Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4153
Har lyst å tattovere portrett av min bestemor når hun var ung. Bildet ligner på marilyn monroe i brunette versjon. Vil ha det på grunn av at hun betyr utrolig mye for meg. Tenkte å ha det på underarmen, men lurte på hvordan det er med jobb i senere tid?
Hva slaks jobber blir det å glemme?
Eller hvordan funker det egentlig dette i det hele tatt?

Tenkte aldri på dette før noen sa til meg at da kan jeg glemme å få jobb flere steder på grunn av tattoveringen.
Noen jobber i Modell bransjen og hvis du f.eks skal bli politimann liker de ikke så godt at du har tatto's samt militæret.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Noen jobber i Modell bransjen og hvis du f.eks skal bli politimann liker de ikke så godt at du har tatto's samt militæret.
Vis hele sitatet...
Ja, glemte å nevne det. Skal verken bli politi eller modell. Går på skole som bilmekaniker nå, men skal bare ta fagbrevet, vil ikke jobbe med det resten av livet, tenkte ingeniør eller noe i salgs bransjen, altså ikke stå å selge mobiler på Elkjøp, men noe høyre, men man vet aldri hvordan livet blir eller hva man skal jobbe som, så derfor jeg lurer på hvor ille er det viste jeg har et vakkert portrett bilde av min bestemor på underarmen.
Hvis du sikter etter en jobb som en "høyere" selger så må du nok gå i skjorte, sånn at tattoveringen ikke synes. Tviler uansett på at en tattovering på underarmen ødelegger for så mange jobber, med mindre det er slike ting som ble nevnt over.
Tror ikke noen vil bry seg i denne sammenhengen akkurat. Siden du skal være mekaniker en stund er det nok bare bra å vise at du har en litt myk siden til damene.

Tviler sterkt på at det i hele tatt skal ha noe å si om du har en tattoo i disse jobb sammenhengene og hvis det hadde så komt opp så er det bare å anmelde de til likestillingsombudet eller lignende
Hvis du skal jobbe i fengsel, så kan det være at de ikke tar deg inn pga tattoo på under armen. Mange butikker vil også ikke ha deg. Det samme gjelder barnehager, skoler, fritidsklubber. Jeg har på begge under armene mine. Fikk tilbud om å jobbe i en bar, helt til han så at jeg hadde tattoo's, da ville han ikke.

Ang ingeniør, så kan det være negetivt pga du skal noen ganger i møte med sjefer. Men Hey, du kan jo dekke an med skjorte eller genser når du er på jobb.
Trur nok det også blir mer og mer akseptert med tattoveringer etterhvert

Uansett! Hvis du il ta en tattovering, så er det den personen du er. Ingen kan hindre deg i det, om det så koster deg en jobb eller to.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
I min erfaring er det generelt sett lite bedrifter som bryr seg om slike dersom sjefen ikke er en gammel fjert som er meget konservativ.

I andre land, f.eks australia \ england \ irland er det ganske konservativt for slikt, og jeg vet om folk som både har blitt kastet ut hjemmefra og mistet jobben fordi de fikk seg tattoveringer i disse landene.
Tror mye av dette henger igjen fra gammelt av, da det var gale sjøfolk som tok tatoveringer i fylla etter bordellbesøk. Kjenner ihvertfall noen i veldig nær familie som har tatovering(er) som er i lederstilling i en av landets største bedrifter. Har aldri opplevd noe negativt grunnet dette. Jeg tror mye avhenger av at det tatoveringen avbilder ikke virker støtende på den som ser den.
Så på rekruttering til US coast guard der en ble intervjuet. straks de la merke til tatoveringen hans på underarmen så var det uaktuelt for han å komme inn i US coast guard. Han foreslo til og med å fjerne den, men det gikk ikke de med på.

