Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 19116
hallo folkens, lurer på om man må ha denne amatørradio lisensen? hva skjer vis man ikke har den?
Egentlig det samme som med bil:

Du kan kjøre en bil uten førekort, men blir du stoppet får du straff
Du kan sende radio uten lisens, men blir du oppdaget får du straff

Makes sense?

-4Rooted
Men lurer på hva slags straff? så på frekvens.no at det er noen frekvenser som er til fribruk også
Antagelig walkie-talkie frekvenser. Skal du sende amatørradio må du ha frekvens.
Aner ikke straffer, men antageligvis bøter og inndragelse av utstyr. Kan også medføre prikker på rulleblad.
Ta en titt på
http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_Radio_Rel%C3%A6_Liga
Det finnes flere typer lisenser og det er ett godt og oppbyggelig miljø..
Hvorfor vil du bruke disse frekvensene og hvorfor vil du ikke ta lisens?
Og hvis du tror du kan støye uten å bli tatt (uansett lisensstatus), tro om igjen:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...l#.U1zks_l_tKI
http://www.ba.no/nyheter/article6550883.ece
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor vil du bruke disse frekvensene og hvorfor vil du ikke ta lisens?
Vis hele sitatet...
Tenkte å bruke de frekvensene fordi trenger det til airsoft spill. Vil ikke betale flere tusen kr for lisens når det finnes UHF frekvenser som er lisensfrie.
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Tenkte å bruke de frekvensene fordi trenger det til airsoft spill. Vil ikke betale flere tusen kr for lisens når det finnes UHF frekvenser som er lisensfrie.
Vis hele sitatet...
Jaktradio?
Men hvorfor ikke bruke de lisensfrie frekvensene på UHF da? 444MHz og 446MHz? Ferdigprogrammerte radioer får du tak i og
Hvordan er det med nettradio? Må du likevell ha tono lisens?
Sitat av Rexer Vis innlegg
Hvordan er det med nettradio? Må du likevell ha tono lisens?
Vis hele sitatet...
Amatør-radio er noe old-school shit, det broadcaster ikke musik, men gammel-manns shit prat fra alle kanter..

Amatør - radio lisens koster ikke så mye, gamle folk ønsker unge som kan drive hobbyen videre i generasjon, om du bare dukker opp på ditt nærmeste lokale amatør-radio klubb, så blir du godt tatt imot, skal jeg tru?

Var innom selv, kom jeg aldri ut der igjen, dem skulle blant annet hjelpe meg med å bestå lisens kravene også videre, prisen var ikke så skyhøye heller som jeg kan huske.

Straffen variere, om du forstyrre nrk, forsvaret, politiet, flytårn, røde kors osv, så blir du fort huket inn. Holder du deg til amatør radio sitt samband og du kan radio språket, så kan du nok holde på lenge.

Edit: oh.. du skal bare bruke det med airsoft.. nevermind
Sist endret av justastonedhuman; 28. april 2014 kl. 16:08.
Slike folk som deg, gjør meg inni h*lvetes forbanna. Er du klar over hvor mye du ødlegger for oss som har lisens? Eller hvor mye pepper vi får, pga dere har køddet dere rundt, så er det vi med lisens som får problemene?

Hvis det er Paintball eller Airsoft du holder på med, og ønsker deg radio til det. Så finnes det gode og kjekke radioer med øreplugg og mic til en rimelig peng, på mange forskjellige nettbutikker. Ta deg en tur innom Clas, det finner du det du trenger. Og de er på lisensfri frekvenser.

Du skal være klar over det, at vi som er radioamatører kan lett spore deg. Og kan garantere deg det, at de tar utstyret ditt, og ringer politi og post og teletilsynet. Så ender du opp med å miste utstyret ditt, og samt får en stor bot.

Så gjør deg selv og vi som er radioamatør en tjeneste, hold deg vekke fra lisensiert utstyr og kjøp lisensfritt utstyr.

Ps: Spiller selv masse paintball, og bruker radio inni mellom. Det er radio som er kjøpt hos Clas.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Slike folk som deg, gjør meg inni h*lvetes forbanna. Er du klar over hvor mye du ødlegger for oss som har lisens? Eller hvor mye pepper vi får, pga dere har køddet dere rundt, så er det vi med lisens som får problemene?

Hvis det er Paintball eller Airsoft du holder på med, og ønsker deg radio til det. Så finnes det gode og kjekke radioer med øreplugg og mic til en rimelig peng, på mange forskjellige nettbutikker. Ta deg en tur innom Clas, det finner du det du trenger. Og de er på lisensfri frekvenser.

