Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4256
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg burde formulere meg her men jeg gjør et forsøk likevel. Da jeg virkelig ser behovet for andre folk sine dømmende meninger i dette tilfellet.

Jeg er 21 år og har vært arbeidsøkende i ett år. Primært for å tilfredstille kravene jeg får fra NAV. Og nå har det jeg har fryktet mest skjedd.

Først må jeg fortelle litt om min bakgrunn. Jeg har hele livet hatt problemer med å stå opp tidlig på morgenen. Fraværet mitt var klassens størtste år etter år og jeg har bare lært meg å leve med det. I kombinasjon med en så så si konstant hasj-rus tilværelse har gjort den siste tiden min til et veldig stereotypisk karaktèr.

For de som ikke har gjettet det til nå. kan jeg bare med en gang si at jeg har blitt tilbudt en jobb..(ja for noen er dette scary shit)

Ikke en hvilken som helst jobb heller. Jeg gikk yrkesfaglig utdannelse på vidregående og skulle egentlig vært lærling, men stillingen jeg har fått tilbud om er som servicetekniker dvs. firmabil, veldig anstendig betalt. Og selfølgelig Er dette en jobb der man er på jobb klokka 7 om morgenen uansett hvor i landet det skulle være.

Problemet mitt er at jeg veldig har lyst på denne jobben. Men er dritredd for å vise meg som det B-menneske jeg er. Og på toppen av det hele så har jeg et eksem som er ganske uforenlig med noe av arbeidet de driver med. så jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med det?

Valget står mellom å ta seg en ordentlig jobb å gjøre som alle andre eller å bli i den alt for behagelige tilværelsen er betalt av dere skatteytere intill jeg finner en jobb som er litt mer egnet for mine behov.

Jeg ber dere bedrevitere om å virkelig fortelle meg hva jeg burde gjøre med livet mitt. Siden Jeg,aner ikke hva jeg skal gjøre. Og jeg har i til i morgen tidlig til å bestemme meg.
Sliter du med å stå opp, laster du ned denne: http://bluefive.pair.com/alarm.htm, og kobler til høytalere.
Ta det du har mest lyst til.
Har du virkelig lyst på denne jobben så går det KUN på selvdisiplin.

Om du ikke ønsker jobben, ikke ta den.
Om du hver dag skal stå opp til en jobb du ikke liker blir det fort til at du ikke orker å stå opp fordi du føler du ikke har noe viktig å gå til.

Ingen her inne kan ta det valget for deg, det er noe kun du kan gjøre.
Det er vel ikke noe å lure på det. godt betalt jobb med firmabil som kommer flygende er ikke verdagskost. uvanen med å sove lenge vokser du fort av deg etter et par uker
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Sliter du med å stå opp, laster du ned denne: http://bluefive.pair.com/alarm.htm, og kobler til høytalere.
Vis hele sitatet...
Sitat av junkpal Vis innlegg
Ta det du har mest lyst til.
Har du virkelig lyst på denne jobben så går det KUN på selvdisiplin.

Om du ikke ønsker jobben, ikke ta den.
Om du hver dag skal stå opp til en jobb du ikke liker blir det fort til at du ikke orker å stå opp fordi du føler du ikke har noe viktig å gå til.

Ingen her inne kan ta det valget for deg, det er noe kun du kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Det er vel ikke noe å lure på det. godt betalt jobb med firmabil som kommer flygende er ikke verdagskost. uvanen med å sove lenge vokser du fort av deg etter et par uker
Vis hele sitatet...
jeg hadde håpet på svar i form av moralpreken, anklagelser om snylting, være en belastning for felleskapet. et eller annet som kan sette dette i perspektiv
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
jeg hadde håpet på svar i form av moralpreken, anklagelser om snylting, være en belastning for felleskapet. et eller annet som kan sette dette i perspektiv
Vis hele sitatet...
Ahh, da skulle du bare lagt til at du er innvandrer.
Dersom du virkelig har lyst på jobben, er det ingenting som stopper deg. At du har vanskeligheter for å stå opp, er en unskyldning du ikke kan bruke som 21-åring. Skaff deg en skikkelig vekkerklokke eller bruk det som linkes til over, og plasser av-knappen så langt borte at du må gå ut av sengen for å nå den. Sett den også på et tidspunkt hvor du er nødt til å stå opp for å rekke det du skal - ikke slik at du kan sove ti minutter lengre.

Konstant hasjrus er vel heller ikke noe som settes pris på av en arbeidsgiver, så her ville jeg begrenset meg. Selv hadde jeg gitt ansatte fyken om de hadde hasjproblemer.
Sist endret av m0nte; 14. september 2011 kl. 16:41.
Ta jobben.

