Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  215 35397
Kan si jeg er lei av Norge...

Derfor drar jeg ned til Kambodsja om 3-4 md.
Har en del kontakter allerede i området (sørøst-asia).
Og har tenkt å investere en del penger for å starte/overta "noe" å leve av der nede..
Det jeg tenkte var at dette muligens var rette sted å komme i kontakt med folk som er interesert i en allternativ livsstil...
ett eventyr.. pm gjerne for info..

Si ifra om du er interesert... evt.har en lur komentar å komme med.
Hvorfor er du lei av Norge, og hvorfor akkurat Kambodsja?
TomC's Avatar
Trådstarter
Hvorfor lei norge. - kansje fordi jeg har vært her så lenge?? ...

hvorfor Kambodsja. -veldig gunstig visum med arbeids tilatelse.. les om landet å se hvorfor, søke ord: pol pot, red khmer.
+ veldig billig å starte noe.. ref -20 malbro ca 5kr.
+har en del venner i sørøst asia
EVENTYR

jeg drar ned jan.-feb. mulig en kompis er med.. vi reiser ned med ca. 300.000kr. total...
Vel da blir dere hvertfall multimilionærer^^ der nede


300 000 norske er 255 150 000 Riel cambodia spenn

Men uansett lykke til med å tjene akkurat det samme som du f.eks tjener på kassa i rimi her i norge

For all del ikke ha med 300k nok kontant på dere
Sist endret av SRB; 3. oktober 2011 kl. 04:10.
TomC's Avatar
Trådstarter
joa Srbija.. tjener nok en god del mer på rimi.. penger er ikke alt vet du.. er ute etter et bra liv jeg ikke ting

har bodd ettpar år av livet mitt i området fra før så vet hva jeg går til..
Helt enig med å være drittlei Norge! Norge er et drittland som bare sleiker ræva til alle andre land, for å bli mest mulig likt, nei her kan vi ikke ha egne meninger gitt!

Så fort jeg har muligheten selv kommer jeg til å rømme landet, veit ikke hvor, eller hva jeg skal gjøre enda, men BORT skal jeg! Lykke til med ferden din!
Sist endret av selvmord; 3. oktober 2011 kl. 04:20. Grunn: Også på leit etter et bedre liv
TomC's Avatar
Trådstarter
selvmord: heng deg på
Hehe, det høres faktisk frsitende ut, men mitt kapital mom dagen må jeg nok vente til jeg har spart noen kr. hvertfall
TomC's Avatar
Trådstarter
ser den.. men har du lyst har du lov.. personlig driter jeg i penger.. har du til flybiletten så er det håp
Sitat av selvmord Vis innlegg
Helt enig med å være drittlei Norge! Norge er et drittland som bare sleiker ræva til alle andre land, for å bli mest mulig likt, nei her kan vi ikke ha egne meninger gitt!

Så fort jeg har muligheten selv kommer jeg til å rømme landet, veit ikke hvor, eller hva jeg skal gjøre enda, men BORT skal jeg! Lykke til med ferden din!
Vis hele sitatet...
Lykke til med å finne et land hvor visse typer meninger ikke blir stigmatisert. Det trenger ikke være de same meningene, men noen meninger vil føre til skjeive blikk fra den kulturen du skulle befinne deg i.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Helt enig med å være drittlei Norge! Norge er et drittland som bare sleiker ræva til alle andre land, for å bli mest mulig likt, nei her kan vi ikke ha egne meninger gitt!

Så fort jeg har muligheten selv kommer jeg til å rømme landet, veit ikke hvor, eller hva jeg skal gjøre enda, men BORT skal jeg! Lykke til med ferden din!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du kalle Norge et drittland? Prøv deg noen år i et u-land, uten noen hjelp utenfra, så kan du komme tilbake å si hvilket land du likte best.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Helt enig med å være drittlei Norge! Norge er et drittland som bare sleiker ræva til alle andre land, for å bli mest mulig likt, nei her kan vi ikke ha egne meninger gitt!

