Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 18317
Sitat av bobbo Vis innlegg
Ikke bare tilegner vi oss store mengder informasjon gjennom skriftlige kanaler, men internett er også i stor grad basert på skriftspråk som kommunikasjonsform.
Vis hele sitatet...
Jeg er lært opp til at Internett skrives med stor I. Er det slikt vi prater om?
Jeg er enig med trådstarter. Skrivefeil bidrar ofte til at jeg stempler senderen av budskapet som useriøs, eller lignende. Jeg er klar over at det ofte kan gå litt vel fort i svingene, men superenkle ting, som f.eks. særskriving og mangel av alt som heter punktum, komma og store bokstaver i starten på setningene (men igjen - hvorfor bruke stor bokstav hvis man aldri har et punktum? hehe) og slike ting er jævlig plagsomme.

En annen ting som jeg ser (og hører) mer og mer av er setninger som "jeg blir nok å måke snø i dag, ja". Hva faen betyr det? Jeg blir å blablabla? Det er noe jeg aldri har hørt eller lest før - et nytt fenomen som har dukket opp den siste tiden på f.eks. Facebook og slike steder. Jeg blir nok å sitte hjemme i dag. WTF?!
Finnes det ikke ett(?) program som retter skrivefeil da? Hvis noen klarer å utvikle noe slikt så vil vel det bety gull og grønne skoger^^

Har et litt off-topic spørsmål: Fikk meg nettop ny PC her, og når jeg nå skriver på f.x freak, FB o.l så vises det røde streker under nesten hvert eneste ord jeg skriver, som om at ordet jeg skriver skrives feil. Det var ikke slik på min forige PC! ^^ Noen som veit hvordan jeg kan fikse på det?

Mvh en kar som hoppet ut fra skolegangen i en tidlig alder, som også prøver å formulere seg / skrive mest korrekt tila lle tider.
Må innrømme at jeg tar brukeren mer seriøst hvis han har et godt skriftspråk og god grammatikk, men jeg synes ikke det er noen grunn til hisse seg opp av den grunn. Det er noen som kan slite med sånt, men det er vel gjerne unge personer eller skoletapere (ikke ment negativt). Skriver de seriøse innlegg med et par skrivefeil så gjør det meg ingenting.

Synes forsåvidt at man godt kan ta en kikk på Google hvis man er usikker på ett ord eller en setningsoppbygging. Kan ærlig innrømme at jeg selv bruker Google en del, og merker fort at skrivingen blir bedre.


Var noen som skrev at de ble dårligere til å skrive etter at de meldte seg inn i Freak. For meg er det helt motsatt; jeg har blitt betraktelig bedre til å skrive og formulere meg.
Sist endret av Isbjørn; 19. desember 2011 kl. 18:51.
Eg jobber som IT konsulent og en av de tingene eg lærer mine kunder(og familie/venner) er at om e-posten de får inneholder mange skrivefeil, grammatiske feil og dårlig setningsoppbygging og ordflyt, så skal de være ekstra skeptisk til innholdet. Eller bare slette e-posten. Samme gjelder nettsider.

Å bruke Google til rettskriving er faktisk ikke så dumt som det høres ut. Når man skriver feil ord så korrigerer Google deg.

