsalarm ville vært tidenes fornærmelse i hans øyne.

Uff, nå blir det spesifikt og kanskje litt vasete, men greia er at en voldsalarm ville gjort han så rasende at jeg tror han ville drept familiemedlemmet mitt på stedet.
Vis hele sitatet...
Okei. Det blir ikke for spesifikt, jo mer spesifikt jo lettere vil det være å kunne gi råd. Skjønner denne situasjonen er spesiell, men kan ikke se for meg at finnes en løsning som ikke fornærmer hans øye eller andre sanser.

Kan foreslå å revurdere den alarmen, eller en forsvarsspray?
https://www.clasohlson.com/no/bsafes.../p/Pr366564000

Problemet er at vi ikke har råd til å søke om besøksforbud
Vis hele sitatet...
Det koster ingenting å søke om besøksforbud. Har dere prøvd?
Sist endret av Jokke; 28. desember 2020 kl. 02:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Okei. Det blir ikke for spesifikt, jo mer spesifikt jo lettere vil det være å kunne gi råd. Skjønner denne situasjonen er spesiell, men kan ikke se for meg at finnes en løsning som ikke fornærmer hans øye eller andre sanser.

Kan foreslå å revurdere den alarmen, eller en forsvarsspray?
https://www.clasohlson.com/no/bsafes.../p/Pr366564000
Vis hele sitatet...
Jeg er mest redd for å bli gjenkjent og at det skal eskalere noe. Jeg overdriver ikke når jeg sier at vedkommende er velkjent. Men, et slags våpen er jeg enig i at hadde vært på sin plass.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er mest redd for å bli gjenkjent og at det skal eskalere noe. Jeg overdriver ikke når jeg sier at vedkommende er velkjent. Men, et slags våpen er jeg enig i at hadde vært på sin plass.
Vis hele sitatet...
Nei hvorvidt du overdriver eller ikke, det vet jeg ikke. Kan også skjønne redselen for at det er noe han skal komme over, men hvis det skremmer deg for mye må du søke råd hos politiet eller advokat om hvordan du kan gå frem.

Det sitter ingen her inne som kan gi deg svar som vil gjøre deg helt komfortabel og sikker på at det vil gå, det nærmeste du vil komme er ett par pekepinner på hva du kan gjøre.

Som du selv sier forventer man en behandling fra politiet, men blir møtt med en annen. Det skjer blant annet fordi at hver sak og opplevelse med politiet er individuell.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for hyggelig og nyttig svar; jeg skal høre med henne i morgen og se hva hun sier. Dette er et direkte sitat fra linken din (takk!):

Den som bryter ilagt besøksforbud må påregne at påtalemyndigheten påstår omvendt voldsalarm som straff.


Problemet er at vi ikke har råd til å søke om besøksforbud som han kan bryte som deretter gjør at hun kanskje får denne ordningen - det må i såfall være garantert. Man skulle tro at det var det når det er en så grov situasjon som dette, men man blir behandlet veldig annerledes av politiet i slike situasjoner ut ifra om man har rulleblad som nysnø eller ikke. Det har ikke familiemedlemmet mitt ...
Vis hele sitatet...

Hei.

Bare hyggelig og alle tips kan hjelpe i deres situasjon.


Du kan se bort i fra den setningen når det er snakk om et så alvorlig tilfelle som det du beskriver her.

Han skal ikke få muligheten til å bryte et besøksforbud da jeg ønsker at du/dere søker om et omvendt besøksforbud. Det er mye strengere og mer betryggende for offeret. Hennes bakgrunn er irrelevant.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for hyggelig og nyttig svar; jeg skal høre med henne i morgen og se hva hun sier. Dette er et direkte sitat fra linken din (takk!):

Den som bryter ilagt besøksforbud må påregne at påtalemyndigheten påstår omvendt voldsalarm som straff.


Problemet er at vi ikke har råd til å søke om besøksforbud som han kan bryte som deretter gjør at hun kanskje får denne ordningen - det må i såfall være garantert. Man skulle tro at det var det når det er en så grov situasjon som dette, men man blir behandlet veldig annerledes av politiet i slike situasjoner ut ifra om man har rulleblad som nysnø eller ikke. Det har ikke familiemedlemmet mitt ...
Vis hele sitatet...
Nettopp. Det spørs hva han skryter på seg, og hvor mye politiet faktisk veit. Dessuten stiller jo fort familiemedlemmet ditt dessverre litt svakere om hun har mye grums på rullebladet. Til slutt er det som du selv sier at politiet behandler saker mer og mer forskjellig jo flere faktorer som er involvert. Spørs jo også hvem som skal vurdere dette. Nettopp fordi slike saker behandles så forskjellig hadde det vært heldig fint med oppdateringer om hva hun bestemmer seg for og hvordan det går, om det er mulig?
Denne situasjonen kjenner jeg så alt for godt til selv. Jeg hadde kjøpt meg en pang pang.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er mange unnskyldninger her for å bortforklare hvorfor hun ikke kan søke hjelp eller gjøre de grepene som trengs for å få han ut av livet. Er du kvinnen du skriver om? Skulle nesten tro det pga alle unnskyldningene.