En liten pekepinne på hvordan noen er nazi på det.
Sist endret av mo3; 14. januar 2011 kl. 00:55.
Min far fikk i sin tid som ung sjøulk tatovering både her og der, blant annet lett synlig på oversiden av underarmen. Men dette ga han ikke problemer da han fikk seg jobb som vekter i Securitas på slutten av 60-tallet. Selv har jeg jobbet i både barnehage, hjemmesykepleien og resturantbransjen med folk som har lett synlige tatoveringer, så personlig tror jeg det skal gå fint. Kjør på, sier nå jeg
Ha på deg genser/langermet skjorte på jobbintervju så de ikke ser den. :-)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Ha på deg genser/langermet skjorte på jobbintervju så de ikke ser den. :-)
Vis hele sitatet...
Ja, for å skjule ting for arbeidsgiveren din på intervju er det lureste man gjør.
Kjør på!
Jeg ser ikke problemet med en tatto. Men gjør som de sier her, sjul den på intervju osv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Scorp Vis innlegg
Kjør på!
Jeg ser ikke problemet med en tatto. Men gjør som de sier her, sjul den på intervju osv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man skjule ? Hvis du ser det absolutte behovet for å skjule noe betyr det at du skammer deg over det, og da burde du gjøre personlige vurderinger på saken.
Jeg har alltid infomert om mine tattoo's. Og det har skjeldent skapt problemer hos potensiele arbeidsgivere. Men noen har det vært. Jobbet på en skole og SFO langt ute på landet. Det brydde de seg om det, men de ble myke og tenkte ikke så mye på det når de ble vante med å se de.
For sikkerhetsskyld kan du bare bruke langarma skjorte eller genser på intervjuer. Tatovering er ikke gyldig grunn for oppsigelse i Norge, så har du først fått jobben er det ikke noe problem.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av etsi Vis innlegg
For sikkerhetsskyld kan du bare bruke langarma skjorte eller genser på intervjuer. Tatovering er ikke gyldig grunn for oppsigelse i Norge, så har du først fått jobben er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo igjen oppfordring til å skjule noe, er folk virkelig så forbanna flau over tattoveringene sine at de må skjule de hele tiden ?

Er det virkelig så mange som har "jeg puler mamma" tattovert på armen eller ryggen etter en aidstur til ibiza ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette blir jo igjen oppfordring til å skjule noe, er folk virkelig så forbanna flau over tattoveringene sine at de må skjule de hele tiden ?

Er det virkelig så mange som har "jeg puler mamma" tattovert på armen eller ryggen etter en aidstur til ibiza ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis fordi man er flau over tatoveringen, men fordi man ikke vet hva eventuelle arbeidsgivere syns om slikt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, for å skjule ting for arbeidsgiveren din på intervju er det lureste man gjør.
Vis hele sitatet...
Du skjuler jo ingenting såvidt han vet. Er jo helt normalt å gå med langermede klær. Er ingen som sier at du skal sitte på et jobbintervju å vise alt du har av tatoveringer å si ifra om det bare for at du har det.

Det blir som om at du må si ifra om at du har pierca kuken. Det verste som kan skje er at om du får jobben å di ikke liker det er at du må holde genseren på, som sikkert ikke er et alt for stort problem.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av etsi Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis fordi man er flau over tatoveringen, men fordi man ikke vet hva eventuelle arbeidsgivere syns om slikt.
Vis hele sitatet...
Mao skam og redsel for å faktisk vise seg som man er.

Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Du skjuler jo ingenting såvidt han vet. Er jo helt normalt å gå med langermede klær. Er ingen som sier at du skal sitte på et jobbintervju å vise alt du har av tatoveringer å si ifra om det bare for at du har det.

