Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5775
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hei,

Ble tatt med 1g med 3-Methoxy-PCP, på fersk gjerning, så ingen "NEKT, NEKT, NEKT" hjelper her. Narkotikalovgivningen:

Sitat av Lovdata
§ 3.Definisjoner

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Vis hele sitatet...
Er 3-Methoxy-PCP en salt, stereoisomer, ester eller eter av vanlig PCP? Hvis ikke, så slipper jeg unna.

Her er det ikke spørsmål om straff.
Sist endret av Mexxy; 11. mars 2014 kl. 10:15.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er en eter av PCP.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er en eter av PCP.
Vis hele sitatet...
Okei. Har du kilder? Ikke det at jeg ikke stoler på deg, men det er greit å ha kilder å vise frem.

Leste på Wikipedia at den 3-methoxy delen var en "isomer". Er det forskjell på isomer og stereoisomer?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Okei. Har du kilder? Ikke det at jeg ikke stoler på deg, men det er greit å ha kilder å vise frem.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ether

Sammenlign deretter molekylstrukturene til PCP og 3-MeO-PCP.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Leste på Wikipedia at den 3-methoxy delen var en "isomer". Er det forskjell på isomer og stereoisomer?
Vis hele sitatet...
Da må du ha misforstått ganske kraftig. Stereoisomeri er en form for isomeri hvor forskjellen ligger i den tredimensjonale orienteringen av substituenter. Wikipedia-artikkelen er en grei intro: http://en.wikipedia.org/wiki/Isomer
Uheldigvis for deg er 3-Methoxy-PCP i forhold til PCP nesten et prakteksempel på en eter av et stoff.

PCP:


3-Methoxy-PCP
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/3-methoxyphencyclidine.png/220px-3-methoxyphencyclidine.png

For at et stoff y skal være en eter av et stoff x, må det bestå av det stoff x pluss ett oksygenatom og en til gruppe med hva som helst. Som du ser i bildene over inneholder 3-Methoxy-PCP dette, ett oksygenatom festet til PCP-molekylet, og en ekstra gruppe med et karbonatom (den pinnen som alene stikker ut av oksygenatomet som er den o-en).

Forresten oppdater gjerne om hvordan saken ender opp. Vil anbefale deg å ikke innrømme hvilket stoff det er, med mindre du vet at du ellers vil bli dømt for å ha PCP. Hvis du blir dømt vil jeg også anbefale å anke, så får du kanskje en sak lignende den som var for noen år siden om derivatloven. (Om jeg husker riktig ble derviatloven forandret til å inkludere "forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt")
Sist endret av Kaktsu; 11. mars 2014 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar
Jaja, da er jeg ganske fuck'd, men jeg kan heldigvis sone straffen på klinikk. Skal innlegges i løpet av noen uker/måneder, så jeg tror ikke det blir noe stor sak av det. Har et godt forhold til lensmannen her i kommunen, og han skulle gjøre alt for at hvis jeg blir dømt, at jeg kan sone på klinikk etter paragraf 12 (tror jeg).

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Da må du ha misforstått ganske kraftig. Stereoisomeri er en form for isomeri hvor forskjellen ligger i den tredimensjonale orienteringen av substituenter. Wikipedia-artikkelen er en grei intro: http://en.wikipedia.org/wiki/Isomer
Vis hele sitatet...
Okei, nå skjønner jeg. Det der visste jeg egentlig fra før, i hvert fall delvis. Takk for oppdateringen og info
Sist endret av Mexxy; 11. mars 2014 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Vil dette si at 3-meo-pcp blir regna som narkotika og skal straffes hvis det man prøver å importere det?
Er det slutt på den reseptpliktige ukjente gråsone greia? ;p
Er loven klar på det?
Sist endret av Bothrops; 11. mars 2014 kl. 20:24.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vil dette si at 3-meo-pcp blir regna som narkotika og skal straffes hvis det man prøver å importere det?
Er det slutt på den reseptpliktige ukjente gråsone greia? ;p
Er loven klar på det?
Vis hele sitatet...
Som jeg siterte tidligere:

Sitat av Lovdata
§ 3.Definisjoner

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Vis hele sitatet...
Noen stoffer i RC kategorien kan faktisk gå igjennom, men jeg vil anbefale å høre med noen som har erfaring med kjemi før du bestiller.
For oss som ikke har særlig peiling på PCP eller den etern av det du nå har blitt tatt med(uten om hvordan rusen kan oppleves osv); Er et gram mye? Flere brukerdoser regner jeg med? Og kunne du brukt stoffet i den formen det er i?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Stoffet var i knust, krystallisert form (såvidt jeg husker). 1 gram er ca 100-200 brukerdoser.
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
(Om jeg husker riktig ble derviatloven forandret til å inkludere "forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt")
Vis hele sitatet...
Det og, men det viktigste var vel at de bestemte seg for å være ekstremt presise i hvordan de spesifiserer stoffer kjemisk. Derfor er det en lang rekke kjemiske "familier" som nå er forbudt, for eksempel tryptaminer og fenetylaminer. Det morsomme er at med det er vel også noe såpass slapt som melatonin teknisk sett narkotika, fordi det har tryptamin-struktur og er psykoaktivt.

Norsk narkotikapolitikk i et nøtteskall.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
"forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt")
Vis hele sitatet...
Jepp, hvis de er salter, stereoisomere, estere, etere av stoffer eller grupper av stoffer oppført på narkotikalisten. De må møte begge kriteriene. Altså at de hvis man f.eks har en stereoisomer av et stoff som står på narkotikalisten, men ikke har psykaaktiv effekt, så defineres det ikke som narkotika, og omvendt; hvis du har et psykoaktiv stoff, men det er ikke er en eter, steroeisomer, osv, så er det heller ikke definert som narkotika.

Sitat av panopticon Vis innlegg
Det morsomme er at med det er vel også noe såpass slapt som melatonin teknisk sett narkotika, fordi det har tryptamin-struktur og er psykoaktivt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lovdata
Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Vis hele sitatet...
Kan virkelig melatonin oppfylle disse kravene? Hallusinasjoner? Forstyrrelser i motoriske funksjoner?

Dere må begynne å lese hele paragrafer, ikke bare deler av dem.
Sist endret av Mexxy; 15. mars 2014 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva blir straffen?
Hva slags klinikk blir du lagt inn på?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av roundpotato Vis innlegg
Hva blir straffen?
Hva slags klinikk blir du lagt inn på?
Vis hele sitatet...
Det er en klinikk for både psykiatri og rus. Straffen vet jeg ikke. Har ikke vært i retten enda. Og en jurist eller noe sånt må bestemme seg om det faktisk er ulovlig det jeg har gjort (noe det mest sannsyneligvis er), lage tiltale, osv osv. Sikkert mye papir arbeid. Har bare blitt tatt med postivt urin og tilståelse i ruset tilstand før og fått bot (som jeg ikke har betalt), så har ingen erfaring med større saker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Hele "straffen" ble en bot på kr 5000. Dette inkluderer ikke bare 3-MeO-PCP'en jeg ble tatt for, men for alt annet jeg har blitt tatt for siden september i fjor som inkluderer MDPV, MXE, AH-7921, etizolam, diclazepam, 5F-AKB48 og sikkert mer. Det meste ble omgjort til "syntetisk hasj" for en eller annen grunn (latskap fra politiets side).

Jeg har blitt lovet at boten skal bli omgjort til soning på klinikk/institusjon under paragraf 12, siden jeg ikke har sjans til å betale og er innlagt til behandling for tiden.
Sist endret av Mexxy; 10. april 2014 kl. 19:24.