Så fort jeg har muligheten selv kommer jeg til å rømme landet, veit ikke hvor, eller hva jeg skal gjøre enda, men BORT skal jeg! Lykke til med ferden din!
Vis hele sitatet...
Å kalle Norge et drittland er jo helt på trynet. Kan også tenke meg å stikke noen mnd til et annet land og greier fordi jeg er lei Norge, men mest pga klima og eventyrlyst. Er liksom ikke så mye å få gjort her. Men et bra land, det er det.
Du kommer aldri til og bli 110 % fornøyd med ett land uansett hvor du reiser, men forstår godt at du har lyst til og reise til ett annet land og "starte på nytt".
Hadde lett gjort det selv hadde det ikke vert for at formuen min ikke er nok til fly-bussen engang og ville mest sannsynlig ha blitt rekna som liten til og med i slummen.
Lykke til Tomc, høres spennende ut. Alltid viktig å følge sin drøm!
Tøft, rett og slett. Det er ikke mange som kan si de hopper i noe slik. Lykke til, håper vi kan få en oppdatering her etter du har kommet deg inn i hverdagen i Kambodsja.
Enig i at det er tøft gjort, og lykke til på resien skal du ha!

Selvmord: Og kalle Norge ett "drittland" er og ta det for langt. Sier ikke jeg er fornærmet, sier bare at du mangler en reality check. Kan ikke ytre egne meninger her? Ironisk utsagn med tanke på at du er inne på et forum som har subtråder der man kan bl.a. diskutere ulovlig narkota, hvordan man kan scamme folk, samt diskusjoner om hvordan man kan bli kriminelle...
Norge er ikke et drittland. Helt taapelig og si det.

Jeg bor ikke I Norge, nettopp fordi jeg kjedet meg der litt, mangel paa nye impulser osv etter saa mange aar i samme land, derfor nyter jeg veldig godt aa reise litt rundt, og bor selv i Asia.

Men det betyr ikke at Norge er et drittland, og du har tydeligvis ingen ordentlige grunner til aa si det ut i fra argumentene du la frem..
Flaks at drittlandet Norge gir folk muligheten til å spare f.eks. 300k slik at man har råd til å reise til fantastiske land og leve fett, da. Det skal de ha, Norge, det er et bra land å spare i mens man lider...
Sitat av TomC Vis innlegg
selvmord: heng deg på
Vis hele sitatet...
Haha, jeg så ikke at det var en bruker som het "selvmord", jeg trodde dette bare var en generell oppfordring.

selvmord: fantastisk post, gjennomtenkt og moden. Trampeklapp.
On a side note, så mangler nFF en smiley; jeg kunne tenkt meg å kalle den "megasegaultra-sarkasme".
Det eneste Norge er gode for er penger, jeg selv har bodd å jobbet i Spania greitbok at man måtte jobbe litt mer for samme pengesummer som i norge men det går opp i opp når det kommer til befolkningen, nordmenn er noen kalde kyniske jævler i forhold til MANGE andre nasjonaliteter rundt om i verden.
Det er også veldig få rasister mot oss der ute men her finner du jo 70% rasister i en folkemengde på 100 personer.
Så skjønner godt at folk er lei dette dritt landet her.
Jeg vil også påpeke at jeg er norsk i over 20 generasjoner tilbake i tid så jeg føler at jeg har rett til å slenge dritt om landet.
Norge er et herlig land å bo i, men jeg ser godt problemene til trådstarter med tanke på alle utgiftene som blir påført enkeltpersoner. Det er greit man må jobbe litt for en god jobb, men når man først oppnår det, får man toppskatten, og er på samme lønnsnivå på en som har gått rett ut av vidregående. Om det ikke er deprimerende, vet ikke jeg.
Sitat av TomC Vis innlegg
+ veldig billig å starte noe.. ref -20 malbro ca 5kr.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, at en 20 pakning sigaretter har en pris på 5kr skal være ensbetydende med at det er billig å starte forretning?

