Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1212
Anonym bruker
"Pensjonert Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har følt meg litt utafor i det siste. Bare en ukes tid. Synes jeg kjenner igjen noe av det fra da jeg hadde psykose for 7 år siden og ønsker å forsøke Seroquel i en kort periode forebyggende. Det var det jeg brukte da. Jeg har avsluttet kontakt med psykiatrien for lenge siden og ønsker helst ikke at ny fastlege skal vite om historikken min i psykiatrien om mulig. Hørte at man kan få Seroquel for søvn?

Vet dere noe mer om indikasjonen for det og om hvor man eventuelt kan få det? Kan KRY, hjemmelegene chat, Volvat chat eller legevakt skrive ut?

Alternativt så får jeg dra til psykiater, men hadde håpet å slippe det.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det spørs helt på legen din, det finnes medisinske artikler som fraråder seroquel for søvn og mange leger slutter seg til den informasjonen. For min lege var det siste utvei etter å ha forsøkt en to ukers resept på imovane og x antall c-preparater som allergitabletter med søvndyssende virkning osv.
Jeg har store og langvarige søvnproblemer og kan ikke se for meg du får resept på noe for så kortvarige problemer.

Legen din har uansett tilgang til din tidligere psykiske historikk, og har lest det og er 100% kjent med det fra før. Ingenting i veien for å være ærlig med legen å si at du lurer på om du er på vei til å bli psykotisk igjen og vil ha hjelp. Leger har massevis av psykisk syke pasienter hver dag så du skal ikke være redd for å være åpen med legen din! Dosen man tar for søvn er også 8-16 ganger lavere enn dosen man tar for psykotiske problemer så det ville skapt problemer for deg å bortforklare et så høyt forbruk om du kun brukte til søvn.

Tror ikke du kan få slik resept på legevakta eller nettleger.
Seroquel får du nesten kasta etter deg. Si at du vil ha Seroquel for søvn, da det funka kjempebra "sist gang du slet med søvn".
Du har ingenting å tenke på ifht. journaler fra tidligere behandling i helsevesenet, hvis det er snakk om nye leger i nytt fylke så må du faktisk gå inn og be dem sende over journalene til det nye fylket. Når det kommer til bytte av lege i samme fylke, så skjer dette uansett automatisk så det er ikke engang verdt en tanke.

Vet dere noe mer om indikasjonen for det og om hvor man eventuelt kan få det? Kan KRY, hjemmelegene chat, Volvat chat eller legevakt skrive ut?
Vis hele sitatet...
Du får denne medisinen utskrevet av en lege eller psykiater. Det er ingen vei i rundt dette desverre, og du blir mest sannsynlig nødt til å ha en samtale med den legen eller psykiateren som skal eventuelt skrive det ut for deg. Vet det er utrolig kjedelig svar, men har du forsøkt circadin eller tiisvarende tilskudd for å behandle søvnproblemer?

Det er mange som er uenige i at melatonin har noen som helst effekt, men av de mange jeg har lest uttalt seg om dette og hørt uttalt seg om dette var ikke informert om at så fort du har inntatt melatonin så skal alt av lys slåes av. Lys stopper produksjonen av melatonin og da har du kastet bort ett forsøk. Du skal derfor slå av alle lys etter å ha tatt melatonin, og ikke bruk en telefon en gang.

Her har du indikasjonene fra felleskatalogen for Seroquel:
Behandling av schizofreni. Behandling av moderate til alvorlige maniske episoder ved bipolar lidelse. Behandling av depressive episoder ved bipolar lidelse. Forebygging av tilbakefall av maniske eller depressive episoder hos pasienter med bipolar lidelse som tidligere har respondert på behandling med kvetiapin.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jokke; 25. august 2020 kl. 17:04.
Som EvilSink skriver, seroquel blir gitt ut til alt og alle for de minste lille ting om dagen selv uten dokumentert eller beviste effekter.
Som felleskatalogen nevner så er dette medisin i hovedsak til schizofreni og bipolar lidelse, men det blir gitt ut til veldig mye annet enn de tingene også.

Si du har søvnproblemer, du får seroquel.
Si du har angst, du får seroquel.
Si du er deppa, du får seroquel.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Av egen erfaring skriver fastleger dette ut om du bare sier du har prøvd det tidligere eller hørt andre snakke bra om det. Fryktelig lett å skrive ut. Synes selv det er rart at Valergan har trekant på esken men ikke Seroquel for den kicker dopeapen hardt.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Serouel har mange bivirkninger IMO
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Absolutt. Vektøkning er typisk. Metthetsfølelsen blir nedsatt. Man spiser og spiser.
Psykose er alvorlige saker. Ikke lur legen med å si du trenger det til søvn. Si det rett som du er, legen har godt av å vite at du har vært psykotisk. Ta det opp med legen. Så får du riktig behnandling.
Anonym bruker
"Pensjonert Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar alle sammen. Jeg forsøkte å be om det for søvn på Hjemmelegene, men det gikk ikke så bra. Jeg har også noe søvnvansker, så det var ikke helt løgn. Ble bare anbefalt å ta kontakt med fastlege og å fortsette med meditasjon og regelmessig aktivitet. Jeg tenker at jeg forsøker å mote meg opp til å bestille time hos en privat psykiater så får han vurdere om det er nødvendig. Jeg må selvfølgelig fortelle om historikken min, men tenker at jeg klarer det sånn noenlunde. Liker ikke så godt å snakke med psykiatere og om sånne ting, men det blir jo bare en eller to ganger forhåpentligvis.