Det blir som om at du må si ifra om at du har pierca kuken. Det verste som kan skje er at om du får jobben å di ikke liker det er at du må holde genseren på, som sikkert ikke er et alt for stort problem.
Vis hele sitatet...
Såklart det, det er fullt normalt å gå i slike klær, men å oppfordre til å skjule er noe helt annet, og å gå i en langarmet genser på sommeren bare fordi du tror du ikke får jobben for den du er er ganske patetisk i min mening.
Jeg var på jobbintervju en gang jeg og dro opp ermene (vane jeg alltid gjør) uten å tenke over det og la merke til at han som intervjua meg stirra. Fikk ikke jobben.. hehehe :-p

Fleste voksne folk forbinder tatoveringer med kriminalitet.
Derfor jeg sier det er best å gå langarmet på intervju, så kan du heller jobbe langarmet en stund til arbeidsgiveren har fått inntrykk av hvem du er før du viser at du har tatoveringer.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Jeg var på jobbintervju en gang jeg og dro opp ermene (vane jeg alltid gjør) uten å tenke over det og la merke til at han som intervjua meg stirra. Fikk ikke jobben.. hehehe :-p

Fleste voksne folk forbinder tatoveringer med kriminalitet.
Derfor jeg sier det er best å gå langarmet på intervju, så kan du heller jobbe langarmet en stund til arbeidsgiveren har fått inntrykk av hvem du er før du viser at du har tatoveringer.
Vis hele sitatet...
Da var du merkelig uheldig på første forsøket, eller så har du misoppfattet situasjonen og du var rett og slett ikke god nok \ den de letet etter uansett.
Kan godt vær jeg har misoppfattet situasjonen, men skulle ikke akkurat en hjernkirug til for å få en halvt års vikarjobb med å kjøre drikke-produkter rundt om på dagligvarebutikker i området her ;-) hehe
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
AtX: nå snakker du tull, man trenger ikke være hverken flau eller skjemmes bare fordi man ikke ønsker å flashe tatoveringer til en potensiell arbeidsgiver.

folk har fordommer, sjefer også, og kampen for å få lov til å utsmykke kroppen sin uten å bli sett ned på trenger man ikke ta med han om man ikke ønsker.

å påstå man skjemmes fordi man velger å dekke over noen tegninger på kroppen, er latterlig.
Jeg skjemmes aldri over tattoo'ene. Men det hender jeg IKKE viser de, det har veldig mye å si hva jeg skal, og hvem jeg skal være med/møte.

I møter med sjefer eller andre folk som har litt makt i arbeidslivet, så har jeg skjorte for dekke de. Skal jeg treffe venner av svigers som ikke kjenner meg, så gjør jeg det samme der også.

Problemet i dag, er at det finnes de som ikke syns noe om tattoo'er, og hvis de er sjef, så tar de ofte og luker vekk de som har Tattoo's. Sånt er det bare. Spille med åpne kort er enklere og bedre.
We got machetes!
ha på deg langarma genser ellerno når du er på intervju, får du jobben så er det ingen som sparker deg pga en tatovering. + Tatoveringer er veldig vanlig nå.
Sist endret av Junglemafia; 14. januar 2011 kl. 03:18.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Nå har eg enda ikkje vore på noko jobbintervju på mine 22 år, men uansett om ein vil skjule eller ikkje, verker det heller naturleg å møte opp på jobbintervju med ei skjorte istaden for ei t-skjorte, så eg ser ikkje heilt problemet.

Det hjelper sikkert fint lite, men før eg byrja på sleeven min prata eg med ein kar på byen som hadde sleeve på begge armane med dødningshaud og heile greia. Ganske rocka type på 30 ish år. Så eg spurte han om korleis det er med jobb og liknande og han sa at han aldri hadde hatt noko problem. Han jobba visst som sjukepleier så var 0 stress.

Eg seier du berre skal kjøre på. Du kjem ikkje til å angre :3
Sist endret av Joey; 14. januar 2011 kl. 03:32.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mao skam og redsel for å faktisk vise seg som man er.



