Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 11825
Finnes lite som er mer provoserende enn rasister og nasjonalister...

Hvis du anser deg selv som en nordmann, så er du en nordmann i mine øyne! Vi er alle mennesker med like rettigheter til å være og bli hva vi måtte ønske.
Så hvorfor gjenta det? Ikke bare uttrykker du deg krassere, men du repeterer, ergo tilfører du absolutt ingenting, om noe bare degenererer du tråden med å gjenta påstander som ikke fører til debatt fremfor å bare gi en KP for å si deg enig. Som er grunnen til at funksjonen finnes. Du sensureres ikke for mening, innlegg slettes fordi det ikke er interessant at mann nr. 50 kommer med "norge for nordmenn, -insert uvitenskapelig påstand uten tidfesting-".
Vis hele sitatet...
Fordi TS spør etter meninger fra nordmenn. Han ber oss også droppe PK, så da sier jeg det selvsagt rett ut. Han kan ikke regnes som ekte nordmann fordi han ikke ser ut som oss. Få som liker å innrømme dette, men denne holdningen bekreftes hver eneste dag når det snakkes om oss og dem. Flere i denne tråden er helt enige selv om de ofte pakker det inn så godt de kan.

Hvor langt tilbake skal det være i Norge, og hvor stor grad av innvandring fra andre områder snakker du om? Går du langt nok tilbake er alle menneskene på jorda i Afrika. Avgrenser du deg til nyere tid, så er vi rimelig, men ikke helt hvite i Norge, og noen som kommer vandrende fra andre nasjoner, dette har skjedd gjennom hele vår historie som rike, om vi så starter med Harald Hårfagre. Da mest med svensker, finner og slavere, skal dette tas med i regnestykket ditt? Er en svenske nordmann etter 500 år fordi han er hvit? Hvorfor skulle ikke en eritreer etter 500 år være det, f.eks? Norge har ikke vært et lukket genbasseng uten impulser utenfra, så noen "norsk" komponent er et konsept som bare ikke gir mening, spesielt mtp. at vi har gitt fra oss land, muligens også tatt noe siden vi ble "Norge". Hele påstanden din er hul, tom og uten nytte. Det later til at du ikke har lest vår historie som nasjon.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke gå lengre tilbake enn at en nordmann aksepterer deg som det. Det betyr at du må ligne og oppføre deg som oss. Dette er selvsagt ikke begrenset til 1,95 høy, blond og blåøyd, men dette er fremdeles malen vi legger oss rundt. Den originale vikingen.

Irrelevant, hold deg til tema, for dette er det som får ting slettet. Det snakkes om hvordan man kan defineres som nordmenn av andre, ikke statistiske prognoser om innvandring. Det er nok av andre tråder om det der du kan rante og rave uten å dra en tråd ned i samme høl.

Tilbake til tråden; hvorfor skal nasjonaliteten andre prakker på deg være så nøye? Du er definert av handlinger og moralske overbevisninger, ikke av hvor noen mener du kan si at du hører til. Ærlig talt sliter jeg med å se hvordan man kan ta seg nær av det når man reflekterer over hvor lite nasjonalitet har å si for hvem man er som menneske, være det seg ens egen definisjon av det eller andres.
Vis hele sitatet...
Biologi spiller selvsagt inn på personlighetstrekk. Det er den som gjør oss til nordmenn, det er den som skaper vår unike kultur. Kaster du bort denne biologien så forsvinner også Norge og nordmenn. Enkelte som meg synes dette er viktig, av samme grunn som man ønsker det beste for sin familie og at denne skal bestå. At vi blir kalt farlige rasister og hatere fordi vi bryr oss om eget folk får nå bare så være.
Sitat av starmelt Vis innlegg
Finnes lite som er mer provoserende enn rasister og nasjonalister...

Hvis du anser deg selv som en nordmann, så er du en nordmann i mine øyne! Vi er alle mennesker med like rettigheter til å være og bli hva vi måtte ønske.
Vis hele sitatet...
Ser det med rasister, men hva provoserer deg så mye ved nasjonalister?

