Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2422
Altså, nå har jeg kjøpt meg en scooter som er vraka. Den går som normalt, men fronten er knust og det ene speilet er borte. Siden jeg driter i hvordan den ser ut, og vil bruke minst mulig penger på vraket tenkte jeg å bruke gaffateip til å teipe på frontlysene. Kan purken si noe på dette? Frontlys er jo påbudt, men de sier ingenting om hvordan de skal være festet? Må jeg også ha to speil foran? Dette er jo noe jeg bare kan kjøpe uansett, men kjekt å vite.
Game disconnected
pokemon's Avatar
burde ikke være noe problem så lenge lykta funker å er riktig stilt inn. og tror ikke det er pålagt med to speiler, hadde ivertfall bare ett speil på min moped den gang.
Så lenge du har lysene og speilene på riktig plass spiller det vel ingen rolle om det er tapet eller limet!

Hvis du ikke kan ordne det med gaffatape, har du ikke brukt nok!
Er blinklys forresten påbudt? De kan bli trasige og teipe på haha
Et par paragrafer fra veitrafikkloven:

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.
Vis hele sitatet...
§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.
Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.
Departementet gir nærmere bestemmelser om bruk, og om konstruksjon, innretning, vekt, mål og utstyr, herunder verneutstyr, m.m. for de forskjellige grupper av kjøretøyer, og om last og antall personer kjøretøyet kan føre.

Departementet kan gi nærmere bestemmelser om godkjenning og kontroll av verksteder som skal montere, kontrollere eller reparere sikkerhetsmessige eller miljømessige innretninger i kjøretøyer.
Vis hele sitatet...

Som du ser dekker disse lovene det meste så en politimann kan helt sikkert bruke disse paragrafene som grunnlag for å avskilte kjøretøyet ditt, men om det holder i en eventuell straffesak kan jeg ikke svare deg på.
Er jo bare et knus frontdeksel. Jeg holder det forsvarlig ved å teipe sammen rubbel og bit. Uansett er det minimalt med purk her, og når de kommer til øya får du fort beskjed når de er på vei over med ferga Likevel kjekt å holde loven nogen lunde.
Husker vi lærte på mopedopplæringen at det kun kreves et speil på tohjulinger.. Kan ikke henvise til noen paragraf, men..
Stemmer det at du bare trenger et speil, i tillegg kan du også kjøre uten blinklys vis lysa er skrudd av, men om du har et lys som funker og et som ikke funker så er det ulovlig, så du må nok skru av de som ikke funker
Lysene henger ikke på sykkelen engang, hele fronten er knust. Trodde frontlys var påbudt? Så da blir jo blinklys også påbudt siden man må ha frontlys?
kjedelig streiting
Er frontlyktene helt løse. eller har de noe feste igjen? Det jeg tenker politiet evt kicker mest på er at ting ikke skal dette av og kunne sette andre trafikanter i fare mens du kjører. Kan du ikke feste dem med noe annet? Lage noen fester eller så?

Feiljusterte lys kan også være til plage ved at du blender de som kommer imot på mørke og våte høstkvelder feks. Men regner med at du ikke har kraftigste lyktene her i verden.
Sist endret av legalize_it; 19. januar 2011 kl. 00:12.
Fest nå bare noen lommelykter på hver side hvis du ikke har nok gaffatape til å fikse det. Du finner noen knallsterke på Dealextreme.
Ang. blinklys så er det påbudt på kjøretøy som er levert med blinklys. Så du må fikse deg blinklys for å kjøre lovlig.
Sist endret av Naturgrønn; 19. januar 2011 kl. 00:12.
Må kjøpe blinklysdeksel, så de skal fikses. Fronten er som sagt helt knust så null feste. Har ikke henta sykkelen enda, så skal se hva man kan fikse. Purken er som sagt aldri på øya, så tviler på at de reagerer på noe de aldri finner ut. Likevel vil jeg ha lys. Kjøre i mørket uten er ikke gøøy.
trudde det var sånn at det var påbudt å gi tegn jeg, om man skulle svinge i et kryss? Håndsignal eller med blinklys.
Blinklys er ikke påbudt.
Men lykta skal henge skikklig (altså ikke teipes), men plastdeksel å drit er det nå bare å teipe (regner egentlig det bare er plasten (kåpedelen) rundt lykta som er knust siden lykta er hel.

Sitat av Gj3dda Vis innlegg
trudde det var sånn at det var påbudt å gi tegn jeg, om man skulle svinge i et kryss? Håndsignal eller med blinklys.
Vis hele sitatet...
Jepp, det stemmer, så blinklys er ikke påbudt. du kan gi håndsignal.
Brukte aldri blinklys på moped jeg, å gidde bare håndsignal når jeg så det nødvendig .