Såklart det, det er fullt normalt å gå i slike klær, men å oppfordre til å skjule er noe helt annet, og å gå i en langarmet genser på sommeren bare fordi du tror du ikke får jobben for den du er er ganske patetisk i min mening.
Vis hele sitatet...
Herregud, skjerp deg. Du gjør deg jo like vrang som en sutrete 5-åring. Du er selvfølgelig like klar over at det finnes fordommer som alle oss andre, og selv om jeg aksepterer tattoveringer fullt ut, betyr ikke det at din fremtidige arbeidsgiver gjør det. Jeg gidder ikke å sitte der å bare showe off, for å vise hvor mange tattoveringer jeg har. Jeg er ikke ute etter aksept, jeg er ute etter jobb.
Fikk vite på julebordet at jeg hadde nok ikke fått jobben hvis jeg hadde kommet på jobbintervjuet sånn jeg ser ut nå.
Nå har jeg langt skjegg, tattoo, piercing i tunge, strekte øreflipper og industrial piercing. Og ca sånn så jeg ut før intervjuet og.
På intervjuet så barberte jeg meg, tok ut piercinger og gikk i langermet genser. De er veldig fornøyd med meg som ansatt. Hvis det er relevant så jobber jeg i en farmasøytisk bedrift.
Sist endret av The Rebel; 14. januar 2011 kl. 07:16.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, for å skjule ting for arbeidsgiveren din på intervju er det lureste man gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke på det som å skjule tattoveringen, når man har på langarmet.
Er det kaldt, så sitter jo alle med en genser.
Jeg har heller ikke hørt om noen som har blitt bedt om å brette opp arma på genser, for å evt avdekke tattoverte armer.

Med mindre du blir spurt om evt tattoveringer, så trenger du vel ikke å vise de fram?!
Sitat av Fanfare Vis innlegg
Noen jobber i Modell bransjen og hvis du f.eks skal bli politimann liker de ikke så godt at du har tatto's samt militæret.
Vis hele sitatet...
Er det ikke lov med tattoo i millitæret?
Selv har jeg en tatovering på armen, den er plassert med tanke på akkurat dette. Jeg går i skjorte hver dag, så den er ikke synlig med mindre jeg bretter opp.
Er vel ikke så mange som bryr seg nå lenger,aksepten på tattoo og piercing har blitt utrolig mye bedre enn den var for 10-15 år siden. Tattoo og piercing er jo så og si allemanns eie nå. Klart det er unntak,folk som hater tattoo/pierce Men sånn er det jo med alt. Og så lenge du snakker om bilde av bestemora di,eller portrett bilde av ei kvinne i det hele tatt,tror jeg ikke det er noe problem. Hadde vært litt værre hvis det var noe mer skummelt som hakekors,hodeskaller,etc.

Har selv endel tattoveringer (Blant annet forarm)og det har aldri skapt problemer for meg, hverken i millitæret eller på skole,eller i jobb sammenheng.
Sist endret av Hydroide; 14. januar 2011 kl. 10:36.
Om en arbeidsgiver ikke ville ansette meg fordi jeg hadde en tattovering av min Bestemor så ville jeg revurdert om jeg faktisk ville jobbe for han.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Er det ikke lov med tattoo i millitæret?
Vis hele sitatet...
Ingen problemer å ha tattovering i militæret
Er ihvertfall null problem å ha tatoveringer i forsvaret, flere der jeg tjenestegjorde hadde inkl. troppsjef som hadde oppover begge armene bla. synlig hele tiden. Spørs jo kanskje litt hvor du har og hvor du tjenestegjør. Men med mindre du har planer om å stå foran slottet og har tatovering i panna er det neppe noe problem.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har tattoo på begge overarmene, ene underarmen, fingrene og i underleppa, og det skal bli masse mer.
Om jeg går glitt av en jobb pga. mine tattoos er det en jobb jeg ikke vil ha!
Om dem ikke tar meg for den jeg er, så er ikke det plassen for meg!
Har tatovering mellom tommelen og pekefingeren, og hele venstre hånda ut til fingra, jeg har fått jobb alle stedene jeg har søkt. Har ikke merka noe til det trådstarter nevner ENDA hvertfall
Sist endret av lolkeen; 14. januar 2011 kl. 17:32.
Hvis du kom til meg på jobbintervju og jeg så at du hadde tattovering ville jeg sendt deg hjem med en gang fordi du har på deg t-skjorte, ikke fordi du har tattis.
20 varmegrader ute og kommer i genser, heldigvis tenker ikke alle som deg, dynamite ; - )
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av dynamite Vis innlegg
Hvis du kom til meg på jobbintervju og jeg så at du hadde tattovering ville jeg sendt deg hjem med en gang fordi du har på deg t-skjorte, ikke fordi du har tattis.
Vis hele sitatet...
Jeg går selv mye i kortarmede skjorter på sommeren, og store deler av vår \ høst.