Og det skal vel litt mer til enn å bare anse seg selv som en nordmann til å bli en? Tenker jo da først og fremst på å integrere seg, og lære leve etter det som er den norske kulturen.
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
Hvorfor det ? Har du noensinne hørt en innvandrer si at han er en nordmann ? Alle innvandrere jeg kjenner svarer selv landet de opprinnelig er i fra .. ingen sier at de er norske..
Vis hele sitatet...
De fleste innvandrerne jeg kjenner ser seg selv som norske.
Har du noen bedre argumenter?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Pisspreik.
Dette er ikke noen allment akseptert definisjon av ordet 'nordmann'. Det er din, høyst private og trangsynte definisjon av ordet. Hadde du skrevet noe slikt som "jeg synes at nordmenn skal være ariske, og er de ikke det, så er de heller ikke nordmenn for meg", så ville påstanden bare vært trangsynt og usmakelig. Slik du formulerte deg nå er den i tillegg feil og uredelig. Du har ikke definisjonsmakten her - heldigvis - så derfor er det mer naturlig å bruke myndighetenes definisjon av ordet. Og den avhenger av statsborgerskap, ikke hudfarge.

*sukk*
Her er det ganske myee spennende statistikk, politikk og kulturhistorie vi kunne ha diskutert, men... Du kaster fra deg en slik bombe, så nonchalant, og uten noe annet fyllstoff?
Bare... Fuck off.
Vis hele sitatet...
Du bommer jo totalt her. Det er forskjell på å være statsborger av en nasjon, og å faktisk være fra landet. Som sagt, om jeg flytter til Kina og får kinesisk statsborgerskap, så er jeg da ikke kineser av den grunn. Joda, passet sier kanskje kineser, men jeg ER ikke kineser. jeg er fortsatt 100% norsk.

Sitat av Zepur Vis innlegg
De fleste innvandrerne jeg kjenner ser seg selv som norske.
Har du noen bedre argumenter?
Vis hele sitatet...
Jeg har vokst opp med masse utlendinger og innvandrere, og gått i klasse hvor majoriteten ikke var norske. Felles er at de alle kaller seg selv "utlendinger". Ingen ser på seg selv som norsk. Utlendinger er fellesnevneren. Men kanskje du kjenner et par som er adopterte, og da er jo ståa naturligvis annerledes.
Sist endret av Prblmvksn; 3. mars 2016 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her var det mye hårsårhet og viktig å holde seg innenfor det politiske korrekte. Definisjonen til wikipedia https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nordmenn sier det korrekt.

Er du brun i huden og har alle dine forfedre fra Egypt, så er du med andre ord ikke en etnisk nordmann. Ferdig snakka.

Personlig varierer jeg i hva jeg kaller norsk og nordmann. Nå mens jeg studerer i Polen, så føles det korrekt at de norske innvandrerne i klassen sier de er norske når folk spør dem (selv om dem med annerledes fødeland ofte sier dem er derfra istedet for Norge når dem blir spurt).

Muligens vil "rase" ha mindre og mindre å si i framtida for hva som er en typisk nordmann. At det blir som f.eks USA eller Kanada, der alle raser er like mye amerikaner som opprinelige indianere eller inuitter.

Etnisk norsk er kontroversielt sett etnisk norsk da. Og er du neger, araber eller fra kina, så vil du aldri være etnisk norsk. Forfedre og genetisk tilhørighet vil være fra andre plasser i verden enn Norge. Slik vil der alltid være. Dette må alle og enhver bare infinne seg med. Så blir vel det hele en smudge etterhvert som vi mikser oss med hverandre i kommende generasjoner.

Til TS: i mine øyne er du norsk, men ikke en etnisk nordmann. Vær stolt av ditt opphav og dine forfedre.. Dem er sikkert like fete som mange etniske nordmenns. 😊
Sist endret av Bearass; 3. mars 2016 kl. 19:22.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jeg har vokst opp med masse utlendinger og innvandrere, og gått i klasse hvor majoriteten ikke var norske. Felles er at de alle kaller seg selv "utlendinger". Ingen ser på seg selv som norsk. Utlendinger er fellesnevneren. Men kanskje du kjenner et par som er adopterte, og da er jo ståa naturligvis annerledes.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte jeg skulle svare på dette, men da det kun er dårlig hersketeknikk og følelser ser jeg ingen grunn til det.
Har du noe å slå i bordet med annet enn at du har kjempemye erfaring, mens jeg egentlig ikke vet hva jeg snakker om, så kan du godt prøve igjen.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Ser det med rasister, men hva provoserer deg så mye ved nasjonalister?

