Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5267
Jeg bor i en kjellerleiglighet/sokkel og plages en del med edderkopper, spesielt nå på høsten, har prøvd å finne ut hvor de kommer inn fra, støvsuger hjørner og ellers jevnlig men likevel er de der. Finner i gjennomsnitt 1-2 edderkopper per dag.. noe som irriterer meg fordi jeg blir så handlingslamma, føler at det påvirker meg psykisk i form av at jeg blir stresset, lite søvn osv. Er det noe tips å få ?
Tenk på at de er dine venner og fanger insekter og andre bugs for deg
De kommer ikke til spise deg :-)
Sist endret av Gloss; 20. september 2021 kl. 22:01.
er lite man kan egentlig gjøre, er jo husmortips som eddik og vann i en flaske og spraye på vinduer og sånt, men vanskelig å bli kvitt dem spes i kjeller, må egentlig bare ha lukket vindu på nettene/skaffe netting, de liker å komme inn på høsten, en god vask kan hjelpe litt å
Myggnetting, på vinduer og lufteluker. Virket hos meg.
Denne er veldig effektiv og langtids virkene.

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-...E&gclsrc=aw.ds

Prøv og se om det kan hjelpe. Spray der du tror insektene kommer inn. Har du husdyr så er det muligens ikke så lurt og bruke den over alt.
Sitat av Gloss Vis innlegg
De kommer ikke til spise deg :-)
Vis hele sitatet...
Sant det, men de begynner å bli litt vel store for min smak.

Stor husedderkopp
Hvis man er så uheldig å bli bitt, så er bittet beskrevet som smertefullt,
og man får en nummen følelse i fingeren som gir seg etter ca. to timer.
Sist endret av vindaloo; 20. september 2021 kl. 22:41.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sant det, men de begynner å bli litt vel store for min smak.

Stor husedderkopp
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du tak i myggnetting? Fant en rask sånn en i vinduskarmen på soverommet mitt ikveld, værste er jo at de er så vanskelige å drepe, dauer jo aldri heh! Vinduet er forresten lukket og har netting i alle ventiler, likevel kommer de jo inn.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Tenk på at de er dine venner og fanger insekter og andre bugs for deg
De kommer ikke til spise deg :-)
Vis hele sitatet...
Spar meg! Jeg driter regelrett loddrett om de spiser insekter vil likevel ikke ha de inne i huset mitt, hadde du ønsket at en svær edderkopp hadde kommet sigende ned fra taket rett vedsiden av deg når du prøver å sove i senga kanskje?
Sist endret av Imawesome; 20. september 2021 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøpte på JULA .
Var en ramme man kunne sage til slik at den passet vinduet og så spente man opp nettingen på denne.
Husker ikke helt pris ca. 200-250. Funger prima. Nettingen som var til over har jeg satt på lufteluker.
Sist endret av vindaloo; 20. september 2021 kl. 22:46.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kjøpte på JULA .
Var en ramme man kunne sage til slik at den passet vinduet og så spente man opp nettingen på denne.
Husker ikke helt pris ca. 200-250. Funger prima. Nettingen som var til over har jeg satt på lufteluker.
Vis hele sitatet...
Har ikke jula i nærheten desverre, men kanskje biltema, europris eller jernia har noe? litt makkverk å bo på ei lita bygd med 5000 innbyggere
Har disse svære jævlene selv. Værste er egentlig at man skvetter så jævlig når man oppdager de.

Kjøpte Permentin på Europris, og sprayet ned store deler av leiligheten. Funka ganske godt, men merker intervallene mellom hver gang jeg finner de begynner å bli kortere.

Tenker å ta en ny runde med spray, samt vurdere å støvsuge litt hyppigere.
De sender til postkontoret ditt
Sitat av Imawesome Vis innlegg
værste er jo at de er så vanskelige å drepe, dauer jo aldri heh!
Vis hele sitatet...
Skaff deg en katt, den fikser biffen
Måtte flytte ned til kjelleren i en kort periode da jeg bodde hos foreldrene mine, og katten min tok dem uansett størrelse.

