Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2190
hva er konsekvensene for å bli tatt for å prøve å stjele 4 cider? en venn ble tatt. første gang.
Får en bot :-)
kommer litt ann på hvor gammel han er, men jeg ble tatt for å stjele øl da jeg var 15. Politiet kom og ringte moren min og ba meg dra direkte hjem.
han er 18.
Ble tatt for dette engang i en alder av 20! det berømte hullet i gulvet har aldri vært mer ønsket for å si det slik
En god bot som tilsvarer kasse på kasse med cider
Stjele alkoholholdig drikke når man er myndig? Er man desp så er man desp!

OT; kommer vel helt ann på om butikken anmelder det. Anmelder de det ikke, kan du være glad kompisen din slipper unna med en utestengelse.
Sist endret av Nightrox11; 14. januar 2011 kl. 19:42. Grunn: skriveleif
Er ikke boten den samme uansett om man stjeler 1 kasse cider, eller 1 cider?
Han får ihvertfall en klekkelig bot : )
men hva med rullebladet til kameraten min?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
men hva med rullebladet til kameraten min?
Vis hele sitatet...
Er han blitt anmeldt av butikken han stjal i?
Neh.. rullebladet forblir nok ganske rent for en sånn liten ting... han får en bot, og blir bortvist fra Butikken/senteret i et halvår... man risikerer ikke å bli stempla som kriminell for 4 cider på en matbutikk...
Om det er hans første lovbrudd blir det sannsynligvis ansett som nasking, han får påtaleunnlatelse og that's it. Om han har gjort noe før blir det bot og hele pakka. Edit: Husk at selv om man får påtaleunnlatelse, vil saken bli lagret og komme opp igjen om et nytt lovbrudd blir begått.
Sist endret av anamnesis; 14. januar 2011 kl. 20:24.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Ble tatt for dette engang i en alder av 20! det berømte hullet i gulvet har aldri vært mer ønsket for å si det slik
Vis hele sitatet...
Hvilket hull?
Sitat av Tengel Vis innlegg
Hvilket hull?
Vis hele sitatet...
"Jeg var så flau at jeg bare ville forsvinne i et hull i gulvet."
"Jeg var så flau at jeg ville synke i jorden"

Lyder kjent?
Sitat av McVik Vis innlegg
"Jeg var så flau at jeg bare ville forsvinne i et hull i gulvet."
"Jeg var så flau at jeg ville synke i jorden"

Lyder kjent?
Vis hele sitatet...
Har nok hørt noe liknende et sted, men tok den ikke da jeg leste innlegget hans
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Om det er hans første lovbrudd blir det sannsynligvis ansett som nasking, han får påtaleunnlatelse og that's it. Om han har gjort noe før blir det bot og hele pakka. Edit: Husk at selv om man får påtaleunnlatelse, vil saken bli lagret og komme opp igjen om et nytt lovbrudd blir begått.
Vis hele sitatet...
blir det ikke bot om det er første gang? ble anmeldt og vektere var der osv
Sist endret av Psytrip; 14. januar 2011 kl. 22:13.
Anmeldt med vektere som vitner, tilstått (?)-- forelegg for tyveri, antar jeg. Kommer seff på rulleblad.
Kommer på rulleblad at man har stjelt fire cider? Mulig jeg henger noen år bak her men min første reaksjon var å skrive "hahaha" her...
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Om det er hans første lovbrudd blir det sannsynligvis ansett som nasking, han får påtaleunnlatelse og that's it. Om han har gjort noe før blir det bot og hele pakka. Edit: Husk at selv om man får påtaleunnlatelse, vil saken bli lagret og komme opp igjen om et nytt lovbrudd blir begått.
Vis hele sitatet...
jeg ble tatt for og stjele øl i butikken da jeg kom full fra vors like før stengetid og ølsalget var stengt. Dette var mens jeg ellers ikke hadde noe på rulleblad. Endte med 3000 Kr i bot og beslag lagt øl. Hadde 5 øl i posen når jeg gikk inn, å de tok ut en sixpack og jeg hadde putta 8 i posen. 1500 Kr pr. Tuborg Glass pluss at politiet kom til butikken mens mange var der. Enkelt og greit ikke verdt det!
Sitat av Sondre Vis innlegg
Neh.. rullebladet forblir nok ganske rent for en sånn liten ting... han får en bot, og blir bortvist fra Butikken/senteret i et halvår... man risikerer ikke å bli stempla som kriminell for 4 cider på en matbutikk...
Vis hele sitatet...
HAH! Hvor får du din informasjon ifra? ...

For dette er feil, han kommer til å få prikk på rullebladet, garantert.

Jeg stjal en snusboks sist vinterferie, jeg fikk prikk med en gang!
Sitat av Psytrip Vis innlegg
blir det ikke bot om det er første gang? ble anmeldt og vektere var der osv
Vis hele sitatet...
Ble selv stoppet og fikk ikke noe på rullebladet, måtte signere lapp og greier med 2 vektere som tok meg midt i byen. Kanskje jeg var heldig.
Straffeloven
§ 391a. For naskeri straffes den som forøver eller medvirker til tyveri eller underslag, når straffskylden må regnes for liten på grunn av de tilvendte gjenstanders ubetydelige verdier og forholdene for øvrig.

Straffen for naskeri er bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

På samme måte straffes den som forøver eller medvirker til heleri, bedrageri eller overtredelse av § 262 under omstendigheter som nevnt i første ledd.

Tilføyd ved lov 14 apr 1972 nr. 15, endret ved lover 7 apr 1995 nr. 15, 11 aug 2000 nr. 76, 28 juni 2002 nr. 55 (ikr. 1 okt 2002 iflg. res. 28 juni 2002 nr. 647), 4 juli 2003 nr. 78.




Da ble han sikkert anmeldt for naskeri og vil mest sannsynlig en bot. Jobber selv i en dagligvarebutikk og tar vel gjennomsnittlig 2 naskere hver uke og alle blir anmeldt. De får også som regel en bot, men jeg tror det tar litt lang tid.

Denne linken svarer på en del av konsekvensene man kan møte i tillegg til boten.
Sist endret av B.A.; 18. januar 2011 kl. 23:30.