Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1163
Har man Reklamasjons rett på strømforsyningen til bærbar?
Jeg får ikke reklamasjon på den. Har ikke sendt den enda.

Syns det er rart at det skulle være skille mellom bærbar og stasjonær.

Dersom det er 5år på stasjonær. Noe jeg antar.

Noen som har noe håndfast for meg?

Link til lovdata å slå i bordet med f.eks.
Nja, det spørs.

Har du (eller noen andre på festen/nære relasjoner) dratt hardt i ledninga så spøker det nok for reklamasjonen.
Kan aldri se for meg at det er 5års reklamasjonsrett på datamaskiner.

Du finner kansje noe om det på forbrukerombudet.no, det kan se ut som du har fem års garanti på deler av en laptop.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Kan aldri se for meg at det er 5års reklamasjonsrett på datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Kva du kan sjå for deg eller ikkje er irrelevant. Det vesentlege er vel at laptoper er meint å vare vesentleg meir enn to år, og at du dermed har fem års reklamasjonsrett på dei. Punktum.
Exterminate!
jonnis's Avatar
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Kan aldri se for meg at det er 5års reklamasjonsrett på datamaskiner.
Vis hele sitatet...

Hva får deg til å tro det?

Lovdata: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27
DinSide artikkel: Lovdata: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27
Sist endret av jonnis; 28. juni 2011 kl. 20:55.
Forbrukerportalen.no - (Forbrukerrådet):

"Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat, mobiltelefon og komfyrer er fristen fem år. "

Du kan jo prøve å klage til Forbrukerrådet hvis du føler deg dårlig behandlet; http://forbrukerportalen.no/klageguide
Sist endret av contempt; 28. juni 2011 kl. 20:57.
Sitat av jonnis Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hele innlegget mitt så vil du oppdage at jeg har sjekket dette litt etter at jeg skrev det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva du kan sjå for deg eller ikkje er irrelevant. Det vesentlege er vel at laptoper er meint å vare vesentleg meir enn to år, og at du dermed har fem års reklamasjonsrett på dei. Punktum.
Vis hele sitatet...
Det kan du så gjerne ha rett i, og hvis du tar deg bry med å lese hele inlegget mitt. Så vil du nok til din store overraskelse oppdage vi er helt enige om dette her.
Da jeg skrev hva jeg så for meg, da visste jeg ikke bedre.
Dette var Netshop.no Bestiller ny nå.
Du har fem års reklamasjon på strømforsyningen også, med mindre grunnen til at den ikke fungerer er selvforskyldt.
Kosta 250,- greiene er ikke i produksjon lengre så fikk den billig.

Kjøper bare ikke derfra lengre om du har rett i påstandene.
Triforce's Avatar
Trådstarter
Jeg må ha noe håndfast til slikt i fremtiden. Gikk ikke så klart frem i lovdata syns jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Triforce Vis innlegg
Jeg må ha noe håndfast til slikt i fremtiden. Gikk ikke så klart frem i lovdata syns jeg.
Vis hele sitatet...
Forbrukerkjøpslova §27 tek for seg reklamasjonsrett ganske greit, og listar opp krava. Kva som er meint å vare vesentleg meir enn to år er ei vurderingssak, men det eksisterer jo ein viss presedens på området. Mykje elektronikk er t.d. meint å vare vesentleg meir enn to år, gitt at den er behandla rett.