Her har jeg ikke katt, men som regel lar jeg edderkoppene være, andre ganger kaster jeg dem ut i hagen.
Har du det mye mørkt? Her er det mye edderkopper, og jeg merker i rom jeg ikke bruker så mye at hvis jeg ikke slår på lyset på en stund så blir det mye edderkopper der. Jeg plages ikke av dem, da. Men det kan altså være et triks å ikke ha det for mørkt, de liker det.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Har du det mye mørkt? Her er det mye edderkopper, og jeg merker i rom jeg ikke bruker så mye at hvis jeg ikke slår på lyset på en stund så blir det mye edderkopper der. Jeg plages ikke av dem, da. Men det kan altså være et triks å ikke ha det for mørkt, de liker det.
Vis hele sitatet...
nei ikke akkurat, vet de hater lys men tror de forviller seg inne
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Bare skaff deg taranteller! Da blir du ikke redd når du allerede har svære der hele tiden fra før av.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Bare skaff deg taranteller! Da blir du ikke redd når du allerede har svære der hele tiden fra før av.
Vis hele sitatet...
Taranteller har man i bur. Disse ser du plutselig i øyekroken på veggen et par centimeter fra deg.

Jeg kjøpte tarantell en gang for å få bukt på frykten. Hadde den i et år. Hjalp nada og niks.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sant det, men de begynner å bli litt vel store for min smak.

Stor husedderkopp
Hvis man er så uheldig å bli bitt, så er bittet beskrevet som smertefullt,
og man får en nummen følelse i fingeren som gir seg etter ca. to timer.
Vis hele sitatet...
Helvetes demon av en skapning
Sist endret av Source; 21. september 2021 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har også bodd på et sted med masse stor husedderkopp, og det har vært veldig guffent. Jeg sluttet å bruke vinduene på soverommet på høsten, og hadde alltid soveromsdøra lukket. Det var ikke noen eddekopper der etter det. Og ja, kan relatere med frykten. På vaskerommet så jeg støtt og stadig disse rakkerne, og vipps så var en der, på dørstokken når man skulle inn og vaske klær, og man måtte psyke seg selv opp i en liten evighet før jeg turte å tråkke over den. Men det ble bedre over tid, litt som toleranse. Og de forsvant omtrent helt når det begynte å bli ordentlig vinter.
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/h...0ml/p/66944410

Denne er fin å bruke. Hadde samme problem det jeg bodde før. Holder edderkoppene borte en stund. To-tre mnd så sprayer man litt rundt igjen. Pass på å ikke bruke rett på treverk, kan sprekke opp.
Var veldig plaga selv, spraya ned alle kriker og kroker med en type insektsmiddel, etter det har jeg nesten ikke sett en eneste edderkopp på snart 2 år.
Det var også slike store kjelleredderkopper
Lufteluker og vinduer er allerede nevnt, men de kan også finne på å krabbe inn der baderomsvifta og/eller kjøkkenvifta har utlufting også hvis det er mulighet til det.

Du kan trøste deg med at de aller fleste av husedderkoppene ikke klarer å bite igjennom huden din hehe.
Kjøpte myggnetting til vindu på europris! Måtte ha dette da samboer vekket meg om natten ca halv 4. en stor jævel krøyp på låret hennes mens hun ammet barnet vårt. Kødder ikke når jeg sier at vi hørte edderkoppen traff veggen.

Men ja, europris har!!
Sist endret av boiled taco; 21. september 2021 kl. 16:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Se hvem som kom på besøk

Fy satan!!! Måtte alle 8 ben bli nappet ut en etter en før resten går peisen.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Se hvem som kom på besøk

Vis hele sitatet...
Vakker!

Det hjelper nok å vaske flere ganger i uken, så du fjerner evt. mat dem kan finne der. Nå kan nok det også virke litt håpløst da edderkopper kan gå flere uker uten mat. Men fjerner du matkilden så slipper du ihvertfall det problemet gjennom vinteren.

Ellers om du virkelig ikke liker edderkopper så fungerer permetrin fett. Men det ville jeg aldri i verden gjort selv! Men viser forståelse over at andre kan misslike edderkopper og ty til sånt da.

Selv hadde jeg ekstremt store problemer med å musesikkre det gamle huset mitt, samme hvor mye netting eller støping av hull jeg ordna så kommer dem seg inn, og dette er altså mus. så jeg kan se for meg at det er nærmest umulig og edderkopp sikkre et hus.