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ang. blinklys så er det påbudt på kjøretøy som er levert med blinklys. Så du må fikse deg blinklys for å kjøre lovlig.
Vis hele sitatet...
Det der stemmer ikke. Det er påbudt at dem VIRKER om du har blinklys.
Så viss du blinklysene dine ikke virker kan politiet si noe på det.
Men dem kan ikke si noe om du ikke har i det hele tatt, bare passe på at di ikke har sitt deg la være å gi håndsignal.
Må nevnes at om det er blinklys på sykkelen så skal de fungere, så om du har noen som henger og slenger eller noe så må du faktisk demontere alle.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Det der stemmer ikke. Det er påbudt at dem VIRKER om du har blinklys.
Så viss du blinklysene dine ikke virker kan politiet si noe på det.
Men dem kan ikke si noe om du ikke har i det hele tatt, bare passe på at di ikke har sitt deg la være å gi håndsignal.
Vis hele sitatet...
Er et kjøretøy typegodkjent (TUV-godkjent) med blinklys, er det påbudt å ha det montert, og at det skal virke. Blinklys er ikke ekstrautstyr som mange tror.
Hva er greia med deg og øya di?
Først spør du om politiet stopper deg om du kjører rundt på et vrak av en sykkel, med knust front og 1 speil.
Så sier du at det ikke er noe problem, fordi du og guttaboys alltid vet når politiet er på vei til øya deres i ferje, i hver post etter det?

Uansett, du behøver bare 1 speil på moped.
Ja, du trenger frontlys.
Blinklys som er påmontert skal fungere. Du kan fint skru dem av og heller bruke håndsignal i steden. Dette ser fullstendig tilbakeståendes ut og er ikke så ideelt da du faktisk må løfte en hånd som egentlig skulle vært klar til å bremse.

Moralpreken; blinklys finnes av en grunn. Du slipper å vifte med hendene som en skadeskutt and, og folk ser i mørket at du har tenkt å svinge av. Ungdom på moped er overrrepresentert i påkørsler; fordi de ikke blir sett. Blinklys hjelper på dette.
kjedelig streiting
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Må kjøpe blinklysdeksel, så de skal fikses. Fronten er som sagt helt knust så null feste. Har ikke henta sykkelen enda, så skal se hva man kan fikse. Purken er som sagt aldri på øya, så tviler på at de reagerer på noe de aldri finner ut. Likevel vil jeg ha lys. Kjøre i mørket uten er ikke gøøy.
Vis hele sitatet...
Hadde likevel fått festa det på en ordentlig måte. Kjipt hvis noe detter av mens du kjører og treffer en fotgjenger evt en mopedist bak deg så han tryner. Da risikerer du fort straffe og erstatningansvar.
Sist endret av legalize_it; 19. januar 2011 kl. 14:05.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hva er greia med deg og øya di?
Først spør du om politiet stopper deg om du kjører rundt på et vrak av en sykkel, med knust front og 1 speil.
Så sier du at det ikke er noe problem, fordi du og guttaboys alltid vet når politiet er på vei til øya deres i ferje, i hver post etter det?

Uansett, du behøver bare 1 speil på moped.
Ja, du trenger frontlys.
Blinklys som er påmontert skal fungere. Du kan fint skru dem av og heller bruke håndsignal i steden. Dette ser fullstendig tilbakeståendes ut og er ikke så ideelt da du faktisk må løfte en hånd som egentlig skulle vært klar til å bremse.

Moralpreken; blinklys finnes av en grunn. Du slipper å vifte med hendene som en skadeskutt and, og folk ser i mørket at du har tenkt å svinge av. Ungdom på moped er overrrepresentert i påkørsler; fordi de ikke blir sett. Blinklys hjelper på dette.
Vis hele sitatet...
Om du leser så skrev jeg at selv om purken sjeldent er her, har jeg lyst til å faktisk ha en lovlig sykkel. Dessuten er det jo kjekt med en lovlig sykkel om man skal andre steder enn øya mi. Jeg er ikke her hele tiden så derfor spurte jeg generelt.

OT: Har funnet ut det jeg trenger nå, og en på jobb har sagt seg villig til å sveise fronten, så da ser det ut som om den blir ganske så grei igjen
Lykta må henge fast, og være korrekt justert. Den skal ikke vibrere under kjøring, det kan også gi mangel. Ergo, skru den fast. Blinklysa kan du droppe, så lenge du fjerner alle fire. Moped har ikke krav til blinklys, men hvis de er der så skal de virke.
Blinklys må ikke være påmontert for å få den gjennom kontroll hos statens vegvesen. Men for å følge boka 100% må også bryteren være fjernet.
Jeg håper du ikke betalte mye for denne mopeden hehe. Virker som den har noen små kosmetiske feil. Hvor mye betalte du for den? Kan du legge ut et bilde kanskje?
Har ikke hentet den enda, men kan legge ut bilde når jeg har gjort det Skal betale 1500-2000 for den. Synes ikke det er ille for en ganske ny sfx som funker fjell. Utseende har ikke stor bedtydning på denne
Det er relativt billig ja selv om du må fikse den opp en del.
Nytt sånn karroseri/skjell kan ikke koste all verdens.
Ville faktisk fikset den opp når du skal selge den og kreve en god pris på den
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det er relativt billig ja selv om du må fikse den opp en del.
Nytt sånn karroseri/skjell kan ikke koste all verdens.
Ville faktisk fikset den opp når du skal selge den og kreve en god pris på den
Vis hele sitatet...
Bare å lage en tråd på Mopedportalen, det.
Plutselig får du et røverkjøp, f.eks. splitter nye kåper til tusenlappen.
Eller la en jeg jobber med sveise den om mulig. Orker ikke legge penger i noe jeg bare skal ha som framkomstmiddel på en øde øy.
øde øy? er det veier der da? øde vil si at ingen bor der så hvorfor skal du dit?