Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1331
Heisann, som tittelen sier fant jeg en server av type Dell PowerEdge 2850 fra 2004, som har 4 gb med ram og 2x Intel Xeon prossesorer.

Mangler Hotswap disker, ellers funker den fint, viftene bråker litt men er generelt fornøyd.

Orker ikke kjøpe inn Hotswap disker til den, så lurer på om noen vet hvordan jeg kan koble til harddisker, hovedkortet har ikke plugger for sata kabler...

Har også tenkt å sette opp FreeNas eller lignende på den, noen som har forslag til hva jeg kan bruke den til utover mediaserver og ownCloud? Vet ikke helt ytelsen enda så om noen vet ca hva jeg kan vente hadde det vært fett!
Hot Swap Hard Drive Tray Caddy for Dell Poweredge 2850 6850 1950 2950 Server

Koster bare 82 spenn for en hotswap caddy, hadde kjøpt en for å teste om kontrolleren fortsatt funker i den.
Kan jeg bruke vanlige disker da? Har en del liggende fra noen laptoper, men det er forskjellig kontakter på de så de passer ikke.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Det er korrekt, men ingen av de diskene jeg fant på dynga passer inn.

Om jeg kjøper disk trayen du linket til, vil de jeg har liggende fungere da? Det er vanlige harddisker, ikke hotswap, altså uten 80-pin SCA.

Vet du forresten om det er mulig å skru ned viftene litt, eller om de er satt til minimalt effekt uten at prossesoren blir for varm? De bråker som faen
Har du noen harddisker som passer i kontaktene?

Trayet er bare for å holde disken, du kan også bare bruke papp for å holde disken fast mens du tester.

Anngående viftestøy:

dell.com - 2850 Fan speeds, Very Erratic

It finally came to look like this card was included in Dell SC tower servers ... apparently, firmware to control fan speed (or firmware that didn't blast the fans merely because a card was present) was dealt with on those MOBO's where this card was actually shipped with the system. Then, I was reading the release notes for the Dell 2850 BIOS A07 release, and if you look down to A06 notes, you see that they programmed the BIOS to run the fans faster if a RAID card is present. Looks like they made this happen on purpose due to some heat issues ... perhaps card failures were being reported to Dell at the time.

Personally, I think they went overboard - or just did a bad job - as others have pointed out, when you get the 2850 fans going almost full speed like this it sounds like a tornado crashing into a hurricane during a nuclear explosion. Dell Support says ... well ... sorry! that's a very old system, and the engineers have just moved on.

Finally, I had to take the card out. What I'm going to do is cable my Channel B of my on-board SCSI controller back through one of the PCI slots and run that out and to my HP StorageWorks array ... driving the array from the on-board PERC should keep the system nice and quiet.
Vis hele sitatet...
Ifølge DELL må du bruke ekstern sas, med mindre du har en 2850 II istedenfor en 2850 I... hmmm

As Daniel said, SAS/SATA is not an option on the 2850, unless you have one of the VERY few 2850 II's to ship, which also seem to have only been available in Europe. The parts are not compatible (backplane, motherboard, etc.), so upgrading a 2850 I to a II cannot be done.
Vis hele sitatet...
Kilde: Upgrading PowerEdge 2850 to use SAS drives


Folk har klart å modde Dell PowerEdge 2800 til å bruke SATA, men aner ikke om samme metode funker med 2850...

Spør kisen bak guiden kanskje?

Converting a PowerEdge SCSI backplane to support SATA
Sist endret av Turbolego; 15. august 2016 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.