Jeg er et b-menneske selv, har alltid slitt med å stå opp igjennom årene da jeg gikk på skole, noe som har ført til ekstremt mye fravær. Er begynt i jobb nå, slet litt med å stå opp den første uka, men siden jeg liker jobben er det ikke noe stress å stå opp klokken 04.50 hver morgen. Lite tips: legg deg til stort sett samme tid hver kveld. Uansett.
Sist endret av Dimergon; 14. september 2011 kl. 16:48.
Jeg er ekstremt b menneske selv men klarer og stå opp hver morgen klokka 6.

Har laptop i senga som kun kjører hjernedaue serier som family guy og slik. da sovner jeg rimelig fort, merket da jeg fikk virus på den og den ikke funka lå jeg i senga gjerne opp til 2 timer for jeg fikk sove.

En annen ting jeg har gjort er og plassere en irriterende vekkeklokke på motsatt side av rommet så jeg må opp av sengen for og slå den av og da fortsetter jeg like gjerne rett ut til badet.
Ta jobben. Du kan alltids falle tilbake på NAV og tilbake til den tilværelsen du har nå om alt skjærer seg selv når du gir 100%. Det er ikke så lett å falle tilbake på denne jobben om du ikke trives med NAV. Derfor anbefaler jeg deg å gjøre det andre veien rundt. Ta en sjanse. Lev litt!
Skjerp deg, mann deg opp, få godt betalt og en trygg fremtid så du kan gjøre foreldrene dine stolte.
Kjøp en bad ass alarmklokke, vær hard mot deg selv, stå opp tidlig.
Selvdisiplin for faen, vær en mann!
kom deg opp og ut.

angående eksemen (jeg antar den er på hendene), så bruker du hansker og fet krem. verre er det ikke. om den er andre steder. dekk den til, og bruk fet krem.
Sitat av Eolin Vis innlegg
kom deg opp og ut.

angående eksemen (jeg antar den er på hendene), så bruker du hansker og fet krem. verre er det ikke. om den er andre steder. dekk den til, og bruk fet krem.
Vis hele sitatet...
Spenol it is. Billig og bra.
Enig med de over her, ta jobben!!

Det blir ikke bedre av å utsette ting ihvertfall, kanskje finner du ut at akkurat denne jobben/karrieren ikke er noe for deg, men da har du ihvertfall erfaring og har kanskje funnet ut hva du vil gjøre senere i livet!
Stram deg opp! Alle "normale" mennesker kan gjøre det "umulige" bare få hodet inn i gamet. Bli selvstendig, disiplinert og fyll opp kontrollen du har kapasitet til så pengene fra NAV kan gå til andre mennesker.
Har du noen andre alternativer enn å ta jobben? Hva har du gjort tidligere?

Angående søvn så ordner det seg helt sikkert hvis du er motivert. Finn deg rutiner hvis du ikke har det, det gjør alt så mye enklere. Hvis du har rutiner kommer resten av seg selv.
ja, ta deg sammen.
Det finnes ikke a-mennersker, bare mennesker som ikke har funnet ut at det går an å sove lenge. Start med å legg deg tidligere, hvis pc er problemet så anbefaler jeg i.flux
Ta jobben.
Selv var jeg et B-menneske nå i sommerferien (Sov lett til kl. 15), og da jeg fikk meg jobb og måtte venne meg til å stå opp halv 7 hver morgen i fire uker, så står jeg opp av meg selv rundt dette tidspunktet den dag i dag. Det er fem uker siden jeg sluttet på sommerjobben for å gå skole.

Om du virkelig vil ha jobben, så anbefaler jeg deg at du prøver så godt du kan, og om du ikke klarer det, så får du finne ut en smart måte å si at du ikke orker mer på.

Lykke til med valget ditt!
De eneste to tingene som fungerer for å komme seg opp om morran;
1) legg deg senest kl 23.00
2) ha vekkerklokka langt unna, så du må reise deg om morran for å skru den av.
Jeg har vært i samme situasjon angående mye fravær i skolegang og kronisk b-menneske. Dette sluttet straks jeg fikk meg jobb. Penger er mye motivasjon og du har plutselig et visst ansvar for å møte opp om morran. Dessuten blir du garantert kjent med masse nye hyggelige folk
På apoteket selger de en krem som heter "dexem".
Den har jeg brukt med hell flere ganger da jeg har hatt litt eksem på leggen.
Om denne ikke virker kan du gå til fastlege og få resept på en kortisonholdig krem som kan være mer effektiv.

