Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010548
Psykedelisk bakverk
Pappeske med kleshengere i utenfor teltet, koblet sammen med teltets innsug for luftsirkulasjon. Aldri sviktet meg hvertfall
Kjapt spørsmål: Hvor lang tid tar det minimum fra man setter frø i jorda til man har ferdig tørka/cura buds klare til bruk?
Kommer an på strain osv, men vill tippe 10-12 uker. Da tenker jeg på auto's.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg fikk noen frø med på kjøpet da jeg kjøpte CBD-olje tidligere i år, og planta de for moro skyld. Hadde aldri noe særlig behov for å gro cannabis selv, men ettersom de var gratis så putta jeg de i en potte og tenkte ikke noe særlig mer på det annet enn da jeg vannet andre planter. Det ser ut som det begynner å blomstre her, men siden jeg er helt (heh) grønn på dette feltet så lurer jeg rett og slett på hvordan jeg burde fortsette herfra? Vil det være tilstrekkelig å sørge for nok sollys og vann/næring eller burde jeg ta andre grep for å sikre best mulig yield? Vil det være smart å skjære vekk de delene av planten som tilsynelatende ikke blomstrer?

Slenger med et bilde som viser hvordan ståa er. Det blomstrer flere steder på planten, dette er bare for å illustrere. tatt i går.

Vis hele sitatet...
Gikk bra til slutt. Endte med i underkant av 25g ferdig produkt.

Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Skal du ikke trimme det?
Joda, jeg skal bruke "avskjæret" til andre ting.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Prøv å lage deg en olje. Er veldig lett. Og kan gjøres på kjøkkenet.

Trenger Alkohol en sikt og kaffefilter.

Legg avklippet i et norgesglass, og hiv det i frysen. Legg flasken med alkohol i frysen. La begge ligge til dagen etter. Jo kaldere jo bedre.

Etter 24 timer. Hell oppi nok alkohol til at du er godt over toppen av avkappet.

Jo mer jo bedre egentlig... Tar bare lenger tid å sile, og fordampe. Tar du for lite, så ender du opp med at avkappet bare suger til seg alkoholen, og du ender opp med lite sluttprodukt.

Rist godt i 15-20 sekund. Og sil igjennom en kaffe sil eller en melsikt. Hvis du lar plantematerialet ligge for lenge i alkohol, så ender du opp med mye klorofyll og dritt i olja. Etter du har silt av plantematerialet. Så siler du alkoholen igjennom et kaffefilter.

Deretter er det bare å helle den suppa oppi en ildfast form, og sette den oppå en gryte med kokende vann. Bruk god tid og luft godt.

Når alkoholen er dampet bort så bruker du et barberblad eller et blad fra en tapetkniv og skrap opp oljen. Legg den på bakepapir.
Hvis oljen er veldig seig å vanskelig å ha med å gjøre, så putt den i frysen noen minutter. Så løsner den lett fra bakepapiret.

Oljen kan brukes til alt. Røyk den, bland den i smør/olje, drypp den i kakao. Hva enn du vil.
Takk for tipset! Ingen dum idé.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan se ut som bladene har hvite flekker, men det er pga blitz.
Brukte en "diy" løsning for at hele den tynne stengelen skulle falle, men den holder seg nogenlunde uten også.
Stått ca 2-3 ukers tid (tror jeg, husker ikke helt)

Lurer litt på om noen kanskje vet hva som er galt med den, om dere ser på nederste bildet.
Bladene krøller seg liksom litt innover som en "klo" for å sammenligne med noe.
Ikke kjørt noe nutes av noe slag, kun rent vann om jorden blir for tørr.

Det skal nevnes at jeg først brukte en dårlig type jord som minne mer om gjørme, så det endte med at jeg måtte bytte jord, noe jeg gjorde så forsiktig som mulig for å ikke skade røtter eller planten generelt.
Tok ca en dag, så var den like stødig som før i den nye jorda, men dårlig med livstegn (stress kanskje?)






