Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3750
Hei Freaks!

Jeg trenger hjelp med å komme meg i avisen, eller tilsvarende medium. Formålet er å få lånt meg en drone type DJI Matrce 600 Pro, slik at testen jeg har forespeilet i uke 44 kan bli realitet.

Som med alt annet i Tom’s verden er det den innledende runden som er utfordrende. Hvilken vinkling bør jeg ta? Det er jo ikke akkurat en veldig ambisiøs bestilling jeg kommer med, så så lenge jeg får spalteplass så regner jeg med å komme i mål.

Selvfølgelig er det privatpersoner jeg kan spørre, men jeg vil virkelig ikke gå den veien.

Det går an å:

Fokusere på teknologien i seg selv - snakke om systemets virkemåte og forklare hvordan de forskjellige komponentene bidrar til systemet sin helhet.
Fokusere på teknologien i samfunnet - snakke om behovet for innovasjon og høyteknologisk industri i en oljeløs fremtid.
Fokusere på corona og oppfordre politikerne til å tilrettelegge for at så mange som mulig kan bruke de dystre tidene til å prøve seg på noe nytt.
Fokusere på historien min - snakke om hvordan en xnarkoman har forvillet seg inn i skoene til en teknolog.

Andre forslag?
Finnes det ingen som leier ut den typen drone for en dag?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Finnes det ingen som leier ut den typen drone for en dag?
Vis hele sitatet...
Good thinkin'. Sjekket kjapt nå, ser ut som om utleien er mer innen hobby. Dessuten må jeg ha dronen i mer enn én dag, og jeg må jo feste litt diverse greier på den (blant annet computeren som skal styre saken) - men jo så absolutt en mulighet som ville spart meg for litt hodebry. Får sjekke litt rundt, takk for tipset.
Ville satset på innovasjonsbiten, samt historien om bakgrunnen din. «Alle» bruker pandemien i dag, tror ikke det slår så hardt lenger. Teknologien i seg selv kan være uforståelig for mange? Kanskje hvis du klarer å vinkle den inn i hva den kan brukes til, samt forklare det «for dummies». Uansett, alle liker en som har vært på knærne og klart å reise seg, så jeg ville spilt litt på det i hvert fall.
Sist endret av sjuken; 9. oktober 2020 kl. 10:28. Grunn: Autocorrect
Sitat av sjuken Vis innlegg
Ville satset på innovasjonsbiten, samt historien om bakgrunnen din. «Alle» bruker pandemien i dag, tror ikke det slår så hardt lenger. Teknologien i seg selv kan være uforståelig for mange? Kanskje hvis du klarer å vinkle den inn i hva den kan brukes til, samt forklare det «for dummere». Uansett, alle liker en som har vært på knærne og klart å reise seg, så jeg ville spilt litt på det i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill!
Ta kontakt med div butikker / produsenter av disse dronene, forklar behovet ditt så kan de komme med forslag/løsninger
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Ta kontakt med div butikker / produsenter av disse dronene, forklar behovet ditt så kan de komme med forslag/løsninger
Vis hele sitatet...
God tilnærming. Det å kontakte den korrekt norske forhandleren har vært planen, men da med et konkret forslag. Kan være lurt å la dem komme med innspill først! Takk!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg vet ikke om avisen er det beste stedet for deg. Kanskje drone- eller foto-sider på Facebook er mer treffsikkert?

Alternativt ville jeg forsøkt å leie eller kjøpe en drone selv. Jeg antar at verdien holder seg ganske godt, gitt at du ikke ødelegger den.
Noe i den duren her du holder på med?
https://nordicunmanned.com/careers/

Vil anta de har den typen drone å er åpne for en løsning og fremtidig samarbeid vis du har noe nytt innovasjonsrikt?


Vis ikke ville jeg gjort som nevnt over, gå til innkjøp av en.

Du må vel ha noe å fremvise produktet og teste på i fremtiden uansett?
Faen i helvete for en amatørflause. Bestemte meg for å sende en liten Mail og så ringe sånn at jeg kunne snakke med de mens de leste mailen. Så selvfølgelig stenger tlf 1430 og ikke samtidig med butikken 1600. Jesus fuckin
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Faen i helvete for en amatørflause. Bestemte meg for å sende en liten Mail og så ringe sånn at jeg kunne snakke med de mens de leste mailen. Så selvfølgelig stenger tlf 1430 og ikke samtidig med butikken 1600. Jesus fuckin
Vis hele sitatet...
Bruker du outlook? Såfall trekk tilbake mailen og innfør at de skal ringe deg eller vent med å send den til imorgen? Antar de ikke har åpnet mailen da
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Noe i den duren her du holder på med?
https://nordicunmanned.com/careers/

Vil anta de har den typen drone å er åpne for en løsning og fremtidig samarbeid vis du har noe nytt innovasjonsrikt?


