Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 39295
Hei
Begynte med drinkmikser-prosjektet mitt for en drøy måned siden og tenkte jeg skulle dele det med dere.

Den skal fungere ved å trykksette flaskene med en 12v kompressor ment til å ha i biler.
Fra kompressoren er det koblet til en brusflaske i "parallell" som fungerer som en kondensator. Til denne er det koblet på en sikkerhetsventil og trykksensor. Alt dette er koblet på en manifold. Fra manifolden går det til flaskene. Det går et rør ned i flasken som leder drikken gjennom en flowsensor og til ventilen som åpner og lukker for flasken. Og deretter går drikken ned i glasset.

Er kanskje litt dårlig forklart, så her er et P&ID skjema som kanskje hjelper



Jeg gjør det sikkert ifølge noen på enkleste måte, men poenget med prosjektet er læring + det er kult :P
Sist endret av Veggen; 16. desember 2014 kl. 22:24.
Får ikke sett bildet ditt, kanskje laste opp på nytt?
Drinkmikser høres kult ut. Men kanskje miksene og essensene oksiderer når de blir stående med oksygen i over tid? Kanskje kan du bruke Co2 som drivgass? Da vil varene beholde smaken og ikke miste farge, kullsyre eller forringes.
Sist endret av frtoretang; 16. desember 2014 kl. 04:22.
Jeg ville brukt CO2 til trykk, eventuelt en annen gass hvis du ikke vil ha bobler. Drømmen min er å koble tappetårnet til xenongass.
Jeg holder faktisk også på med et drinkmikse-prosjekt for tiden

Jeg har en litt annerledes plan, da jeg bruker 12V akvariums-pumper for å pumpe drikken fra flaskene og til glasset.
Sist endret av Yochi; 16. desember 2014 kl. 11:21.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Får ikke sett bildet ditt, kanskje laste opp på nytt?
Drinkmikser høres kult ut. Men kanskje miksene og essensene oksiderer når de blir stående med oksygen i over tid? Kanskje kan du bruke Co2 som drivgass? Da vil varene beholde smaken og ikke miste farge, kullsyre eller forringes.
Vis hele sitatet...
Tror bildet skal bli ordnet snart.

CO2 hadde nok vært en bedre løsning, men jeg gidder ikke å fylle opp flasker hele tiden + artig med utfordringen å legge inn styring av kompressoren i programet. Tenker også at man lar jo ofte spriten stå med oksygen i flasken til vanelig.
Har kjøpt to forskjellige flowsensorer for å teste hvilken som egner seg best. Begge er er halleffekt-sensorer, som vil si de sender ut pulser. For å telle disse på arduinoen min, har jeg satt pulsene inn på pin 2. På denne pin'en kan man aktivere interrupts. Dette gir meg muligheten til å telle imens programmet gjør andre ting. Hvis du har lyst å se mer på det er dette en nyttig link, http://playground.arduino.cc/Code/Interrupts.

Oppsett for test



Den ene sensoren bruker turbin prinsippet, og sender ca 530 pulser pr 1dl. Syns denne har design som gjør det lettere å plassere slik at den tar mindre plass. Men virker som om den er mindre presis i forhold til den med skovelhjul.
Link til produktet: http://www.dx.com/p/saier-ssr-3-envi...2#.VJC5pCuG9N8
Test, turbin.txt

Den andre bruker et "skovelhjul" til å indikere flowen. Denne sender ut ca 130 pulser pr 1dl. Denne tror jeg kan bli noe vanskeligere å montere, men virker mye mer presis enn turbinsensoren.
Link til produktet: http://www.dx.com/p/saier-ssr-01-env...9#.VJC5oyuG9N8
Test, skovelhjul.txt

Flowen gjennom turbin-sensoren ser ut til å være mer renere enn skovelhjul-sensoren.

Skovelhjulsensor


Turbinsensor


Hvis dere har noen innvendinger på hvilken jeg bør bruke er det bare å skrike ut Selv heller jeg mot skovelhjul-sensoren pga. høyere nøyaktighet
Sitat av DasKluver Vis innlegg
Tror bildet skal bli ordnet snart.

CO2 hadde nok vært en bedre løsning, men jeg gidder ikke å fylle opp flasker hele tiden + artig med utfordringen å legge inn styring av kompressoren i programet. Tenker også at man lar jo ofte spriten stå med oksygen i flasken til vanelig.
Vis hele sitatet...

