Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5718
Hei

Har nylig gravd for å legge nye rør til taknedløp. Under gravingen ble det gravd over en fiberkabel som tilhører naboen. Denne ligger altså godt inne på min tomt. Har kikket i boligmappa, og det ligger ingen papirer om avtale mellom forrige eier av huset og forrige eier av nabohuset ang. denne kabelen. Har selvfølgelig fått regning på skjøting av kabel fra fiberleverandøren på dette, så da er spørsmålet mitt: Kan jeg nekte å betale denne regningen siden kabelen ikke tilhører meg, men ligger på min tomt?
Har du sett her?
Det er ikke bare å grave på egen tomt.
Hvis det ikke står boligmappen så gar du kanskje en sak.
Huauker også en sak hvor en person nektet naboen å legge kabel i hans hage og fikk gjennomslag.
Nå er jo kabelen ellerede lagt så da spørs det.
Hva er beløpet du må betale?
Fra linken jeg la ut.
Du kan ikke grave uten en Gravemelding. Konsekvensene kan bli store dersom du ikke undersøker hvorvidt det ligger kabler i ditt graveområde. Materielle skader og personulykker kan i verste fall oppstå. I tillegg kan kritisk infrastruktur bli påvirket – og blant annet sykehus, skoler, næringsbygg kan få redusert drift. Dette kan også få store økonomiske konsekvenser for deg som eventuelt ikke har undersøkt området for kabler. Men dersom du sender inn en Gravemelding oppfyller du dine forpliktelser i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Trur ikke dette nødvendigvis har noe med boligmappa å gjøre.
"Hva gjør jeg hvis det oppstår en skade?

Dersom det oppstår en skade må du snarest ta kontakt med den eller de ledningseierne som eier ledningene og varsle dem om dette. For mer info se under akutte hendelser.

Kan jeg begynne å grave mens jeg venter på svar?

Du kan ikke påbegynne gravearbeidet før du har skaffet deg nødvendig gravetillatelse fra grunneier, og i tillegg fått påvist ledningsnettet som eventuelt kommer i konflikt med gravearbeidene. Unnlater du å gjøre dette, vil du bli erstatningsansvarlig for de skader som måtte oppstå som følge av gravearbeidene"
Uvaksinert 👍
Neida, du skal ikke betale. Regner med at det er din tomt og ikke en tomannsbolig eller tilsvarende?
Gravemelding gjelder ikke for ting som taknedløp og andre filleting. Skulle jo også vært lagd noe over fiberen som sa ifra at den lå der. Bare returner regningen og be naboen flytte kabelen.
Sitat av daffe Vis innlegg
Neida, du skal ikke betale. Regner med at det er din tomt og ikke en tomannsbolig eller tilsvarende?
Gravemelding gjelder ikke for ting som taknedløp og andre filleting. Skulle jo også vært lagd noe over fiberen som sa ifra at den lå der. Bare returner regningen og be naboen flytte kabelen.
Vis hele sitatet...
Hvordan begrunner du dette og hva definerer filleting?
Her ville jeg kontaktet nabo/fiberselskapet og bedt de frembringe en avtale på at de har lov å legge kabelen på din eiendommen. Hvis de ikke har noe så ville jeg nektet å betale regningen og kontaktet advokat om de tok det videre. Hvilket type gravearbeid var det snakk om?

I utgangspunktet er det ikke tillatt å legge nettverks- eller fiberkabler over privat grunn med mindre det foreligger en avtale med grunneier først. Det finnes ingen særskilte lovbestemmelser som regulerer dette spørsmålet. Det er imidlertid slik at eiendomsretten har en positiv og en negativ side, og den negative siden innebærer at eieren kan hindre andre fysiske rådighet over eiendommen dersom det er ønskelig. Dette vil eksempelvis omfatte legging av fiberkabler.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jorg; 18. august 2021 kl. 22:14.
Springende punkt her synes å være om det rimelig kan forventes at TS har fått,
eller burde hatt, kjennskap til eksisterende kabler/installasjoner på sin egen tomt.
- Hvor lenge har du bodd i huset, og hva sier din boligdokumentasjon ?
Har graveuhellet skjedd fra viten og trass, eller er det en uforskyldt handling ?
Dette må TS være den som kan svare på, og være ærlig, hvis h#n vil ha gode råd.
Lykke til ...
Sist endret av radion; 18. august 2021 kl. 22:15.
Uvaksinert 👍
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvordan begrunner du dette og hva definerer filleting?
Vis hele sitatet...
Går under det samme som å grave ett hull for å plante en busk eller grave hull for å støpe stålper til veranda f eks.
Jeg personlig hadde ikke betalt. Be dem om og skjøte kabel gratis og glemme saken. Vist ikke dem vil det så be dem om og fjerne hele kabelen og få dem til og legge den utenfor din tomt. Er dette noe som skulle vært med i prospektet på huset når du kjøpte det? Evt ring gamle eier og spør om han har godkjent gravingen. Og om det ble skrevet kontrakt på det.
Sist endret av 5FDP; 18. august 2021 kl. 23:50. Grunn: La til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så folk synser i veg i eine og andre retninga.