Egentlig bare ett lite hobbyprojekt, så om det er feilet så har jeg alltids lært og kan prøve på nytt.

TLR Noen som vet hva som kan være galt ettersom bladene krummer seg slik, eventuelt tips videre?

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Prøv å lage deg en olje. Er veldig lett. Og kan gjøres på kjøkkenet.

Trenger Alkohol en sikt og kaffefilter.

Legg avklippet i et norgesglass, og hiv det i frysen. Legg flasken med alkohol i frysen. La begge ligge til dagen etter. Jo kaldere jo bedre.

Etter 24 timer. Hell oppi nok alkohol til at du er godt over toppen av avkappet.

Jo mer jo bedre egentlig... Tar bare lenger tid å sile, og fordampe. Tar du for lite, så ender du opp med at avkappet bare suger til seg alkoholen, og du ender opp med lite sluttprodukt.

Rist godt i 15-20 sekund. Og sil igjennom en kaffe sil eller en melsikt. Hvis du lar plantematerialet ligge for lenge i alkohol, så ender du opp med mye klorofyll og dritt i olja. Etter du har silt av plantematerialet. Så siler du alkoholen igjennom et kaffefilter.

Deretter er det bare å helle den suppa oppi en ildfast form, og sette den oppå en gryte med kokende vann. Bruk god tid og luft godt.

Når alkoholen er dampet bort så bruker du et barberblad eller et blad fra en tapetkniv og skrap opp oljen. Legg den på bakepapir.
Hvis oljen er veldig seig å vanskelig å ha med å gjøre, så putt den i frysen noen minutter. Så løsner den lett fra bakepapiret.

Oljen kan brukes til alt. Røyk den, bland den i smør/olje, drypp den i kakao. Hva enn du vil.
Vis hele sitatet...
Gjorde dette nylig selv faktisk, men lot likevel noe av alkoholen være igjen for green dragon/ice dragon tincture.
Den funker meget bra!
Sist endret av Flaffersen; 26. oktober 2020 kl. 05:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Biodyrk Vis innlegg
Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere hva som er feil med denne frøkna her? Noen av bladene hennes er litt misfargede i tuppene og så krøller de seg nedover. Synes også at bladene ser bittelitt boblete ut?







Her er litt info:
- Feminisert frø (ikke auto)
- 23 dager gammel
- Plantet i jord blandet med perlite og lecakuler i bunn
- 17/7 lyssyklus
- Groteltet er 60x60x140
- 3 planter i teltet - ca like gamle
- Sirkulasjonsvifte på gulvet, avtrekksvifte i toppen
- Temperaturen har vært mellom 21-26 grader i teltet
- Luftfuktigheten har vært mellom 40-60 %
- Hadde de under Apollo LED 50W inntil i går
- Byttet til HLG 100 V2 i går som henger 45 cm over
- Har matet henne en gang med BioBizz - 0,5 ml/l Bio-Grow og 1 ml/l Bio-Heaven. Dette var litt over en uke siden og etter matingen viste den litt tegn til for mye nitrogen med mørkegrønne blader og tuppene som vendte litt ned.
- Ellers har hun bare fått vann fra springen som er målt til pH 7

Bladstammene er litt rødlige så hun har litt mangel på magnesium. Hvilke av BioBizz produktene anbefales da?

