Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7291
datadyrkegeeknarkis
84 6
Som du sikkert vet så går det ikke å installere Tails til HD ved default. Her skal jeg forklare deg hvordan du ved å modifisere litt i et par script filer, kan installere TAiLS på HD. Som alle vet så loades tails tregt fra minnepenn, så det hjelper å få den over på HD.



1. Skriv sudo nano(pico/gedit) /usr/lib/python3/dist-packages/tails_installer/creator.py
2. Kommenter ut 8 linjer fra og med linjen under "Only pay attention to USB and SDIO devices". tllogmed linjen "continue"


3. Lagre fila

4. Skriv: sudo nano(pico/gedit) /usr/lib/python3/dist-packages/tails_installer/gui.py
5. Kommenter ut 9 linjer, fra og med linjen under "Skip devices with non-removable bit enabled" tilogmed linjen "continue"

6. Lagre fila

7. Deretter åpner du terminalen og skriver inn: sudo /usr/bin/python3 -tt /usr/local/bin/tails-installer -u -n --clone -P -m -



8. Voila.

9. Skriv inn : nano /media/amnesia/Tails/syslinux/live*.cfg

10. To filer vil bli åpnet i gedit når du skriver : gedit /media/amnesia/Tails/syslinux/live*.cfg

11. I begge dokumentene søker du etter: live-media=removable og sletter begge linjene!!

12. Lagre og lukke.

13. Skriv inn: gedit /media/amnesia/Tails/EFI/debian/grub*.cfg

14. Søk etter : live-media=removable i dokumentet og slett linjer med : live-media=removable

15. Lagre og lukke

16. Restart, og velg boote fra disk (HDD) , å når OS'et starter så setter du Admin Passord

17. Skriv inn: sudo gedit /usr/local/share/perl/*/Tails/Persistence/Setup.pm

18. Finn linjen som innholder : foreach my $check (@checks) {

19. Etter den linjen setter du inn : =begin

20. Finn linjen : return 1;

21. Før } ovenfor return 1; setter du inn: =cut

22. Trykk på Applications → Tails → Configure persistant volume:

23. Sett et passord og lag en "persistent storage"

edit: bilder kommer
Sist endret av snowden; 23. oktober 2021 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vil du det? Det er ein grunn til at det ikkje er lagt til rette for å gjere det.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor vil du det? Det er ein grunn til at det ikkje er lagt til rette for å gjere det.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke noe forskjell om jeg har OS på en minnepenn eller en ekstern usb hardisk?
USB pinne ~ Ekstern Hardisk.

Kjøp en rask USB?
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av pikkoras Vis innlegg
USB pinne ~ Ekstern Hardisk.

Kjøp en rask USB?
Vis hele sitatet...
Ikke alle som har råd til det! Rimeligste blir 2,5" hd kabinett til 40 kr på wish, og en gammel laptop hdd. Hvorfor betale flere hundre kroner for en kjapp minnepenn med usb3.0 ellerno slikt? Jada, jeg sikler etter den minnepennen på komplett til rundt 1900 kr med hardware kode lås.
Hvis du bryr deg om datasikkerhet og privatliv så vil du ikke benytte deg av en minnepenn med "hardware kode lås", felles for alle sånne løsninger er at de stort sett ikke engang har implementert kryptering, eller bruker en statisk symmetrisk nøkkel.

Det har vært så mange saker om det at jeg kan ikke helt fatte hvorfor man skulle ville begi seg ut på noe sånt.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis du bryr deg om datasikkerhet og privatliv så vil du ikke benytte deg av en minnepenn med "hardware kode lås", felles for alle sånne løsninger er at de stort sett ikke engang har implementert kryptering, eller bruker en statisk symmetrisk nøkkel.

Det har vært så mange saker om det at jeg kan ikke helt fatte hvorfor man skulle ville begi seg ut på noe sånt.
Vis hele sitatet...
Bare sett bilde av en slik på komplett sine hjemmesider.. Bare antok at det var et bra produkt.. Ville jo aldri kjøpt et produkt uten å gjøre research først da! *gåågjøreresearchnå*

denne jeg snakket om: https://www.komplett.no/product/8723...-64gb-kryptert . AES 256-bits maskinvarebasert datakryptering er vel ikke så galt ? Så er det det da, hvor bra dem har satt sammen pennen iht sidekanals angrep
Sist endret av snowden; 23. oktober 2021 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snowden Vis innlegg
denne jeg snakket om: https://www.komplett.no/product/8723...-64gb-kryptert . AES 256-bits maskinvarebasert datakryptering er vel ikke så galt ? Så er det det da, hvor bra dem har satt sammen pennen iht sidekanals angrep
Vis hele sitatet...
https://www.minitool.com/news/flaws-...ting-ssds.html

Kort svar: anta at den er triviell å knekke.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.minitool.com/news/flaws-...ting-ssds.html

Kort svar: anta at den er triviell å knekke.
Vis hele sitatet...
Ja, da er vi jo inne på dette du prater om ang sidekanalangrep da eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snowden Vis innlegg
Ja, da er vi jo inne på dette du prater om ang sidekanalangrep da eller?
Vis hele sitatet...
Ja. Og når controlleren har så systematiske svakheter at du kan omgå det på et par timer så er kryptoen verdilaus.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Og når controlleren har så systematiske svakheter at du kan omgå det på et par timer så er kryptoen verdilaus.
Vis hele sitatet...
Ja, det har du helt rett i! Så den verianten jeg så på komplett innholder akkurat samme komponentene som de med svakheter?
Sist endret av snowden; 24. oktober 2021 kl. 00:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snowden Vis innlegg
Ja, det har du helt rett i! Så den verianten jeg så på komplett innholder akkurat samme komponentene som de med svakheter?
Vis hele sitatet...
Sikkert ikkje. Men forskerane tok for seg ein neve ulike SSDer - og fant grove og systematiske feil i samtlege. Det er ingen grunn til å anta at andre er trygge.
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sikkert ikkje. Men forskerane tok for seg ein neve ulike SSDer - og fant grove og systematiske feil i samtlege. Det er ingen grunn til å anta at andre er trygge.
Vis hele sitatet...
Nei, det e æ enig i..
Sitat av snowden Vis innlegg
denne jeg snakket om: https://www.komplett.no/product/8723...-64gb-kryptert . AES 256-bits maskinvarebasert datakryptering er vel ikke så galt ? Så er det det da, hvor bra dem har satt sammen pennen iht sidekanals angrep
Vis hele sitatet...
Du ville nok uansett ikke klart å kjøre tails fra den penn der. Om du så klarer å koble den til så den får strøm og taster kode så den får dekrypta før boot-menu så vil den kræsje før du vet ordet av det 😅
datadyrkegeeknarkis
Trådstarter
84 6
Sitat av eXplode Vis innlegg
Du ville nok uansett ikke klart å kjøre tails fra den penn der. Om du så klarer å koble den til så den får strøm og taster kode så den får dekrypta før boot-menu så vil den kræsje før du vet ordet av det 😅
Vis hele sitatet...
Tror du, eller vet du?
Bra guide. Det korte svaret er at man må anta at ingenting er umulig å cracke. Jeg bruker tails på et micro sd kort. Funker raskt nok for meg, og kan destrueres (og tilogmed spises) om nødvendig.