Tipper produsenter av ordbøker har hatt lavere inntjening nå enn på lenge
Sitat av prenix Vis innlegg
Har du noe statistikk som tilsier at man har lite venner dersom man irriterer seg over særskrivning- og grammatikkfeil på nett?
Vis hele sitatet...
herregud, vet at det prenix sa kanskje var et tullete svar, men er utrolig typisk at en tulling kommer med et sånt svar. Fjasete skrevet as x)
For å være ærlig så er jeg elendig når det gjelder rettskrivning. Jeg har prøvd mange ganger og gjøre en innsats når det kommer til stykket men virkelig til ingen nytte. Alle karakterene mine gjennom skole har alltid vært rundt «5», men i virkeligheten skulle jeg vel kanskje fått en 3’er.
Jeg kom til Norge rundt år 2000, og da jeg kom kunne jeg hverken skrive eller lese norsk.
Jeg vet ikke hva jeg prøver og si heller egentlig, men for noen er det kanskje lettere og få en bra karakter på skolen, enn på et nettforum. Her skriver jeg som oftest det jeg føler, Kanskje er det også noen ganger sånn at jeg føler at ting må litt fort ned på papiret. De gangene er det faktisk ganske lett å trykke publiser før jeg limer det inn i Word eller trykker på en stavekontroll knapp for å se gjennom feil. Folk forstår som oftest hva jeg skriver så vidt jeg har forstått, og det er vel det hele poenget egentlig med mine innlegg. Videre er det sånn at jeg ofte tenker: «Er det elendig skrevet, ville vel noen sagt ifra om det» så kanskje jeg kunne vært mer obs på dette til neste gang.
Kanskje man burde kodet om på freakforum sånn at hver gang man postet noe ville det dukket opp en pop-up som sa «Har du rettet din tekst for skrivefeil, Hvis ja – trykk her. Hvis nei – Trykk her»
Hvor knappen nei hadde peket tilbake til publiseringsverktøyet.
Mine tanker.

"Beklager eventuelle skrivefeil" - Har faktisk gått igjennom med Word stavekontroll før jeg publiserte.
Sist endret av Saint123; 19. desember 2011 kl. 19:27.
Problemet er ikke at det en sjelden gang kommer et feilplassert ord, eller en liten skrivefeil. Jeg kan også, til nød, godta særskrivingsfeil, om det ikke gjelder alle ordene i posten.

Når jeg derimot leser ord som (u)lovelig i hver eneste post i en tråd, orker jeg ikke å lese mer der. Jeg blokkerer også folk som skriver for dårlig, rent fordi jeg vil lese alle postene i en tråd, og det tar for lang tid å måtte korrekturlese poster med 30 feil.


En annen ting er at språket et svært viktig når det kommer til arbeid og jobbsøking. En CV som viser språkforståelsen til en gjengs freak.no-bruker blir glatt oversett, og lagt nederst i bunken. Eventuelt øverst i søpla.
Jeg er helt enig med deg TS. Folk har blitt altfor sløve med rettskrivingen, og man trenger ikke gå langt før man finner en plakat som sier "Lamme kjøtt, halv pris".
Men noe som irriterer meg mer enn orddelings- og særskrivingsfeil er denne trenden som går ut på å skrive på dialekt. Hvorfor skriver folk på dialekt? Er det kult?

Når det gjelder dysletikere, er det virkelig så mange av dem? Hvis ja, hva er årsaken til dette? Er det rett og slett fordi dem ikke gidder å sette seg skikkelig inn i hvordan man skriver?

Jeg husker at da jeg gikk i 9. klasse var jeg forferdelig til å skrive. Dette var nok fordi jeg var utrolig mye på MSN, og der var målet å bruke så mange forkortelser og snarveier som mulig. Dette gikk veldig mye utover karakterene mine i norsk, og tentamen gikk rett til helvete. Året etter bestemte jeg meg for å forbedre meg, og det var mye lettere enn jeg trodde. Det gjelder bare å gidde og prøve.
Når det kommer til å forstå innholdet i en tekst har jeg som regel ingen problemer med dette nesten uansett hvor dramatisk dårlig skrevet teksten evt. kan finne på å være. Dropper jeg å lese noe er det som oftest fordi jeg ikke finner innholdet interessant.

Eneste jeg evt. kan oppleve som noe slitsomt er når all tekst består av en stor sammenhengende klump av en mølje som ville gjort en bevisstløs om man skulle lest den høyt og sammenhengende uten å legge inn egne pustepauser. Phew.

