Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4812
Leste denne artikkelen sist oppdatert i Januar.

https://www.nrk.no/sorlandet/far-ikk...ter-1.14862838

lurte på om det er slik at resturanter og butikker faktisk kan nekte kontantbetaling?
Det står jo i artikkelen, i følge finansloven kan de ikke nekte å ta i mot kontanter.
Er du sikker på at du har lest den artikkelen?

– Gjestene kan ikke nektes å betale med kontanter. De har rett til dette ifølge finansavtaleloven, opplyser avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig for restauranter å holde på sånn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det er ikke ulovlig for restauranter å holde på sånn.
Vis hele sitatet...
Så du meiner at forbrukertilsynet og kjeldene i artikkelen tek feil?

Kan du argumentere for grunnen til det? Gjerne med kjelder som tilseier at di tolking er korrekt.
Finansavtaleloven § 38 sier:

En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

"Tvungne betalingsmidler" er Norske Kroner (NOK), uavhengig om de er kontante eller digitale.

Tydeligvis ikke helt klart hvordan dette fungerer: https://e24.no/naeringsliv/i/kJGvjB/...kontant-kravet
Nei, men bankene er skikkelig kåte på å bli kvitt kontanter...Nå for tiden brukes corona som et fryktvåpen for å få bukt med kontanene og noen utesteder har forbud mot det midlertidig.
Sitat av Graps Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men det er noen spesifikke ting som må på plass.
Feks så må det foreligge en avtale om at kontanter ikke kan brukes som betalingsmiddel.
Har feks en restaurant lov til å nekte servering dersom du ikke godtar avtalen om kun elektronisk betaling?
Hvordan skal denne avtalen godkjennes? Må man signere et papir før du får servering?
På nettet kreves det et eksplisitt samtykke ved inngåelse av slike avtaler, det holder ikke at de bare opplyser om kjøpsbetingelser.

Selv gdpr kan slå inn her, der står det at en bedrift ikke kan kreve mer personinfo enn det som behøves for levering av tjenesten. Da vil det feks ikke være mulig å kreve at du registrerer deg på en mobilapp eller kreve betaling med feks vipps siden dette ofte inkluderer å oppgi telefonnummer.
Bedrifter og media kan synse alt de vil. Men her er loven er krystallklar. Med begreper som alltid og hos betalingsmottakeren er det ingen tvil.

Hva som er praksis og hvorvidt loven håndheves blir dessverre et annet spørsmål.
Du 'kan' jo naske i butikken uten å betale også, skjer hver dag, det gjør det ikke lovlig for det.
Noen steder unngår det nå pga corona har jeg merka og jeg har vært i en butikkjede som har nekta det lenge før corona og. De sa de hadde slutta å ta i mot kontanter så løsninga ble da at hun som jobba der fikk cashene mine og betalte med sitt kort, tviler på at alle er så tilbøyelige. Om de har LOV å nekte er noe annet men det skjer...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du meiner at forbrukertilsynet og kjeldene i artikkelen tek feil?

Kan du argumentere for grunnen til det? Gjerne med kjelder som tilseier at di tolking er korrekt.
Vis hele sitatet...
Mener du jeg har sagt at forbrukertilsynet tar feil? Klarer du å forklare hvorfor jeg skulle argumentert for noe jeg ikke har påstått?
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Mener du jeg har sagt at forbrukertilsynet tar feil? Klarer du å forklare hvorfor jeg skulle argumentert for noe jeg ikke har påstått?
Vis hele sitatet...
Da var PsuedoVitenskap i gang igjen. Ja, vidarlo mener nok det, fordi atte du sa det... Forbrukertilsynet sa altså at restauranten ikke kan nekte kundene å betale kontant. Du sier at restaurantene har lov til det. Da må du nesten utdype litt mer, henvise til en lov eller forklare oss hvordan du ikke motsier forbrukerrådet, for det er jeg nysgjerrig på å høre...
Litt off topic, men kunne man ikke for en stund siden betale med frimerker? Eller er dette bare en myte?
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Mener du jeg har sagt at forbrukertilsynet tar feil? Klarer du å forklare hvorfor jeg skulle argumentert for noe jeg ikke har påstått?
Vis hele sitatet...
Her:
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Det er ikke ulovlig for restauranter å holde på sånn.
Vis hele sitatet...