På forhånd takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
du kan helt fint sette lampen enda nærmere, skal godt gjøres å svi plantene med hlg 100. 30cm avstand til canopy er fortsatt bare 500 pfd og det er jo kun rett under lampa. Du kan også sette på 24timer syklus i veg phase ettersom 500pfd i 24timer blir i underkant av 43 DLI ( 500pfd er jo ikke gjennomsnittet i hele arealet) som cannabis trives godt med. Ville vurdert å supplementert med litt ekstra lys når du setter i blomst for å bikke 600pfd for å få potente buds ettersom 500ish pfd i 12timer syklus bare blir 21DLI.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilket lys burde jeg ha når frøene har spirt og de er satt i jiffy pots? Var en som anbefalte meg 23w sparepærer, men tror det er gått litt av moten?
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Hvilket lys burde jeg ha når frøene har spirt og de er satt i jiffy pots? Var en som anbefalte meg 23w sparepærer, men tror det er gått litt av moten?
Vis hele sitatet...
https://www.mikrogartneriet.no/produ...-med-reflektor
Noe sånn kanskje? kommer litt an på budsjett, plass osv.
Ja det er på vei. Men tenkte på noe fra biltema eller lignende i mellomtiden
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Ja det er på vei. Men tenkte på noe fra biltema eller lignende i mellomtiden
Vis hele sitatet...
Til små planter og stiklinger kan du kjøre vanlig lysstoffrør fra biltema ja. https://www.biltema.no/bygg/belysnin...p65-2000043265

Har du plass tar du 2x56w om ikke gå for lillebroren
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Til 420: Når det gjelder hydro vil jeg anbefale enten sea of green(f.eks rainforest) eller den såkalte bubbler bucket. Dwc krever endel kunnskap og feiling, og er egentlig ikke å anbefale for føstegangshydro groing.

Til Mullha: Når det gjelder skylling av plantene, vil en regel vare at plantene bare får vann de ti siste dagen, Null Næring, hvis du har en beholder du har brukt til å vanne med vil jeg anbefale å vaske denne før du setter rent vann i den. Hvis du vet hvilken sort du skal gro kan jeg gi deg en enda mer spesifik forklaring.

Når det gjelder curing er det en del av tørkeprossesen som jeg liker å ta over en 14 dagers periode.
1: Klipp plantene dine med en god saks nederst ved stammen.
2: Klipp alt av solblader, og andre små som ikke har thc.
3: Heng alle plantene opp/ned i et rom med helst 18 grader, men ok med 22. Det skal være helt mørkt.
4: La plantene henge 6-10 dager alt etter størelsen på budsen.
5: Når plantene ikke lengere kjennes fuktig, klippes budsene av en etter en og legges i beholdere med lokk, anbefaler glass, som norgesglass, syltetøyglass osv.
6: De neste 4-10 dagene skal lokket tas av i to timer pr dag, skal også stå mørkt med temperatur på 18-22.
Lys er er av de største grunnene til at cannabis blir svakere over tid.

Når det gjelder om du får større buds, er svaret ja, men liten forskjell, men når det gjelder thc'en vil den kunne øke fra 18% til 22%, bare ved å skylle på riktig måte.

Ved curing får du ikke et bedre produkt, men et produkt som aldri vil råtne, er harskt, eller miste den minste effekt. Har tatt samme mornings det siste året og samme kick hver dag.

Plantene skal bli visne på solbladene, dette vil stresse planten, men det er dette stresset som øker thc nivået, det gir også planten en indikasjon på at det er slutten av "sesongen". Noe som gjør at planten vil yte sitt aller beste den siste tiden. Vannmengde er alt etter hvilken størrelse du har på pottene dine, hvilken plante du gror, og hvor godt rotsystem plantene har utviklet i løpet av levetiden sin. Så hvis jeg skal gi en detaljert plan over næring, vann og tid må jeg kjenne sorten og oppsettet ditt. Takk for spørsmålet!
Vis hele sitatet...
Hei er det mulig og få en pm eller noe, jeg tror jeg har killa planta/spira mi .. :/ den mistet hodet da jeg skulle potte om (den hadde fått sine første to weedblader) ca 12cm fra røtter til topp og Nå står bare stilken igjen.. er den nå helt død? Eller vil den komme igjen 🤔
Den er helt død
Åååh :’(
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Går det å høste halve planten,(auto) så resten får lys og modnes? Spør for ei venninne
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann, jeg har lyst til å lære meg mer om dyrking av tomater. Da har jeg forstått det som at det er mye likt annen type dyrking. Har tidligere fått lastet ned grohåndboka fra Norcan. Nå får jeg ikke lastet ned, jeg kommer ikke inn på websiden engang. Hvordan kan jeg få tak i den?
Sitat av Bonapetite Vis innlegg
Heisann, jeg har lyst til å lære meg mer om dyrking av tomater. Da har jeg forstått det som at det er mye likt annen type dyrking. Har tidligere fått lastet ned grohåndboka fra Norcan. Nå får jeg ikke lastet ned, jeg kommer ikke inn på websiden engang. Hvordan kan jeg få tak i den?
Vis hele sitatet...
Søk på google etter den, men den er rimelig utdatert synes jeg. Du får mye bedre hjelp på reddit og growweedeasy.
Sist endret av Nordlandskuken; 25. februar 2021 kl. 09:38.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ingen som vet om norcan kommer opp igjen? Er det ikke ca 1-2 år siden de skulle ha stengt i 2-3 uker da?
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rollitup.org har mye god informasjon om emnet. Anbefales
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Rollitup.org har mye god informasjon om emnet. Anbefales
Vis hele sitatet...
Ja, bruker thctalk endel men var greit med et norskt forum dedikert til planten.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uten Norcan er ikke det så enkelt. Lite, utdatert og en del upresis informasjon på Norsk. Spesielt om et slikt emne.