Så langt har nøyaktig ingen vist til hverken rettspraksis eller relevant regelverk. Det er ikkje så jævla interessant.

Eg veit ikkje svaret på spørsmålet, men fleire som synser er neppe produktivt. Om du ikkje veit sikkert, så ikkje ha ei meining saka. Det er det fornuftige standpunktet gitt mangel på kunnskap.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så folk synser i veg i eine og andre retninga.

Så langt har nøyaktig ingen vist til hverken rettspraksis eller relevant regelverk. Det er ikkje så jævla interessant.

Eg veit ikkje svaret på spørsmålet, men fleire som synser er neppe produktivt. Om du ikkje veit sikkert, så ikkje ha ei meining saka. Det er det fornuftige standpunktet gitt mangel på kunnskap.
Vis hele sitatet...

Prøvde og søke litt rundt men fant ikke noe scenario som var likt. Det jeg fant er at vist du graver over din egen kabel så er du selv erstatnings ansvarlig. Men her er det jo ikke det. Så jeg personlig hadde satt meg på bakbeina først. Vist ikke det funker så hadde advokat vært neste steg.


I utgangspunktet er det ikke tillatt å legge nettverks- eller fiberkabler over privat grunn med mindre det foreligger en avtale med grunneier først. Det finnes ingen særskilte lovbestemmelser som regulerer dette spørsmålet. Det er imidlertid slik at eiendomsretten har en positiv og en negativ side, og den negative siden innebærer at eieren kan hindre andre fysiske rådighet over eiendommen dersom det er ønskelig. Dette vil eksempelvis omfatte legging av fiberkabler.

Sakset fra

https://www.advokatenhjelperdeg.no/s...-fiber-i-mitt/


Mulig du bare kan kjøre på med advokat med en gang. Sjekk innbo forsikringen din

I en nabokonflikt vil din innboforsikring eller villaforsikring normalt ha en rettshjelpsdekning. Denne dekker dine advokatutgifter opptil 100.000 kroner ved en tvist om graving. Egenandel av forsikringen samt utgifter til advokat ut over dette beløpet er du nødt til å dekke selv.


https://advhi.no/naboloven-graving/
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så folk synser i veg i eine og andre retninga.

Så langt har nøyaktig ingen vist til hverken rettspraksis eller relevant regelverk. Det er ikkje så jævla interessant.

Eg veit ikkje svaret på spørsmålet, men fleire som synser er neppe produktivt. Om du ikkje veit sikkert, så ikkje ha ei meining saka. Det er det fornuftige standpunktet gitt mangel på kunnskap.
Vis hele sitatet...
Litt synsing kan vi tillate oss: Dersom kabelen er gravd ned på tomta til TS uten at han ble informert og uten at den er markert på noe kart så hadde han ingen reell mulighet til å vite at den var der. Da er han ikke erstatningspliktig, for aktsomhet står ganske sterkt. Så er det selvsagt haugevis av uavklarte spørsmål kan flippe svaret frem og tilbake mange ganger. Det kan godt hende han burde ha visst at den var der på grunn av omstendigheter vi ikke er kjent med.

Det trådstarter helt enkelt kan gjøre er å bestride kravet og be fiberselskapet rettferdiggjøre påstanden sin. Da blir de nesten nødt til å konkretisere hvorfor han er erstatningpliktig. Hva de da eventuelt graver frem vil spisse problemstillingen betraktelig.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. august 2021 kl. 09:47.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så folk synser i veg i eine og andre retninga.

Så langt har nøyaktig ingen vist til hverken rettspraksis eller relevant regelverk. Det er ikkje så jævla interessant.

Eg veit ikkje svaret på spørsmålet, men fleire som synser er neppe produktivt. Om du ikkje veit sikkert, så ikkje ha ei meining saka. Det er det fornuftige standpunktet gitt mangel på kunnskap.
Vis hele sitatet...
Jeg har henvist til praksis som fiberselskapene må følge når det kommer til privat eiendom. Spørsmålet her er vel egentlig hvilken kommune TS bor i, fordi praksis rundt det å grave på egen tomt er forskjellig rundt om.

