Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1398
Jeg har gått til psykolog og samtaler en stund i forbindelse med rusbehandling. Nå har jeg havnet der at det jeg har åpnet meg opp om fyker rett ut av vinduet mtp taushetsplikt. Har havnet i en fakka situasjon hvor psyken skal vurderes, og dette kan få store konsekvenser.

Jeg har snakket mye om at jeg eier lite skyld, anger, samvittighet, empati, mangel på kontroll, impulsivitet, hevntanker. Har såklart snakket om andre ting og, men svært lite om hva som gjør meg glad, trist og sint.

Per nå står det at jeg har lite mimmik i ansiktet, og viser lite tegn til anger og empati. Det står også at jeg har vansker med å mestre sinne, og at jeg mangler impulskontroll, hensynsløs atferd og ikke evne til å se konsekvenser. Videre er jeg deprimert med angst osv osv, litt ptsd, litt paranoid og alt det pisset der.

Jeg skal ha en del samtaler til, og jeg lurer på, hvordan i Hælvete ror jeg dette i land. Jeg har åpnet meg idiotisk alt for faens mye. Hvordan kan jeg snu på dette, sakte men sikkert? Det står heldigvis ingenting om at jeg er manipulerende.

Hvordan kan jeg fake dette med følelser. Det klusser seg med det jeg sier og hva jeg viser med kroppsspråk. Jeg var god på dette før, men jeg har sluppet garden så mye at jeg har mistet det. I tillegg er det mye stress og press. Trenger teknikker for å bevare roen og få kontroll på dette her.

Følelseslivet mitt er jævlig grunt. Det er glede, tristhet og sinne. Disse kommer til utrykk, men jeg klarer ikke å snakke om dem. Jeg klarer bare å snakke om alt annet, og der, mellom linjene, glipper jeg av og til med trynet og klossete ord hva som gjør meg glad, trist og sint. Og det er ting som kan sende meg rett inn i kokko-kategorien.

Taushetsplikten er en jævla vits! God damn, første gang jeg har klart å åpne litt opp her, også brukes nå alt i mot meg.

Skal nevnes at jeg går på lamictal, og dette gjør jo ikke akkurat underverker på å opprettholde et bredt følelsesliv. Rusen har tulla skikkelig med huet mitt... Trodde det var regler for det der med å diagnosere folk som er ferske på rusfrihet?
Sist endret av AliceWonderland; 5. oktober 2020 kl. 03:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du burde holde deg edru eller medisinert korrekt ifh hva du trenger mens du prater med legen.
Hvorfor fake det med følelser, burde det ikke være en av grunnene, målet med behandling å bli kjent med følelser på godt og vondt?

På hvilken måte er det brudd på taushetsplikt?

Hvis du føler de er for raske til å stille diagnoser i forhold til rusfri tid så snakk med de om akkurat det. Jeg måtte gjøre det når de prøvde prakke på meg en paranoid personlighetsforstyrrelse. Den var helt opplagt et resultat av rus, greit å snakke om i behandling men som diagnose blir det feil.
Hvem er det psykologen har brutt taushetsplikten til?
Du starter med å snakke om brudd på taushetsplikt, men så virker det nesten som du siterer en journal eller epikrise.

1; Hva er det som har skjedd som gjør at du tror taushetsplikten er brutt?
2; Det du sier er vel slik psykologen oppfatter deg nå, hvordan er det blitt et problem for deg?
3; Hvorfor gå til psykolog i det hele tatt om du egentlig bare ønsker å lyve om hvordan du har det, hva du føler og hva du ikke føler?
4; Kanskje er det å gå til psykolog akkurat nå bortkastet tid, både for deg og psykologen? Og du bare tenker å lyve, snakke usant og maskere hvem du er og hva du sliter med så ser jeg virkelig ikke noe poeng å fortsette hos psykolog. For hvilken hjelp tror du psykologen kan gi deg om alt du sier bare er ljug og skuespill?
Psykologen kan ikke bryte taushetsplikten med mindre det er fare for liv. Da vil kun det relevante i forhold til det komme frem og ikke detaljene fra journalen din uten ditt samtykke.
Poenget er det at jeg har kommet et godt stykke på veien med å forstå meg selv og hva jeg må jobbe med. Men nå, når en viss etat skal grave i det, så føler jeg at jeg må lukke alle dører og fremstille ting på en måte som ikke kan brukes mot meg. Jeg syntes det er skikkelig dritt, for jeg har ønsket lenge å kunne prate med noen om det jeg sliter med. Nå virker ser som om jeg blir straffet for det.