Jo det er jo rett det, men du skal jo lage en drinkmikser. Så da regner jeg med at den skal mikse drinker - også med forskjellige drinkmikser, essenser eller fruktjuice. Og disse har en lei tendens til å oksidere. Om du bruker en stor Co2 tank så trenger du ikke fylle opp særlig ofte. Sett en som har flere tappelinjer til øl hjemme og han har en ekstra stor brannslukker tank. Mener han sa han fylte opp ca hver tredje-fjerde måned.

Mtp bobler så kan du regulere det til nesten null bobler ved å justere ned trykket. Evt. så kan du bruke nitro som drivgass som gir mindre bobler.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jo det er jo rett det, men du skal jo lage en drinkmikser. Så da regner jeg med at den skal mikse drinker - også med forskjellige drinkmikser, essenser eller fruktjuice. Og disse har en lei tendens til å oksidere. Om du bruker en stor Co2 tank så trenger du ikke fylle opp særlig ofte. Sett en som har flere tappelinjer til øl hjemme og han har en ekstra stor brannslukker tank. Mener han sa han fylte opp ca hver tredje-fjerde måned.

Mtp bobler så kan du regulere det til nesten null bobler ved å justere ned trykket. Evt. så kan du bruke nitro som drivgass som gir mindre bobler.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på om jeg skjønner heeelt va du mener. Men drinkmikseren skal være portabel, så vet ikke om det det passer med en stor CO2-flaske Og drikkene blandes jo ikke før de havner i glasset

Skjønte heller ikke helt va slags bobler du snakker om

Håper ikke jeg virker helt potet
hahah, har akkurat gjort litt research og lekt med tanken selv.

Kommer litt ann på budskjettet ditt, men det absolutt beste ville vært å bruke peristaltic-pumper, det er en type pumpe hvor væsken ikke kommer i kontakt med selve pumpen, det vil ikke bli klissete i pumpen av drinkene, som over litt tid vil ødelegge pumpene. Fordelen med de er at de kan være sykt nøyaktige, de brukes blandet annet i legemiddel industrien etc. Det som suger med de er prisen, det er vesentlig dyrere enn vanlige skovlhjulspumper etc. Hvertfall om du ønsker pumper som pumper et greit volum per min, de billigste variantene som koster en 75-100kr per stykk, søk "DC Dosing pump" på ebay. Men disse pumper litt over 1ml per sekund, så det er litt lite om du vil ha mange drinker på lite tid. Har kontakt med en fabrikk i kina, som produserer pumper som pumper 1,6liter per minutt, det burde være nok for de fleste drinkmiksere hehe. Nedturen er at disse koster ca 300kr per stk. Så kommer jo ann på hvor mange forskjellige mixere/alkoholder dere tenker å ha kobblet opp på samme tid?


Mvh Meg
Har kun hatt kjemi 1 år så burde kanskje hatt bedre forståelse for oksidasjon. Det er jo når ett stoff gir fra seg elektron. Forstår ikke helt det fysiske problemet for at sprit, juice eller noe skal ta skade av å få oksygen på seg? Kan noen forklare hvorfor man vil unngå oksidasjon i dette prosjektet?
Jeg tenkte mest på pumpen sin del, en vanlige diy pumpe vil etterhvert om man ikke renser den gjevnlig størkne til litt etter litt.
Så enkelt sagt som jeg kan så vil oksidering i dette tilfellet si at når oksygen tilføres feks fruktjuice så vil en nebrytningsprossess starte. Dette vil som regel påvirke alt fra farge, lukt og smak. Ofte kan også oksygenet eller "lufta" være bærer av feks sopp/mugg sporer og da vil du feks få en lag med mugg på toppen av juicen.

Også enkelte likører tåler oksidering dårlig. Sprit tåler det stort sett veldig godt.


Del et eple i to deler. Den ene delen legger du i en beholder med vann i kjøleskap og den andre på et fat på bordet. La det ligge natten over. Da ser du oksidering i praksis. Den delen som har vært eksponert for luft (oksygen) vil være brunt og kanskje også muggent. Den andre delen vil være "god som ny".
Sist endret av frtoretang; 18. desember 2014 kl. 01:07.
Hva om man lager det slik at man har muligheten til å flushe gjennom hele systemet?

Ser ikke for meg at mixeren blir brukt hver dag. Blir vel sikkert mer i helgene. Har man da muligheten til å flushe systemet etter bruk vil vel dette hjelpe betraktelig?
Sitat av SecondLife Vis innlegg
hahah, har akkurat gjort litt research og lekt med tanken selv.