Jeg mener å huske at en vanlig voksen hus edderkopp er på rundt 4-10 mm lang..
Sist endret av Absurd; 5. oktober 2021 kl. 03:21.
Hunnens kropp er 11–18 mm lang, hannens kropp er 10–14 mm og smalere enn hunnens.
Beina er meget lange, og hannens bein er aller lengst.
Diameteren til hele dyret fra forbeinspiss til bakbeinspiss kan være hele 8–10 cm.
Edderkoppen virker derfor meget stor – og skremmende på mange.

De ser jævlig store ut når man kommer inn i ett rom og ser en sånn på en hvit vegg.
En annen kjip ting er hvor hurtige de er.
Sist endret av vindaloo; 5. oktober 2021 kl. 03:29.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Ser også at hus edderkopper kan legge opptil 50 egg, og at vevkjerringer kan proppe ut opptil 300! Så vasking er nok essensielt for å stoppe det etter at dem er inne. Men jeg ser jo at tråden handler om migrering inn på høsten, og det er nok faktisk helt umulig å stoppe om du ikke forsegler alt i kåken din å sitter inne til høsten er over, uten å gå ut!
Sist endret av Absurd; 5. oktober 2021 kl. 03:36.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Vakker!

Det hjelper nok å vaske flere ganger i uken, så du fjerner evt. mat dem kan finne der. Nå kan nok det også virke litt håpløst da edderkopper kan gå flere uker uten mat. Men fjerner du matkilden så slipper du ihvertfall det problemet gjennom vinteren.

Ellers om du virkelig ikke liker edderkopper så fungerer permetrin fett. Men det ville jeg aldri i verden gjort selv! Men viser forståelse over at andre kan misslike edderkopper og ty til sånt da.

Selv hadde jeg ekstremt store problemer med å musesikkre det gamle huset mitt, samme hvor mye netting eller støping av hull jeg ordna så kommer dem seg inn, og dette er altså mus. så jeg kan se for meg at det er nærmest umulig og edderkopp sikkre et hus.

Jeg mener å huske at en vanlig voksen hus edderkopp er på rundt 4-10 mm lang..
Vis hele sitatet...
Dette er heldigvis ute, jeg har tettet de fleste steder så de pleier å snike seg inn døra når jeg lufter. Ett annet tips er at de liker seg I steder der det er trangt som bak skap eller I sprekker hvor de spinner seg en liten bolig som ser ut som en sokk, så spinner de et nett utenfor inngangen hvor de venter inne til noe kryper på nettet og de overfaller det. Hvis man drar ut møblene fra veggen litt så det er avstand så minsker man antall gjemmesteder. Man kan sjekke om det er noen som bor inne i sokken hvis man finner de ved å ta et strå og stryke forsiktig på nettet. Da angriper den kanskje strået hvis den er der
Her er grunnen til at jeg aldri kommer til å sette mine ben i Australia.

Av typen Huntsman. TV2

Når man kan høre at de kommer gående har det gått over streken syns jeg.
Sist endret av vindaloo; 5. oktober 2021 kl. 03:52.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Her er grunnen til at jeg aldri kommer til å sette mine ben i Australia.

Av typen Huntsman. TV2

Når man kan høre at de kommer gående har det gått over streken syns jeg.
Vis hele sitatet...
Det der er jo en harmløs edderkopp! Det er heller slikt jeg vil dra til Australia for å se! Det har ikke vært registrert dødsfall siden 1979 fra edderkopp bitt i Australia, så det blir litt urasjonelt da, men jeg forstår seff at folk kan ha en frykt for det, selv om det ikke er farlig.

Eller mente du menneske i bildet? Der er jeg enig, men det er vel ikke spesifikt til Australia! Minst 400 tusen mennesker blir drept av mennesker hvert år! Og det er farlig det! ( og det kommer veldig ann på hva man legger i at et menneske dreper på tallet)
Sist endret av Absurd; 5. oktober 2021 kl. 04:04.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Her er grunnen til at jeg aldri kommer til å sette mine ben i Australia.

