Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3273
Hvilken metoder bruker dere når dere skal oppbevare noe tørt i den Norske våte jorden?
For noen år siden tok jeg ett stort norgesglass, fylte bunnen med ris (stekt på 170" i 20 min vist jeg husker riktig), så ett lag med bommul, papiret som skulle oppbevarest, bommul på toppen og lukket glasset, passet på å kjøpe ny gummipakning.

Ett halvt år senere gravde jeg de opp og det var like tørt. var litt redd for at det kunne knuse, det var heller ikke mer en 30 -40cm dypt så vet ikke om det kom under telehiven.

Hva ville dere brukt? Kriteriene er at det skal holde seg tørt, ikke kunne knuse, ruste eller sprekke eller bøyest og tåle vekt av diverse.
Jeg har sett litt på måten de oppbevarte matrasjoner under verdenskrigene i diverse metallbokser forseglet i bla. stearin, noe som har funket veldig bra i flere tilfeller. Du kan f.eks pakke papiret i poser som du dypper i stearin, på den måten vil ikke fukt nå frem til papiret. Deretter kan du legge den i en boks som du forsegler (helst ikke noe som råtner, kanskje lime igjen lokket?).

Jeg er ikke noe ekspert på dette, men jeg ville nok gjort det på den måten selv :P
Smart med stearin, ville du kanskje logge noe som trekker til seg fukrighet sammen med papiret før man forsegler med stearin? Ris kanskje, som jeg har brukt tidligere?
Takk for informativt svar. Skal se om jeg finner en video eller tekst med litt mer spesifikk info
Hmm, Jeg tror jeg ville lagt slike ting utenfor pakningen - altså mellom papiret som du har pakket i stearin og metallboksen Da er man sikker på at du får dekket hele overflaten med stearinet og du slipper ujevnheter. Det er veldig vannavstøtende - kanskje faktisk pakke posen med arket inn i et tynt lag støttebandasje slik at stearinet kan feste seg i det

Et godt sted å starte kan være youtube kanalen som heter: Steve1989 MREinfo
Han kjøpet matrasjoner som er ~60+ år gamle og åpner / spiser det som er inni Veldig informativt og sier mye om hvordan innpakning burde gjøres!
Spørs helt hvor lenge du skal la det ligge?

Jeg tenker en tupperware boks er godt nok, med ris og bomull som du nevner.
Laminer arkene, så kan du nesten grave de ned uten beholder

Men plastikk foreldes, metall ruster. Glasskrukker er kanskje det beste. http://www.biltema.no/no/Hjem/Kjokke...kk-2000034984/
PVC stash tube, kan til og med spraymales i ønsket farge og kan til og med lagres under vann. Det geniale er dersom det ikke er is, er vannet mellom 4°C og nedover inntil frysepunktet. Da er det ikke fare for at cellulose blir brutt av kulde om det kan i det hele tatt skje.
Sist endret av Kloroplast; 13. februar 2017 kl. 16:12.
Det som er farlig for det aller meste er oksygen og vann. Mest effektive måten å binde det opp på er å legge jernspon (i en liten tøypose) sammen med det man ønsker å bevare. Jernet vil trekke til seg oksygenet og vannet og lage rust, dermed effektivt fjerne det.
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
Smart med stearin, ville du kanskje logge noe som trekker til seg fukrighet sammen med papiret før man forsegler med stearin? Ris kanskje, som jeg har brukt tidligere?
Takk for informativt svar. Skal se om jeg finner en video eller tekst med litt mer spesifikk info
Vis hele sitatet...
Ris har veldig dårlig "suge til seg fuktighet" egenskaper egentlig, og om det hadde hatt det ville du jo sugd fuktighet inn i glasset (om det var en lekkasje) noe du ikke ønsker. Jeg ville heller brukt slike silikonkuler som følger med sko o.l
Suger ikke salt også til seg fuktighet?
Se her, 50 sånne poser som følger med i sko osv.
Man kan suge PVC røret tom for en del luft om man utstyrer den med et lokk som lar seg tømmes for luft på noe vis, tror man bruker kalsiumklorid for å trekke til seg fuktighet.
Litt avhengig av hvor store mengder papir det er du skal beskytte kan kanskje en vakuumpose + vakuummaskin gjøre jobben for deg. Vakuumeringsmaskinen vil suge lufta ut av pakken og sveise igjen posen for deg. Blir garantert tett.

Eksempel på vakuumeringsmaskin: http://www.elkjop.no/product/hjem-og...pakker-obh7944
Sist endret av Tommel Totter; 13. februar 2017 kl. 21:44.