Man trenger ikke leve off grid i skauen for å bo på en ny adresse han ikke går vite om. Med hans rulleblad vil hun garantert få besøksforbud mot han uten å nøle, er du allikevel usikker så snakk med en advokat. Man har fri rettshjelp i familievoldsaker.
Og for fremtidens skyld er det ofte sånn at barnet må bytte skole om voldsmannen oppsøker barnet og bruker i manipuleringen sin av mor, det å la barnet være en brikke i spillet hans, sette barn og mor i fare via overvåkning og sporing /stalking kan ikke unnskyldes med at man ikke vil ta barnet ut i ny skole.
Får man livet ødelagt av en farlig psykopat er det eneste som gir henne livet tilbake igjen å kutte absolutt all kontakt, aldri svare han mer eller noe.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nettopp. Det spørs hva han skryter på seg, og hvor mye politiet faktisk veit. Dessuten stiller jo fort familiemedlemmet ditt dessverre litt svakere om hun har mye grums på rullebladet. Til slutt er det som du selv sier at politiet behandler saker mer og mer forskjellig jo flere faktorer som er involvert. Spørs jo også hvem som skal vurdere dette. Nettopp fordi slike saker behandles så forskjellig hadde det vært heldig fint med oppdateringer om hva hun bestemmer seg for og hvordan det går, om det er mulig?
Vis hele sitatet...

Ja, det er liksom det ... Jeg skal holde dere oppdatert framover. Familiemedlemmet mitt er veldig redd og ganske tiltaksløs. Jeg håper jeg klarer å dytte henne til å foreta seg noe (..rasjonelt), for denne situasjonen er IAF ikke holdbar.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med hans rulleblad vil hun garantert få besøksforbud mot han uten å nøle, er du allikevel usikker så snakk med en advokat. Man har fri rettshjelp i familievoldsaker.
Og for fremtidens skyld er det ofte sånn at barnet må bytte skole om voldsmannen oppsøker barnet og bruker i manipuleringen sin av mor, det å la barnet være en brikke i spillet hans, sette barn og mor i fare via overvåkning og sporing /stalking kan ikke unnskyldes med at man ikke vil ta barnet ut i ny skole.

Får man livet ødelagt av en farlig psykopat er det eneste som gir henne livet tilbake igjen å kutte absolutt all kontakt, aldri svare han mer eller noe.
Vis hele sitatet...
The truth is best served cold.

Er enig i det "Taktløs Håbrann" sier. Spesielt den siste delen om at du ikke blir kvitt disse menneskene, med skadene de bringer, uten å 'greyrocke' dem, som de kaller det.

https://www.psychologytoday.com/us/b...-rock-strategy
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 99_problems Vis innlegg
Denne situasjonen kjenner jeg så alt for godt til selv. Jeg hadde kjøpt meg en pang pang.
Vis hele sitatet...
Det er noe som definitivt vurderes.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er mange unnskyldninger her for å bortforklare hvorfor hun ikke kan søke hjelp eller gjøre de grepene som trengs for å få han ut av livet. Er du kvinnen du skriver om? Skulle nesten tro det pga alle unnskyldningene.

Man trenger ikke leve off grid i skauen for å bo på en ny adresse han ikke går vite om. Med hans rulleblad vil hun garantert få besøksforbud mot han uten å nøle, er du allikevel usikker så snakk med en advokat. Man har fri rettshjelp i familievoldsaker.
Og for fremtidens skyld er det ofte sånn at barnet må bytte skole om voldsmannen oppsøker barnet og bruker i manipuleringen sin av mor, det å la barnet være en brikke i spillet hans, sette barn og mor i fare via overvåkning og sporing /stalking kan ikke unnskyldes med at man ikke vil ta barnet ut i ny skole.
Får man livet ødelagt av en farlig psykopat er det eneste som gir henne livet tilbake igjen å kutte absolutt all kontakt, aldri svare han mer eller noe.
Vis hele sitatet...
Jeg merker at om dere vil gruble på om jeg skriver om meg selv eller ei egentlig er helt greit MTP anonymitet, men det må sies at det er ekstremt mange variabler IFT vold i nære relasjoner, og at det er provoserende at folk tror at besøksforbud er en "cure all", når jeg forteller at selv politiet sier man ikke skal gjøre det i denne situasjonen.

Ungen er ikke et barn. Det handler ikke om å bytte skole.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
The truth is best served cold.