Vis ikke ville jeg gjort som nevnt over, gå til innkjøp av en.

Du må vel ha noe å fremvise produktet og teste på i fremtiden uansett?
Vis hele sitatet...
Nydelig tips! Skal sjekke de ut bedre. Men de er nok mer aktuell å snakke med etter denne testen, ikke før. Akkurat til denne testen skal jeg kun bruke ting jeg har brukt før; alt SKAL funke på første go. Så dji m600 pro eller 65.000,- til å anskaffe den.

Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Bruker du outlook? Såfall trekk tilbake mailen og innfør at de skal ringe deg eller vent med å send den til imorgen? Antar de ikke har åpnet mailen da
Vis hele sitatet...
Nei sånn holder jeg ikke på. Bordet fanger, dessverre prøver igjen mandag(om problemet vedvarer)
Sist endret av Tøffetom; 9. oktober 2020 kl. 18:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor må det være en drone til 60k?

Det virker litt ambisiøst å tro at noen vil låne bort en slik til en som skal begynne å mekke på den, men for all del, ingenting galt med å være ambisiøs.

Personlig ville jeg tonet ned eksnarkomaniet i denne runden, det gir ikke nødvendigvis plusspoeng i fasen du er i nå, det kommer nok i neste runde når du har konkrete resultater å vise til.

Jeg ville også forsøkt å få mer struktur i prosjektet, lage noen slides og et dokument som forklarer hva du forsøker å oppnå, jeg får inntrykk av du er litt "all over the place" i trådene du har gående om emnet, det er lettere å få backing om du har noen konkrete problemer du løser og ikke bare "det vi skal leve av etter oljen".

Jeg tror også du vil ha større hell ved å sjekke ut forskjellige tilskuddsordninger eller lignende for å utvikle konseptet.

Men det virker som et kult prosjekt og jeg håper du kommer videre i det.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Kan du ikke søke om støtte fra staten? det er så mange forskjellige ordninger så jeg har trøbbel med å finne riktig nå på denne tiden av døgnet da jeg er bedugget. men jeg husker en gang for mange år siden så søkte jeg om over 100k kroner for støtte til å øve med band og jeg skrev helt absurde summer som mnds kort for et helt år og leie for lokale og utgifter til utstyr. endte med at kun et krav ble innvilget og det var 20k kroner til gitar..

Jeg kan se for meg at om denne ideen din er så smart som du gjør det til så skal det vel ikke stå på om du har tilgang til drone. Og jeg er sikker på at det er masse støtte ordninger hvor du kan søke og om du har en god ide så kan du neste regne med å få hjelp.

Tror nok ikke det er lurt å fokusere på historien din eller på corona altså! Du skal vel selge et produkt du har troen på, ikke få folk til å synes synd på deg!

Er det virkelig så vanskelig å få lånt en drone til dette? Hvor har du spørt om å låne allerede? Det må jo være mye bedre å bare bevise at produktet ditt fungerer via å vise det i praksis med en lånt drone. jeg vedder på at det er maaaange drone entusiaister i norge som gjerne vil hjelpe deg. Så kanskje det kan være en ide å låne en drone av en privat person så du faktisk kan bevise at produktet ditt fungerer og er verdt noe.
Sist endret av Absurd; 10. oktober 2020 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har fulgt med på din rare historie en god stund nå. God lesning!

Håper du skjønner at freak.no ikke er representativt for det norske folk, og ihvertfall ikke teknologimiljøet?
Fett nok med med masse kudos-poeng og ett kjent brukernavn her, men det betyr ingenting i den virkelige verden.

Så podcasten med deg og Sturla, dere har mye til felles: grandiose vrangforestillinger om egen storhet.
Henholdvis kvasi-intellektuelle kronikker og "droneprosjekter" preget av Dunning-Kruger effekten..
Fint nok at norsk presse trykker hva som helst i mangel på innhold og at Innovasjon Norge (+ NTNU) kaster støtte på alt som ikke er petroleumsrelatert, men det er virkelig ingen bekreftelse på innbilt genialitet.