Kommer litt ann på budskjettet ditt, men det absolutt beste ville vært å bruke peristaltic-pumper, det er en type pumpe hvor væsken ikke kommer i kontakt med selve pumpen, det vil ikke bli klissete i pumpen av drinkene, som over litt tid vil ødelegge pumpene. Fordelen med de er at de kan være sykt nøyaktige, de brukes blandet annet i legemiddel industrien etc. Det som suger med de er prisen, det er vesentlig dyrere enn vanlige skovlhjulspumper etc. Hvertfall om du ønsker pumper som pumper et greit volum per min, de billigste variantene som koster en 75-100kr per stykk, søk "DC Dosing pump" på ebay. Men disse pumper litt over 1ml per sekund, så det er litt lite om du vil ha mange drinker på lite tid. Har kontakt med en fabrikk i kina, som produserer pumper som pumper 1,6liter per minutt, det burde være nok for de fleste drinkmiksere hehe. Nedturen er at disse koster ca 300kr per stk. Så kommer jo ann på hvor mange forskjellige mixere/alkoholder dere tenker å ha kobblet opp på samme tid?


Mvh Meg
Vis hele sitatet...
Tenkte litt på pumper jeg også. Så var inne om de doseringspumpene, men syntes det hørtes kulere ut med trykkluft Når kompressoren plutselig begynner å gå inni der. Tenkte å lage en "prototype" med 4 flasker.

Ser egentlig ikke forskjellen med å gjøre det på denne måten, kontra å åpne og lukke en flaske med tanke på oksidering.

Jeg har også tenkt litt på det å flushe gjennom systemet. Men hittil er planen bare bare å bytte ut flaskene med andre flasker med såpe. Og kjøre en form for "flushe-program"

Da har jeg gått til innkjøp av trykksensorer. Den første kjøpte jeg fra dx.com, men denne hadde et område på 0-12 bar. Jeg syntes egentlig det var liiitt høyt med tanke på at jeg bare skal ha rundt 1 bar(tror jeg... ). Skal ihvertfall ikke ha noe i nærheten av 12 bar. Så etter jeg hadde fått, og testet den innså jeg at jeg ikke kunne bruke den.



Derfor fortsatte jeg letingen. Så kom jeg over noe som så lovende ut. En produsent som heter Freescale (http://www.freescale.com/) hadde en haug med forskjellige varianter av trykksensorer. Her fant jeg en "differential pressure"-sensor som hadde et område på 0-2,5 bar. Noe som passer meg MYE bedre Sensoren kjøpte jeg via ebay.com, men siden deres var nyttig for å finne hvilken sensor man ville ha og dokumentasjonen.

Dokumentasjon: http://cache.freescale.com/files/sen...et/MPX4250.pdf

Sensoren


Sensoren drives av 5V og har et analogt signal på omtrent 0-5V. Så denne fungerer perfekt med arduinoen min trenger ikke spesiallagde sensorer til arduino for at det skal funke

Koblet til arduinoen på vanlig måte

Sist endret av DasKluver; 19. desember 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som nevn i tråden ville jeg tatt en titt på peristaltic-pump. Supergenial prinsipp og utrolig pålitelighet+at det er veldig nøyaktig og enkelt å holde styr på hvor mye væske du har pumpet. Sparkfun har en veldig kjekk pumpe med alt du trenger for å koble den til arduinoen. Den koster mye, men du har igjen for det fordi du slipper å ordne med motorstyring og så mye koding. https://www.sparkfun.com/products/12915



Det skal også sies at Sparkfun lagde en en drinkmikser med flere av disse pumpene, som er verdt å ta en titt på!

EDIT: Ikke minst er vedlikeholdet og hygiene enkelt på de pumpene! Jeg jobber på ett skip hvor vi har en hel haug av peristaltic-pumps på den ene veggen for å styre og kontrollere kjemikalier som skal doseres til forskjellige maskiner. Veldig enkelt å bytte ut slangene når de blir tette/sprekker/ikke pumper så bra lengre. Da bytter man bare ut hele slangen istedenfor å bytte noe mer komplisert.
Sist endret av GalaxyS3; 24. desember 2014 kl. 02:44.
Sitat av GalaxyS3 Vis innlegg
Som nevn i tråden ville jeg tatt en titt på peristaltic-pump. Supergenial prinsipp og utrolig pålitelighet+at det er veldig nøyaktig og enkelt å holde styr på hvor mye væske du har pumpet. Sparkfun har en veldig kjekk pumpe med alt du trenger for å koble den til arduinoen. Den koster mye, men du har igjen for det fordi du slipper å ordne med motorstyring og så mye koding. https://www.sparkfun.com/products/12915



Det skal også sies at Sparkfun lagde en en drinkmikser med flere av disse pumpene, som er verdt å ta en titt på!