Av typen Huntsman. TV2

Når man kan høre at de kommer gående har det gått over streken syns jeg.
Vis hele sitatet...
Det finnes huntsman arter og arter i tarantella familien flere steder i Europa. Tyskland for eksempel.
Jeg bruker Pelias spray. Beste sprayen jeg har prøvd. Den er dyr, men holder alle innsekter unna. Spray rundt vinduer og dører. Fås kjøpt på Europris
Edderkoppene er dine venner og holder huset fritt for andre insekter.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Edderkoppene er dine venner og holder huset fritt for andre insekter.
Vis hele sitatet...
ugh kan folk slutte å si sånt ?

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Se hvem som kom på besøk

Vis hele sitatet...
dæven den var svær! var en sånn jeg fant igår på badeveggen , værste er at de er raske som fy. en liten fun fact er også at norske edderkopper KAN bite og da får man lammelse og at det er smertefullt i et par timer.
Sist endret av Imawesome; 5. oktober 2021 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ofte sånn at man husker ting fra barndommen som større en hva de er.
F.eks. noe man husker som en skog er egentlig bare noen trær bak huset.

Men jeg nekter å tro at disse var så store når jeg var kid.
Samtidig syns jeg det ville vært veldig merkelig hvis denne typen edderkopp
skulle ha utviklet/forandret seg så mye i løpet av hva som evolusjonsmessig må kunne sies å være veldig kort tid.

Kan det i så fall ha noe med klimaet å gjøre. At det har blitt varmere.?
Det har jo blitt veldig kort vinter på Østlandet og sommeren kommer oftere en ikke i April og varer gjerne til ut i September.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
ugh kan folk slutte å si sånt ?



dæven den var svær! var en sånn jeg fant igår på badeveggen , værste er at de er raske som fy. en liten fun fact er også at norske edderkopper KAN bite og da får man lammelse og at det er smertefullt i et par timer.
Vis hele sitatet...

Skriver hva jeg vil jeg. Du også
Mener jeg har lest et eller andet sted at man spiser opp til 2-3 edderkopper i søvne i løpet av sit liv.
Hvis man bor i kjeller leilighet kan man nok dobble det.
Godnatt og sov godt.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det der er jo en harmløs edderkopp! Det er heller slikt jeg vil dra til Australia for å se! Det har ikke vært registrert dødsfall siden 1979 fra edderkopp bitt i Australia, så det blir litt urasjonelt da, men jeg forstår seff at folk kan ha en frykt for det, selv om det ikke er farlig.

Eller mente du menneske i bildet? Der er jeg enig, men det er vel ikke spesifikt til Australia! Minst 400 tusen mennesker blir drept av mennesker hvert år! Og det er farlig det! ( og det kommer veldig ann på hva man legger i at et menneske dreper på tallet)
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke redd for å dø @Absurd.
Tror heller ikke det først og fremst er det som gjør at mange har fobier mot slanger og edderkopper.
For meg handler det mest om at de er så hurtige og at de er såpas store at jeg skvetter hvis jeg plutselig ser en
nær meg. Spesielt hvis den er i taket rett over meg, eller piler frem når man løfter opp noe.
Sitat av Shadow82 Vis innlegg
Mener jeg har lest et eller andet sted at man spiser opp til 2-3 edderkopper i søvne i løpet av sit liv.
Hvis man bor i kjeller leilighet kan man nok dobble det.
Godnatt og sov godt.
Vis hele sitatet...
En edderkopp er så følsom for vibrasjoner at den vet å ikke forville seg ned i gapet på en nordmann som ligger og snorker for seg selv. Med mindre du er uheldig å har veldig suicidale edderkopper akkurat der du bor er du trygg for det

https://www.sciencealert.com/spiders...cross-the-room


Sitat av Imawesome Vis innlegg
en liten fun fact er også at norske edderkopper KAN bite og da får man lammelse og at det er smertefullt i et par timer.
Vis hele sitatet...
Det er litt å ta i, det svir litt i noen minutter. Man blir litt nummen, men noen lammelse får du ikke. Jeg synes personlig stikk ifra en veps er mye verre. Norske edderkopper er dessuten veldig pysete av seg, man må nærmest tvinge de til å bite deg.