Dette er et offentlig tilgjengelig nettforum (der rettskriving heller ikke er et dedikert tema), opplever man det som et stort problem at det skrevne språk ikke lever opp til ens eget nivå så burde man muligens heller oppsøke andre nettfora der man kan treffe og diskutere med likesinnede. Det betyr selvsagt ikke at jeg mener enhver skal klimpre løs på tastaturet og produsere den ene halvveis forståelige posten etter den andre, slik jeg ser det burde enhver gjøre sin innsats for å skrive så greit og forståelig som mulig. Og man skyter vel stortsett bare seg selv i foten om man skiter i språket da konsekvens fort kan bli at post blir slettet eller rett og slett ignorert/oversett.
Jeg forstår godt at du er irritert over hvor dårlig folk er til å formulere seg nå til dags, men det er noe du nesten må lære deg å leve med. For et par måneder siden var jeg akkurat som deg, men etter hvert som tiden gikk, så begynte folk å bli mer irriterte og mer fiendtlige. Ingen liker en person som skal rette på hver minste detalj i livet. Om du vil fortsatt ha et greit rykte og beholde vennene dine, så anbefaler jeg å rett og slett gi faen.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Dette er et offentlig tilgjengelig nettforum (der rettskriving heller ikke er et dedikert tema), opplever man det som et stort problem at det skrevne språk ikke lever opp til ens eget nivå så burde man muligens heller oppsøke andre nettfora der man kan treffe og diskutere med likesinnede. Det betyr selvsagt ikke at jeg mener enhver skal klimpre løs på tastaturet og produsere den ene halvveis forståelige posten etter den andre, slik jeg ser det burde enhver gjøre sin innsats for å skrive så greit og forståelig som mulig. Og man skyter vel stortsett bare seg selv i foten om man skiter i språket da konsekvens fort kan bli at post blir slettet eller rett og slett ignorert/oversett.
Vis hele sitatet...
Og derfor rapporterer jeg alle tråder som har et gitt nivå av skrivefeil, bare fordi de latterlige mongoene som skrev en "LOL JEIJ PLAGGES MED INTURNETT" mens de så på TV og ikke forsto hvordan de brukte norske spesialtegn på telefonen ikke fortjener å få noe hjelp.
Den mest irriterende skrivefeilen, hvis det kan kalles det, er når folk tar feil av "mye" og "mange."

"Det var mye mennesker på stadion i dag" er FEIL.
"Det var mange mennesker på stadion i dag" er RIKTIG.

Kom på en til: "Den var dobbelt så liten" er FEIL
"Den var halvparten så stor(liten?)" er RIKTIG. Har det forresten også slik at jeg ser skrivefeil med en gang og bare må påpeke dem.
Om noen skriver en stil på tusen ord uten punktum og komma, da syns jeg man kan klage. Men når folk kommer "Omfg, lær deg norsk ass. skrives interessant, ikke interesant. Roflmaokek back to school lizzm". Det blir for drøyt når folk skal rette på småting. Mener også man kan "klage" om noen har skrevet et innlegg som overhodet ikke har noe form for formuleringer.

feks " trenger hjelp fordi pcen ikke skrur seg på siden den var i laderne da den var ute når jeg var på butikken og kjøpte cola fordi jeg spilte cs 1.4 mens jeg var på lan og alle var kobla til routern jeg har ikke nett what to do?"

Sånn til slutt. Det aller styggeste jeg ser på forumet er "hvem", som ofte kan brukes i "hvem brus er best?" OSV
Sist endret av mo3; 19. desember 2011 kl. 23:23.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Minner dere på at reglene (#13, #14, #16, #17) også gjelder her, uansett hvor mye poeng dere vil gjøre ut av at det teoretisk er mulig for andre å tolke kauderverlsken deres.
Sist endret av nso; 19. desember 2011 kl. 23:56.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Mange synes slik oppførsel er slitsom og irriterende
Vis hele sitatet...
Mange synes _en_ slik oppførsel er slitsom og irriterende.

Muligens er jeg ikke god i grammatikk, men den setninga irriterte meg.
Jeg merker meg så og si alle feil jeg ser, men det betyr ikke at jeg bør påpeke dem.

Større feil er greit å påpeke på en vennlig måte, men er ingen vits i å påpeke småfeil som "interesant", som noen sa over.