Dette med eksem kan være svært sjenerende, men det er mer vanlig enn du tror og du skal se at sålenge du er deg selv så aksepterer folk deg for den du er.

Ikke alle er så overfladiske at de dømmer noen for en hudsykdom de ikke kan noe for

Kjør på i ny jobb! Gratulerer!
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Nattskift? Er ikke mange som vil ha nattskift :P Da får du sove lenge iallefall!
Du kan alltids døgne da, og sove når du kommer hjem fra jobb, funker fint for meg, drar på skolen om morgenen, kommer hjem og legger meg, sover til ca kl. 22 - 23, og er oppe hele natten, dette skjer hver dag.

Dette funker th0 ikke om du har et veldig sosialt liv, noe jeg ikke har
Sitat av T.J Vis innlegg
Du kan alltids døgne da, og sove når du kommer hjem fra jobb, funker fint for meg, drar på skolen om morgenen, kommer hjem og legger meg, sover til ca kl. 22 - 23, og er oppe hele natten, dette skjer hver dag.

Dette funker th0 ikke om du har et veldig sosialt liv, noe jeg ikke har
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg bekrefte, funker utmerket og bare legge seg når du kommer hjem fra jobb/skole. Eller sove annenhver natt.
Du kan starte med å kutte ut hasjrøykingen, prøv en uke og se den forskjellen.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
På apoteket selger de en krem som heter "dexem".
Den har jeg brukt med hell flere ganger da jeg har hatt litt eksem på leggen.
Om denne ikke virker kan du gå til fastlege og få resept på en kortisonholdig krem som kan være mer effektiv.

Dette med eksem kan være svært sjenerende, men det er mer vanlig enn du tror og du skal se at sålenge du er deg selv så aksepterer folk deg for den du er.

Ikke alle er så overfladiske at de dømmer noen for en hudsykdom de ikke kan noe for

Kjør på i ny jobb! Gratulerer!
Vis hele sitatet...
eksem? har du rota deg bort i feil tråd eller ?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Du kan starte med å kutte ut hasjrøykingen, prøv en uke og se den forskjellen.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde og ikke røyke på 3 måneder, det som skjedde var at jeg bare fikk sove en natt hver tredje dag, bruk hasjen som sovemedisin. (hvis du har soveproblemer).

Hvorfor kuttet jeg ut? Fordi jeg ville forbedre søvnproblemene mine, men det å kutte ut noe som er sløvende, for å sove bedre? Funket ikke for meg.
Sitat av desobeissane Vis innlegg
eksem? har du rota deg bort i feil tråd eller ?
Vis hele sitatet...
Les førsteposten til TS LITT bedre en gang til du.
Hva har du å tape på å prøve?
Jeg redda meg ut av akkurat det der ved å faktisk vite at en jobb er såpass viktig at man bare står opp når vekkerklokka ringer enten man er fucka trøtt eller ikke. Hvorfor tror du kaffe er noe av det mest solgte i verden? I mange hundre år? (sikkert?)
Kaffe gjør underverker med en trøtt kar ja!
Er det mulig å få noe mere info angående denne eksemen?

Ettersom at du ser denne som et problem i lengre tid fremover ville jeg anta at det er noe ala Psoriasis. Ikke bruk noe av det som nevnes over uten å få en hudlege til å se på problemet. Kremer som er beregnet for mild eksem som alle får nå og da vil kanskje bare gjøre ting værre hvis det er snakk om noe kronisk og mere aggresivt. Få for all del en hudlege til å se på det og ikke en vanlig fastlege da de foskjellige sykdommene kan se svært like ut men behandles på svært forskjellige måter.

Videre ser jeg mye bra er skrevet over. Gå for jobben, du har ingenting å tape. Skulle du feile har du alikevel vunnet. Du vinner ingenting ved å ikke gå for denne muligheten.
Når jeg leste dette kan jeg godt skjønne at mange menesker sliter med og komme opp og venne seg til den tilværelsen, men det er ikke alle som får tilbud om fast stilling og firmabil uten av og hatt noen form for læring tid eller praksis!

Slutt og røyk og begynn og jobb! Denne sjangsen er det ikke alle som får.
Sist endret av Runardo; 15. september 2011 kl. 09:12.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Spenol it is. Billig og bra.
Vis hele sitatet...
Billig,men langt ifra bra. Prøv A-krem,eneste jeg klarer og begrense bruket mitt av Kortison kremer med. Ved bruk av spenol må jeg smøre hvert 3.min...