EDIT: Ikke minst er vedlikeholdet og hygiene enkelt på de pumpene! Jeg jobber på ett skip hvor vi har en hel haug av peristaltic-pumps på den ene veggen for å styre og kontrollere kjemikalier som skal doseres til forskjellige maskiner. Veldig enkelt å bytte ut slangene når de blir tette/sprekker/ikke pumper så bra lengre. Da bytter man bare ut hele slangen istedenfor å bytte noe mer komplisert.
Vis hele sitatet...
Har sett på de, og er helt enig i at de er smarte. Men jeg holder på med dette prosjektet for å lære meg litt automasjon på fritiden før fagprøven, så vil gjerne ha litt utfordringer Syns også de blir litt dyre i forhold til hvor mye jeg kommer til å bruke drinkmikseren, og at de pumper litt for sakte.

Og når det gjelder hygiene må jeg vell uansett flushe gjennom systemet på noen måte.

Har heller ikke hørt noen bruke kompressor, så er litt artig å må tenke ut alt selv.

Men setter veldig god pris på all respons og ideer
Her har du en genial kompressor http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...mpresor-15217/ Demonter og ta ut innmaten(el-motoren og selve luftpumpa). Drives av 12 volt, så du kan også bruke pwm om du ønsker en lavere luftmengde. Sett på en pressostat, eller bruk trykksensor, rele og arduino

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000028529
Husk at du MÅ ha en oljefri kompressor.
I tillegg bør du ha vannutskiller på luften. Samt filter.

En kompressor laget for airbrushing vil passe deg fint, om du setter på filter.

F.eks en slik: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...r-MC-90-17370/
Sist endret av Blackkoz; 25. desember 2014 kl. 00:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GalaxyS3 Vis innlegg
Her har du en genial kompressor http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...mpresor-15217/ Demonter og ta ut innmaten(el-motoren og selve luftpumpa). Drives av 12 volt, så du kan også bruke pwm om du ønsker en lavere luftmengde. Sett på en pressostat, eller bruk trykksensor, rele og arduino

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000028529
Vis hele sitatet...
Faktisk akkurat sånn jeg har kjøpt Og har trykksensor og rele for å styre den.




Husk at du MÅ ha en oljefri kompressor.
I tillegg bør du ha vannutskiller på luften. Samt filter.

En kompressor laget for airbrushing vil passe deg fint, om du setter på filter.

F.eks en slik: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...r-MC-90-17370/
Vis hele sitatet...
12V kompressoren fra biltema er vell oljefri. Vet ikke hvor oljen skal komme fra ihvertfall

Airbrushing kompressoren så veldig bra ut, men var jo ganske dyr. Så tror jeg går for den andre nå, men hvis drinkmikseren blir bra kan jeg jo vurdere den på nytt Takk for tipset
Test av LCD-skjerm med IC2

For at man skal kunne velge riktig drink og få feilmeldinger må man ha en form for HMI(Human Machine Intreface). For dette har jeg valgt å bruke en 2x16 lcd-skjerm. Og for å ikke bruke opp alle I/Oene til arduinoen valgte jeg å kjøpe en med IC2 kommunikasjon. Denne bruker bare 2 analoge innganger, AI4 og AI5.

Link til skjermen: http://www.dx.com/p/funduino-iic-i2c...588#.VJrhoV4BA

Oppkobling av skjermen er veldig enkel. Her kobler du bare 5V på VCC, GND på GND, AI4 på SDA, og AI5 på SCL.




