Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1788
Hei! Mistet nylig jobben pga nedbemanning, så jobber midlertidig som sjåfør for et sparkesykkel selskap.

I starten ladet vi bilen hver dag etter vakt, og jeg kunne ta pausen min på pauserommet. Men nå, har vi fått beskjed om å ta pause i bilen mens vi lader på en ladestasjon. Føler ikke at jeg har fritid når jeg blir nødt til å sitte i bilen å ha pause. Står det ikke i arbeidsmiljøloven at man har krav på et pauserom?


Har også et annet spørsmål! Vi har også fått beskjed om at alt av parkeringsbøter må betales selv. Har de lov til det? De har jo sparkesykler på operaen, Oslo S, også videre som må hentes/byttes batteri på. Hvordan i alle dager kan jeg parkere lovlig (og selvfølgelig gratis) på Oslo S eller ved operaen?
Sist endret av Pillfreak; 20. juni 2023 kl. 06:55.
§ 10-9. Dersom du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom (se arbeidsplassforskriften § 3-5 om spiserom), skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Det betyr at dersom arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiveren, er pausen en del av arbeidstiden.

Vet ikke hvordan det er med bøter, men hvis du ikke kan utføre arbeidet ditt uten å få bot eller betale avgift så tenker jeg at det er helt urimelig å kreve at du selv står for dette.
Dette høres ut som snylting på pausen deres fra arbeidsgiver ja
Føler ikke at jeg har fritid når jeg blir nødt til å sitte i bilen å ha pause. Står det ikke i arbeidsmiljøloven at man har krav på et pauserom?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke et krav.

Hvordan i alle dager kan jeg parkere lovlig (og selvfølgelig gratis) på Oslo S eller ved operaen?
Vis hele sitatet...
Du skjønner jo selv at det ikke er mulig, parkere lovlig og gratis midt i sentrum. Du får parkere lovlig og betalt og kreve parkeringen refundert fra sjefen mot kvittering. Nekter han spør om det neste blir at du skal betale drivstoff til firmabilen selv og forklar han at du ikke kan betale for jobbens utgifter.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Har også et annet spørsmål! Vi har også fått beskjed om at alt av parkeringsbøter må betales selv. Har de lov til det? De har jo sparkesykler på operaen, Oslo S, også videre som må hentes/byttes batteri på. Hvordan i alle dager kan jeg parkere lovlig (og selvfølgelig gratis) på Oslo S eller ved operaen?
Vis hele sitatet...
Du vet vel bedre en meg hvor du kan parkere, men sånne biler som du kjører står jo typisk der ingen andre biler har lov.
Ikke på gate eller fortau, men små plasser, får dere bot hvis dere gjør det?
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Hei! Mistet nylig jobben pga nedbemanning, så jobber midlertidig som sjåfør for et sparkesykkel selskap.

I starten ladet vi bilen hver dag etter vakt, og jeg kunne ta pausen min på pauserommet. Men nå, har vi fått beskjed om å ta pause i bilen mens vi lader på en ladestasjon. Føler ikke at jeg har fritid når jeg blir nødt til å sitte i bilen å ha pause. Står det ikke i arbeidsmiljøloven at man har krav på et pauserom?


Har også et annet spørsmål! Vi har også fått beskjed om at alt av parkeringsbøter må betales selv. Har de lov til det? De har jo sparkesykler på operaen, Oslo S, også videre som må hentes/byttes batteri på. Hvordan i alle dager kan jeg parkere lovlig (og selvfølgelig gratis) på Oslo S eller ved operaen?
Vis hele sitatet...
Hvis bøter er et problem så ser jeg et par forskjellige muligheter.

1) Enten må du be om å få med deg en, slikt at du kan sitte i bilen og forhindre 'parkering'.

2) Eller så må bedriften din be om dispensasjon til å stanse/stoppe på veier med bruk av arbeidslys på lik linje som diverse andre yrker gjør.

3) Eller så nekter du å stanse for å bytte batteri på de som ikke er lett tilgjengelig med parkering med mindre bedriften din betaler eventuelle bøter. Dette alternativet ser jeg for meg at vil skape noe stress. Vil si at du bør være flink til å snakke for deg selv om du velger dette alternativet.

Jeg personlig, hadde nok valgt alternativ nr 2 eller 3.
Alternativ 1: Høyst usannsynlig at det går igjennom. Det er dog verdt å nevne til sjef.
Alternativ 2: Smartest for bedriften.
Alternativ 3: Smartest for deg om du vet hvordan å prate. Kan fort slå feil vei.
Sist endret av IW2022; 20. juni 2023 kl. 16:52.
Skal godt gjøres å få parkeringsbot når du selv sitter i bilen
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Skal godt gjøres å få parkeringsbot når du selv sitter i bilen
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at han må gå ut av bilen for å bytte batteri på sparkesyklene. Da er bilen henholdsvis parkert.

Er dere organisert, hadde jeg tatt dette opp med LO. Eventuelt tillitsvalgt i bedriften deres.
Sist endret av IW2022; 20. juni 2023 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du er vel ikke nødt til å sitte i bilen når du har/lader bilen. Ergo, du står fritt til å forlate arbeidsplassen under pausen/lading, ergo, du har ikke krav på betalt pause.

I tillegg til dette lader du jo gjerne ved en servicestasjon? Der har du altså tilgang på toalett og spiserom på feks Cirkel K. Ergo, pauserom.
Nå er jeg ingen ekspert innen fagfeltet jobb, men virker det ikke som at leder av arbeidsplassen prøver å gjøre egne utgifter minimalt med å dytte disse nye kravene over på dere? Når det gjelder ikke betalt pause, får dere bot må dere betale selv. At han rett og slett ikke har råd til å drive betale det for dere? Til sammen så blir det nok et par høvdinger, kanskje han har lyst til å bruke de utgiftene på noe annet? Om det går tilbake på jobben aka upgrade eller om det blir en ferie plutselig for han/hen? Mer lønn til leder? Idk jeg er ung og liker ikke jobbe. Så hva vet jeg
Sist endret av HallaKompis; 20. juni 2023 kl. 18:22.
Synes det er rart at du blir tvunget til å ha lunch et sted. Hvis det ikke er betalt matpause så skal du ha lov til å gjøre hva du vil?
Og hvorfor skal dere få bot for dårlig parkering? Som du sier «hvordan kan jeg ikke få bot når jeg må hente på feks Oslo S?»
Har de ikke en avtale med kommunen at det er greit å parkere sånn FORDI dere skal gjøre en jobb? Igjen ung og dum som ikke liker å jobbe
Som håndverker er det helt vanlig å ta pause/lunch i bilen og det er ikke betalt.
Joda det er vanlig, men er der vanlig at det er pålagt?
https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...ld/arbeidstid/
Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes et godt nok pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid.

Tolker denne delen som at du skal ha tilgang på pauserom. Om om benken på OK teller vet jeg ikke.

Har lært at det er stor forskjell på vanlig, og lovlig
Det virker jo som arbeidsgiver er opptatt av at bilen lader i mens man har pause, noe som er forståelig.
Hvis du ikke er tvunget til å oppholde deg i bilen når du har spisepause, bare at du skal sette den til lading før pausen starter, tror jeg arbeidsgiver har ryggdekning for det.
Du har rett på betalt pause dersom du ikke får ta pausen slik du selv ønsker.

Arbeidsgiver er selv ansvarlig for bøter du får. Du kan ikke tvinges til å betale dem med mindre du skriver under på det eller arbeidsgiver får dom på det (altså saksøker deg og vinner).