Du tror virkelig du skal revolusjonere cutting-edge robotikk basert på dine google-evner og kopierte gits? Kan du vennligst forklare hvilken ny kunnskap og erfaring du bringer med deg, bortsett fra din totalt irrelevante fortid som junkie og hjemløs?

Registrer forsåvidt at prosjektet ditt plutselig skifter område fra undersjøisk til luft som om det er en uproblematisk overgang.
Registrer også at du omtaler deg selv i tredjeperson: "Tøffetom trenger PR". Klassisk tegn på at alt står bra til i topplokket..

Når det er sagt:
Jeg håper virkelig du beviser meg grundig feil og at jeg snart får lese om deg i Tekna/ScienceDirect/BusinessInsider/Arxiv.

Du må utvide perspektivet ditt fra fuckings freak.no til noe som i det minste ligner et fagmiljø.
Ta opp disse spørsmålene dine med f.eks. KIRN.

Hvis du virkelig har noe brukbart på gang (som du har påstått lenge) bør det være helt uproblematisk å få til en innovasjonskontrakt/pilotprosjekt med leverandører innen f.eks. forsvaret/jernbaneverket/reindrift/fiskeoppdrett/rassikring etc. som alle i dag bruker droner.

Lykke til!
Sist endret av Narvestad; 10. oktober 2020 kl. 01:20.
Innovasjon Norge hat kastet penger rundt seg etter corona, kanskje du bør søke om midler der om du har et interessant prosjekt gående.
Jeg får absolutt ingenting ut av å sitte her å argumentere på vegne av megselv, tøffetom eller prosjektet han er så flink med.

Jeg trenger denne dronen, fordi det er den eneste dronen som er så billig og enda leverer så god og fleksibel løftekraft og ROS-kompatabilitet. Jeg er ikke interessert i byrårakti og støtteordninger; dessuten har jeg allerede fått IN støtte (både fase#1 og fase#2) allerede tilbake i 2016.

Om det er mulig å forstå hva som skjer her regner jeg dog dette problemet som så godt som løst. Spiller inn med forklaring en annen dag. Finner ikke micen. Men ja, dette her er funksjonalitet demonstrert på live sensordata.Merk også hvor datafattig octomapen er, uten at det tuller med outputen.

https://youtu.be/u19ekVdGQ5U

https://youtu.be/GqHAER-nG7E

Altså det dere ser er en "atferd", en måte å reagere på potensialet i omgivelsene på som skaper full dekningsgrad og generisk funksjonalitet like naturlig implementert som struktur-inspisering som kartlegging eller leteaksjoner.
Sist endret av Tøffetom; 10. oktober 2020 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du vurdert å kontakte www.droneriarbeid.no?
De skriver spesifikt at de har modellen du spør etter og at man kan

Ta kontakt angående ditt prosjekt. En god dialog er alltid viktig for å komme frem til den beste løsningen. Du kan enten henvende deg via skjemaet under, eller ta direkte kontakt med Gunnar Inge Gusdal eller Jørn Aarak i vårt DJI Enterprise team.
Vis hele sitatet...
Sitat av Narvestad
Registrer også at du omtaler deg selv i tredjeperson: "Tøffetom trenger PR". Klassisk tegn på at alt står bra til i topplokket..
Vis hele sitatet...

De skal ikke spises hvis de er råtne. Hvis du antar at han går rundt daglig og refererer til seg selv i 3de person basert på tittelen til en tråd tror jeg du må roe ned på fleinen. 5 tråder om flein og en om at tøffetom ikke er god i huet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg får absolutt ingenting ut av å sitte her å argumentere på vegne av megselv, tøffetom eller prosjektet han er så flink med.

Jeg trenger denne dronen, fordi det er den eneste dronen som er så billig og enda leverer så god og fleksibel løftekraft og ROS-kompatabilitet. Jeg er ikke interessert i byrårakti og støtteordninger; dessuten har jeg allerede fått IN støtte (både fase#1 og fase#2) allerede tilbake i 2016.

Om det er mulig å forstå hva som skjer her regner jeg dog dette problemet som så godt som løst. Spiller inn med forklaring en annen dag. Finner ikke micen. Men ja, dette her er funksjonalitet demonstrert på live sensordata.Merk også hvor datafattig octomapen er, uten at det tuller med outputen.

https://youtu.be/u19ekVdGQ5U

https://youtu.be/GqHAER-nG7E

Altså det dere ser er en "atferd", en måte å reagere på potensialet i omgivelsene på som skaper full dekningsgrad og generisk funksjonalitet like naturlig implementert som struktur-inspisering som kartlegging eller leteaksjoner.
Vis hele sitatet...
Se på det siste avsnittet ditt, det er akkurat det jeg mener.
Om du hadde henvendt deg til Agder energi så hadde ikke de sett veldig mye nytte av dette. Da må du konkretisere at du kan lage en autonom løsning som kan inspiserer kraftnettet (dette er forøvrig under testing akkurat nå).