Å finne et library som funket var vanskligere. Jeg fulgte linken i en av omtalene på dx. Som tok meg til denne siden, https://bitbucket.org/fmalpartida/ne...stal/wiki/Home. Library som var her funket veldig bra. Det eneste var at eksempelkoden ikke stemte over enns med skjemen min. Men med denne koden funket det veldig bra

Kode

//YWROBOT
//Compatible with the Arduino IDE 1.0
//Library version:1.1
#include <Wire.h> 
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,16,2);  // set the LCD address to 0x27 for a 16 chars and 2 line display

void setup()
{
  lcd.init();                      // initialize the lcd 

  // Print a message to the LCD.
  lcd.backlight();
  lcd.print("Hello world");
}

void loop()
{
}
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser bra ut så langt Skal du demontere kompressoren så det er kun innmaten du bruker?
Er ikke helt sikker, men har satt av plass til den, uten at den trenger å demonteres. Skal se ann hva som ser kulest ut :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Savner en oppdatering Hvordan går det med prosjektet?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Savner en oppdatering Hvordan går det med prosjektet?
Vis hele sitatet...
Har vært litt dårlig der ja, har hatt litt å styre med men bedre sent enn aldri

Nytt som er gjort hittil:

- Kjøpt nødvendige fittings
- Lage overgang fra kompressor til 6mm tubing
- Lage kork til flaskene
- Bench-test av prinsipp
- Tegne rammekonstruksjon



Kjøp av fittings

Fittings kjøpte jeg fra wrekin pneumatics i UK. Er veldig fornøyd med produktene og prisen. Eneste er at de var veldig sene med å svare på email. Så hvis du ser etter push-in fittings så var jeg i hvertfall fornøyd

Lage overgang fra kompressor til 6mm tubing

Her tok jeg dreiebenken til verks. Jeg tok en av overgangene i plast som fulgte med da jeg kjøpt kompressoren. Jeg dreide bare ned tuppen til 4mm, så den passer inni 6mm tubingen. Jeg var litt usikker på om dette skulle holde seg på plass, men nå er jeg mer redd for at jeg ikke skal få den av uten å ødelegge noe

Lage kork til flaskene
Her tok jeg dreiebenken til verks nok en gang. Emne jeg brukt var en aksling av nylon. Denne dreide jeg ned til den fikk plass ned i flaskehalsen med litt rom til veggen og et gjennomgående hull i midten. Så slaktet jeg en vakuum vin kork og tok nederste delen som skal tette. Denne dro jeg over nylonbiten min, og på denne måten holde trykket inne i flasken. For at den ikke skal bli dyttet ut skrur jeg bare den originale korken over, med et hull i til en tee-fitting.

Bench-test av prinsipp
Koblet kompressoren til en manifold. Der en 1,5L brusflaske var koblet til, sammen med en sikkerhetsventil og trykksensor. Videre fra manifolden går det til flasken med drikke. Et rør går fra bunnen og opp gjennom korken og til en flowsensor. Og til slutt fra sensoren gjennom en ventil og ned i glasset
Prinsippet funket utmerket, og jeg kan derfor gå videre med prosjektet.

Et valg jeg må ta er hvilken type flowsensor jeg skal bruke, som nevnt tidligere i tråden, og akkurat nå heller jeg for turbin. Minuset er at den er mindre nøyaktig, MEN er nøyaktig nok. Fordelene er mindre trykkfall og den har ikke et stort rom der det kan samle seg drikke etter bruk, som skovelhjul-sensoren har.

Et problem jeg fikk var at arduinoen resatte seg hele tiden og mistet kontakt med pcen. Dette skjedde når en av releene ble skrudd av. Jeg fant ut at problemet var en fin blanding av EMI-støy og at spolene trakk en del strøm. Dette fikset jeg med å bruke et optocoupler relekorte og legge kablene litt lengre fra arduinoen. Optocoupler er at man kobler til en ekstern strømkilde som driver spolene til releene. Og Arduinoen styrer bare et ledlys som igjen styrer om spolen skal få strøm eller ikke. Jeg har derfor kjøpt et 5v power supply som skal drive alt som det er mulighet til. En fin link om du har problemer med dette: http://arduino-info.wikispaces.com/RelayIsolation

Jeg kommer også til å bruke gass i stede for kompressoren da den bråker noe forferdelig. Passer ikke akkurat til å ha på fest. Så legger meg langflat for de som foreslo det. Men ser på å bruke kompressoren som en backup-løsning i tilfelle man skal gå tom for gass.