Med det ute av hodet... jeg hater når folk skriver ord som "bestilt" med 2 L'er... akkurat de er litt irriterende

Å og "og" feil er også bittelittegranne irriterende...
Sist endret av Tfan; 19. desember 2011 kl. 23:53.
Fulgte egentlig aldri med på skolen og har glemt det som ble sagt de gangene jeg møtte opp, men i ettertid forstår jeg at dette kanskje ikke var et sjakktrekk. Merker at en ofte blir tatt mer seriøst når en klarer å styre unna de største fellene iallefall. Lærte ikke forskjellen mellom hvis og visst før jeg var 23. :>

Reagerer ikke så veldig når andre skriver feil, er heller "PCen min fungerer ikke, men jeg kan bruke skype" - når han egentlig vil vite hvilken Internett-leverandør som er best, som irriterer meg.
Og for de som lurte, ja jeg fikk den henvendelsen på jobben i dag.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Slik jeg leste det så ser det ut som " skal er erstattes med «.
Vis hele sitatet...
«,», ",,,,og er alle anførselstegn. Apostrofen (') er ikke. Alle anførselstegnene hadde vært korrekte, du har brukt korrekt anførselstegn. Han som blir kritisert for å ha brukt doble apostroferer bruker også korrekt anførselstegn. Klagen til Legende er uansett gyldig.
Helt enig med det du sier. Hvordan "Det var en gang en mann. Han likte skogen, men ikke byen." høres ut i forhold til "Det var en gang en mann han likte skogen men ikke byen serr lissom" er vesentlig for samfunnet vårt, men hvis jeg hører noen caller feilskrivning på Facebook eller meldinger: Da blir jeg irritert
Så lenge folk ihvertfall gjør et hederlig forsøk på å skrive riktig er jeg fornøyd.
Hvor mye man tenker over det og hvor mye man irriterer seg over skriveleif munner vel mye ut i hvor god man er i grammatikk og rettskrivning selv. Det jeg bryr meg mest om er når dårlig forumlering og rettskrivning ødelegge for budskapet i teksten. Jeg degraderer innholdet, jeg kan misforstå innholdet, eller i verste fall bruke så lang tid på å tolke innholdet at jeg gir opp å lese det.
Jeg har "alltid" irritert meg over folk som sliter med å formulere seg både når det kommer til rettskrivning og setningsoppbygning.
Ikke bare det at teksten blir uleselig, men over nett forhåndsdømmer jeg automatisk personen bak budskapet og da hjelper det lite om man fremstår som en komplett idiot.

Jeg har problemer med å ta personer seriøst over nett om setningene deres mangler rettskrivning og man kan vell si det er blitt et lite problem.
Jeg prøver så godt jeg kan å ikke påpeke andres skrivefeil for å ikke fremstå som en arrogant drittsekk, men i enkelte tilfeller er det nesten umulig å ikke rette på idiotiske småfeil som enkelt kunne vært unngått.

Det verste jeg vet er personer som ikke har orden på dobbel og enkel konsonant, å/og regelen, tegnsetting, skj/kj/sj, stor forbokstav ved ny setning/navn osv. Noe som også irriterer meg grenseløst er personer som ikke klarer å se over innlegget sitt før de poster. Det ender alltid opp i at man får eksempler som dette: ”skal bar ehen på butikken”. Noe som også er forferdelig er personer som ikke har forstått at ingen gidder å lese 3 meter lange tekstblokker uten avsnitt.