Er enig i det "Taktløs Håbrann" sier. Spesielt den siste delen om at du ikke blir kvitt disse menneskene, med skadene de bringer, uten å 'greyrocke' dem, som de kaller det.

https://www.psychologytoday.com/us/b...-rock-strategy
Vis hele sitatet...
Jeg skal videreformidle den artikkelen. Jeg er helt enig der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skal videreformidle den artikkelen. Jeg er helt enig der.
Vis hele sitatet...
Godt å høre, siden du er i videreformidlende-ånd må du gjerne sende meg en PM om du vil ha flere lenker til relevante kilder.

vi alle har en fortid

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg merker at om dere vil gruble på om jeg skriver om meg selv eller ei egentlig er helt greit MTP anonymitet, men det må sies at det er ekstremt mange variabler IFT vold i nære relasjoner, og at det er provoserende at folk tror at besøksforbud er en "cure all", når jeg forteller at selv politiet sier man ikke skal gjøre det i denne situasjonen.

Ungen er ikke et barn. Det handler ikke om å bytte skole.
Vis hele sitatet...
Så ikke det her innlegget før nå men;
Ville bare si til deg at jeg har forståelse for frustrasjonen din. Du beskriver ikke en situasjon som er noe en kan leve med over tid, og jeg er sikker på at du når ut til ''oss'' fordi du søker hjelp og støtte.

Når du da blir møtt med tekster og holdninger du oppfatter som noe avfeiende og avvisende ville jeg bare anerkjenne det. Jeg kan forstå at du føler det som at du ikke blir trodd og at folk gir deg ett svar som gjentar seg selv flere ganger. Det er nok mer frustrerende det enn jeg kan forstå i din situasjon, selv om jeg kan forestille meg det.

Ofte når en kommer over tråder med en situasjon som er beskrevet så unikt som din, tenker man at det enten er overdrevet eller ikke-sant. Jeg vil tro det er fordi det er vanskelig å se for seg at noen i en såpass desperat situasjon når ut til ett nettsamfunn som freak (no offence) for rådgivelse ifht. noe som dette.

Det forsterker seg også gjerne når du (TS) kan tydes som at du setter deg i motverge, da blir det vanskelig å holde samtalen gående og selv om du anerkjenner med 'ja jeg hører deg'-svar så tror jeg du vil se at det alle svar har til felles er; du må oppsøke politiet, vi vet i grunn ikke.
Sist endret av Jokke; 28. desember 2020 kl. 03:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, er politiet så ibblandet som det virker og truslene virker ekte, fyren er voldsdømt for alvolige ting tidligere og er kraftig psykotisk så må en jo bare få fyren tvangsinnlagt da han er en fare for andre. Jeg føler noe skurrer i historiene dine.
Jeg sier ikke at det ikke skjer at ustabile mennesker havner mellom stoler mellom psykiatri og fengsel. Men det er spesielt at politiet ikke anbefaler voldsalarm.

Eksen vil ikke få vite at hun har voldsalarm og mtp historikken du viser til så burde en forvaringsdom ha lav terskel i domstolen.

Poenget med besøksforbud er jo at politiet får utvidet mulighet til å straffeforfølge folk dersom de bryter forbudet.
Det gir ingen mening at politiet sier at en person er for farlig for at de vil benytte de mulighetene lovverket gir for å beskytte den uskyldige parten.

Kanskje en advokat burde involveres.
Man skulle tro at med vedkommendes historikk og hvis dere forteller politiet at dere føler dere trua på livet så skulle vel noen tiltak komme. Kanskje det er en sak for psykiatrien
Omvendt voldsalarm brukes (av en eller annen) grunn lite, men skulle det brukes noe sted så måtte det vel være her. Forstår at du er redd for hva han kan gjøre i tiden mellom søknaden og før det er på plass. Kan hun gå off the grid i mellomtiden?

Ellers hadde jeg personlig kjøpt meg noe å forsvare meg med, lovlig eller ikke lovlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
, og at det er provoserende at folk tror at besøksforbud er en "cure all", når jeg forteller at selv politiet sier man ikke skal gjøre det i denne situasjonen.

Ungen er ikke et barn. Det handler ikke om å bytte skole.
Vis hele sitatet...
Besøksforbud er jo bare ett av de mange gode rådene du har fått her i tråden. Og hver gang du får et godt råd har du flere årsaker til hvorfor det ikke er mulig. Om ungen ikke er et barn så du faktisk regne med at barnet er smertelig klar over hvor mye vold moren har vært utsatt for. Jeg vil si at alle barn av foreldre som utøver gjentakende vold mot partner så vet barna om volden. Og ofte blir de brikker i spillet selv også, forsøker å gå i mellom, forsøker å blidgjøre osv.