Du skal være klar over det, at vi som er radioamatører kan lett spore deg. Og kan garantere deg det, at de tar utstyret ditt, og ringer politi og post og teletilsynet. Så ender du opp med å miste utstyret ditt, og samt får en stor bot.

Så gjør deg selv og vi som er radioamatør en tjeneste, hold deg vekke fra lisensiert utstyr og kjøp lisensfritt utstyr.

Ps: Spiller selv masse paintball, og bruker radio inni mellom. Det er radio som er kjøpt hos Clas.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg i utgangspunktet er enig i det du sier så syntes jeg du kan roe ned tonen. Og privatpersoner, uansett om de har amatørlisens eller ikke, har ingen rettigheter til åxkonfiskere noe som helst utstyr.
Sitat av flexd Vis innlegg
Selv om jeg i utgangspunktet er enig i det du sier så syntes jeg du kan roe ned tonen. Og privatpersoner, uansett om de har amatørlisens eller ikke, har ingen rettigheter til åxkonfiskere noe som helst utstyr.
Vis hele sitatet...
Sier ikke de har rett, jeg sier at jeg vet at mange radioamatører er såpass lei av folk som holder kvalme. At de gjør det.

Men jo, de kan ha rett. Men det kommer alt an på situasjonen, hvis de sporer de som holder på med bøll, og det er f.eks på 156.800, som er kanal 16 på maritime frekvenser (Der de blir gitt info om forskjelige ting til sjøs, og brukt til å rope om hjelp), så har privatperson lov å ta nødvendige midler for å stoppe den/de som lager støy/forstyrrelser. Og det er pga de forhindre at eventuele liv går tapt.

Jeg personlig, hadde ikke tatt utsyret fra noen. Men jeg hadde ringt politiet når jeg hadde funnet de, samt at jeg hadde hatt lydopptak når de var på luften. Så hadde politiet fått tatt seg av de.
Dæng@ Har ikke tenkt å lage kvalme for dere! Grunnen for at jeg vil ha en digital radio er de er billige og airsoft grupper bruker forskjellige frekvenser. Tenkte å bruke en av de frekvensene her http://frekvenser.no/Fribruk.html#vis_frekvenser
Husk at selv om du holder deg på fribruksfrekvenser, skal du bruke radioer som er godkjent for bruk. Slike radioer har blant annet maksimal uteffekt på 500mW og fast antenne.
Hallaisn folks Mitt første innlegg her på Freak...
Ser det er litt spekulasjon rundt dette med HF sendeplan...
Har selv holdt på en stund med å ta lisensen i sammarbeid med den lokale amatør radio gruppa her oppi nord.
Vill bare skyte inn at det er å fraråde på det sterkeste til å anskaffe seg HF radio å tute på uten å bry seg om sende regler osv..Da PST (post-tele-tillsynet) faktisk kan beslaglegge sendeutstyret ditt..
Men ingen regel uten untak??
Jeg har en Yaesu FT450 som jeg ikke utgagspunktet ikke har lov til å betjene uten lisens, men er en åpning oppe på bråkebandene..(27.555.000Mhz) å like i nerheten rundt der skal det gå ganske så greit å skravle i vei såfremst man ikke ligger å ødelegger for andre som sitter i radio ring å kjører kontakter..
Send bestandig på så svak effekt som overhode mulig, så skal det gå ganske så greit..
anbefaler at du prøver å ta kontakt med det lokale amatør radio gutta (jentene?) for en garrantert hyggelig samtale ang problemstillinga di.
Men kan med handa på hjertet si at HF og paintball ikke er akkurat hører sammenst..

Best regards mr Infected
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Tenkte å bruke de frekvensene fordi trenger det til airsoft spill. Vil ikke betale flere tusen kr for lisens når det finnes UHF frekvenser som er lisensfrie.
Vis hele sitatet...
Hoi

Jeg er radioamatør og spiller også airsoft.
Her er en guide på hvordan du søker om egen VHF-frekvens.
Egentlig skal man bruke typegodkjente radioer på denne frekvensen, men er nok neppe noen som sjekker opp dette.

http://airsoftguns.info/viewtopic.php?f=2&t=30582

Koster noen hundrelapper i året å leie.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for PMR446 eller KDR444 (Max 500mW).