Har sikkert skrive feil i dete inleget men jeg så på TV å spiste nøtter men sjeg skrev
Sist endret av junkpal; 20. desember 2011 kl. 03:33.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er mange man ikke skulle tro hadde kommet seg gjennom barneskolen. Jeg vet om utlendinger som kan skrive bedre enn de fleste her.
Vis hele sitatet...
Og poenget ditt er? At utlendinger ikke greier å skrive norsk? Jeg bryr meg mer om selve innholdet i teksten, en rettskrivinga, så lenge jeg forstår hva det står.
Trodde jeg hadde akseptabel rettskrivning helt til jeg leste denne tråden, kjipt for alle dere med en norsklærer i magen. Men må ærlig innrømme at bruk av feil spørreord irriterer meg, men mest fordi jeg ikke skjønner at det er mulig. Er vel ingen som sier "hvem bil er best"
"Vent ikke, skyt han før eg kommer" versus "Vent, ikke skyt han før eg kommer".
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Og poenget ditt er? At utlendinger ikke greier å skrive norsk? Jeg bryr meg mer om selve innholdet i teksten, en rettskrivinga, så lenge jeg forstår hva det står.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok du skal lese over det jeg skrev på nytt. Det er flaut at nordmenn har dårligere kunnskap om det norske språk enn utlendinger.
Noe som ihvertfall irriterer meg, er når sjefen min skriver sms språk til meg. Blir også irritert av de fleste andre skrivefeil, men stor bokstav etter punktum tar kaken. I min klasse på VG1 er omtrent jeg den eneste som bruker stor bokstav etter punktum, sett bort ifra norsk skrive økt.
Sist endret av Sinken; 20. desember 2011 kl. 10:04.
Det må være fryktelig enkelt å få gode karakterer i norsk på skolen i dag
- Stor bokstav i begynnelsen av en setning.
- Punktum på slutten av en setning.
- Unngå SMS-språk.

Det bør minst kvalifisere til karakter 4. Og klarer man å unngå de værste ord delings feilene å og eller å feil så bør man klare en femmer
Det er ikke sant. Grammatikken spiller en liten rolle, men innholdet blir vurdert mest. Snakker egne ungdom- og videregående erfaringer.
Det som skuffer meg mest er når jeg ser voksne personer med en grammatikk til en tredjeklassing. Har sett flere venner av foreldrene mine som rett og slett er udugelige i norsk. Hvordan kan folk komme seg gjennom livet så godt med så ræv grammatikk?
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Det som skuffer meg mest er når jeg ser voksne personer med en grammatikk til en tredjeklassing. Har sett flere venner av foreldrene mine som rett og slett er udugelige i norsk. Hvordan kan folk komme seg gjennom livet så godt med så ræv grammatikk?
Vis hele sitatet...
Faren min ble sjømann når han var 15 år i hvert fall.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Faren min ble sjømann når han var 15 år i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Så du mener yrkesvalget er en unnskyldning?
Sitat av prenix Vis innlegg
Så du mener yrkesvalget er en unnskyldning?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at mange i den eldre generasjon ikke har studert i mange år. I mitt eksempel har en ikke med seg privatlærer ute på havet...Faren min er forresten flink i norsk
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Faren min ble sjømann når han var 15 år i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Grammatikken min har vært ganske grei gjennom hele ungdomsskolen og VGS, så vet ikke om det er grunn nok. Det har vel litt med miljøet og tiden man vokser opp i også antar jeg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Grammatikken min har vært ganske grei gjennom hele ungdomsskolen og VGS, så vet ikke om det er grunn nok. Det har vel litt med miljøet og tiden man vokser opp i også antar jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det har noe med hvor mye en leser.
En holdningsendring til lesning må til om man vil bedre skriftspråket.
Det er samma f, så lenge jeg forstår hva personen skriver. Folk for heller lære seg å mestre tvangstankene sine.
Sist endret av Op4549; 23. desember 2011 kl. 06:51.
Helt siden jeg lærte det selv har jeg irritert meg grønn over den utbredte misbruken av begrepet "i forhold til".