Da tror jeg denne og den andre store dyrketråden her på Freak er beste alternativ. Men de er proppet av forskjellige meninger og alt kan ikke taes for god fisk. Anbefaler å lese alt, for så å plukke ut det du selv tenker er fornuftig.
2år siden de sa 2 uker ja.. Synd det er nede

ILGM har et bra forum, gjennomgående fin tone blant brukerene der i motsetning til de fleste andre forum. Veldig bra genetikk har de også, men selger utelukkende til USA/Australia nå dessverre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt bedre resultater i år sammenlignet med i fjor. Jeg plantet først innendørs til de spiret så satt jeg de ut. Det har vært varmt i været her nede siden mars så jeg synes det har gått fint. Foruten disse to så har jeg fem planter til som er kommet like langt i prosessen. Satser på å ha ferdig produkt (tørket og "lagret"/cured) til jeg er hjemme fra ferie i September.


▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann. Jeg har 4 purple afghan kush fra dinafem. Plantet i små Potter med plagron light-mix. Kjører et led lys på snaue 500w ( dimmet ned ) jeg har deklorinert og ph-justert vannet til 6.3. De vokser bare blader, men ikke i høyden? Jeg fulgte biobizz sitt næringsskjema (halve anbefalte dose). Skal sies at jeg tilførte mye mer calmag enn anbefalt ved en feiltagelse. Har flushet disse for to dager siden, men ingen endring. Har også gitt dem litt større Potter før alt dette skjedde. Har noen noe gode tips til hva det kan være? Plantene ser friske ut med unntak av calmag overdose på noen av bladene. Kan hende jeg har svaret der, men skulle de ikke strekt seg litt nå ?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du sier ingenting om tid her, hvor gamle er plantene?