Jeg tror du vil få flere napp om du spisser prosjektet inn mot spesifikke løsninger. Det betyr ikke at den ferdige løsningen ikke kan brukes til alle typer oppdrag men bedrifter ønsker som regel å holde seg til sitt fagfelt og om du da går til en bonde for backing og viser frem konseptet så vil h*n være interessert i å vite hvordan du kan øke avlingen ikke hvordan du kan lokalisere fjellfolk som har gått seg vill.

Du kan se på bedrifter som allerede jobber med akkurat samme teknologi som du gjør, de lager autonome busser, feiemaskiner pizzalevering osv. Det er ikke fordi løsningen deres ikke kan brukes innenfor andre fagfelt, men for å få ut denne teknologien i markedet så er de avhengige av å kunne vise frem konkrete løsninger.
Tesla kunne sikkert fint laget selvkjørende traktorer, fly osv men de fokuserer på et spesifikt marked, så spinner de heller ut andre teknologier i søsterselskaper.

Dersom du kan lage en prototype som autonomt kan fly til en spesifikk vindturbin og inspisere denne helt uten menneskelig involvering så kan jeg nesten garantere at du vil få publisitet, men det er kun fordi du løser et spesifikt problem.

Du må ta dette som konstruktiv kritikk, ikke som negativitet (du går litt i forsvarsmodus virker det som).
Sitat av knert1 Vis innlegg
Har du vurdert å kontakte www.droneriarbeid.no?
De skriver spesifikt at de har modellen du spør etter og at man kan






De skal ikke spises hvis de er råtne. Hvis du antar at han går rundt daglig og refererer til seg selv i 3de person basert på tittelen til en tråd tror jeg du må roe ned på fleinen. 5 tråder om flein og en om at tøffetom ikke er god i huet.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, knert1 skal definitivt sjekke ut.

Til dere andre, ærlig talt. La det ligge. Jeg vil ikke ha tipsene deres, jeg er ikke interessert i deres take på investorrelasjoner og jeg er i alle fall ikke interessert i deres resonnementer rundt teknologiens relevans.

Jeg gjør tingene jeg gjør av grunner dere ikke har noen anledning til vurdere. Hadde det vært noen tendenser til saklig og konstruktiv diskusjon hadde jeg ikke vært vond å be.

Men å fortelle meg hvor feil jeg gjør ting, når ting helt åpenbart går fremover med syvmilssteg; bah - hva faen kan jeg si liksom? Dere suger livet ut av internett. Slutt med en eneste gang!

jeg kommer ikke til å svare på mer offtopic her. Skulle aldri svart i utgangspunktet.
Sist endret av Tøffetom; 10. oktober 2020 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tusen takk, knert1 skal definitivt sjekke ut.

Til dere andre, ærlig talt. La det ligge. Jeg vil ikke ha tipsene deres, jeg er ikke interessert i deres take på investorrelasjoner og jeg er i alle fall ikke interessert i deres resonnementer rundt teknologiens relevans.

Jeg gjør tingene jeg gjør av grunner dere ikke har noen anledning til vurdere. Hadde det vært noen tendenser til saklig og konstruktiv diskusjon hadde jeg ikke vært vond å be.

Men å fortelle meg hvor feil jeg gjør ting, når ting helt åpenbart går fremover med syvmilssteg; bah - hva faen kan jeg si liksom? Dere suger livet ut av internett. Slutt med en eneste gang!

jeg kommer ikke til å svare på mer offtopic her. Skulle aldri svart i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Du klarer jo tydeligvis ikke å skaffe investor for 60k, så du trenger åpenbart litt hjelp.

Jeg jobber selv i en bedrift hvor vi har prosjekter innenfor ai og autonome løsninger (jeg er under taushetsplikt så kan ikke gå veldig i detalj da dette er r&d), vi har ofte studenter hos oss som får jobbe med akkurat det du holder på med. Jeg er sikker på at du hadde fått dronen din på dagen, men du måtte ha lagt frem prosjektet ditt slik at det treffer den bransjen vi operer i.

Jeg har også sittet å observert din type forespørsler hos en annen arbeidsgiver, og det som går igjen er at majoriteten får blankt nei fordi de er altfor generelle og ikke treffer markedet som bedriften operer i.

