Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5381
skal begynne på vg1 bygg og anleggsteknikk og har tenkt til å ta anleggsteknikk andre året og deretter videre til å bli asfaltør. er dette et bra valg? er asfaltør en bra jobb? hvordan er lønn, arbeidstid osv.?
Denne artikkelen svarer på mye av det du lurer på, men det viktigste er at du finner en jobb du trives i!
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/asfaltor

Ser ut som lønna er akseptabel ihvertfall, men får inntrykk av at lønn som oppgis i slike artikler er for det meste overdrevet høy.
Det er jo en grunn til at man får forholdsvis godt betalt. Ubekvemt arbeid til ubekvemme tider skal selvsagt belønnes med ekstra god betaling.
Sist endret av kallisti; 8. august 2016 kl. 06:54.
asfaltering er sesongarbeid. så da kan du enten gjøre noe annet i vintermånedene. f.eks dra på ferie om det passer deg.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det er jo en grunn til at man får forholdsvis godt betalt. Ubekvemt arbeid til ubekvemme tider skal selvsagt belønnes med ekstra god betaling.
Vis hele sitatet...
Pluss at du er uten jobb i 3-4 mnd i løpet av året.
Vel, med 500 000 i året for 8 måneders arbeid, er det jo bare å dra til varmere strøk når sesongen er over.
Kåk i spania/portugal/marokko om vinteren og bare surfe til sessongen er i gang her funker det. Men det er en tøff jobb i varmen og om natten.
Stjeler tråden litt

Har nå i ettertid tenkt på at kansje snekker er ikke jobben jeg vil ha.. Skal begynne VG2 byggteknikk nå til høsten. Er ikke mulighet og jobbe som 'asfaltør' uansett om jeg har fullført vg2 byggteknikk?
Sist endret av cidica1; 8. august 2016 kl. 23:00.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Alt er jo mulig men for å få fagbrev som asfaltør så må du ha tatt eksamen i anleggsteknikk, med eksamen i byggteknikk så kan du ta fagbrev i murer, tømrer, stillasbygger og i betongfaget.
Sitat av retovio Vis innlegg
Alt er jo mulig men for å få fagbrev som asfaltør så må du ha tatt eksamen i anleggsteknikk, med eksamen i byggteknikk så kan du ta fagbrev i murer, tømrer, stillasbygger og i betongfaget.
Vis hele sitatet...
Så det er mulig gå rett i lærling som asfaltør om jeg har fullført vg2 byggteknikk og deretter ta fagbrev som asfaltør?
Not a real gamer
retovio's Avatar
Du kan, men det er vanskelig å finne en bedrift som vil ta deg som lærling og du kan ikke ta fagbrevet før du har tatt eksamen i anleggsteknikk som privatist.
Jeg tror jobben som asfaltør er vanskelig å ha hele livet for å si det sånn. Det er en jobb hvor du har laaange dager hele sommeren, Jobb store deler av døgnet og aldri skikkelig sommerferie. Når det er sagt så er det godt betalt og fri hele vinteren. Dette er hvert fall slik jeg har oppfattet det.
Vel, du bør jo like å ha det varmt rundt deg da. Og like å jobbe om natta. (Ihvertfall hvis du skal asfaltere veier.)