Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3917
Proff skeptiker.
Hei Freaks!
Jeg fikk i oppgave og finne en provisjonsmodell som vil fungere for selgerene (Meg) i bedriften.

Vi er en bedrift som er total leverandør av IT-løsninger. Vi selger utstyr og konsulent arbeid.

Jeg som salgskonsulent skal begynne med provisjonsbasert arbeid, Fastlønn + provisjon.

MEN
Jeg selv er vand med å jobbe for budsjett, men siden salgsavdelingen er ganske så ny oppstarta så har vi ikke noe budsjett og gå etter. Jeg tenkte først på aktivitetsmåling, Men denne er ikke god nok siden det ikke blir målt etter resultat.

Noen av dere så har en lur løsning på hvordan jeg skal få en god provisjonsmodell som er grei for både meg og ledelsen?

Ja det ble rotete men jeg håper dere forstår meg!
Er vel egentlig bare å finne hvor stor andel av dekningsbidraget pr. solgte enhet av de respektive produktene som skal tilfalle selgerne.

Finn hva hvert enkelt produkt genererer i dekningsbidrag, for å så forhandle frem prosenter med ledelsen.
En normal modell er fastlønn + en % av overskuddet fordelt på selgerene.
Eksempelvis fastlønn + 20% av overskuddet fordelt på selgerene.
Denne er dog på årsbasis, og gir ikke den samme motivasjonen som en månedlig provisjonering gir.

En annen vanlig modell er fastlønn + en % av DB(dekningsbidrag) OVER budsjett fordelt på selgerene.
Om samlet budsjett på 5 selgere er 1 mill, og de selger for 1,5 mill, får de da :
500.000 * 20% = 100.000,- delt på 5, altså 20.000,- i provisjon.

Denne kan være en felles ordning, eller en induviduell ordning - at hver selger får en viss % for alt de selger over budsjett.

Om dere skal ha felles eller induviduell må dere nesten se litt an mtp. hvilken bransje / hva slags organisasjon dere er.
Proff skeptiker.
Trådstarter
Vi er to selgere, som skal "gi" arbeid til 34 IT-konsulenter per i dag.

Vi begge har to forskjellige fagfelt vi aktivt jobber mot.
Jeg mot IT- drift og ny kunder.
Min kollega på Telekom og eksisterende kunder.

Jeg selger avtaler som kan være opp mot 1.5mill i året, mens han jobber mot avtaler som hele tiden genererer penger inn i kassen, men ikke på langt nær samme verdi.

Jeg personlig vil ha budsjett og % andel av fortjeneste.
Men siden salgsavdelingen er så ny starta (3mnd) Så har vi ikke nok tall til å basere et budsjett på. If you catch my drift.

Men likte begge deres forslag, men 20k i provisjon er for lite på års basis.
Jobbet i Lyreco før, Der vi hadde crappy fast lønn + ok provisjon lønn, men denne var på krav av oppnådd budsjett og dekningsgrad.

Men her har vi ikke noe dekningsgrad siden det aller meste av inntjening er fra konsulent arbeid med 890,- timen.

Og vi har ofte kunder som går på fast avtaler på 20-30k i mnd + konsulent timer. Så blir evig vanskelig å få en modell som faktisk fungerer på budsjett.

Satt og tenkte på provisjon med aktivitet som mål, men denne blir vanskelig å få gjennom hos ledelsen, siden her kan vi ha mye aktivitet uten resultat.

Men har også tenkt på en modell med x antall % av totalsummen.

Eks
En kunde betaler 200.000.- i mnd
Der jeg får 1% av det.

Altså 2k i mnd,
Får jeg 15 kunder med 200.000,- så vil jeg da ha 30k osv osv.

Er dette noe som vil fungere?

Føler også at det blir dyrisk mye i bonuser på denne måten
Sist endret av Ukens; 13. august 2012 kl. 14:52. Grunn: Feil i summasumarumen min :)
Hvis du vet dekningsbidraget pr. solgte time og fastavtaler, er det ikke så vanskelig å diskutere seg fram til satsene selgerne skal ha.

En måte å gjøre det på er å gjøre forsiktige anslag på kostnader og inntekter for å skape ett førsteårs budsjett som er relativt sikkert (overvurdere kostnadene og undervurdere inntektene). Ved årets slutt kan dere oppsummere reultatene for å så utbetale evt. utestående bonus i forhold til hva resultatregnskapet viser.

Evt. bare lage et slikt kostnadsbudsjett
Proff skeptiker.
Trådstarter
Takk for svar, får konfrontere ledelsen med en avtale ala denne du skriver Random
Si dere selger en avtale for 100.000,- pr mnd. Jeg antar dere har et ANSLAG på hvor stor kostpris denne avtalen har for dere(type kostpris pr time for tekniker, og antall timer dere regner med å bruke), og dermed kan si hvilket dekningsbidrag denne avtalen har pr mnd.

Utifra dette skal det vel vere en grei sak å be om en % av dekningsbidraget pr avtale.

Husk at som selger skal du ikke være redd for at "oi, om jeg selger mye kan jeg få mye lønn!" - hele cluet er at du får en gitt prosentandel av DB'en - om du så ender opp med millioner i lønn, så betyr dette bare at bedriften har tjent mye mer.