Sitat av JoyToy Vis innlegg
Det eneste Norge er gode for er penger, jeg selv har bodd å jobbet i Spania greitbok at man måtte jobbe litt mer for samme pengesummer som i norge men det går opp i opp når det kommer til befolkningen, nordmenn er noen kalde kyniske jævler i forhold til MANGE andre nasjonaliteter rundt om i verden.
Det er også veldig få rasister mot oss der ute men her finner du jo 70% rasister i en folkemengde på 100 personer.
Så skjønner godt at folk er lei dette dritt landet her.
Jeg vil også påpeke at jeg er norsk i over 20 generasjoner tilbake i tid så jeg føler at jeg har rett til å slenge dritt om landet.
Vis hele sitatet...
20 generasjoner tilbake i tid ?!? Oh really….du greier å spore slekten din tilbake til 1600 tallet men alikevel greier du ikke å stave korrekt norsk?
Offtopic
Ser for meg en 5-6 eventyrlystne freaks komme inn på gardermoen med backpacks som er _så_ klare for eventyr.
Blir veldig inspirert av folk som faktisk tørr å oppdage nye ting! Kambodsja er kanskje ikke akkurat det landet jeg ville reist til, men hvis det er det du brenner for, vær så god!

Selv har jeg utrolig lyst til å oppholde meg et par uker i Japan, et land som tiltrekker meg veldig. Men er dessverre bare 16, så venter noen år til jeg .

Ønsker deg lykke til, og holde oss oppdatert!
Jeg vet ikke akkurat så mye om å starte noe bedrift eller lignende, men kan godt si at min søster sin kjæreste er fra Vietnam. Moren hans tok med seg barna og flyttet til Norge når de var liten. Hun har nå hus i både Norge og Vietnam, og hun sparer opp slik at hun kan flytte tilbake til Vietnam for fulltid etter hun har pensjonert seg.

Min søster og kjæresten var nå nylig i Vietnam, hvor de lånte huset til moren. For det første, så var det utrolig billig der! De gikk på 5 stjerners restaurant og spa, hvor maten på restauranten kostet ca. 150 kr på hver av dem? Dette var 5-stjerners restaurant. Ellers så var klær og alt annet man skulle trenge også billig. Men jobbe der nede? Det vet jeg ikke om det går. I så fall, måtte det vært noe lurt noe...

Du sier du er møkkalei landet, og jeg kan forstå det. Men best case scenario i mine øyne er å jobbe hardt en liten stund i Norge, så leve som en konge når du reiser ned igjen. Men denne løsningen er vel ikke noe du er ute etter... Uansett, så får du ha lykke til!

- Serenity
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, at en 20 pakning sigaretter har en pris på 5kr skal være ensbetydende med at det er billig å starte forretning?
Vis hele sitatet...
Det er jo så vi skal få en idé om prisene der kontra Norge. Var da ikke så dum sammenligning.

Er i tillegg litt for få stavefeil der til at det er nødvendig å klage på det.
Dårlig humør i dag?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er jo så vi skal få en idé om prisene der kontra Norge. Var da ikke så dum sammenligning.

Er i tillegg litt for få stavefeil der til at det er nødvendig å klage på det.
Dårlig humør i dag?
Vis hele sitatet...
Dere har rett i at det finnes veldig lite såkorn-kapital i Kambodsja, så med 300000kr har dere faktisk ganske mange muligheter som dere ikke har her. Jeg anbefaler dog særdeles sterkt å dra ned dit som backpackere først, se på muligheter og knytte kontakter. Det er veldig mye som er veldig vanskelig å få til i landene der, særlig med tanke på tillatelser og korrupsjon etc. Snakk med andre expats som driver diverse ting. Sjekk om dere kan finne samarbeidspartnere med erfaring som kan hjelpe dere.. hvis ikke kommer dere etter all sannsynlighet til å bli rundlurt eller gå dere fast og måtte komme tilbake med halen mellom beina.. akkurat nå har dere ingen business-erfaring og ingen planer. Hvis dere vil lykkes holder ikke dette.

