Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 10473
Hei, jeg vet ikke om denne tråden ligger riktig sted, hvis ikke så er det bare å flytte.

Jeg poster denne tråden for en kompis da han ikke har bruker her på freak.

Han kjøpte seg en ny TV for 3 uker siden på elkjøp, link : https://www.elkjop.no/product/tv-og-...E&gclsrc=aw.ds

Sånn sett fungerer TVen veldig bra, og han er fornøyd. Men det er en ting som er veldig stusselig: Når det er HELT mørkt på rommet(kveldstid/nattestid), så kommer det en slags "hvite" flekker oppe på kantene mens TVen er på, og man kan tydelig legge merke til de slik som på disse bildene her:










https://imma.gr/94036x87a51

https://imma.gr/94037x7880a

https://imma.gr/94038x077cf

https://imma.gr/94039x661fc

Dette kan ses enda sterkere om man faktisk står foran TVen enn på bildene som vises her.

Hva kan dette komme av?

Takker for svar.
Sist endret av cplpro; 7. september 2020 kl. 00:17.
dead pixels?
Ny TV eller utstillings modell?

Uansett reklamer.
Hva loven sier er jeg ikke sikker på, men jeg ville forlangt et nytt produkt,
ikke reparasjon siden produktet mest sannsynlig var skadet da han fikk det.
Ser ut for meg at dette er Backlight Bleeding, husker det var mere problemer dette for noen år siden når LED kom, ikke sett noe særlig av dette nå.
Ser ut som lyslekkasje, ja. Jeg har hatt tilsvarende. Reklamerte uten problem.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
dead pixels?
Ny TV eller utstillings modell?

Uansett reklamer.
Hva loven sier er jeg ikke sikker på, men jeg ville forlangt et nytt produkt,
ikke reparasjon siden produktet mest sannsynlig var skadet da han fikk det.
Vis hele sitatet...

TVen er helt ny ja. Han har både forsøkt å endre på "gamma" og "kontrast" i skjerminnstillingene, da jeg mistenkte det kunne være noe der, men det hjalp ingenting.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ser ut for meg at dette er Backlight Bleeding, husker det var mere problemer dette for noen år siden når LED kom, ikke sett noe særlig av dette nå.
Vis hele sitatet...
Hva skiller "Backlight Bleeding" fra "Dead pixels" som nevnt ovenfor?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ser ut som lyslekkasje, ja. Jeg har hatt tilsvarende. Reklamerte uten problem.
Vis hele sitatet...
Han puster nok lettet ut når han ser dette her
Sist endret av cplpro; 7. september 2020 kl. 02:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Dette handler om hvordan LCD-skjermer fungerer. En typisk LCD-skjerm består av millioner av små celler, de vi gjerne kaller pixler, og hver pixel har i oppgave å vise én farge. Med millioner av slike fargede pixler tett, side ved side, kan vi danne bilder på TV-skjermer. Selve LCD-cellen består av tre hoveddeler. Det er en "krystall" og en hvit lysskilde (derav navnet LCD, Liquid Crystal Display) og et fargefilter (eller snarere 3 små fargefiltre). Som du sikkert vet så er hvitt lys en kombinasjon av alle farger, eller mer spesifikt, alle de tre grunnfargene (RGB, Rød, Grønn og Blå). "Krystallen", altså denne spesielle væsken inne i hver celle, har den egenskapen at den kan blokkere deler av lyset - eller alt lys, hvis den ønsker det. Denne egenskapen kan styres med strøm. For å danne en gitt farge kan vi da sette tre slike ved sidenav hverandre, i hver grunnfarge, og bruke væsken til å øke eller redusere mengden av hver farge som slippes gjennom cellen. Hvis du kikker nøye på en LCD-skjerm vil du ofte kunne se at hver pixel består av 3 små rektangler; én rød, én grønn og én blå. Hvis alle 3 lyser like sterk blir pixelen hvit. Hvis alle 3 er avslått, så blir den svart. Om kun den røde lyser blir pixelen rød.

For å spare plass, strøm, kostnad og så videre, så vil typiske LCD-skjermer bruke én hvit lyskilde på mer enn én pixel, og dette er det mye omtalte "baklyset", eller backlight. Det er altså et sterkt, hvitt lys som alltid er påslått inne bak skjermen.

Backlight bleed oppstår når dette lyset slipper ut gjennom rammen på TV-en, eller gjennom LCD-matrisen på punkter hvor skjermen kanskje er litt tynn. Dette vil se ut som lyse flekker, og er kun synlig når pixlene i seg selv er mørke eller svarte.

En død pixel (dead pixel) er et helt annet fenomen som ofte oppstår, og det er simpelten når én eller flere av de tre krystallene slutter å fungere. La oss for eksempel si at den røde delen av pixelen blir ødelagt; denne pixelen vil da ikke lenger være i stand til å vise alle farger. Den kan ikke vise rødt, den kan ikke vise hvitt og den kan ikke vise noe i mellom. Blå, grønn og gul vil gå helt fint, men så snart en farge inneholder rød-toner, da vil det se feil ut. Dette vil da fremså som en bitteliten firkant på skjermen som helt åpenbart viser fullstendig feil farge. Døde pixler er lette å finne hvis hele skjermen lyser hvitt.