Ang. Jobben, hva har du å tape? PRØV. Funker det ikke,okei. For alt du vet er dette et av de beste tilbudene du kommer til og få. Tar du den ikke,kommer du nok til å angre.
<omvendtpsykologi>

Hvorfor i helvete skulle du ønske en jobb? Du har det jo PERFEKT i senga di med PC'en og hasjen. Og selv om du har lite penger fordi du ikke jobber, trenger du jo ikke mer! Hva skal man med penger? Kjøpe ny mobiltelefoner, TV, PC og klær? Hvem faen trenger det? Og dette med firmabilen er jo hvertfall BULLSHIT! Er det noe du ikke trenger, er det en forbanna firmabil. Det er jo trossalt mye kjekkere å være avhengig av buss og trikk, eller mamma som kan kjøre deg overalt.

Nei, livet får bare banke på døren din så mye det vil. Det er 10 ganger bedre å forbli en forbanna drittunge som ikke gidder og gjøre noe med livet ditt til den dagen du ligger under torven, kanskje med hasjsneipen i munnvika.

</omvendtpsykologi>
Ta jobben! En ting som kan være lurt er å sette seg mål og belønning. Feks: Jobber du så så lenge og sparer penger, kan du dra på ferie, kjøpe deg noe du har ønsket deg lenge eller lignende. Funker for meg! Selv skal jeg 1 mnd til Afrika og deretter backpacke i Indonesia etter endt lærlingtid.
Jeg sto i samme situasjon som deg for to år siden. Å komme meg ut i arbeidslivet og i tillegg slutte med hasj, var det smarteste valget jeg noensinne tok i livet mitt.
Skjerpings! Det er vel få, om noen, som elsker det å stå opp tidlig om morgenen for å dra på jobb! Det er like kjipt for deg som for meg. Hva gir deg rett til å ligge å dra deg å røyke shit og leve herrens glade dager mens jeg jobber for at du skal opprettholde det livet du lever?
Slutt snyltinga, begynn å bidra til samfunnet og deg selv mann! Nå har du en gylden muligheten til å komme deg opp fra tapertilværelsen og få litt selvrespekt! Lykke til!
Takker for alle spark i baken her. Hvis jeg aldri hadde snakket med folk angående dette jobbintervjuet hadde jeg nok aldri takka ja til den heller nå er det bare å begynne å trene på å stå opp tidlig. KP til alle!(hvis det lot seg gjøre)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Må si at jeg blir en smule irritert over holdningen din og kanskje enda mer på staten.
Når et friskt menneske skal kunne velge om han vil jobbe eller ikke er det noe feil et sted. Hvorfor skal jeg jobbe og betale skatt for at du skal kunne ligge under dyna di til langt utpå formiddagen? Det tyder jo bare på at det er altfor lett å få stønadsordninger her i landet.

Nei, kom deg i arbeid som alle andre må og begynn å brødfø deg selv.

::Edit::
Leste siste posten din nå, og ser at du har valgt å ta jobben... bra!=)
Sist endret av r0bin; 15. september 2011 kl. 16:42.
Som mange sier handler det bare om å spa vekk latheten og bite tennene sammen..

Du må sette hjernen din til det. Ikke bare si at du skal stå opp neste dag, men faktisk sette seg for det. Du skuffer bare deg selv når du ikke klarer det, eller ikke rekker jobb. Sjefen derrimot blir ikke skuffer, han blir sur. Piss potta dritsur. Du er 21år man! ta deg sammen og få en rytme på livet! Om du klarer å komme deg på jobb og jobber (!) dagen ut vil du føle deg som et vrak første evigheten, men når dagene begynner å gå av seg selv får du tid og energi til å gjøre andre ting, som sjekke damer

Jeg har selv tendenser til å valse meg opp om morgenen, slå av alarmen og dra meg tilbake til sengen såpass bra såvende at jeg ikke husker det selv.
Et tips er å la et glass vann stå klart og drikk det idet du slår av alarmen. Da snakker jeg om et stort glass, en halv liter eller noe og drikk hele glasset..

Om dette ikke funker noe serlig prøv å legg deg X anntal timer før du skal på jobb, holde det en hel uke uten å komme for sent eller forsåve seg, så korter du ned med halv time; si du skal opp klokka 05:30, legg deg 20:30 om du spiller på den trygge siden og liker å dra det. Neste uke korter du ned til 21:00, om dette ikke går start med 20:30 igjen og ta mindre skritt som et kvarter.
Det er MYE lettere å få motivasjon til å stå opp når du tjener penger, enn å gå på skole.