Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1064
Driver og skal male noen veggplater. De skal bli hvite. Ikke noe big deal det.

Men, jeg tenkte det kunne være fint om jeg kunne finne riktig hvitfarge, altså like hvitt som A4-papir, slik at dersom man tenner en UV-pære i rommet, så reagerer hvitfargen.

Noen med erfaringer?
Når jeg leser litt mellom linjene her så regner jeg med at jeg vet hvor du vil. Da er det ikke så veldig nøye, enhver hvitfarge vil reflektere godt nok til formålet ditt.
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Når jeg leser litt mellom linjene her så regner jeg med at jeg vet hvor du vil. Da er det ikke så veldig nøye, enhver hvitfarge vil reflektere godt nok til formålet ditt.
Vis hele sitatet...
Nei, veggen er allerede hvit fra før, og den reflekterer ikke UV-lyset. Skjønner det slik at kun bestemte hvitfarger vil reflektere.
Rosco Fluorescent Paint (white)

ingen erfaring, noen er veldig fornøyd ifølge google.
Ønsker du UV refleks, eller ønsker du fluorescens? Det finnes mye maling som fluorisceres i forskjellige farger. Men hvor du får kjøpt det vet jeg ikke. (utenom Ebay da)
her har du et kit med forskjellige farger

Og her har du hvitfarge
Sist endret av Expialidocious; 16. juni 2023 kl. 07:23.
Det er malingen som reflekterer UV

det er ikke sånn at spesifikke farger reflekterer UV mens andre hvit farger ikke gjør det, følg linkene til han over her
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Det er malingen som reflekterer UV

det er ikke sånn at spesifikke farger reflekterer UV mens andre hvit farger ikke gjør det, følg linkene til han over her
Vis hele sitatet...
Akkurat, jeg trodde det var avhengig av fargen. Kan du da forklare hva de isåfall putter i papir for at det skal reagere, og hva poenget med det er?
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Akkurat, jeg trodde det var avhengig av fargen. Kan du da forklare hva de isåfall putter i papir for at det skal reagere, og hva poenget med det er?
Vis hele sitatet...
Papir lyser heller ikke under UV lys, men papir inneholder FWA (Fluorecent whitening agents) i forskjellige mengder fra papir til papir. To min med google, men da fikk vi begge lært noe nytt i dag Vel bekomme
Get out of the cave!
2 2
Nei, mange hvite gjenstander i dagliglivet er faktisk UV-aktive. De er nemlig tilsatt optiske blekere. Her kommer en liten digresjon, men jeg lover at den fører frem til et fornuftig svar.

Møkk er som kjent brunt. Men hva er egentlig brunt? Du kan ikke se brunt i regnbuen, for det finnes ikke brunt lys. Faktum er at det vi kaller brunt egentlig bare er mørkeorange. Prøv selv! Åpne et bilde med noe som åpenbart er brunt i et bilderedigeringsprogram, og analyser fargen med fargehjulet. Roter rundt. Du vil nå se mørkerødt, mørkegrønt og mørkeblått, men der du skulle ha sett "mørkeorange, så ser du isteden brunt. Og når hørte du egentlig sist noen bruke ordet "mørkeorange"? Det brukes ikke, for det finnes ikke - i vårt språk kaller vi det brunt. Dette er et fascinerende eksempel på hvordan språket vårt former vår virkelighetsoppfatning. Siden alle mørke farger kun er mørke relativt til omgivelsene, så har vi nå etablert at skitt egentlig er orange.

Komplementærfargen til orange er blått. Når lyset fra komplementære farger blandes, så er hjernen inklinert til å oppfatte det som hvitt. Dersom du kan få noe som er brunt og skittent til å lyse litt blått, så vil det se hvitere ut for mennesker. Dette kan man oppnå med optiske blekere. Disse er fluorescente stoffer. De fanger inn UV-lys (som uansett er ubrukelig for øyet ditt siden du ikke kan se det) og emmiterer fotoner med noe lavere frekvens - blått. I sollys er dette veldig effektivt. Det er derfor det finnes et eget vaskemiddel for hvitt tøy. Det vasker bokstavelig talt vasken enda hvitere, fordi de tilsatte stoffene benytter UV-lyset i bakgrunnen til å lure øynene dine.

I et mørk rom med UV-lys vil således de fleste hvite flater lyse opp enda mer. Dette er altså grunn av de optiske blekerne, og ikke fordi hvite flater reflekterer mer lys. Hvis så var tilfelle, skulle vi ikke forvente en tilsvarende effekt fra diffuse reflektorer, så som den matte siden til aluminiumsfolie? Uorganiske pigmenter er typisk ikke UV-aktive, og vil ikke gi den samme effekten. Det sagt, så kan det godt hende at malingsprodusentene tilsetter optiske blekere i hvitmalingen sin i tillegg til de vanlige pigmentene. Det vet jeg ingenting om, men siden skarpe, hvite overflater er ubehagelig for øyet så er hvitmaling sjelden helt kritthvit, i alle fall den som er tiltenkt innendørsbruk.

Jeg ville helt enkelt forsøkt. Malt noen små prøvebiter med ulike hvitmalinger og sett hva som fungerte best.
Fluoriserende maling eller lakk fåes i utvalgte farger / koder man har ikke utvalget fra hele kartoteket i RAL eller NCS farger.
Maling er ganske kostbart i forhold til mengden du får. Så det kan fort bli en ganske dyr vegg om du skal hel male veggen..
Skal du bare klatte på, lage mønster eller skrive no som skal være ‘usynlig’ med lyset på, anbefaler jeg deg og kjøpe fluoriserende lakk og sprøyte på et tynt lag etter ønsket resultat.

Pensler du på maling vil det vises godt med pensel drag og avsluttende kanter utenpå evt gammel maling på vegg.
Holder du bittelitt større avstan om du sprøyter lakk så det akkurat flyter og ikke tørrsprøyter, så unngår du kanter, penseldrag og alt. Da er det kun fargeforskjellen som kan avgjøre synligheten.

Evt kjøp UV malingen for så dra og få blandet veggmaling i samme farge. Står ingen resept på UV boksen må du til noen som kan skyte fargen og se hva den matcher nærmest.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Når jeg leser litt mellom linjene her så regner jeg med at jeg vet hvor du vil. Da er det ikke så veldig nøye, enhver hvitfarge vil reflektere godt nok til formålet ditt.
Vis hele sitatet...
Care 2 share for oss vanlige treiginger som ikke har anelse om hva UV lyset skal brukes til eller hvorfor de hvit malte veggene skal reagere på UV lys?
Det kan jo være en måte å belyse et rom uten å ha synlige lyspærer.