Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2793
Alt jeg kobler inn i PCen min støyer noe voldsomt - en konstant, statisk støy. Dette gjelder forskjellige headset og høyttalere, uavhengig om jeg kobler i minijack foran på PC-kabinett, bak, minijack i PC-skjerm. Til og med når jeg bruker ekstern lydkort (via USB) får jeg denne støyen. Samme headset og høyttalere låter helt fint koblet til f.eks. mobil med de samme kablene. Hvordan kan jeg feilsøke dette og bli kvitt støyen?
Det høres ut som om du har støy på jord. Det ville være den eneste som kunne gi det samme problemet på et eksternt lydkort.

Et feilsøkingssteg ville være å kople maskin og skjerm til en ujordet kontakt. Er støyen fortsatt der er det maskin/skjerm som lager støyen, er den ikke kommer den fra et annet sted.
Takk for svar. Støyen blir påvirket også av aktivitet på PCen f.eks. scrolling i browser, også når den er på eksternt lydkort. Har ingen ujordete kontakter men har prøvd følgende: PC og begge høyttalere koblet på samme strømpadde. PC i vegg, høyttalere i strømpadde. Høyttaler i vegg, PC i strømpadde. Merker ingen forskjell på støyen. Finnes det kanskje en form for filter man kan kjøpe som hjelper på dette? Høyttalerne støyer ikke i det hele tatt koblet til mobil uavhengig av hvor strømmen er plugget inn.
Prøv å kople fra skjermkabelen fra maskinen.
Sitat av de2e545e449f4b7 Vis innlegg
Takk for svar. Støyen blir påvirket også av aktivitet på PCen f.eks. scrolling i browser, også når den er på eksternt lydkort. Har ingen ujordete kontakter men har prøvd følgende: PC og begge høyttalere koblet på samme strømpadde. PC i vegg, høyttalere i strømpadde. Høyttaler i vegg, PC i strømpadde. Merker ingen forskjell på støyen. Finnes det kanskje en form for filter man kan kjøpe som hjelper på dette? Høyttalerne støyer ikke i det hele tatt koblet til mobil uavhengig av hvor strømmen er plugget inn.
Vis hele sitatet...
Har samme på mine krk. Så her er jeg interessert i løsningen.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Prøv å kople fra skjermkabelen fra maskinen.
Vis hele sitatet...
Har nå forsøkt å koble fra skjermkabel - og alle andre USB-kabler etc uten at det virker å påvirke støyen. Kanskje verdt å nevne at støyen kommer så lenge jacken er koblet inn i PC uavhengig av lydkort valgt i OS. F.eks. hvis minijack er koblet til eksternt lydkort mens jeg har valgt internt lydkort i Windows.

Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Har samme på mine krk. Så her er jeg interessert i løsningen.
Vis hele sitatet...
Mine høyttalere er også KRK, men har samme problem uavhengig hvilke høyttalere/headset det gjelder
Dette fenomenet kalles coilwhine. Det er headsettet som på en eller annen måte fanger opp frekvensen til grafikkkortet.
Interne lydkort både pcie og onboard er beryktet for dette, for meg funka det å sette på en billig DAC
Sitat av de2e545e449f4b7 Vis innlegg
Har nå forsøkt å koble fra skjermkabel - og alle andre USB-kabler etc uten at det virker å påvirke støyen. Kanskje verdt å nevne at støyen kommer så lenge jacken er koblet inn i PC uavhengig av lydkort valgt i OS. F.eks. hvis minijack er koblet til eksternt lydkort mens jeg har valgt internt lydkort i Windows.



Mine høyttalere er også KRK, men har samme problem uavhengig hvilke høyttalere/headset det gjelder
Vis hele sitatet...

Har ikke noe problem med headsett. I gamle leiligheten hadde jeg 2 forskjellige stikkontakter og da var det 0 støy har prøvd det samme her uten hell
Kan du i detalj beskrive hvordan høyttalerne er tilkoblet både strøm og lydkilde (type kabel, hvor de er kobla inn, hva som står i samtidig osv)?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kan du i detalj beskrive hvordan høyttalerne er tilkoblet både strøm og lydkilde (type kabel, hvor de er kobla inn, hva som står i samtidig osv)?
Vis hele sitatet...
For min del, Ikke trådstarter
Har jeg prøvd alt av RCA kabler xlr kabler koblet I lydkort eller xlr til RCA kabler med aux overgang samme uansett hva samme om jeg kobler til dj kontroller så har nokk noe med pc og gjøre.
Problemet er nå løst. Jeg kjøpte et støyfilter og det fjernet faktisk all støy.
Sist endret av de2e545e449f4b7; 2. september 2020 kl. 14:06.