På tide å ta en skikkelig prat med ungen, være helt ærlig og fortelle at "faren din kommer til å drepe meg" så nå flytter vi og heretter må vi leve på skjult hemmelig adresse. Det handler om at kvinnen tar ansvar for egen sikkerhet, og men også barnets/ungens ve og vel. Barn tar skade av å bo i voldelige hjem. Barn tar skade av frykten for vold, uroen, det å gå å vente på neste helvete. Og barn tar skade av å ha en relasjon til voldelig psykopat. Barnet trenger ikke en slik far. Så ungen/tenåringen vil nok forstå langt mer enn du tror i denne saken.

Du heier på løsninger som pistol, kniv, mcgjeng osv. Slutt å tenke på den måten. En hensynsløs gærning som i årevis har jult og skambankt kona si kan utløse frys respons bare ved å snakke hardt til henne, det er umulig å vite om hun vil klare å skyte når det virkelig gjelder. Om du tror fyren blir sint pga voldsalarm, anmeldelse osv. Hva tror du skjer om han catcher hun med et våpen hun ikke makter å bruke?

Start med et opphold på krisesenter for mor og barn. Slik at de får dempet angsten nok til å tenke nøye gjennom dette, og også få korrekt veiledning fra de som faktisk kan noe om dette. De som jobber på krisesenteret. Snakk med barnet og få barnet til å forstå. Så er det adresseendring og trygghet.
Sist endret av _abc_; 28. desember 2020 kl. 13:27.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg merker at om dere vil gruble på om jeg skriver om meg selv eller ei egentlig er helt greit MTP anonymitet, men det må sies at det er ekstremt mange variabler IFT vold i nære relasjoner, og at det er provoserende at folk tror at besøksforbud er en "cure all", når jeg forteller at selv politiet sier man ikke skal gjøre det i denne situasjonen.

Ungen er ikke et barn. Det handler ikke om å bytte skole.
Vis hele sitatet...
Da må du lese om igjen hva jeg har skrevet. Har ikke sagt at besøksforbud er en cure all, jeg kan denne problematikken altfor godt og sier at å skjerme seg 100% fra kontaktmuligheter gjennom å få nytt nummer og flytte til en adresse han ikke kjenner er uhyre viktig for å ivareta sikkerhet. Da tenker jeg ikke bare på med drap og vold men den sikkerheten og roen man trenger for å rehabiliteres fra traumer, bryte traumebånd og få et liv uten alt stresset og frykten han bringer inn i livet. Det å ikke gi han innpass i sin verden og hverdag er viktigere enn et besøksforbud da besøksforbud ofte blir brutt uansett så lenge de fortsatt har kontaktmuligheter. Allikevel bør saken anmeldes både tilfelle noe skjer og fordi han kommer til å garantert fortsette å skade andre og det betyr mye for deres fremtidige sak og sikkerhet at det foreligger så mange anmeldelser på han som mulig slik at saken blir tatt alvorlig. Les om kampanjen taushet tar liv og ring 116006 for råd og hjelp.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Altså, er politiet så ibblandet som det virker og truslene virker ekte, fyren er voldsdømt for alvolige ting tidligere og er kraftig psykotisk så må en jo bare få fyren tvangsinnlagt da han er en fare for andre. Jeg føler noe skurrer i historiene dine.
Vis hele sitatet...
For utenforstående kan ofte historier om vold i nære relasjoner skurre særlig når den som forteller unnskylder råd og tiltak som en blir tipset om. Det har som regel med at den voldsutsatte ikke tenker rasjonelt selv pga traumebånd og derfor jeg mistenker at den som har skrevet tråden selv er den voldsutsatte. Man skal aldri tvile på historier om vold eller overgrep og ting er lettere sagt enn gjort, forstår allikevel hvor tanken din kommer fra men det er mange psykologiske faktorer i en sånn sak som gjør at offeret forholder seg til voldsmannen på en annen måte enn hva de som ikke er psykisk og emosjonelt skadet av personen gjør..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For utenforstående kan ofte historier om vold i nære relasjoner skurre særlig når den som forteller unnskylder råd og tiltak som en blir tipset om. Det har som regel med at den voldsutsatte ikke tenker rasjonelt selv pga traumebånd og derfor jeg mistenker at den som har skrevet tråden selv er den voldsutsatte. Man skal aldri tvile på historier om vold eller overgrep og ting er lettere sagt enn gjort, forstår allikevel hvor tanken din kommer fra men det er mange psykologiske faktorer i en sånn sak som gjør at offeret forholder seg til voldsmannen på en annen måte enn hva de som ikke er psykisk og emosjonelt skadet av personen gjør..
Vis hele sitatet...
Spekulasjoner i psykologi kan jo være spennende det men argumentet mitt er frittstående fra alle potensielle psykologiske faktorer, jeg kan bare basere meg på informasjon gitt her og si hva jeg tenker om det.