Tegne rammekonstruksjon
Driver for tiden og tegner hvordan rammen til drinkmikseren skal se ut i autocad. For de som er studenter får man en gratis studentversjon av autocad på deres nettsider


Bildene jeg har tatt av alt dette har jeg ikke tilgjengelig før til helgen, så kommer til å oppdatere dere med bilder da, mye her som er vanskelig forklare med bare tekst

En annen liten ting jeg har laget, er gravert skilt i plexi. Planen er å ha ledlys på undersiden bare et tullenavn til jeg kommer på et bedre btw





Hvilket syns dere tar seg best ut på en drinkmikser?
Ser veldig bra ut så langt i prosjektet ditt

Hvis du har bruk for å dosere noe i små mengder så er disse peristaltic pumpene rimelige http://www.ebay.com/itm/6V-DC-DIY-Pu...item4d1fbb4ab0

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-Dosin...item54101eaf29
Trådstarter
Sitat av GalaxyS3 Vis innlegg
Ser veldig bra ut så langt i prosjektet ditt

Hvis du har bruk for å dosere noe i små mengder så er disse peristaltic pumpene rimelige http://www.ebay.com/itm/6V-DC-DIY-Pu...item4d1fbb4ab0

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-Dosin...item54101eaf29
Vis hele sitatet...

Takk

Tror desverre jeg ikke får bruk for disse pumpene blir bare alt for treigt
Trådstarter
Bildeoppdatering

Kjøp av fittings


Noe av det jeg kjøpt fra Wrekin + flowsensorene

Lage overgang fra kompressor til 6mm tubing


Overgang som fulgte med kompressoren




Tuppen av overgangen dreies ned til den passer i 6mm tubing

Lage kork til flaskene





Her må jeg lage en egen kork for hver flaske
Trådstarter
Bench-test av prinsipp



Kompressoren med tank og sikkerhetsventil. Trykksensoren ble koblet til den ledige plassen



Røret som går ned til bunnen, og leder drikken fra flasken


Trykkluft inn fra siden og drikke ut gjennom toppen (endte med å måtte lime i skjøtene der det er en strips)


Hele oppsettet, med flowmåler og ventil

Tegne rammekonstruksjon


Her er hvordan jeg ser for meg rammen skal se ut. Tanken er å legge plexi/lexan rundt, så man kan se hva som er inni + litt ledlys


Har også gått til innkjøp av 3d-printer. Ser for meg jeg kan lage litt små-deler med denne ble en reprap prusa i3, ikke dyre greiene, men fungerer sikkert
▼ ... noen uker senere ... ▼
Men siden du tar trykkluft inn fra siden og drikke ut fra toppen i disse T-koblingene på korkene på flaskene, får du ikke masse luft inn i slangen der drikken går? Også vil vel stigerøret til drikken fra bunnen av flasken bli tømt for væske?
Siden DasKluver er så treg med oppdateringer, så kommer jeg med en!



Rammen er ferdig sveiset! Takket være min vennlighet og sveiseaparat
Sitat av GalaxyS3 Vis innlegg
Men siden du tar trykkluft inn fra siden og drikke ut fra toppen i disse T-koblingene på korkene på flaskene, får du ikke masse luft inn i slangen der drikken går? Også vil vel stigerøret til drikken fra bunnen av flasken bli tømt for væske?
Vis hele sitatet...
Slangen der væsken går er gjennomgående, så drikken vil aldri være i kontakt med T-koblingen. Og derfor aldri kunne komme inn til trykkluftslangen

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Siden DasKluver er så treg med oppdateringer, så kommer jeg med en!



Rammen er ferdig sveiset! Takket være min vennlighet og sveiseaparat
Vis hele sitatet...
Jo, tusen takk til Greenray for å få låne bort sveiseapperat og sted å stå. Gjorde det mye enklere for en stakkars bygutt som meg

Skal komme med oppdatering av byggeprosessen i løpet av dagen
Sist endret av DasKluver; 1. april 2015 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter å ha bestemt meg for hvordan jeg vil ha ramma, med autocad, var det bare å regne på hvor mange meter jeg trenger og dra til en forhandler.

Ble til at jeg kjøpte to seksmeteringer med 20x20x2 firkantrør og en seksmetering med 20x20 vinkelstål. Ble litt igjen

Jeg fikk kappet opp stålet til riktige lengder og gjort klar til å sveises. At målene blir akkurat etter tegningen er ikke så viktig. MEN at de som går parallelt med hverandre er veldig viktig blir samme lengde, så ramma ikke blir skjev. Jeg kappet derfor de som skulle være samme lengde samtidig.