Det er grunn til at er såpass mange muligheter i endel andre land.. ingenting er ferdig organisert, og kontakter er alfa-omega

Vietnam er forøvrig et land det finnes enorme muligheter i, og det er mye hyggeligere enn Kambodsja. Hvis dere vil ha et land med eeenorme muligheter kan dere også komme ned til Sør-Sudan her hvor jeg sitter nå
Sist endret av DumDiDum; 3. oktober 2011 kl. 12:22.
Jeg skjønner godt at mange kan bli lei av Norge. Selv har jeg bodde mesteparten av de siste 10 årene i utlandet og er tilbake i Norge nå mest pga økonomiske motiver.
Jeg sier ikke at Norge er et dårlig land, men det er ikke alle som trives like godt her.
Det jeg personlig trives minst med i Norge er lange vintre, "kalde" mennesker og diverse regler, normer og lover.
Når det er sagt, så er jeg alikevel glad for å ha vunnet bli-født-i-Norge-lotteriet, siden jeg har endel rettigheter her og har et sted å dra tilbake til hvis ting går skikkelig gærnt i utlandet.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er jo så vi skal få en idé om prisene der kontra Norge. Var da ikke så dum sammenligning.

Er i tillegg litt for få stavefeil der til at det er nødvendig å klage på det.
Dårlig humør i dag?
Vis hele sitatet...

Prisnivået i et land har generelt veldig lite å si for hvor bra et land er å drive business i. Hvis du tar en titt på Forbes sin liste over " Best Countries for Business" så ser du at Kambodsja havner på en 109 plass(av 121 totalt),bak land som f.eks Usbekistan, Burkina Faso, Uganda og Nigeria.

http://www.forbes.com/lists/2008/6/b...ss_Rank_5.html

Og når det gjelder stavingen til JoyToy…sorry altså, men hvis du hevder å være "ren norsk" 20 generasjoner tilbake i tid så forventer jeg at du greier å stave bedre enn meg, og jeg kom til Norge når jeg var 9 år gammel.
mickeyy: det er ikke alle som trenger å bli rik av å businessen sin. Poenget er vel at det er lettere og billigere å starte og drive et hostell i Kambodjsa enn i Norge.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, at en 20 pakning sigaretter har en pris på 5kr skal være ensbetydende med at det er billig å starte forretning?



20 generasjoner tilbake i tid ?!? Oh really….du greier å spore slekten din tilbake til 1600 tallet men alikevel greier du ikke å stave korrekt norsk?
Vis hele sitatet...
Det at han klarer å spore generasjonene sine tilbake til 1600 tallet har absolutt ingenting med hvor god han er i norsk skriftelig. Selv om han er norsk.

Btw - Lykke til i utlandet.
Sitat av morodo Vis innlegg
mickeyy: det er ikke alle som trenger å bli rik av å businessen sin. Poenget er vel at det er lettere og billigere å starte og drive et hostell i Kambodjsa enn i Norge.
Vis hele sitatet...
Billigere, det er godt mulig. Om det er lettere er jeg ikke så sikker på.

Sitat av KingPill Vis innlegg
Det at han klarer å spore generasjonene sine tilbake til 1600 tallet har absolutt ingenting med hvor god han er i norsk skriftelig. Selv om han er norsk.

Btw - Lykke til i utlandet.
Vis hele sitatet...
Slekten, du kan spore slekten din 20 generasjoner tilbake i tid.
Kambodsja er jo mye verre enn Norge på de fleste måter... Det er fattig, mer kriminalitet, ustabilt politisk sett...

