Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1016
Jeg kjenner et par som tidligere var gode venner, nå bor vi "heldigvis" langt fra hverandre så jeg ikke må finne unnskyldninger for å ikke møte de lenger. Egentlig greie folk, men ALT handler om psykisk sykdom og problemer når jeg er sammen med dem, noe som bare gjør meg mer nedbrutt. De mener at legemedisin er helt helt feil og burde ikke vært lov. Hun mener det er et overgrep mot individet. At det er en form for neddoping. Hun mener man heller skal kjenne på følelsene og lære å leve med dem. Bruke massasje og energi for å få vekk traumer, men så gikk det opp for meg. Jeg kom ALDRI til å bli ferdig med problemene dersom jeg skulle gå for denne metoden. Jeg gikk litt motsatt vei..
Startet med legemedisin først i år. Voksen.
Det virket ikke som det var lov å bli bedre i den alternative verden. "Ingen bedring uten forverring var mottoet". Så hver gang jeg følte meg dårlig var det altså positivt. Men nå finner jeg det ikke logisk. HVILKE traumer er det som liksom kommer opp? Fra når? Var det liksom tegn på bedring hver gang jeg var dårlig? Det klarer jeg bare ikke tro på.. Jeg kom bare til et punkt hvor jeg ble lei av å falle tilbake hele tiden! Så hva mener du? doper jeg bare ned problemene eller gjør legemed deg faktisk frisk? Hva tenker du om såkalt alternativt?
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg kjenner et par som tidligere var gode venner, nå bor vi "heldigvis" langt fra hverandre så jeg ikke må finne unnskyldninger for å ikke møte de lenger. Egentlig greie folk, men ALT handler om psykisk sykdom og problemer når jeg er sammen med dem, noe som bare gjør meg mer nedbrutt. De mener at legemedisin er helt helt feil og burde ikke vært lov. Hun mener det er et overgrep mot individet. At det er en form for neddoping. Hun mener man heller skal kjenne på følelsene og lære å leve med dem. Bruke massasje og energi for å få vekk traumer, men så gikk det opp for meg. Jeg kom ALDRI til å bli ferdig med problemene dersom jeg skulle gå for denne metoden. Jeg gikk litt motsatt vei..
Startet med legemedisin først i år. Voksen.
Det virket ikke som det var lov å bli bedre i den alternative verden. "Ingen bedring uten forverring var mottoet". Så hver gang jeg følte meg dårlig var det altså positivt. Men nå finner jeg det ikke logisk. HVILKE traumer er det som liksom kommer opp? Fra når? Var det liksom tegn på bedring hver gang jeg var dårlig? Det klarer jeg bare ikke tro på.. Jeg kom bare til et punkt hvor jeg ble lei av å falle tilbake hele tiden! Så hva mener du? doper jeg bare ned problemene eller gjør legemed deg faktisk frisk? Hva tenker du om såkalt alternativt?
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å spørre om medisin eller annen behandling er best mot somatiske sykdommer. Det er ikke én behandling som funker mot alle problemer, ikke engang alltid for ulike pasienter med samme problem.

Det er heller ikke slik at alt som ikke innebærer medikamentell behandling er alternativt. Når det gjelder traumer så er det mye som tyder på at diverse kroppslig behandling kan ha effekt mot det, eventuelt i kombinasjon med psykoterapi. Ptsd har også en betydelig fysiologisk side.

Å være motstander av legevitenskapen som sådan er bra tullerusk. Selvsagt bør man satse på vitenskapelig underbygget behandling, men det er ikke alltid sånn at allmennleger har så mye peiling på disse tingene.

Om ting må bli verre før de blir bedre... Jeg tror det skal godt gjøres å bearbeide traumer i dybden uten at det er i alle fall litt tøft. Men det skal jo ikke være mer enn man takler. Og av og til må man kanskje heller jobbe med hverdangsfungeringen og ikke grave i dybden, det kan være rettere for deg. Medisiner kan være en viktig og nødvendig del av behandlingen for noen. Jeg tror ikke det er en one size fits all her.

Det sagt, når folk begynner å snakke om å behandle med energier i fullt alvor, så pleier jeg å rygge rolig ut døra.
Om alternativ medisin hadde fungert ville man ikke lenger kalt det for alternativ medisin. Da hadde man kalt det medisin. Det gjør det dessverre ikke, så det begrepsmessige skillet mellom effektiv behandling og påfunnet dritt består.