Spurte så Greenray om å kunne låne sveiseapparat og plass å stå. Og det var han så snill og gjorde, noe som var til god hjelp. Og fikk så sveiset sammen delene

Vurderer å pulverlakkere ramma hos Trotek i Trondheim. Fikk en prisantydning på 500 - 1000 kr, så antar jeg gjør det. Blir først og fremst et mye bedre resultat, men blir også godt å slippe å stå i hagen med spraybokser og plukke ut insektene som setter seg fast i den våte lakken. Er erfaring jeg snakker ut i fra ja
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Da har jeg sendt inn ramma til lakkering Ble til at jeg gjøre det til Teknolakk på heimdal istede, da de var noe billigere. Skal hente den igjen 4. mai, så er det egentlig bare å sette inn komponentene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Hei, nå har 4. mai kommet og ramma var klar for henting ser ut til å ha blitt veldig bra, unntatt et sted der de hadde skrapet opp lite grann. Fikk litt nedsatt pris for det. Prisen ble på 300 kr, tror faktisk det er mindre enn om jeg skulle ha prakket med spraybokser.

Nå blir neste å kle den med en form for gjennomsiktige plastplater.

Begynner å ta form!



sertifisert idiot
Ser fantastisk kult ut!
Stå på!
Husk å forborre i plastplatene. Ellers vil du få deg en stygg overaskelse når du kjører inn skruen.
Prøv å få tak i litt lexan, det tåler en del mere enn akryl.

Du får kjøpt det meste hos Riis i Trondheim

Fin pris på lakkering, og godt resultat! Skal litt til for å få et så godt resultat til en billigere penge med spraybokser
Sist endret av GreenRay; 5. mai 2015 kl. 12:59.
Trådstarter
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Ser fantastisk kult ut!
Stå på!
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Husk å forborre i plastplatene. Ellers vil du få deg en stygg overaskelse når du kjører inn skruen.
Vis hele sitatet...
Kommer nok til å bruke maskinskruer, så må borre uansett men skal ha det i bakhuet
Sist endret av DasKluver; 5. mai 2015 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når en skal borre i plast har vel vanlige spiralborrer en lei tendens til å bite litt for godt og bite seg fast/sprekke platen. Tenker da at en lanse borr (fliseborr) kansje kan være gunstig? Noen andre som har testet det og kan bekrefte/avkrefte mine teorier slik at TS slipper å kaste bort penger på lexan/fliseborrer?
Stiligt prosjekt!
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Prøv å få tak i litt lexan, det tåler en del mere enn akryl.

Du får kjøpt det meste hos Riis i Trondheim

Fin pris på lakkering, og godt resultat! Skal litt til for å få et så godt resultat til en billigere penge med spraybokser
Vis hele sitatet...
Lexan som er planen

Skal høre med Riis

Må si jeg ble meget lettet og fornøyd da jeg fant ut at pulverlakkering passet budsjettet veldig fornøyd med resultatet selv.

Sitat av suppesos Vis innlegg
Når en skal borre i plast har vel vanlige spiralborrer en lei tendens til å bite litt for godt og bite seg fast/sprekke platen. Tenker da at en lanse borr (fliseborr) kansje kan være gunstig? Noen andre som har testet det og kan bekrefte/avkrefte mine teorier slik at TS slipper å kaste bort penger på lexan/fliseborrer?
Stiligt prosjekt!
Vis hele sitatet...
Vet at dette kan være et problem med plexi, men tror det skal gå greit lexan siden det er så mykt. Har ihvertfall ikke vært et problem tidligere Men hadde vært greit om noen visste sikkert

Takk
Sist endret av DasKluver; 5. mai 2015 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Ser ut til at jeg mest sannsynlig må gå bort fra lexan, pga. 2 ting. Ting 1: blir veldig kostbart. Ting 2: det må være upraktisk tykt for å være stivt nok. På tanke med at skjerm og tastastur skal gå gjennom fra baksiden, og vil ikke stikke langt nok fram i lexanet.

Hvis noen har gode alternativer, taes de imot med glede Tenker selv på 2 mm tykke stål/alu-plater
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Det her vært lite aktivitet på tråden her i det siste, og beklager. Jobb og ferie er mye av grunnen, men må innrømme at drinkmikseren er blitt nedprioritert pga av 3d-printeren Men nå skal jeg starte å prioritere dette prosjektet litt istede.

Fikk tak i en relativt billig regulator på biltema. Men denne er egentlig ment til dekkgass til sveising. Det er derfor interessant å vite hvor mange liter pr. minutt som strømmer. Det var derfor laget en innsnevring i regulatoren.