Men hvis jeg hadde hatt kapital hadde jeg flyttet dit. Norge er bedre, men heroin og ålreit levestandard er drittbillig i Kambodsja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er greit man må jobbe litt for en god jobb, men når man først oppnår det, får man toppskatten, og er på samme lønnsnivå på en som har gått rett ut av vidregående. Om det ikke er deprimerende, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Så vidt eg veit slår jo toppskatten inn på beløpet over grensa, ikkje for det under? I så fall er det jo ei umogelegheit at ein går ned i lønn av den.

Viare så vil eg gjerne at du viser meg den frå VGS som har 45000-50000 utbetalt i månaden. Dei finst kanskje, men det er ikkje veldig mange av dei... Eg har det, og eg betaler toppskatt.

For å ta eit kjapt rekneeksempel: Du tener 500k, altså 43600 over toppskatten. Du skal betale 9% av det overskytande, altså 0.09*43600=3924 i tillegg til vanleg skatt. Korleis fører det til at du går ned i inntekt i det du passerer innslagspunktet?
Eller gitt at du tener 1,- over innslagspunktet, da skal du betale 9 øre ekstra i skatt. Du går ikkje ned i inntekt.
Sist endret av vidarlo; 3. oktober 2011 kl. 13:18.
Sitat av TomC Vis innlegg
Kan si jeg er lei av Norge...

Derfor drar jeg ned til Kambodsja om 3-4 md.
Har en del kontakter allerede i området (sørøst-asia).
Og har tenkt å investere en del penger for å starte/overta "noe" å leve av der nede..
Det jeg tenkte var at dette muligens var rette sted å komme i kontakt med folk som er interesert i en allternativ livsstil...
ett eventyr.. pm gjerne for info..

Si ifra om du er interesert... evt.har en lur komentar å komme med.
Vis hele sitatet...
Må si det høres VELDIG fristende ut. Lykke til!

Håper jeg er mann nok til å gjøre det selv en dag.
En ting som også skal nevnes er at jentene nedi de områdene er utrolig digge Du finner nok en liten brud å bryne deg litt på høres ut som et tøft eventyr btw! glhf
Kambodsja er et av verdens mest korrupte land så jeg vil tro det er en ganske stor forskjell på hva som må til for å starte noe der kontra Norge. Dvs tror det er viktig å forstå hvem som bør betales for å få de riktige tilatelser, så man bør kanskje bo der litt før man investerer mye penger i noe.
TomC's Avatar
Trådstarter
Som jeg sa i begynnelsen av tråden så er kambodsja ikke ett navn jeg har trukket opp av hatten. Har vært der ett par ganger, og har bodd ca.2år i sørøst asia.
Prisnivået er utrolig lavt i Kambodsja, det er også ett fattig land. Og til den som trodde det ikke har noe å si på hvor billig det er å starte en bedrift.. Tenk igjenn.
Når det kommer til Kambodsja er det ett land der masseturismen ikke har ødelagt strendene og meneskene (ennå?)
Og jeg tror besøkstallene kommer til å gå opp di neste 5-10 årene. Det sammen med gunstige visumregler er hovedgrunnen til at det blir Kambodsja. For mer info, pm om du er interesert..

Må bare legge til att jeg aldri har skrevet att Norge er dårlig på noen måte
-Takk for alle positive innlegg!!
Hva med Kongo? Hørt det er kjempepopulært å dra dit hvis man vil oppleve ting
Jeg ble også lei Norge så jeg reiste til Kina og var der i et og et halt år. Er desverre tilbake i Norge nå, men skal tilbake til Kina for å jobbe som vokalist på bar med god kinesisk lønn. Er godt å komme seg bort.

Lykke til trådstarter!
Sitat av Yutao Vis innlegg
god kinesisk lønn. Er godt å komme seg bort.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, hva vil det si?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, at en 20 pakning sigaretter har en pris på 5kr skal være ensbetydende med at det er billig å starte forretning?