De skal egentlig ikke strekke seg veldig før de begynner med blomstring, om planter strekker seg veldig i startfasen er det heller et tegn på at de ikke får nok lys, så de prøver å strekke seg etter mer.
Sitat av Riveira Vis innlegg
Heisann. Jeg har 4 purple afghan kush fra dinafem. Plantet i små Potter med plagron light-mix. Kjører et led lys på snaue 500w ( dimmet ned ) jeg har deklorinert og ph-justert vannet til 6.3. De vokser bare blader, men ikke i høyden? Jeg fulgte biobizz sitt næringsskjema (halve anbefalte dose). Skal sies at jeg tilførte mye mer calmag enn anbefalt ved en feiltagelse. Har flushet disse for to dager siden, men ingen endring. Har også gitt dem litt større Potter før alt dette skjedde. Har noen noe gode tips til hva det kan være? Plantene ser friske ut med unntak av calmag overdose på noen av bladene. Kan hende jeg har svaret der, men skulle de ikke strekt seg litt nå ?
Vis hele sitatet...
Spesielt indica kan vokse mye i bredden og ikke så mye i høyden, men hvor langt er disse kommet?
Jeg er plaget med at det kommer et par bladpar samtidig som at den vokser for mye i høyden ofte rundt 15cm så må støtte opp.
Sitat av Riveira Vis innlegg
Heisann. Jeg har 4 purple afghan kush fra dinafem. Plantet i små Potter med plagron light-mix. Kjører et led lys på snaue 500w ( dimmet ned ) jeg har deklorinert og ph-justert vannet til 6.3. De vokser bare blader, men ikke i høyden? Jeg fulgte biobizz sitt næringsskjema (halve anbefalte dose). Skal sies at jeg tilførte mye mer calmag enn anbefalt ved en feiltagelse. Har flushet disse for to dager siden, men ingen endring. Har også gitt dem litt større Potter før alt dette skjedde. Har noen noe gode tips til hva det kan være? Plantene ser friske ut med unntak av calmag overdose på noen av bladene. Kan hende jeg har svaret der, men skulle de ikke strekt seg litt nå ?
Vis hele sitatet...
Er på dag 26 fra spiring nå. Altså de er usedvanlig små. Har ikke opplevd dette tidligere. Min 13 gro det her.

Disse er 15 cm totalt i høyden. Skal prøve å få et bilde.
Sist endret av Riveira; 23. oktober 2021 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Litt bedre resultater i år sammenlignet med i fjor. Jeg plantet først innendørs til de spiret så satt jeg de ut. Det har vært varmt i været her nede siden mars så jeg synes det har gått fint. Foruten disse to så har jeg fem planter til som er kommet like langt i prosessen. Satser på å ha ferdig produkt (tørket og "lagret"/cured) til jeg er hjemme fra ferie i September.


Vis hele sitatet...
Pen plante!

Sitat av Riveira Vis innlegg
Er på dag 26 fra spiring nå. Altså de er usedvanlig små. Har ikke opplevd dette tidligere. Min 13 gro det her.

Disse er 15 cm totalt i høyden. Skal prøve å få et bilde.
Vis hele sitatet...
deklorinert og ph-justert vannet? trenger man det i norge egentlig? i byer da isåfall? trodde det bare gjaldt for steder med mye forurensning i vannet. Er da dem bruker mest av klor i vannet hvertfall. Der jeg bor finnes det ikke klor i vannet. (borrevannskilde)
Sist endret av snowden; 23. oktober 2021 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snowden Vis innlegg
Pen plante!



deklorinert og ph-justert vannet? trenger man det i norge egentlig? i byer da isåfall? trodde det bare gjaldt for steder med mye forurensning i vannet. Er da dem bruker mest av klor i vannet hvertfall. Der jeg bor finnes det ikke klor i vannet. (borrevannskilde)
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i det, klorin er en sjelden nødvendighet hær til lands.
Har lurt på om det kanskje er relevant for folk på sørlandet og Østlandet med varierende vannkvalitet.

Hardt vann er vanlig flere plasser, ekstra kalk, jern og mangan byr vel sjeldent på problemer ?
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har lurt på om det kanskje er relevant for folk på sørlandet og Østlandet med varierende vannkvalitet.

Hardt vann er vanlig flere plasser, ekstra kalk, jern og mangan byr vel sjeldent på problemer ?
Vis hele sitatet...
mulig.. Hvordan er "hardt-vann" statusen i akershus omegn egentlig? Vet at GHE (General Hydroponics Europe) Tripart kommer i hardtvann og myktvann versjoner..

