Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1858
Enkelt spørsmål

Er det noen forskjeller på PS/2 kobling vs USB på en mus med tanke på følsomhet, nøyaktiget, tracking ol. ?
Sist endret av Triforce; 10. februar 2016 kl. 23:01.
Jeg er personlig ikke sikker, og tok derfor et raskt bing-søk og fant denne siden her.
The only difference between a USB and PS/2 mouse is how the device connects to a computer.
Vis hele sitatet...
Det ser altså ut som at de ikke har noen funksjonelle forskjeller, men dette er kun én kilde.
Noen eldre datamaskiner lar deg ikke benytte USB for OSet er oppe, altså er det ikke kontakt med noen eldre versjoner av BIOS med mindre man har PS/2 tastatur koblet til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er forskjell på keyboard siden skjønner du. Man får fortsatt kjøpt high end keyboards med PS/2
PS/2 or USB?
PS/2 wins on three fronts: First, it supports full n-key rollover. Second, PS/2 keyboards aren't polled, but are completely interrupt based. And third, it is impossible for it to be delayed by the USB bus being used by other devices. There are two types of USB transfer modes - the interrupt transfer mode (USB polls keyboard, when key is sensed the USB controller sends the interrupt to the CPU), and the isochronous transfer mode, which reserves a certain amount of bandwidth for the keyboard with a guaranteed latency on the bus. Unfortunately, there are absolutely no keyboards made that use the latter, because special controllers would have to be used, thus making it cost prohibitive.

So if your keyboard supports both PS/2 and USB, and your PC has a PS/2 port, there's no reason not to use it.
Vis hele sitatet...
Is there a distinct advantage that a PS2 port has over a serial/USB port?

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Argumentet for PS/2 er at det ekstra halve millisekundet USB legger på latencyen på tastaturet er avgjerande.

Det halve sekundet mennesket bruker på å oppfatte ting på skjermen, og deretter trykke rett tast - det er derimot irrelevant. Tida det tar å polle tastaturet er ikkje tid i menneskeleg skala. Vi oppfatter det som synkront. Alt under 30 millisekunder er dønn synkront for mennesker.

http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime - eg enda opp på 250ms reaksjonstid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Argumentet for PS/2 er at det ekstra halve millisekundet USB legger på latencyen på tastaturet er avgjerande.

Det halve sekundet mennesket bruker på å oppfatte ting på skjermen, og deretter trykke rett tast - det er derimot irrelevant. Tida det tar å polle tastaturet er ikkje tid i menneskeleg skala. Vi oppfatter det som synkront. Alt under 30 millisekunder er dønn synkront for mennesker.

http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime - eg enda opp på 250ms reaksjonstid.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sjekket opp med noen kilder på det du sa, men jeg antar at det er riktig. I spilling er det litt irrelevant hva som oppleves som dønn synkront for et menneske. Det oppleves nemlig som 30 ms for en datamaskin, og det kan spille en avgjørende rolle.
Overskuddsmateriell
En ulempe jeg har funnet med PS2 på tastatur er antall knapper du kan holde nede og PC'en oppfatter alle trykkene
▼ ... noen uker senere ... ▼
Triforce's Avatar
Trådstarter
Jeg spurte mest med tanke på Mus. Keyboard er jo en kjent sak.