Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1013
Noen utradisjonelle råd for å redusere kronisk høy tinnitus som ikke kommer fra hørsel skade ifølge ørelege, altså skyldes nervesystemet? Vart i 1 år nå. Spør for en kompis. Tilleggs info: Han brukte mye sentralstimulerende før, men hadde ikke det de siste 4 mnd før det dukket opp.

Noen i samme bås som fant en utradisjonell løsning som reduserte eller fjernet dette? Er jo ingen leger som kan kurere dette, men kunne vært interessant å høre fra medfreaks. Del gjerne glad-historier også om du hadde det i over 6 mnd, men ble kvitt det.
Sist endret av Cocktail; 25. oktober 2019 kl. 08:17.
Fikser det ikke men sove mye hjelper
Jeg har hatt min i noen år nå, som også sies å ikke komme av hørselskade.

For det meste er den ganske høy og selvom jeg har blitt vant og delvis akseptert lyden så er den tidvis ekstremt plagsom.

Har ikke funnet noe som virkelig funker, men for min del er det en del ting som jeg vet at spiker den som jeg prøver å holde meg unna- i hvert fall begrense. Samt endel ting som er motvirkende og i beste fall reduserer og holder meg sane..

Det forverres gjerne når kulda kommer, typ denne årstiden, grunnet anspente nakkke- og skulder muskler. Andre ting som psykisk belastning, stress og angst forverrer også. Alkohol, koffein, sukker og røykings forverrer.

Par ting jeg gjør som hjelper på å redusere tinnitusen er å regelmessig meditere, trene, sitte i badstu, ta varme bad gjerne med EPSOM salt, passer på å hydrere godt samt supplementere med magnesium. CBD olje som jeg har gått på siste tiden virker til å hjelpe noe, på en måte kamuflere og flytte lyden litt lenger unna.

Som nevnt over hjelper søvn og det å slappe av og roe ned.

Når dette startet hos meg for typ 5 år siden så ble hele tilstanden forverret bare av fortvilelsen rundt lyden. Så et godt tips er å forenlige seg med at slik er det blitt, aksepter det og gjøre tiltak for å redusere hvor fremtredende den er.

Kan være verdt å finne ut om kameraten din har anspent kjevemusklatur også, da dette har vært og tidvis er med på å forverre for min del. Jeg gnisser tenner når jeg sover og merket en markant forverring de nettene jeg gjør det, og har sovnet uten å sette i biteskinna. Sjekk ut avspenning- og tøy/strekk øvelser for muskelgrupper nevnt.

Skrevet i forbifarten dette her så beklager om det ble litt rot.

Håper det kan hjelpe litt på kameraten din også.
Har en kamerat som sliter med tinitus. Han snakker om å få seg ett høreapparat som skal hjelpe med å maskere lyden.
Fant denne linken etter ett kjapt Google søk.
https://www.audicus.com/hearing-aids-tinnitus/
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Massasje av nakke og ører, generelt lav stressnivå, bedrer min.
Jeg har hatt tinnitus i rundt 12 år og det har vært veldig slitsomt til tider. På det verste så piper det såpass høyt at jeg ikke får sove, men som oftest disse dager så klarer jeg å "tenke meg bort" fra lyden. Veldig mye av tinnitus ligger i mentalt, og om du klarer å ta fokuset vekk fra pipelyden så hører du den ikke.

Min "løsning" har vært å alltid ha et eller annet som skal være "white noise", altså bakgrunnsstøy som jeg kan fokusere på. Det har vært min måte å unngå pipingen på. De siste årene har jeg klart meg uten bakgrunnsstøy også, men det er fortsatt slitsomt. Hvis man ikke klarer å bli kvitt lyden så er det veldig kjekt å ha en vifte på i bakgrunnen.