Sitat av snowden Vis innlegg
Pen plante!



deklorinert og ph-justert vannet? trenger man det i norge egentlig? i byer da isåfall? trodde det bare gjaldt for steder med mye forurensning i vannet. Er da dem bruker mest av klor i vannet hvertfall. Der jeg bor finnes det ikke klor i vannet. (borrevannskilde)
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg at du har sett en hel del youtube filmer hvor dem viser hvordan man deklorinerer vann? Har jeg rett? Hehe.. Jeg har ihvertfall, sett MAAANGE sånne filmer.....
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av snowden Vis innlegg
Pen plante!



deklorinert og ph-justert vannet? trenger man det i norge egentlig? i byer da isåfall? trodde det bare gjaldt for steder med mye forurensning i vannet. Er da dem bruker mest av klor i vannet hvertfall. Der jeg bor finnes det ikke klor i vannet. (borrevannskilde)
Vis hele sitatet...
Om man dyrker i hydro eller DWC som jeg gjør bør man iallfall justere ph.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man dyrker i hydro eller DWC som jeg gjør bør man iallfall justere ph.
Vis hele sitatet...
Ja til hydro er kanskje sånt viktig(ere) ja
Jeg har sett en haug ja. Når jeg tester vannet fra springen ligger ph på 8-9, men etter 24 t stabiliserer det seg på 7.7 ca. Virker bare mere "trygt" å la det stå i et døgn for så å ph- til 6-7. Har prøve å vanne uten justering og har fått problemer hver gang. Gror forøvrig organisk, og denne gangen med flytende næring fra biobizz.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Riveira Vis innlegg
Jeg har sett en haug ja. Når jeg tester vannet fra springen ligger ph på 8-9, men etter 24 t stabiliserer det seg på 7.7 ca. Virker bare mere "trygt" å la det stå i et døgn for så å ph- til 6-7. Har prøve å vanne uten justering og har fått problemer hver gang. Gror forøvrig organisk, og denne gangen med flytende næring fra biobizz.
Vis hele sitatet...
Bruker du boblemaskiner for å tillføre oksygen til vannet da eller? For vannet blir vel "flatt" av å stå i 24t? Er ph'en på springvann så høy altså? aldri testa selv...Ja hydro er vel ganske sensitivt på at ph og næringsstoffer skal være optimalt HELE tiden, for hvis ikke, så går ting veldig raskt til helvette... Dette jeg har lest/hørt da, ikke erfart selv!
Yes, bruker en luftpumpe. Vannet blir bløtt så jeg tilsetter calmag for å kompensere. Jeg så feil på flasken å tilsatte for mye calmag. Tror det kan ha stoppet hele veksten.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Riveira Vis innlegg
Yes, bruker en luftpumpe. Vannet blir bløtt så jeg tilsetter calmag for å kompensere. Jeg så feil på flasken å tilsatte for mye calmag. Tror det kan ha stoppet hele veksten.
Vis hele sitatet...
Skjønner.. Hva slags tegn viste bladene når dette skjedde? (Har sett youtube filmer angående fertelizing defficiency tegn, men husker ikke)

Sitat av Zahremar Vis innlegg
Gikk bra til slutt. Endte med i underkant av 25g ferdig produkt.

Vis hele sitatet...
Flott glass Hva slags strain er det ?

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hvor mye og hvilken næring planten skal ha varierer med stadiene den er i, og man blander helst næringen i vannet.

Den mest omfattende gratishåndboken på norsk kan hents her: http://www.norcan.org/eirik/pub/cannabishandboken.pdf

(Credits: Folka hos norcan.org)
Vis hele sitatet...
Nå for tiden så finner man den på den nye norske cannabis community siden, men den skal jeg ikke nevne med navn..
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 02:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det noen her som har brukt coco pånytt etter 1 grow? Har hørt at det skal gå greit?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei,

Jeg trenger litt hjelp til god jordblanding. Har gått litt på autopilot, og konstant gått for middelhavsjord fra Plantasjen, iblandet 20-30% perlitt. Antar at det finnes bedre blandinger. Har noen av dere en god, idiotsikker blanding?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Frankelank Vis innlegg
Hei,

Jeg trenger litt hjelp til god jordblanding. Har gått litt på autopilot, og konstant gått for middelhavsjord fra Plantasjen, iblandet 20-30% perlitt. Antar at det finnes bedre blandinger. Har noen av dere en god, idiotsikker blanding?
Vis hele sitatet...
Jeg har hold på i noen år nå. Og jeg sverger til coco med 30-50% perlite.
Det er det beste kompromisset mellom hydro og jord.