Og det skal vel litt mer til enn å bare anse seg selv som en nordmann til å bli en? Tenker jo da først og fremst på å integrere seg, og lære leve etter det som er den norske kulturen.
Vis hele sitatet...
Nasjonalisme i seg selv er jeg ikke i mot, da det har ført til mye bra historisk sett, men heller menneskene som er fanebærere for hat og sjåvinisme. Du veit hva jeg snakker om!

Tja, jeg synes i hvert fall det er opp til hver enkelt å ha sin egen mening om tilhørighet. Jeg skal i hvert fall ikke komme her og frarøve en ikke-etnisk nordmann retten til det. Poenget mitt er bare at du kan anse deg selv som en nordmann uten å være det på papiret.

Fri tenking mann, fri syre, kosmos og alt det der. Neida, men vi er uansett alle bare mennesker - og vi trenger ikke kategoriseres ytterligere, satt på spissen.
Hvis jeg ser at du på en eller annen kan tilpasse deg samfunnet og bidra med noe positivt rundt deg og dine
så gir jeg deg en fair sjanse
Den samme muligheten gir jeg nordmenn
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Du finner ingen konklusjon på det. Det er like mange forskjellige svar som det er nordmenn.
Men hva vil det si å være nordmann? Er det så mye å gå glipp av? Jeg tror vi er ganske kulturløse og globaliserte. Amerikaniserte europeere.
"Norsk kultur" inneholder så mye amerikansk og engelsk, graver du forbi det så finner du en masse tysk. Skjønner at "innvandrere" holder på sin egen kultur, for den norske er ikke så mye å ta i. Hvis vi går den i sømmene kan man finne ut at det meste er henta fra andre steder, selv det norskeste en kan tenke seg.
Sist endret av Bothrops; 5. mars 2016 kl. 01:54.
True phreak.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis vi går den i sømmene kan man finne ut at det meste er henta fra andre steder, selv det norskeste en kan tenke seg.
Vis hele sitatet...
Du beskrev nettopp alle kulturer i verden. Alt er hentet fra et annet sted om man bare graver dypt nok.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Du beskrev nettopp alle kulturer i verden. Alt er hentet fra et annet sted om man bare graver dypt nok.
Vis hele sitatet...
Akkurat, hvor teit er det ikke å føle lojalitet til noe sånt?
For at folkeslag skal være helt rene må også slektstrærne være helt rene, hvis vi tenker 2 forreldre, hver av de har 2 forreldre, og hver av de igjen har 2 hver. La oss si at snittalderen for å få barn har vært på 25 år de siste 2016 årene, så vil det si at det hav vært 80 generasjoner siden år 0. Under kan du se hvor mange mennesker som måtte ha levd på jorda for at rasene skulle vært rene.

10: 1.024
20: 1.048.576 (million)
30: 1.073.741.824 (milliard)
40: 1.099.511.627.776 (trillion)
50: 1.125.899.906.842.624 (trilliard)
60: 1.152.921.504.606.846.976 (quadrillion)
70: 1.180.591.620.717.411.303.424 (quadrilliard)
80: 1.208.925.819.614.629.174.706.176 (pentallion)

Bare 30 generasjoner så er tallet langt høyere enn antatt populasjon på jorda. Tallene viser egentlig hvor umulig det er med helt rene raser, tatt i betraktning at konger hadde over hundre koner, sjømenn, utroskap, erobring og generelt alt historisk har ført til at alle raser er blandet. En "100%" hvit person har en del (1/10, 1/100, 1/1000) deler afrikaner, tyrker, jødisk "blod" som folk kaller det (eller gener som jeg kaller det). Alle er "Nordmann" og "Norsk", og det samme gjelder alle andre raser og nasionaliteter. Selv med HELT isolerte stammer er dette tilfelle, folk man nesten skulle tro var direkte ifra urbefolkningen.