20 generasjoner tilbake i tid ?!? Oh really….du greier å spore slekten din tilbake til 1600 tallet men alikevel greier du ikke å stave korrekt norsk?
Vis hele sitatet...
Selvom jeg kansje ikke er verdens beste rett skriver eller at Ipaden retter det feil så trenger ikke du flekse med at du skriver så perfekt, skulle likt å sett deg oppnå noe av det jeg allerede har fått til i en alder av 21.

Du er jo ikke smart nok til å skjønne at han la fram tjuepakningen som et eksempel, å så lenge du forstår hva jeg mener samme hvor feil jeg skriver så driter vel jeg i om jeg gjør noen små feil her å der.
Verden er ikke perfekt å det er faen ikke du heller.....
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hva vil det si?
Vis hele sitatet...
4000 USD +/-
Gjør som Mr Kristoffer Clausen http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10010063

Lurte oss alle til å tro at han var en villmann luringen.

Ta med deg kamera, turkompis (en hund) shitload med mat og gode klær.

Selger du rettighetene til tv2 etterpå.
Kan du kalle deg for den rettmessige Villmannen!!

Stikker du fra Norge med pengene du tjener etterpå.
Sitat av JoyToy Vis innlegg
Selvom jeg kansje ikke er verdens beste rett skriver eller at Ipaden retter det feil så trenger ikke du flekse med at du skriver så perfekt, skulle likt å sett deg oppnå noe av det jeg allerede har fått til i en alder av 21.

Du er jo ikke smart nok til å skjønne at han la fram tjuepakningen som et eksempel, å så lenge du forstår hva jeg mener samme hvor feil jeg skriver så driter vel jeg i om jeg gjør noen små feil her å der.
Verden er ikke perfekt å det er faen ikke du heller.....
Vis hele sitatet...
Du mente vel "selv om jeg kanskje ikke er verdens beste rettskriver"?
Nå vet jeg ikke hva du har greid og ikke greid å oppnå i en alder av 21 men jeg kan ihvertfall konstatere at du ikke har lært deg å skru på norsk stavekontroll og autokorrektur på Ipaden din.. Det ser også ut til at du i en alder av 21 år ikke forstår forskjellen på Å og OG i det norske språket.

Når det gjelder eksempelet med sigaretter som jeg visstnok ikke skjønner så tror jeg nok det er omvendt. Du skjønner, grunnen for at jeg spurte hva han mente med den lave sigarett prisen er at prisnivået i et land har absolutt ingenting å si for hvordan det er å drive forretning. Så å bruke det som argument blir litt feil.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hva vil det si?
Vis hele sitatet...
10.000 yuan pr mnd, omtrent 9000 kr hvis converteren min stemmer.
Jeg får også dekt leilighet
Sitat av Yutao Vis innlegg
10.000 yuan pr mnd, omtrent 9000 kr hvis converteren min stemmer.
Jeg får også dekt leilighet
Vis hele sitatet...
Høres ganske ok ut! Holder dette til en komfortabel livsstil i Kina?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Høres ganske ok ut! Holder dette til en komfortabel livsstil i Kina?
Vis hele sitatet...
Ganske. Du har nok til å gå på bar hver kveld, spise ute, reise, shoppe. Alt med måte selvfølgelig. Med 10.000 kan du lett leve veldig bra og samtidig spare masse. Røykpakke eksempel igjen: du kan få 20 røyk for ned i 4 kr. Samme med en stor flaske pils. Et stort stykke kjøtt til 25-30 kr. 3-4 retters måltid for under hundrelappen.
Kan bare si lykke til på turen og håper du lykkes. Er ingenting som er så moro som å få til noe i ett fattig land og hjelpe til med å bedre litt på tingenes tilstand der. Jeg vet det av erfaring selv. Har jo mine prosjekter gående på Filippinene.