Mulig jeg har formulert meg helt på trynet her, og jeg forstår det nesten ikke selv en gang. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive for å forklare dette her på en god måte.

Jeg begynte med å være ærlig, helt ærlig. Men nå er jeg i en situasjon hvor det kanskje var litt dumt mtp fremtidige sanksjoner.
Er du helt sikker på det, at du forstår deg selv og hva du må jobbe med? Tråden her gjør at jeg kanskje ikke helt føler du har full oversikt ennå.

Sanksjoner fra hvem? Hva eller hvem er det du ser for deg i fremtiden vil sørge for at det blir iverksatt sanksjoner mot deg.

Om du tenker at NAV får vite hva du sier til psykolog så får de ikke det. Nav får feks diagnose om det er viktig. Men nav er jo ikke ute etter å straffe deg på noe vis.

Forsøk å les innlegg #1 i denne tråden, også ser du om du klarer å besvare spørsmålene mine i dette innlegget samt forrige innlegg. Om det blir vanskelig eller umulig for deg så forsøk å tenke gjennom hvorfor det er vanskelig å svare på. Hva er du du føler du må skjule, og for hvem må du skjule det? Hva blir utfallet på kort sikt om du er ærlig? Og hva tror du utfallet blir på lang sikt om du er ærlig? Og hva skjer om du lyver og fornekter problemer til psykologen? Både på kort og lang sikt, hvordan vil det påvirke den mentale helse, og hva kan psykologen lære deg eller fortelle deg om du lyver eller fordreier sannheten?
Sist endret av _abc_; 6. oktober 2020 kl. 07:27.
Sitat av AliceWonderland Vis innlegg
Poenget er det at jeg har kommet et godt stykke på veien med å forstå meg selv og hva jeg må jobbe med. Men nå, når en viss etat skal grave i det, så føler jeg at jeg må lukke alle dører og fremstille ting på en måte som ikke kan brukes mot meg. Jeg syntes det er skikkelig dritt, for jeg har ønsket lenge å kunne prate med noen om det jeg sliter med. Nå virker ser som om jeg blir straffet for det.

Mulig jeg har formulert meg helt på trynet her, og jeg forstår det nesten ikke selv en gang. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive for å forklare dette her på en god måte.

Jeg begynte med å være ærlig, helt ærlig. Men nå er jeg i en situasjon hvor det kanskje var litt dumt mtp fremtidige sanksjoner.
Vis hele sitatet...
Forstår deg veldig godt, jeg. Den følelsen etterpå når du har åpnet en skapdør på gløtt som har vært godt lukket i årevis, den er ganske panisk. Jeg synes du burde fortelle psykologen om den panikken.

Akkurat hva er det du er redd for av sanksjoner? Hvem er du redd psykologen skal fortelle det til?

Jeg tror nok ikke du mangler emosjoner, du har kanskje bare vært skikkelig god på å undertrykke dem. Å begynne å fake er nok en ganske dårlig plan, særlig overfor en psykolog.
Sitat av AliceWonderland Vis innlegg
Nå virker ser som om jeg blir straffet for det.
Vis hele sitatet...
Denne holdningen kan du ikke lykkes med. Å tenke slik må du bare glemme med en gang. Hvis du vil deg selv godt.