Jeg tror derimot ikke spørsmålet ditt handler om gener, selv om du har en eller annen prosent "norsk blod".

Spørsmålet ditt kan handle om din opplevelse (mentalt) om å være norsk, og da går det mer på hvordan du føler deg. Hvis Norge var i krig mot hjemlandet ditt, og landet som vant kom til å erobre det andre landet, hvilket land hadde du kjempet/heiet på? Du har jo eksempler på folk som har tjenestegjort for Norge (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/no...se/a/10124257/) som, etter min mening, fortjener å bli verdsatt som nordmenn mer enn de fleste *hvite med norskt blod* nordmenn. Det er jo heller ikke nok med hva folk mener hvis ikke du føler deg "Norsk". Hvordan ser du på kriteriene for hva som definerer en persons nationalitet? Her må du nesten bare bestemme deg selv for hva du mener, kanskje har du noen ting du må bli flinkere/bedre på for å føle deg norsk? Det er ihvertfall vanskelig å si hva du må/bør gjøre når det kommer til det psykologiske aspektet. Du har noe som heter "halveringstiden til kunnskap", der halveringstiden til psykologi er 5 år. Det betyr at av alt vi "VET!!" om psykologi i år, vil halvparten bli forkastet om 5 år.

Spørsmålet ditt kan også handle om andre sin oppfatning av deg, både i liten (venner/kollegaer/bekjente) og stor (venners venner/kunder/fremmede) skala. Du klarer bare å påvirke folk på den lille skalaen, og det er vel det eneste som har noe å si for din personlige trivsel.

Personlig mener jeg at folk som kjemper for norske verdier, som når (jeg tror alle) ikke-etnisk norske stemte imot flagging med andre enn norske flagg på 17 mai, viser vilket land de vil være en del av (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...teen/a/519487/). Det handler ikke bare om flagg selvfølgelig, men når noen som ikke er etnisk norsk kjemper for å beholde tradisjoner og verdier de flyttet til anser jeg de som norske.
Redpilled alfahann
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
For at folkeslag skal være helt rene må også slektstrærne være helt rene, hvis vi tenker 2 forreldre, hver av de har 2 forreldre, og hver av de igjen har 2 hver. La oss si at snittalderen for å få barn har vært på 25 år de siste 2016 årene, så vil det si at det hav vært 80 generasjoner siden år 0. Under kan du se hvor mange mennesker som måtte ha levd på jorda for at rasene skulle vært rene.
Vis hele sitatet...
Det må ikke ha levd 1,2 pentallioner mennesker på jorda for at populasjoner som er isolert fra hverandre ikke skal ha utvekslet gener.


Sitat av SlimSanta Vis innlegg
Bare 30 generasjoner så er tallet langt høyere enn antatt populasjon på jorda. Tallene viser egentlig hvor umulig det er med helt rene raser, tatt i betraktning at konger hadde over hundre koner, sjømenn, utroskap, erobring og generelt alt historisk har ført til at alle raser er blandet.
Vis hele sitatet...
Nei,enkelte meneskelige gruperinger har vært genetisk isolert i 10000 år. Det er ikke slik at nordmenn eller andre folkeslag stammer fra ett tilfeldig utvalg av de menneskene som bodde på jorda for 2000 år siden.Det ble ikke teleportert mennesker hit fra australia eller nordamerica.
Sitat av SlimSanta Vis innlegg
En "100%" hvit person har en del (1/10, 1/100, 1/1000) deler afrikaner, tyrker, jødisk "blod" som folk kaller det (eller gener som jeg kaller det). Alle er "Nordmann" og "Norsk", og det samme gjelder alle andre raser og nasionaliteter. Selv med HELT isolerte stammer er dette tilfelle, folk man nesten skulle tro var direkte ifra urbefolkningen.
Vis hele sitatet...
Alle er neandertalere siden alle har litt neandertalske gener i seg. Et skille mellom mennesker og neandertalere er meningsløst siden 2^2000=et veldig stort tall.