Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1111
Går det å få mirror disk (raid 1?) uten å formatere den jeg vil ha innholdet speilet fra?

Diskene er nøyaktig like store. Og de var ment for dette så jeg slapp å ta ekstern kopi i tillegg.

Videoene jeg finner på youtube viser alltid at de formaterer først. Det gjør at jeg ikke får trykket på "add mirror" valget i disk management.

Fikk til dette en gang i tiden.. men nå er det noen år siden.. og med innhold på disken.
Sist endret av Triforce; 1. januar 2016 kl. 21:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil ikkje ha mirror. Det gir deg tre ting:
-Høgare oppetid fordi ein disk ikkje fører til at ting går ned.
-Kan gi høgare lesehastighet fordi du kan lese frå to disker.
-Kan gi tregere skrivehastighet, fordi du må skrive til to disker.

Første punktet er sjeldan relevant for private - kostnaden med ein dags nedetid er marginal, og det er stortsett ikkje snakk om veldig komplekse oppsett som tar lang tid å replikere.
Andre punktet er stortsett ikkje relevant heller. Privatpersoner treng stortsett mykje plass eller god hastighet - ikkje begge deler. Kjøp SSD.
Tredje punkt - vel -- OK.

RAID 1 er heller ikkje backup. Får du virus, t.d. cryptolocker hjelper det ikkje. Brenn huset ned hjelper det ikkje. Tar lynet pcen hjelper det ikkje. Backup bør vere offline, og med endringshistorikk for å unngå nettopp slike problemer. Så med mindre du har veldig gode grunner til at du vil ha RAID 1 vil du ikkje ha det.
Om hardware feil skjer på ene disken så har jeg fortsatt dataene som er ferskest.. Raid 1 støtter dette gjør det ikke?

Har backup offline og.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Triforce Vis innlegg
Om hardware feil skjer på ene disken så har jeg fortsatt dataene som er ferskest.. Raid 1 støtter dette gjør det ikke?

Har backup offline og.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er stortsett ikkje verdt prisen. Det er betre å lage ein god recoverystrategi. For min del tar det ein times tid å reinstallere det eg vil ha. Lag eit baseimage med t.d. clonezilla eller acronis av programvare, og smell inn det og restore backup så er du kjapt oppe igjen.

Om du absolutt vil så gjer du det slik.

Ikkje dill med chipsetraid og slikt. For det første er det stortsett bare software raid uansett, i fancy innpakning. For det andre er dei vendorspesifikke, som vil sei at om hovedkortet ditt kreperer er du prisgitt å finne eit med tilsvarande kontroller. Dagens PCer har meir enn nok CPU til å utføre duplisering av data uten at du merker det.
Ja, du må formatere den. Men et triks er å opprette et "degraded" array på den andre disken, flytte dataen dit, så legge til den andre disken og la det synkronisere seg.
Bra svar begge to.

Bruker windows sitt raid opplegg ja.

Bruker synctoy for å få dataene over til ekstern. Skal titte litt på degraded array greia i morgen men blir nok kopi til ekstern før jeg lager raid 1 i windows. Deretter blir det kopiert over igjen.