Hvis man bor i en kommune hvor man ikke har plikt for å sende gravesøknad og fiberselskapene ikke har noen avtale med grunneier så kan nok TS være relativt trygg på at han slipper å betale den regningen. Har erfaring med strømselskapene, og strømkabler, og uten avtale så kommer man ikke særlig langt om det ikke er snakk om ting som har stått uberørt i mer enn 30 år.

I de fleste kommuner trenger du ikke søke kommunen om tillatelse til å grave på egen tomt. Noen kommuner har generell gravesøknadsplikt, og hvis din kommune har en slik løsning må du sende en gravesøknad også ved graving på egen tomt. Det betyr at du må levere en gravesøknad selv om du bare skal grave i privat grunn
Vis hele sitatet...
Sitat av Jorg Vis innlegg
..., og uten avtale så kommer man ikke særlig langt om det ikke er snakk om ting som har stått uberørt i mer enn 30 år.
Vis hele sitatet...
Har der lagt fiberlinje i bakken i over 30 år, så hører den
vel egentlig hjemme på teknisk museum og er verneverdig ?
Sist endret av radion; 19. august 2021 kl. 02:02.
Man har undersøkelsesplikt når man skal grave. Fiber blir jo lagt rett under torva, og dette må man selvfølgelig ha i bakhodet før man setter i gang. Ingen tvil om at det er uaktsomt å grave uten å undersøke dette, og at man da risikerer å bli erstatningspliktig. Jeg ville undersøkt om det foreligger en kabelpåvisning på tomta nå i ettertid. Hvis dette ikke er tilfellet, øker sjansen for å stå økonomisk ansvarlig.

Kilde: https://ledningsportalen.no/akutte-hendelser/
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 19. august 2021 kl. 02:19.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så folk synser i veg i eine og andre retninga.

Så langt har nøyaktig ingen vist til hverken rettspraksis eller relevant regelverk. Det er ikkje så jævla interessant.

Eg veit ikkje svaret på spørsmålet, men fleire som synser er neppe produktivt. Om du ikkje veit sikkert, så ikkje ha ei meining saka. Det er det fornuftige standpunktet gitt mangel på kunnskap.
Vis hele sitatet...
Jeg har vist til Geomatikk sin tjeneste Ledningsportalen.
.
Lokale forskrifter regulerer dette nærmere men det er over enhver tvil at du er pliktig å undersøke graving på egen eiendom (gravemelding) selvom det ikke alltid er påkrevd med tillatelse (søknad).


Sitat av Nidingr Vis innlegg
Hei

Har kikket i boligmappa, og det ligger ingen papirer om avtale mellom forrige eier av huset og forrige eier av nabohuset ang. denne kabelen.
Vis hele sitatet...
Det er klart det potensielt kan hende du har en sak om det viser seg at dette er gjort uten avtale og naboen (nåværende eller tidligere) innrømmer det. Problemet her er jo bare at det er tilbake i tid og det blir bare påstand mot påstand. Hvor sannsynlig er det at tidligere nabo med fiberleverandør under tidligere eier har gravd uten tillatelse uten at det er blitt lagt merke til? Det er ikke vanlig med tinglysning for sånt.
Det skal være tinglyst, om det er gjort riktig, så kontakt staens kartverk, så regner g med du får opplysninger om kabelen er tinglyst. Har den ligget over 20 år, så har selskapet opprettet hevd på kabelen og plassering. Om det ikke er tinglyst, så skal fiberselskaoet uansett ha skriftelig avtale på fiberen kan ligge der, og de skal kunne vise denne, ved eventuelle tvister som denne.
Ofte er det slik at man graver ned røret selv over egen eiendom og man har da også ansvar for å dekke kostnadene ved feil.

Hvis jeg hadde fått lov til å legge mitt fiberrør over eiendommen til naboen ville jeg selv tatt kostnaden hvis naboen gravde over den. Spesielt hvis jeg har vært slapp og ikke gitt naboen et kart over hvor den ligger...

Jeg hadde forsåvidt tatt kostnaden hvis jeg gravde over naboen sin fiber i min egen hage også. Det er vel uansett ikke store summen for å beholde et godt naboskap.

https://www.telenor.no/privat/intern...ygging/fase-5/
Jeg kontaktet geoservice hver gang jeg skulle grave, nettopp pga saker som dette.

Da kom de gratis, søkte med apparater og shit, sjekka opp i kart og masse greier for å forsikre seg om at det var trygt å grave.

Men gamle rør og ledninger er ofte ikke på kartet, og hvis de går igjennom tomten din er du fortsatt ansvarlig hvis du graver over de, ble jeg fortalt.

Det utøves sikkert skjønn her, men det er kjent for alle som driver gravefirma at du er nødt til å gjøre proper due dilligence før du graver. Det holder ikke at du eier tomta liksom