Når det er sagt er ikke mentale og fysiske lidelser det samme, og det kan virke som de behandlingene som tilbys i psykiatrien til en viss grad mangler det fundamentet andre felt i medisin har. Man vet ikke hva bevissthet er, i motsetning til f.eks virus. Bieffekter av medisin kan være like ille som lidelsen (det er forøvrig ikke uvanlig) og og noen oppleveler at behandlingen ikke fungerer. I kombinasjon med placeboeffekten gjør dette det enda enklere for sjarlataner og kvakksalvere å utnytte sårbare.
Klimafiendtlig troll
Den bransjen er full av samvittighetsløse svindlere som ikke "kan" dømmes etter kvakksalverloven. Alt mulig slags bånnskrap og slam samles i den bransjen. Masse penger, nesten kun basert på confidence tricks og liknende.

Alternativbransjen bruker mange teknikker som også brukes av "pickup-artists", slik som push/pull og den regla der.

Sjekk denne hos NRKs Folkeopplysningen: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...2/KMTE61006210

Si hva du vil om narkotikabransjen, men disse utspekulerte, griske og egokjørte gærningene tar faen meg kaka.

Edit: dr. Placebo kan som alle vet være meget effektiv. Tankens kraft og den regla der..
Sist endret av Taert; 6. oktober 2020 kl. 15:21.
Psykisk sykdom:
Det kommer helt an på hvor psykisk syk du er. Vært pårørende til en som var helt borte uten medisiner, levde i en egen verden, trodde på veldig mye rart. Tok aldri til seg noe vi sa. Når personen fikk medisin ble h*n seg selv og veldig trist over at behandlerne ikke faktisk tvangsmedisinerte tidligere. Føler h*n mistet flere år av livet sitt.

I slike tilfeller tror jeg personen er helt avhengig av medisin.

Er problemet angst, depresjon, traumer eller lignende:
Medisinen demper problemet, men løser det ikke. Men det gjør ikke noe annen alternativ medisin heller. Du er nødt til å jobbe med deg selv. Men det blir mye enklere, når problemene ikke er så sterke.

Fysisk helse:
Har lite tro på noe som helst av det som blir tilbudt. Hadde det virkelig fungert SÅ bra, så ville det blitt slått opp stort over hele verden. Fikk selv testet (noe motvillig) diverse kremer og oljer, som skulle hjelpe mot skadet håndledd, eksem og det var ikke måte på. Ingen effekt.
Altså, for på presisere: Å selge såkalt alternativ medisin som noe det ikke er, noe man ikke kan dokumentere, det er svindel. Enkelt og greit.

Men når det gjelder behandling av komplekse psykiske lydelser, så er det ikke så lett å ha det samme beviskravet som når man behandler et virus. Det er rett og slett ganske vanskelig å forske på såpass sammensatte ting. Det er vanskelig å lage like test- og kontrollgrupper, og det er vanskelig å standardisere et terapiforløp. Den behandlingen som er best dokumentert er typisk den som funker på enkle problemer, naturlig nok.