Regulatoren


Innsnevringen i regulatoren. Ser fort at man ikke får dyttet så mye drikke ut når gassen må gå gjennom her


Liter i minuttet, denne skal byttes ut med en finere skalering på trykket.


Måtte demontere den for å unngå spon inni den


Spent opp for borring Vet det ikke ser bra ut, men det er mykt materiale og det gikk bra


Ferdig-boret og klar for drinkmiksing
Trådstarter
Neste steg er å dekke rammen med noen plater av et slag. Har egentlig kommet fram til at jeg bruker tynnplate av stål.

Problemet er at jeg sveiste den selv og klarte ikke å få alle vinkler 90 grader. Det er derfor ikke bare å måle sidene, og kutte ut etter det.


Vansklig å se, men den lener litt bakover

For å løse dette problemet tok jeg trigonometri til hjelp. Jeg deler opp alle sidene i to trekanter. Hvis man vet lengden på alle sidene i en trekant, rettvinklet eller ikke, kan man finne vinkelene ved hjelp av noen formler. Jeg er ikke så flink på dette og fant heller en kalkulator på nettet, http://www.mathwarehouse.com/triangl...tor/online.php Med disse vinklene kan jeg tegne to trekanter som jeg setter sammen til en side.




Tegningen av en sideplate


For å dobbeltsjekke at det ble riktig, printet jeg ut tegningen i 1:1.





Ser ut til å passe bra

Jeg tenker på å få de kuttet ut med laserskjærer. Da kan jeg også kutte ut hull til skjerm, lage en kul logo osv.

Tenker på å pulverlakkere platene hos de jeg lakkerte ramma til. Men da blir neste spørsmål, hvilken farge? Selv tenker jeg på matt svart synes det er en fet farge, kanskje med rød led til å lyse opp en kul logo/bilde. Kom gjerne med forslag
Ikke lett å få plater til å passe når ramma er skjeiv nei... Fikk samme problem med pc prosjektet mitt :P

Har du noen som skal skjære for deg? Hvis ikke, ta kontakt med Asbjørn Krogstad AS (holder til på Lundamo)
Utrolig gode priser! (tror jeg, har egentlig ikke sammenlignet med noen andre...)

Lakk platene perlehvit, og bruk diffuse blå leds!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det ikkje litt overdrevent å borre opp dysene? Vanlige for sveising er jo et par hundre liter i timen, og du skal vel ikkje skjenke så mykje sprit?
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ikke lett å få plater til å passe når ramma er skjeiv nei... Fikk samme problem med pc prosjektet mitt :P

Har du noen som skal skjære for deg? Hvis ikke, ta kontakt med Asbjørn Krogstad AS (holder til på Lundamo)
Utrolig gode priser! (tror jeg, har egentlig ikke sammenlignet med noen andre...)

Lakk platene perlehvit, og bruk diffuse blå leds!
Vis hele sitatet...
Har noen jeg tenkte å ta kontakt med til neste uke, men ingen bestemte nei. Så tar nok kontakt med de

Hørtes kult ut! Må bare som om det passer med svart ramme



Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det ikkje litt overdrevent å borre opp dysene? Vanlige for sveising er jo et par hundre liter i timen, og du skal vel ikkje skjenke så mykje sprit?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke bruke mer enn 1 bar, helst under. Og skjenkingen skal helst gå fort som mulig. Pga. det lave trykket vil også flowen bli veldig liten.

I mitt hode ble det ihvertfall for smått
Da har jeg lekt meg litt med hvordan jeg kan lage frontplaten med logo. Noe må jeg jo gjøre i mens jeg er stuck i Norskehavet i 2 uker

Syns denne ble litt stilig


Oi, ble litt dårlig kvalitet på visningen. Trykk på bildet så ser du det mer detaljert

Tenker litt på å sette 2 slike speilvendte av hverandre på hver sin side av platen. Siden jeg trenger plassen i midten til å feste komponenter (platen på bildet representerer ikke den "virkelige")

Vet ikke helt hvilken logo jeg skulla ha hatt med GreenRay sin ide. Må se litt på det også
▼ ... over en uke senere ... ▼



Hmmm.....
Hvit bakgrunn med "neon"grønn "drage" ? =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvit bakgrunn med "neon"grønn "drage" ? =)
Vis hele sitatet...
Høres kult ut det også Kanskje jeg kunne ha brukt RGB-led, og variere farge etter hva den gjør. F.eks. rød når den holder på med drinken, og grønn når den er ferdig