Og dette er et diskusjonsforum ikke Tøffetoms ekkokammer, du har fått masse konskrutive tilbakemeldinger men velger blankt å ignorere det og viser at du vil være en risiko å forsøke å anbefale videre.

Lykke til videre.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du klarer jo tydeligvis ikke å skaffe investor for 60k, så du trenger åpenbart litt hjelp.

Jeg jobber selv i en bedrift hvor vi har prosjekter innenfor ai og autonome løsninger (jeg er under taushetsplikt så kan ikke gå veldig i detalj da dette er r&d), vi har ofte studenter hos oss som får jobbe med akkurat det du holder på med. Jeg er sikker på at du hadde fått dronen din på dagen, men du måtte ha lagt frem prosjektet ditt slik at det treffer den bransjen vi operer i.

Jeg har også sittet å observert din type forespørsler hos en annen arbeidsgiver, og det som går igjen er at majoriteten får blankt nei fordi de er altfor generelle og ikke treffer markedet som bedriften operer i.

Og dette er et diskusjonsforum ikke Tøffetoms ekkokammer, du har fått masse konskrutive tilbakemeldinger men velger blankt å ignorere det og viser at du vil være en risiko å forsøke å anbefale videre.

Lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Takk for informativt innlegg.

Jeg forstår godt hvor du kommer fra, for all del. Tingen er at jeg har en spesiell tilnærming og en spesiell situasjon. Dette høres gjerne idiotisk ut for deg, det forstår jeg.

Så fort jeg har fått kjørt denne demoen er det tid for å snakke om investorer og første vei til marked. Men enn så lente er min øverste prioritering å ikke redusere fleksibiliteten til prosjektet eller prosjektets fremtidige deltakere. Derfor er jeg ikke åpen for konvensjonell investorhjelp.

Har tross alt fått tak i halvannen million både fra offentlige og private aktører, så jeg er ikke fullt så fremmed for prosessen som du tydeligvis er overbevist om.

Forøvrig litt tåpelig av meg å bare snakke om dronen her, den er egentlig litt underordnet.

Det jeg trenger er at min situasjon blir fortalt av en tredjepart, der det enkelt og greit redegjøres for hvilken konsekvenser provlematikken og behandlingen min har hatt for prosjektets tilstand. Alternativet er som nå - jeg ender opp med å forklare tingene mangelfullt og uten troverdighet, muntlig, i en profesjonell setting. Du kan se for deg hvordan dette er i møte med eksempelvis en investor.

Hadde sikkert vært lurere å lyge, men ja. Det funker ikke for meg

Opplever at du er interessert (om enda kritisk, med rette), så jeg kan prøve å oppklare dette med manglende konkretisering av forretningsmodell og aktuelt marked.

Prosjektet begynte i 2015. Gjennom 2016 ble det jobbet med samarbeidende aktører fra industri, akademia og offentlige institusjoner. Fikk støtte fase1 og 2 av innovasjon Norge, noe som forutsetter nettopp det du etterlyser.

Produktet ble utviklet for å inspisere oppdrettsanlegg, først og fremst ifbm rømning. Testing med ROV og nôt ble gjennomført i mørke for å dokumentere potensialet for navigasjon etter nôt og identifisering av anomalier.

Men nå er jeg altså tilbake til å snakke om generisk teknologi. Det kan missforstås som om det ovennevnte arbeidet ikke er gjort - tvert imot.

Det viser seg dog at den langsiktige løsningen like gjerne kan brukes til nær sagt alle former for inspeksjon. Den opprinnelige utfordringen viste seg jo faktisk å være en av de største utfordringene en kan tenke seg for en autonom robot.

Systemet er helt generisk pg jeg har vært veldig bevisst rundt det å holde det slik de siste årene.

Jeg prøver ikle å følge malen og komme til marked så fort som mulig. Jeg prøver å få til noe større. Og om jeg feiler, som jeg sannsynligvis gjør, kan arbeidet med en spesifikk løsning begynne samme dag.

Men jeg skal ha denne testen i boks, og testen skal ha nådd ut til et par tusen nordmenn - sammen med ambisjonene mine.

Først da vil jeg si «greit. Dere hadde rett». Inntil det skjer, altså et par mnd toppen, har ikke disse diskusjonene eller forsøkene på å «opplyse» meg noe for seg.

Høres det virkelig helt absurd ut?
Sist endret av Tøffetom; 15. oktober 2020 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.