Du bruker det som du ville brukt jord egentlig. Men får resultater som er nærmere hydro.

Anbefaler Canna Coco næring. Den er veldig god og idiotsikker. Har så og si aldri slitt med mangelsykdommer.

De gangene jeg har fått slike feil er når temp er feil i lufta, eller opphopning av næringssalter. Og det løses med en flush og tørk.

Noe som forøvrig bør gjøres 2-3 ganger i blomstringsfasen uansett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg har hold på i noen år nå. Og jeg sverger til coco med 30-50% perlite.
Det er det beste kompromisset mellom hydro og jord.

Du bruker det som du ville brukt jord egentlig. Men får resultater som er nærmere hydro.
Vis hele sitatet...
Coco skal ikke brukes som jord nei, Coco handler om å opprettholde optimal NER og EC i substratet. Det oppnår du ikke ved å behandle det som det er jord, snarere tvert imot.

Ellers enig i at Coco er the shit
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjerne utdyp.

Jeg mente bare som i at du putter det i potta som om det var jord. Vanner det på vanlig måte. Som jord.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Man vanner mye hyppigere i coco, dette er mulig fordi coco inneholder nok oksygen for plantene selv etter full gjennomvanning.

Coco vannes med næring hver gang 1-5 ganger daglig og man må unngå at cocoen tørker ut, jord vannes når jorda er tørr. Altså helt motsatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei. Lest fort gjennom tråden og søkt på forumet, men fant ikke noe svar.
Dyrke lys og telt, hvor kjøper dere det i fra, er jo mye forskjellige ifra usa Amazon også Amazon ifra England og Tyskland. Ikke lyst å kjøpe ifra Ebay eller Alibaba, da jeg har hørt det er bare tull. Eller kjøper dere ifra Norge? Er dyre saker så trenger litt hjelp her.
Hei! Jeg diskuterer gjerne med deg hvor du kan handle slikt.
Kjøper du i Norge betaler du veldig dyrt men har da norsk kjøpslov osv.

Det jeg har fått med meg er anbefalt er å handle fra kinesiske firma som har godt rykte på alibaba. Som f.eks. kingbrite.

Du får ta den vurderinga selv. For min del er det en lett vurdering når markup i Norge er veldig høy.

Du bør også ta i betraktning leveringstid.

Det du kan gjøre er å f.eks. handle alt annet enn lys fra alibaba. Det sparer du nok noen tusen på. Også kjøper du lys her i Norge evt.


Hvor stort areal skal benyttes?

Husk at ventilasjon koster endel det også
Ikke bestill fra utlandet. Ja det er billigere, men det er flere grunner for: Slavelignende arbeidsforhold etc, men for deg så er det viktigste at du faktisk har forbrukerrettigheter som 14 dager åpent kjøp, reklamasjonrett etc.
Da jeg starta for lenge siden så fantes ikke slike LED lamper enda, og først prøvde vi oss med CFL lamper og lysrør, det ble bare rot: Vi endte med å kaste bort mer penger ved å prøve å spare siden mye av utstyret var dårlig eller ikke fungerte.

Husk det eneste du ender opp å bytte ut er kullfilteret og medium, kullfilteret er vel ca 700 spenn, jord/coco er noen hundrelapper.

Skikkelig utstyr koster, ser nå at mikrogartneriet.no har tilbud på flere LED lamper.
Nå har jeg ingen håndfaste bevis her, så dere får bare ta meg på ordet: Men jeg vet folk har fått langt over grammet per watt disse lampen har.

Jord: 300,-
Lumatek 200W: 3.501,-
Kullfilter: 700,-
Telt: 2000-3000?
vifte: 799,-
Næring: 400 spenn (plantmagic grow og bloom)

ca 8200,- Den investeringen får du tilbake etter første grow + +
Hvor kjøper dere frø?