"I forhold til" betyr altså "sammenlignet med", men blir brukt som en slags preposisjons-joker som folk bytter ut med bl.a. "med tanke på", "når det gjelder" og til og med "om". Dette fører til overraskende mye forvirring når man først blir var fenomenet.

http://prat.difi.no/2009/09/%E2%80%9...te-landeplage/

Mange morsomme eksempler i linken ovenfor. Som regel skjønner man jo hva som egentlig menes ut ifra konteksten, men innimellom er det ikke alltid like lett. Min personlige favoritt fant jeg på Vadsø kommunes nettsider ang. støttekontakt:

"Alt som kreves av deg er at du er over 16 år, og at du har plettfri vandel. Vandelsattest vil bli krevd framvist ved engasjement. Det er selvfølgelig en fordel at du liker å jobbe med barn og unge, og at du har ”sunne holdninger” i forhold til personer med ulike former for nedsatt funksjonsevne."

Her mener de vel egentlig at man bør ha sunne holdninger til personer med nedsatt funksjonsevne, men krever i stedet at man har sunne holdninger sammenlignet med folk med nedsatt funksjonsevne. Altså sunnere holdninger enn handikappede?

De ender altså opp med å selv insinuere at handikappede generelt har usunne holdninger, noe jeg ikke tror helt var planen..
Sist endret av Gamgee; 23. desember 2011 kl. 08:03.
Tror nok ikke Freak er så dårlig på rettskriving. Facebook er i en helt annen klasse..
Sist endret av MadCroc; 23. desember 2011 kl. 08:25.
Sitat av Legende Vis innlegg
Har en liten fun-fact her: På norsk bruker vi sjevroner som anførselstegn, altså « og ». Disse doble apostrofene du bruker skjønner jeg ikke hvor du har fra.
Vis hele sitatet...
Språkrådet sier at du tar feil; begge deler er godkjent. Enkeltapostrof kan også brukes som anførselstegn.

Utsjånaden på hermeteikna varierer mykje. Tre hovudtypar av doble teikn (med variantar) er vanlege i norsk, sjå kulepunkta nedanfor. Det er ikkje fastsett offisielle reglar som seier kva type hermeteikn ein skal bruke, eller korleis teikna skal sjå ut, meir i detalj.

Først doble komma nede (føre sitatet) og så doble apostrofar oppe (etter sitatet):

„sitat”

Denne måten har vore vanleg i handskrift, men er mindre vanleg no.

Doble komma (doble apostrofar) oppe (føre sitatet) og oppe (etter sitatet):

”sitat”

Denne måten er vanleg når ein skriv med datamaskin.

Doble vinklar (vinkelteikn):

«sitat»

Denne måten er vanleg i bøker og aviser. Vinkelspissane skal vende utover i norsk.

Dessutan har det vorte vanleg å bruke enkle hermeteikn generelt: ’sitat’. Ein bør merke seg at enkle hermeteikn òg har spesialiserte bruksmåtar. Sjå dei to siste kulepunkta under avsnittet om bruksmåtar.

... [De to siste kulepunktene under avsnittet om bruksmåter:]

Sitat inni eit sitat er det vanleg å markere med enkle hermeteikn:

Ho spurde: «Kven har sagt ’Terningen er kasta’?»

Hermeteikn kan brukast kring ord som står som språklege døme:

«Skrive» er eit sterkt verb.

Dersom vi i staden kursiverer ordet, kan hermeteikn brukast om tydinga:

verbet risse «skrive»

I meir fagleg samanheng bruker ein enkle hermeteikn for tydinga:

verbet risse ’skrive’
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 23. desember 2011 kl. 13:32.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg tror det har noe med hvor mye en leser.
En holdningsendring til lesning må til om man vil bedre skriftspråket.
Vis hele sitatet...
Jeg kan telle alle bøker jeg har lest på 2 hender. Vil alikevel ikke si jeg skriver dårlig norsk. Kan forskjell på og/å, har ikke sær skrivnings feil og klarer å formulere meg bra.
Har nok neppe perfekt norsk, men jeg vil ikke si jeg har blitt skadet av mangel på lesning i oppveksten.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Du aner ikke hvor jævlig irriterende og og å feil er, og 90% av brukerne av nff sliter tydeligvis med dem.

