Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1784
Hei,

på rommet jeg disponerer i kollektivet har jeg et stereoanlegg. Det spiller godt, men jeg sliter med akustikken og hva jeg antar er destruktiv interferens.

http://bildr.no/thumb/eXllcVpv.jpeg

Dette er et omtrentlig oversiktsbilde av rommet. Høyttalerene er de små ovale formene. Senga er satt inn for å gi et inntrykk av størrelsen på rommet. I den delen av rommet som er mørkere, altså størstedelen, sliter jeg med at de dypere frekvensene ikke høres nevneverdig. Dersom jeg står i den lille utstikkeren av rommet (det lysere området) derimot høres bassen godt, og de dypere frekvensene er i mye større grad hørbare.

Hvorfor skjer dette? Og hva kan jeg gjøre for å bedre lyden i størstedelen av rommet?

Håper noen har råd!
Dersom du ikke har behov for god lyd i hele rommet, ville jeg valgt 1 sted og stilt inn høytalerne slik at du får god lyd akkurat der. Dette kan du gjøre ved å prøve deg fram. Jeg kan ikke si noe om hvorfor lyden beveger seg akkurat slik, kanskje noen andre kan hjelpe deg der.
Bruker du aktiv sub?Dette er muligens ikke rett måte,men det jeg gjorde når jeg skulle finne plassering på sub høytaleren min, var å sitte sub'en der som jeg oftest sitter i rommet. Så gikk jeg rundt å stilte meg på forskjellige plasser i rommet, og der jeg hørte sub'en best, satt jeg den etterpå. Da fikk jeg god lyd der som jeg som oftest sitter
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
nei, jeg bruker kun de to høyttalerene som vises på plantegningen. Jeg regner med at problemet kan være produktet av destruktiv interferens, men der stopper min kunnskap.
Sist endret av vonS; 14. februar 2016 kl. 20:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vonS Vis innlegg
nei, jeg bruker kun de to høyttalerene på planløsningen. Jeg regner med at problemet kan være produktet av destruktiv interferens, men der stopper min kunnskap.
Vis hele sitatet...
Det kan tenkjast du har rett. Løysinga er i så fall å flytte på deg sjølv eller høgtalarane.
Jeg ville forsøkt å flytte litt rundt på høytalerne og se om det ble bedre. Subb er nokså vanskelig å gjøre noe med ved hjelp av demping. Den lille avstikkeren i rommet er jo en klassisk bassfelle. Ikke sikker du klarer å gjøre så mye med den...
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Den lille avstikkeren i rommet er jo en klassisk bassfelle. Ikke sikker du klarer å gjøre så mye med den...
Vis hele sitatet...
Har forsøkt å flytte en del rundt, har merket forskjell. Likevel blir jeg ikke fornøyd.

Har hørt begrepet bassfelle bli brukt en del, men har aldri helt forstått. Har du mulighet til å utdype?