LPD433 er ikke egnet da du kun kan kjøre 10mW, og skrur du opp effekten kan du ende opp med å forstyrre ymse radioamatørfrekvenser på 70 cm-båndet. Da kan du få radioamatører på nakken og dette anbefales ikke da mange er særdeles aktive når det kommer til å finne støykilder og radiopeiling etc.

Her er forresten en cheat-sheet jeg lagde for å sette ting i perspektiv:

http://sdrv.ms/1gUQBlH
Sist endret av roberto_declaud; 29. april 2014 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av roberto_declaud Vis innlegg
Hoi

Jeg er radioamatør og spiller også airsoft.
Her er en guide på hvordan du søker om egen VHF-frekvens.
Egentlig skal man bruke typegodkjente radioer på denne frekvensen, men er nok neppe noen som sjekker opp dette.

http://airsoftguns.info/viewtopic.php?f=2&t=30582

Koster noen hundrelapper i året å leie.

Men hadde jeg vært deg hadde jeg gått for PMR446 eller KDR444 (Max 500mW).

LPD433 er ikke egnet da du kun kan kjøre 10mW, og skrur du opp effekten kan du ende opp med å forstyrre ymse radioamatørfrekvenser på 70 cm-båndet. Da kan du få radioamatører på nakken og dette anbefales ikke da mange er særdeles aktive når det kommer til å finne støykilder og radiopeiling etc.

Her er forresten en cheat-sheet jeg lagde for å sette ting i perspektiv:

http://sdrv.ms/1gUQBlH
Vis hele sitatet...
Tusen takk skal sjekke det opp. Åssen er det med baofeng UV-5R+ PLUS? max output der er 4W må man fortsatt søke? eller kan man bare bruke de fri frekvensene uten å søke?
Sist endret av Pyromannn; 29. april 2014 kl. 14:24.
Jeg tok amatørradiolisensen i Drammen for bare et par uker siden, det kostet meg 1000 kroner og da fikk jeg lisensen, medlemskap i klubben og hele kurset (8 kvelder minst). Så det er ikke noe å lure på en gang om det er like billig i ditt område.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg tok amatørradiolisensen i Drammen for bare et par uker siden, det kostet meg 1000 kroner og da fikk jeg lisensen, medlemskap i klubben og hele kurset (8 kvelder minst). Så det er ikke noe å lure på en gang om det er like billig i ditt område.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at det mest sansynlig handler om samspill, altså flere som skal bruke sambandet. Så jeg ville utelukket bruk av radioamatørfrekvenser.

Gratulerer med lisensen btw
73s de LA1HUA
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Tusen takk skal sjekke det opp. Åssen er det med baofeng UV-5R+ PLUS? max output der er 4W må man fortsatt søke? eller kan man bare bruke de fri frekvensene uten å søke?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke 0.5mw, Så 4w er fortsatt formye. Uansett, så har du ikke lov å bruke Baofeng UV-5R PLUS til ditt bruk. Det er fortsatt en amatørradio.

Så jeg oppfordrer deg fortsatt til å gå for en annen løsning enn den du ønsker å gå for.
Sist endret av Dæng; 30. april 2014 kl. 11:27.
Tillater meg å quote meg selv:

Sitat av Scampi Vis innlegg
Husk at selv om du holder deg på fribruksfrekvenser, skal du bruke radioer som er godkjent for bruk. Slike radioer har blant annet maksimal uteffekt på 500mW og fast antenne.
Vis hele sitatet...
Dersom man er radioamatør er det visse dispensasjoner fra regelverket, men det er fortsatt regler å følge.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Tusen takk skal sjekke det opp. Åssen er det med baofeng UV-5R+ PLUS? max output der er 4W må man fortsatt søke? eller kan man bare bruke de fri frekvensene uten å søke?
Vis hele sitatet...
Maritim kanaler L1, L2 og L3 (LYSTBÅT) er fribruk og har henholdsvis frekvensene:
L1: 155.500 MHz
L2: 155.525 MHz
L3: 155.650 MHz

Disse finnes også som SVENSK JAKTRADIO

Fiskebåter på VHF er OGSÅ fribruk og er henholdsvis på frekvensene:
F1: 155.625 MHz
F2: 155.775 MHz
F3: 155.825 MHz

På disse kan du kjøre opptil 25 Watt

Sikringsradio kan fåes av alle som driver skog og fritid og gardsdrift
Sist endret av LI6537; 9. oktober 2015 kl. 03:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.