Jeg er enig med deg OP, jeg var slik før også.
Var en tid jeg leste utrolig mye bøker, og norskkarakteren min ble 5-6, var slik noen år, men nå har jeg begynt å lese utrolig mye nettforumer etc. så språket mitt har blitt dårligere.. Av å lese folk som er dårlige til å skrive.

Og er et bindeord, du skriver ikke;
Jeg gleder meg til OG gå på ski. <- FEIL
Jeg gleder meg til Å gå på ski. <- RIKTIG

Du bruker å forran verb i presens;
Jeg elsker å chille, å hoppe, å fiske, å stjele, å bryte loven.

Og er som sagt et bindeord som du bruker for å enten binde sammen leddsetninger eller adjektiv med adjektiv, substantiv med substantiv, verb med verb, substantiv med substantiv.

Jeg gleder meg til Jul Å nyttårsaften. <- FEIL
Jeg gleder meg til Jul OG Nyttårsaften. <- RIKTIG

Kari og Ola, Hoppe og sprette, Norge og Sverige, pen og smart.

Det er virkelig ikke vanskelig i det hele tatt, det gjelder bare å bare obs på det i en ukes tid så går det automatisk.
Kan godt hende det er noen skrivefeil i denne posten.
Vis hele sitatet...
Mange takk!! Jeg sliter med bruken av OG/Å, men gidder aldri (å?) ta tak i problemet, ettersom jeg er litt lat. Her blir det jo servert på et sølvfat! Dette kommer jeg til å få bruk for i neste skolestil! :-)
Sitat av hitman95 Vis innlegg
Mange takk!! Jeg sliter med bruken av OG/Å, men gidder aldri (å?) ta tak i problemet, ettersom jeg er litt lat. Her blir det jo servert på et sølvfat! Dette kommer jeg til å få bruk for i neste skolestil! :-)
Vis hele sitatet...

Riktig med "Å" der ja

Jo bedre du skriver jo mer seriøst blir du også tatt! Du kan presentere samme mening, men hvis du ordlegger deg elegant så vil du også ha lettere for å få overtalt folk!
Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg er en av de kjipe menneskene som korrigerer andres skrivefeil, dårlige ordvalg, grammatikkfeil og andre språklige svakheter. Mange synes slik oppførsel er slitsom og irriterende, og jeg har prøvd å gjøre slike utsagn på en så konstruktiv måte som mulig. Noen ganger er det artig å bare dra frem en frekk liten "fun fact" og opplyse om at f.eks. et ord brukes feil. Men hva grunner dette i?

Skriftspråket har alltid vært veldig viktig, og i disse dager har skriflige medier en sentral plass i manges liv. Ikke bare tilegner vi oss store mengder informasjon gjennom skriftlige kanaler, men internett er også i stor grad basert på skriftspråk som kommunikasjonsform. Skriftlig kommunikasjon kan ikke brukes likt som f.eks. muntlig kommunikasjon, og det er viktig at teksten du skriver klarer å levere det budskapet du tenkte den skulle. Alle som har hatt litt om informasjon på skolen har lært om sender-budskap-mottaker(e), og forstår at man må tilpasse språket etter disse. Samtidig som jeg er klar over at SMS-er til venner ikke trenger å inneholde perfekt norsk, tror jeg de fleste ville vært tjent med et fokus på å forbedre formidlingen av skriftlige budskap.

Generelt vil jeg påstå at en velformurmulert tekst vil levere budskapet på en bedre måte, uavhengig av mottakerne. La oss ta et eksempel: Du leser en post her på freakforum innen f.eks. religion. Dette er et felt med mange meninger, og begrenset med fakta. Det kommer mange motstridende argumenter, og du gjør deg opp en mening angående temaet basert på disse innleggene (og informasjon du har fra før). Argumentene, og innleggene, vil bli vektlagt forskjellig ut fra hvor seriøs og troverdig du mener kilden er. I mange tilfeller har du ikke mulighet til å sjekke informasjonen som kommer frem, og må stole på brukerens ord. Forskjellige personer vil vektlegge disse postene ulikt, men jeg mener likevel at det er noen viktige faktorer som spiller inn hos alle. Mange brukere har et visst rykte her på Freakforum, og mange vil stole deres utsagn nesten blindt. Jeg trenger ikke nevne eksempler, dere vet alle hvem jeg prater om. Utenom dette vil mange stole mer på et utsagn som er skrevet bra. Dersom en ny bruker skriver "jej har hørt att det ikke er u-farligt å snife benzin", vil du forkaste dette som "oksebæsj". Et velformulert motargument vil vektlegges mye sterkere.

