Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1954
Jeg har akkurat mistet en så godt som sikret lærelings plass PGA finansklrise.
men tenker da på og ta lærlings tid kombinert med 1 gangs tjenesten i forsvaret som Dataelektroniker.

Noen som anbefaler dette?
Noen som fraråder ?
Søknads fristen gikk vel ut for en måned siden for årets inntak av lærlinger. Det er desutten svært mange søkere
Søknads fristem gikk ut 1.Mars. Så nå er det forsent å søke.
mizfitnilz's Avatar
Trådstarter
Har brått satt opp Lærling på VIGO.... Så kan det komme igjenom det?
Hva er det du lurer på?
Du må skrive litt mer om intensjonene dine for lærling perioden.
mizfitnilz's Avatar
Trådstarter
vell intensjonen er jo og få ett fagbrev. for jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har veldig lyst til og jobbe i forsvaret resten av livet. Men Det jeg lurer på er Hvor mange år er det ? blir det eventuelle plikt år som følger av fagbrev?
Når nå da kansje alikevell må avta førstegangstjenesten kan det jo være greit og ta lærling med det samme. siden jeg kansje ikke rekker og skaffe plass og få utsatt førstegangstjenesten.
Går ikke søknadsfristen ut 15 april?
Eller har det blitt endret siden sist gang jeg sjekket?
Tar du lærlinge tiden din i Forsvaret så er det 2 år du er i forsvaret som lærling. Under denne tiden får du også unna førstegangs tjenesten. Du er ikke pliktig til å arbeide for forsvaret etter fullført lærlinge tid.

Jeg skulle søke til Forsvaret men søknadsfristen var 1 Mars... så vis du søker nå så søker du for neste års inntak
mizfitnilz's Avatar
Trådstarter
Men er det ikke mulighet for og snakke med de og få avtalt og ta lærling samtidig med Førstegangstjenesten:P? Erdet som er poenget med hele drittet.
Men blir det sånn at jeg må ta førstegangstjenesten om jeg blir kalt inn nå også Kansje ta lærling der IGJEN året etter da?
Sitat av mizfitnilz Vis innlegg
Men er det ikke mulighet for og snakke med de og få avtalt og ta lærling samtidig med Førstegangstjenesten:P? Erdet som er poenget med hele drittet.
Men blir det sånn at jeg må ta førstegangstjenesten om jeg blir kalt inn nå også Kansje ta lærling der IGJEN året etter da?
Vis hele sitatet...

Vil anbefale deg å ringe de, kjenner mange som har hatt samme problemet og har fått løst det med en liten telefonsamtale.
De er ganske greie til å bøye skjema for deg.
mizfitnilz's Avatar
Trådstarter
fettttttt.. Men jeg vet liksom ikke om jeg bare skal ringe de NÅ... ellerno m jeg skal se om jeg får meg plass utenfor forsvaret først.....
TYTYTY for teh halpz!
Jeg vil ha ringt med engang. Vis du først er så heldig at du får tilbudet om lærlinge plassen men du allerede har fått deg noe bedre kan du jo bare si nei.. (vil ikke tro at det er noe som er bedre dog. men det er jo alt etter hva du føler er riktig for deg..)
Okey, hvis du skal gjennomføre en lærlingperiode og førstegangstjeneste what so ever, så er det jo ganske greit å kombinere dette. Du bruker da 2 år på noe som egentlig tar 3 år. Du kan også ta generell studiekompetanse på de to årene, og da bruker du 2 år på noe som egentlig tar 4 år... Very nice i teorien =)

Men det første året får du ikke lønn, eller du får tjenestetillegg som er i overkant av 4000,-
Det er ingen plikt år, men du har litt mindre lønn enn andre lærlinger(sivile) det 2. året. Nettoinntekt er på rundt 10-11000,- (mulig det er litt høyere nå?) Du har gratis mat og bo det første året og det 2. året fordelskatter du av maten og bolig. Dette går direkte av lønna og det er ikke veldig mye i måneden. (< 500)
Du kan også søke om stipend det 2. året (Bortebo)
Du har også "befalsrettigheter" det 2. året. Det vil si at du kan benytte deg av tjenester som er forbeholdt befal og du får spise i befalsmessa. Du får også tilgang til befalsbaren det 2. året.
Du har også et stipend på ca 25000 +/- i året, som du kan bruke til utdanning under hele lærlingperioden. Du kan for eks. ikke ta sertifikatet med det stipendet. Det må være relevant utdanning du kan bruke i ettertid (av en eller annen grunn så får man dekt bartenderkurs om du søker om det =p) Det finnes også veldig mange gratis alternativer som VO (voksenopplæringen) arrangerer.

Du har også 7 gratis hjemreiser for hvert år ( Fly tur-retur om du har en reisevei på over 10 timer med offentlig transport)
Det første året har du permdager og det 2. året har du ferie.
1. året får du ikke overtidsbetalt, men det gjør du det 2. året.
Du har også grønn tjeneste og utdanningsdager det første året (akkurat som vanlig førstegangstjeneste) Det slipper du det 2. året.

Så kommer det til alle idiotene som er i Forsvaret.
Hvor du havner i lærlingperioden (kjipt å være stuck i indre Troms hvis du er opprinnelig fra et litt mer sivilisert sted =P)
Hvor glad er du i å måtte ta ordre fra andre idioter? (Det finnes også mange bra folk der da, sier ikke at alle er idioter)
Høyre-siden er vel ganske greit overrepresentert når det kommer til befalet. (Virket sånn når jeg var der hvertfall)
Lærlingkordinatoren er også så som så.

Fyr løs om det er noe mer du lurer på.
Sitat av Apu Vis innlegg
Går ikke søknadsfristen ut 15 april?
Eller har det blitt endret siden sist gang jeg sjekket?
Vis hele sitatet...
Det du tenker på er leder-utdanning.


Til trådstarter, jeg tror det er for sent for deg å ringe de. Jeg har selv søkt og fristen for å sende de nødvendige papirene har også gått ut!

For å svare på ditt første spørsmål: jeg har enda tilgode å finne noen som har frarådet lærling-tid i Forsvaret. Som dataelektroniker vil du lære mye som du kan ta med i livet.

Hvis dette er noe som frister til neste år så les gjennom utdanningskatalogen, der står alt du trenger å vite
mizfitnilz's Avatar
Trådstarter
VELL det er vell ikke leder utdanning jeg tenker på .. I bunn og grunn blir forsvaret som en nødløsning for meg om jeg ikke finner noe annet før jeg blir kalt inn. Jeg har egentlig ikke så lyst til og gå inn i forsvaret.. men det er en veldig god løsning for meg om ting driter seg via skole og sånn. Jeg går forresten tredje året dataelektroniker.
Men lærling i forsvaret må man vell ikke på befal skole og sånn for? værtfall ikke slik jeg har forstått det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Glemte helt denne tråden, gikk mellom poenga mine :P Dette er uansett for seint for TS, men til andre som kanskje lurer i fremtiden.

Nei, som lærling må man ikke mellom noe befal skole. Vanlig rekruttskole (Minus noen timer i 2 dager hvor du får informasjon rundt lærlingplassen) så er det jobb resten av tjenesten går ut på. Beskrevet bedre over.

Er du motivert og ønsker dette så er det en utrolig god mulighet. Fikk den første jobben jeg søkte på. Stort firma i Norge, bra betalt. Men ble dritt lei hele yrket, fikk en selv diagonalisert psykose og er tilbake på skolebenken.