Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1739
Jeg får ofte vondt i ryggen etter å ha tatt sit-ups, armhevinger m.m. Er dette noe som oppstår pga at jeg ikke varmer opp kroppen før jeg går i gang med slikt?

Jeg merker at dette er noe som har blitt verre etter som jeg har kommet opp i årene. Noen her med samme erfaring?
Det er alltid viktig å varme opp ordentlig slik at du har god blodsirkulasjon i kroppen før du begynner å trene, men jeg er usikker på om dette er grunnen til at du får vondt i ryggen under de øvelsene.

Får du like mye vondt om du f.eks. gjør en øvelse som planken? Det kan være at du utfører øvelsene med dårlig teknikk eller utfører de på en annen måte enn slik de er tiltenkt å bli utført på, f.eks. med involvering av andre muskelgrupper eller vinkler som gjør at du sliter unødvendig på andre deler av kroppen.

Også viktig å få vite hvor det er du får vondt i ryggen!
Dette er ikke øvelser med tung belastning, men det er alltids greit å varme opp litt. Hvor gammel snakker vi?

Vil fraråde situps, det er en elendig øvelse for mage og ikke bra for ryggen. Anbefaler heller crunches hvis du har minimalt med utstyr (samme som sit ups, men ikke helt opp), planke, heve bena i dips stativ etc.
Ta noen squats, løft enkelt. Bra oppvarming!
Kan hende du har stramme hofteleddsbøyere (hip flexors) dette får man av å sitte mye samt ta situps (helt opp) om disse er stramme trekkes korsryggen frem å du får en dårlig holdning i ryggen, jeg har slitt med dette og tøyer nå ut disse regelmessig, min "oppvarming" er å kjøre første settet jeg tar med 50% av vekten jeg skal trene med15 reps, alltid med genser på for å holde varmen i kroppen
Sist endret av freebird; 2. mars 2020 kl. 04:12.
Vil anbefale å jogge eller gjøre noe annet med lett/middels intensitet i 5 minutter som starten på økta, for å bli gjennomvarm. Ta også et lett sett før du gønner på tunge øvelser. Har prøvd å bare gjøre sistnevnte i perioder og følte at økta ble dårligere. Merket også at jogging i 5min ga mye mer matlyst enn kun styrkeøvelser, kanskje pga. eller i tillegg til økt forbrenning?

Men, han over meg har et veldig poeng, jeg er sikker på at dette gjelder utrolig mange som ikke vet om det. Google APT (Anterior Pelvic Tilt) altså "framover-tippet hofte", og finn ut om symptomene stemmer med deg. Fant selv ut at min ryggvondt skyldtes dette, og løste det selv uten noe profesjonell hjelp, kun ved å tøye hoftebøyeren og framside lår, samt styrke magen og ikke minst setemusklene. Dette er noe du helt sikkert burde gjøre enten det er APT som er problemet eller ikke
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av lorentz Vis innlegg
Jeg får ofte vondt i ryggen etter å ha tatt sit-ups, armhevinger m.m. Er dette noe som oppstår pga at jeg ikke varmer opp kroppen før jeg går i gang med slikt?

Jeg merker at dette er noe som har blitt verre etter som jeg har kommet opp i årene. Noen her med samme erfaring?
Vis hele sitatet...
Dynamisk oppvarming er den beste måten og forberede kroppen på. Dvs at du strekker kroppen mens du beveger den. Eksempler på slike øvelser kan være:

Squat to stand
World greatest strech
Scorpion
90/90
Osv osv.

Det du forteller om ifht ryggsmerter etter situps og push ups kommer nok ikke grunnet av dårlig oppvarming, fordi disse øvelsene i seg selv er med så lett belastning at det skal godt gjøres og overbelaste. Det ligger nok mere i hvordan du utfører selve øvelsen. Ryggraden er ikke super glad i repativ ekstensjonsøvelser som bøyer ryggraden med en form for belastning. Det du må jobbe med er og klare å holde ryggen i nøytral posisjon ubder øvelsene du utfører. Dvs at når du skal ta pushups må du stramme til rompa samtidig som du strammer til magen. Du kan ta tenke at du skal trekke ribbeina ned mot bekkenet samtidig som du roterer bekkener fremover. Vanlig situps ville jeg bare droppet helt om du får vondt av den. Fokuser på mage øvelser som ikke bøyer ryggraden mens du trener den, som feks:

Planke
Side planke
Dead bug
Pallof press
Siscor kick
Osv osv.

Hoved jobben til kjernemuskelaturen er og holde kroppen stabil. Si feks at man kjører knebøy eller pushups, da er jobben til kjernemuskelaturen at kroppen skal holdes helt stabil under løftet. Dvs at det er fordelsaktig og trene statiske øvelser for kjernemuskelatur. Man kan såklart også trene mage med øvelser som:
Russian twist
Mounten climbers
Knee raises i pullups bar
Osv osv.

Men det som ALTID burde gå igjen uansett hvilken øvelser du tar er og ALTID ha en nøytral ryggrad.