Dette gjelder for min del overalt hvor budskap leveres skriftlig. En dårlig formulert avisartikkel får meg til å ta på de kritiske brillene mine, og troverdigheten til innholdet, forfatteren og avisen synker. Jeg tror ikke jeg er alene om dette, selv om jeg kanskje vektlegger det enda mer enn den ganske nettbruker.

Er det andre her som deler mitt syn på saken, eller er jeg en gretten "spelling-nazi" som henger seg opp i unødvendige detaljer? Jobber dere for å få et bedre språk?

PS.

Jeg er fullt klar over at det sikkert er skrivefeil i dette innlegget, og ting som kunne vært formulert bedre. Formuleringen er kanskje også noe vel formell, men grunnet innholdet har jeg anstrengt meg for å skrive så bra som mulig. Mange av mine andre poster på forumet er skrevet på en helt annen måte. Ingen skriver perfekt norsk, og jeg jobber kontinuerlig med å forbedre meg, noe alle burde av overnevte grunner. Dersom du har tips til hvordan jeg kan forbedre mitt språk, send meg en PM.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at dette med takt og tale eller språk er viktig forhold til å bli et dannet menneske. Professor Haaland Matlary snakker litt om dette.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/556969/

Her kan du høre om hva hun tenker om dannelse og språk.
Vel, jeg er dyslektiker, du aner ikke hvor vanskelig det er å se forskjell på feil og rett skriving, hvis du ikke har det selv.
Norsk er også et relativt vanskelig skriftspråk, engelsk er mye enklere.

Jeg kan skrive dokumenter som for meg gir fullstendig mening, men som andre ikke skjønner dritten av, og jeg ser det ikke selv. feks så har jeg lest mellom dette lille innlegget 3 ganger for å luke ut det verste.
Er delvis enig med TS. Selvsagt bør en skrive velformulerte innlegg så grammatisk korrekt som mulig, men jeg syntes kanskje enkelte til tider kan roe ned bruken av store tunge ord slik at det blir lettere å forstå hva en vil fram til, og ikke minst gjør det lettere å lese. Jeg selv skipper disse å lese disse innleggene.. Ikke fordi jeg ikke forstår, men rett og slett fordi jeg ikke gidder å lese tunge innlegg som kunne påpekt de samme poengene like bra med et lettere språk.

Jeg er overbevist om at de fleste gjør så godt de kan, og en bør derfor ikke klage om de har et par feil i innlegget sitt...
Sitat av Provo Vis innlegg
Språkrådet sier at du tar feil; begge deler er godkjent. Enkeltapostrof kan også brukes som anførselstegn.
Vis hele sitatet...
De tegnene Språkrådet bruker, er helt forskjellig fra tegnene man finner på tastaturet sitt. Hvis du ser på dette såkalte «anførselstegnet» på tastaturet, ser du at det er loddrett. " er altså tegnet for tommer, ” er derimot et anførselstegn.
Alt+174 og Alt+175

« »
Dette er, etter min mening, mest relevant i profesjonelle sammenhenger. Hvorvidt mine venner på Facebook bryr seg om å skrive korrekt eller ei er ikke så viktig for min del. Når et seriøst firma har skrivefeil i annonsene sine, derimot, synes jeg det er litt verre; for det første mister jeg tillit til firmaet. Særlig siden jeg opplever at firma som har mye rot i reklamene sine, spesielt på internett, ofte er svindlere og falske firmaer.

Om språket ødelegges av at folk ikke bryr seg eller tar snarveier er jo en annen sak...