Dog måker jeg også snø i tskjorte, kontra søringkukene.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Har lyst å tattovere portrett av min bestemor når hun var ung. Bildet ligner på marilyn monroe i brunette versjon. Vil ha det på grunn av at hun betyr utrolig mye for meg. Tenkte å ha det på underarmen, men lurte på hvordan det er med jobb i senere tid?
Hva slaks jobber blir det å glemme?
Eller hvordan funker det egentlig dette i det hele tatt?

Tenkte aldri på dette før noen sa til meg at da kan jeg glemme å få jobb flere steder på grunn av tattoveringen.
Vis hele sitatet...
Er faktisk bare så enkelt at du SPØR arbeidsgiveren på et intervju om hva han/hun mener om tatoveringer og hva slags normer bedriften kjører på. Selv har jeg aldri hatt noe problem med det.

Spør og du skal få svar
Nei, jeg har sjeldent genser på jobbintervju. Jeg foretrekker å ta meg godt ut. Om noen vil komme med kortarma skjorte ála steve urkel måtte det være deres problem. Men det er godt at personligheten reflekteres ordentlig på et intervju. At man ikke lurer arbeidsgiver til å tro at man er noen man ikke er.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, for å skjule ting for arbeidsgiveren din på intervju er det lureste man gjør.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ganske vanlig at urenslige folk vasker seg, folk med skjegg barberer seg, folk med piercinger tar de ut osv... Man vil rett og slett gjøre et bra inntrykk... Man vil jo aldri få sparken fordi man prøvde å gjøre et godt inntrykk, men jeg er 100% sikker på at man kan miste mange jobber hvis man går kledd som en slask, med synlige tatoveringer, trynet fullt av piercinger osv...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om jeg mister jobben pga mine tattoeringer blir det baluba!
Men nå jobber jeg som mekanikker/sveiser da.
Skjønner det blir noe annet i andre yrker, men klarer rett og slett ikke å se problemet med tattoeringer..
En tattoering kan vise att personen er kreativ og ikke redd for å skille seg ut.
Om det da ikke er en kjedelig tribal på underarmen eller enn teit kinategn da. Som egentlig bare viser att personen følger resten av saueflokken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det jeg lurer på er om det er noen her på forumet som har tattoveringer på hendene, halsen eller ansiktet og hva jobber dere med? Eller kjenner dere noen som har det, og hva jobber de med for noe? Hva slags yrke kan man ha hvor det ikke er et problem med synlig blekk? Tips som trappevasker eller div former for håndverk klarer jeg å tenke meg til selv, men utover det hadde jeg satt veldig pris på innspill!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har blekk på begge overarmer, ei underarm og 5 fingre på en arm. Har snart litt på halsen og..
Men må jobber jeg som sveiser/mekanikker, så det er ikke no problem..
Eg har blekk på begge under armene mine, har jobbet på barneskole, ungdomskole og SFO. Ingen problem. Men rektor hadde litt problemer med tattoo'ene i begynelsen, men nå er det ikke noe problem. Vær gang jeg er innom den gamle arbeidsplassen (barne og ungdomsskolen) så spør rektor om jeg vil ha jobben min tilbake.