Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 985
Jeg vet ikke hvor jeg skal legge ut dette spørsmålet, jeg prøver her…

Jeg skal kjøpe ny bil, men aner ikke hvordan.
Jeg vil helst ha automatgir. Nå har jeg en el-golf 2016-modell med en opprinnelig rekkevidde på 190 km. Om vinteren er den elendig på rekkevidden. Kan kanskje kjøre MAX 10 mil, men da hvis jeg kjører ekstremt sakte og er veldig obs på kjørestil.
Jeg vet ikke om jeg vil ha el-bil igjen. Budsjettet er på 150-200.000 Max.

Jeg vil gjerne ha en liten bil. Noen som har erfaringer med hybrid?
Vil gjerne ha en driftssikker bil som jeg ikke må til verksted med annenhver måned.

Takker for alle innspill!
Kjøp dieselbil.
Litt merkelig å bruke en 8 år gammel E-Golf som argument mot Elbil i dag.

Du kan jo f.eks få en adskillig nyere og nesten ny LEAF med lav km uten at jeg kan rekkevidde på rams er den garantert veldig mye bedre enn din gamle Golf.

Finn søk


Hybrid er vel det motsatte av driftssikker teknologi når du skal ha begge deler så vil det også være mer som går i stykker.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kjøp dieselbil.
Vis hele sitatet...
Ikke kjøp dieselbil med mindre du pendler langt eller kjører langt av gangen.

Toyotas hybrider er de eneste jeg hadde turt å kjøpe, de virker greie. Yaris er jo en populær, liten, hybrid.
Kia Niro hybrid. Går som ei klokke.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Kjøp dieselbil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dieselbil? Problemer i sterk kulde, bråker i lav hastighet og partikkelfilter som tetter seg om man kjører mye småturer.
Bensinhybrid er tingen, men ikke for gammel, da hybrider lades fra 0 til 100% mye oftere enn rene elbiler, så batteriet blir fortere slitt.

Kjører selv Golf GTE hybrid fra Juli 2015, og merker at batteriet har blitt en del dårligere nå. Den har dog hatt lite feil. Kun byttet oljetemperatursensor på alle disse årene.
Sitat av cazber Vis innlegg
Hvorfor dieselbil? Problemer i sterk kulde, bråker i lav hastighet og partikkelfilter som tetter seg om man kjører mye småturer.
Bensinhybrid er tingen, men ikke for gammel, da hybrider lades fra 0 til 100% mye oftere enn rene elbiler, så batteriet blir fortere slitt.

Kjører selv Golf GTE hybrid fra Juli 2015, og merker at batteriet har blitt en del dårligere nå. Den har dog hatt lite feil. Kun byttet oljetemperatursensor på alle disse årene.
Vis hele sitatet...
Mulig tingene du nevner var en greie for 30 år siden, men min diesel har vært småkjørt siden 2013 når den var flunkende ny og den har aldri slitt i verken -12 eller -26, ei heller har den bråket i lav hastighet (min 11 år gamle diesel Audi bråker mindre i alle hastigheter enn flunkende ny Model Y fra mars i 2022). Og partikkelfilteret brenner seg lett reint på mine 13 min kjøreturer til jobb. Tviler på teknologien har blitt verre siden jeg kjøpte denne i 2013, og den nyere ladbare hybriden jeg har med bensin er 4 ganger dyrere på vinterstid (selv når jeg kjører uten varme/AC) siden den da må kjøre seg varm og bruker hele turen på å bli lunken. Den er billigere på sommeren (og større enn dieselen hvis vi trenger plassen), men en diesel med greit volum, Quattro og gode kjøreegenskaper/komfort/lyddemping er uslåelig.
Sist endret av Elijah Price; 24. januar 2024 kl. 00:11.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Mulig tingene du nevner var en greie for 30 år siden, men min diesel har vært småkjørt siden 2013 når den var flunkende ny og den har aldri slitt i verken -12 eller -26, ei heller har den bråket i lav hastighet (min 11 år gamle diesel Audi bråker mindre i alle hastigheter enn flunkende ny Model Y fra mars i 2022). Og partikkelfilteret brenner seg lett reint på mine 13 min kjøreturer til jobb. Tviler på teknologien har blitt verre siden jeg kjøpte denne i 2013, og den nyere ladbare hybriden jeg har med bensin er 4 ganger dyrere på vinterstid (selv når jeg kjører uten varme/AC) siden den da må kjøre seg varm og bruker hele turen på å bli lunken. Den er billigere på sommeren (og større enn dieselen hvis vi trenger plassen), men en diesel med greit volum, Quattro og gode kjøreegenskaper/komfort/lyddemping er uslåelig.
Vis hele sitatet...
For 30+ år siden var det færre problemer med dieselbiler fordi det var mindre greier på de som kan svikte.

Det er godt mulig det du sier er korrekt ang din bil, men det gjelder ikke flertallet. Et kjapt søk vil vise hvor mange som sliter og må ta kostbare reparasjoner på dagens dieselbiler, spesielt merkbart blir det for de som har mye småkjøring.
Kjøp japansk dieselbil brukt. Mye for pengene
Hybrid drivlinja til toyota er skuddsikker, svært lite galt med de. Så lenge servicehefte er fulgt så går de 600k++ uten noe særlige problemer.