Jeg vil alternativ snake oil -medisin til livs like mye som noen andre her, bare så det er sagt. Men i dette tilfellet jeg tror det er litt enkelt å tenke at alt annet enn medikamenter fra legen er alternativt, og det kan være verdt å angripe problemet fra flere kanter. Så jeg vil ikke automatisk avskrive "massasje" som du kaller det som alternativt vås. Men selger noen det (eller hva som helst annet) som en quick fix på traumer, så bør varsellampene blinke.
Har lest alle svarene. Jeg utelukker akupressur osv. Jeg kan trykke enkelte steder og virkelig kjenne at det løser seg opp. Men så kan man spørre seg, hvor mye skal man trykke seg før det kanskje gjør mer skade enn pleie?
Men i innlegget, siktet jeg mest til slike som har blitt frelst i alternativbehandling. Og jeg føler jeg nesten ikke har lov å føle meg bra. «Det er ikke sikkert du er så frisk som du tror du er, dette kan faktisk være faren i mange tilfeller, at folk tror de er friske», «er man nedfor kan det være tegn på at man blir bedre». Altså nei! Det var noe jeg kunne tro på før, men er du nedfor er du faktisk syk igjen.
Er ikke måte på hvor bra jeg skal bli til slutt tror jeg!
Det virker som man skal oppsøke ubehag for å «trene» seg. Gjøre alt motsatt av hva man vil. Det vil si, ikke være venner med folk man troves med, men heller gå for de man ikke vil. Ikke spise det man vil, men heller ta det man helst ikke vil ha.
Legemedisiner er såååå farlige. Men nå fant jeg ut at enkelte av de som drev med det der var maktsyke mennesker som oppsøkte svake/syke mennesker. Måten de får tillit på.. de starter forsiktig, så klarer de å fiske ut informasjon. Helt til de vet alle de svake sidene dine..
Dobbeltekning, sykeliggjøring, isolering fra venner/familie og andre med dårlige chakraer. Disse menneskene hadde funnet seg til rette i Manson-klanen, The Peoples Temple Agricultural Project, Scientologi-kirken osv. Utviklingen fra ekko-kammer til kult går via de teknikkene.
Klimafiendtlig troll
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Legemedisiner er såååå farlige. Men nå fant jeg ut at enkelte av de som drev med det der var maktsyke mennesker som oppsøkte svake/syke mennesker. Måten de får tillit på.. de starter forsiktig, så klarer de å fiske ut informasjon. Helt til de vet alle de svake sidene dine..
Vis hele sitatet...
At de blir godt kjent med deg og hemmelighetene dine skal du være uhyre obs på. Husk at mange slike quislinger IKKE på noen måte er helsepersonell, selv om en del har hvite frakker og noen har kanskje et kontor som kan minne om slik det ser ut hos ordentlige behandlere.

Når de først vet hemmelighetene dine, så er det noen som bevisst spiller på at du ikke vil at de skal fortelle det videre. Noen er også såpass dyktige at du kanskje ikke merker at du sier ting du ikke burde ha sagt (sleip avhørsteknikk, spesielt hvis de har opparbeidet tillit og/eller benytter fysisk berøring).

Sånne teknikker kan være veldig kjekt å kunne selv, så du får bruke den "negative energien" til noe positivt! Lær deg den selv.

Ang akupunktur er jeg usikker, i den NRK-episoden så spinner de jo videre på nettopp akupunktur og "meridianbanene" med det åndssvake apparatet. På en annen side så var/er kiropraktikk spesielt ansett som alternativ behandling av de fleste leger. Er en del av de kiropraktorene som driver med alt mulig ræl ved siden av.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Har lest alle svarene. Jeg utelukker akupressur osv. Jeg kan trykke enkelte steder og virkelig kjenne at det løser seg opp. Men så kan man spørre seg, hvor mye skal man trykke seg før det kanskje gjør mer skade enn pleie?
Vis hele sitatet...
Det er en sunn skepsis, det. Kan noe ha en virkning, så kan det også ha en bivirkning. Det gjelder også psykoterapi, og annen ikke-fysisk behandling.

Men i innlegget, siktet jeg mest til slike som har blitt frelst i alternativbehandling. Og jeg føler jeg nesten ikke har lov å føle meg bra. «Det er ikke sikkert du er så frisk som du tror du er, dette kan faktisk være faren i mange tilfeller, at folk tror de er friske», «er man nedfor kan det være tegn på at man blir bedre». Altså nei! Det var noe jeg kunne tro på før, men er du nedfor er du faktisk syk igjen.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig usunt ut. Jeg er enig i at smerte og ubehag ikke trenger å bety tilbakesteg, og bedring er sjelden lineært i sånne tilfeller. Men du skal selvsagt få være glad for å ha det bedre!

Jeg tror for noen kan det med bedring bli skummelt. Det høres paradoksalt ut, men hvis det vonde er det eneste du har som oppleves ekte, så kan du bli redd for å miste det. Vet ikke om det gir mening. Man er redd for å miste kontakt med seg selv og gå tilbake til overlevelsesmodus der man ikke kjenner noe. Eller at man rett og slett er redd for fallhøyden hvis man opplever å bli reelt bedre og så tryner igjen. Så ender man med å sabotere sin egen fremgang. Dette er sånne ting jeg tenker at en seriøs behandler burde fange opp, men som useriøse behandlere sikkert vil utnytte for alt det er verdt for å holde deg hektet på behandlingsprosessen.

Jeg synes det høres fornuftig ut å distansere deg litt fra disse personene og stole mer på hva du selv opplever som bedring. Så håper jeg du finner ut av hva det er som funker for deg.