Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6492
Noen på hybel som vet ca hvor mye det blir i måneden på forskjellige utgifter man kanskje ikke tenker på når man bor hjemme? vurderer å flytte ut, men vil helst ikke "oppdage" en haug med utgifter når jeg først har flyttet ut.

et budsjett hadde vært fint!
Jeg klarte meg på 6000,- per mnd i 6 år, men da holdt det akkurat. Det var med husleie på opp til 3500,- per mnd.
En ting du kan brenne deg på er å kjøpe forskjellige småting her og der. Det blir fort masse penger til slutt som man kunne brukt til fornuftigere formål.
Husleie: 3000-3500kr
Mat: ca. 500 pr. pers per uke. Ca. 2000 kr
Div. faste utgifter: 500 ish kroner.
Bruke på andre ting: 1000 kr.

Noe i den duren?
Faste utgifter her kommer på 4000 i leie, 700 annenhver mnd(?) i internettleie, strømregninger (inkl nettleie) på bortimot 1000 pr mnd vinterstid og tlfregning.

I tillegg kommer trening og hobbyer, mat, og alle mulige forbruksvarer du aldri hadde tenkt på. Alt fra tannkrem til oppvaskmiddel koster faktisk penger, og hvordan folk overlever på studielånet forstår jeg virkelig ikke. Hold deg hjemme så lenge du kan er mitt råd.
hvordan i huleste klarer man seg på 6-7000 i måneden? mat, strøm, klær, mobilregning osv osv må vel bli mer enn 3000?? eller?
brutalt lavt budsjett, for å være realistisk OG om du ikke vil gå glipp av mye av studentlivet og tilværelsen ville jeg satt et sted mellom 7-8 tusen. Ja vi studenter har lite penger, men det er også vitkig å ikke spare seg i hjel. Det går an å leve på 6 / mnd, men du går da glipp av mye festing, og annet morro. Dersom du har muligheten til å jobbe nå og spare opp midler ville jeg gjort det. om du driter i fester, og å reise for å møte venner i andre byen, og trives med å leve på grensen hele tiden så går det altså ann. men jeg ville ikke anbefale det.

det er rett å slett for jævlig å spise kjip mat, ikke ha penger til å gjøre noe og det å ikke kunne unne seg noe godt av å til. Dette er kun min mening selvfølgelig

altså regn 6000 om du bare vil leve, legg på litt om du vil være realistisk og ønsker litt bedre levevilkår, du får mye for det lille ekstra du legger til på toppen.

regn med rundt 4000 i leie, dette er tilnærmet normalen.
500 på mat i uken er fryyyyyktelig lite! tenk neste gang du er å handler i butikken, så ser du fort at 2000 i måneden ikke strekker langt.

lykke til: og husk å gjøre opp din egen mening, ikke alle har like "høye" krav som meg
er ganske enig med deg. pleier å dra ut nesten hver helg og pleier å dra på diverse konserter osv rundt 2 ganger i måneden. er det realistisk budsjett på kanskje 10 lapper da?
Bruker 2500 til mat og 5500 til strøm og husleie. Dette er for to personer, og jeg synes ikke vi spiser noe drittmat. Går mye i taco, japansk og indisk mat, men vi spiser også superbillig mat som fiskeboller (10kr middagen). Middagsbudsjettet er 50kr i gjennomsnitt, altså 1500 kr måneden. Kanskje 1000 kr om du er en. Dette går nok oppover om vi blir lei billig mat.

Men om du bor alene må du beregne 3500-4000 kr + strøm til hybel, og litt mer til mat.

Andre utgifter er klær, forsikring (2000 året?), reise, transport (busskort), treningsstudio.
Det spørs jo litt om man har fryser (som antagelig ikke er sannsynlig i minikjøkken på hybel), men det lønner seg å lage mye mat av gangen som kan vare litt lenger. f.eks ha samme maten et par dager på rad o.l.. Ellers kan man jo alltids skaffe seg en jobb et par dager i uka. Da blir det fort litt mer penger.

Skal nevnes at jeg kommer til å betale 3050,- i leie per måned inkl. strøm, nett og varme osv. når jeg flytter ut i starten av Januar. Tror egentlig ikke det blir noe stort problem å få råd til resten kun på studielån/stipend men skal jobbe i tillegg. :-) Ellers kan man jo også spleise på middag med venner og kjente en gang i uka eller noe sånt. Lage f.eks Wok eller Taco/Pizza. Får relativt mye mat for lite penger da.
Sist endret av flexd; 15. desember 2010 kl. 23:58.
Du vet vel sånn ca hva du bruker av penger ute på byen, konserter og på andre ting du pleier å gjøre. Tar du det og legger til hva en student skal leve på (ca 6700), så har du budsjettet ditt. Men du bør være sparsommelig med alt og sette av penger til uforutsette kostnader, for de oppstår hele tiden. Regn med alt det du tar for gitt som dopapir, vaskemidler, lyspærer, støvsugerposer osv.
Ikke spille WoW hjelper vell litt...
Min situasjon:
Student - 6-7000 kr/mnd, eller hva det er, i studielån/stipend (fullt lån)
Jobber ved siden annenhver lørdag fast og litt ekstravakter av og til, kanskje to ganger ekstra i mnd når jeg har tid. - 2-3000 kr/mnd
En jobb vedsidenav til, men her kan man få 10 vakter en mnd, så ingen neste, uforutsigbart.
Litt oppspart fra sommerjobb rundt 30.000,-
Mor betaler tlfabo, ringer da også gratis hjem
Studerer i Harstad.

Jeg betalte 3.200.- i husleie, inkl. strøm, tv og internet.
Flyttet så sammen med fruen til en større leilighet etter sommeren. Samme huseier. Vi betaler tilsammen 4500.-/mnd for leie, støm og internet.

Regner 3-3500kr/mnd i matutgifter på oss to. Har laget "felleskasse" som vi legger lik sum i for hver måned slik at det blir likt.

Lever fint på dette, ut hver helg, ofte to dager i uken om det er noe spesielt som skjer. Jobber i matvarebutikk så har god oversikt over hva som snart går ut på dato og vi får til halv pris, ofte biff og kjøttdeig.
Har vært noen store engangsutgifter som har svidd i lommeboken (TV, oppvaskmaskin og komfyr). Møbler har vi fått av slektninger eller tatt med hjemmefra (noe fra IKEA).

Trener på billigste treningssenteret i byen til 295.-
Om man har grei oversikt over forutsette utgifter går det nok bra, men er veldig glad jeg har ekstrajobbene å spe på med. Vil også anbefale coop-kort om du flytter i nærheten av en slik butikk og bruker denne, fikk tilbake over 3000.- etter et år.

Mvh rivar
Når deg gjelder møbler osv. Vil jeg anbefale deg og sjekke ut "gis bort" på Finn.no. Sinnsykt mye helt greie møbler (Nesten nye IKEA møbler bla.) helt gratis
Jeg bor sammen med fruen i Oslo ( Oslo er skammelig dyrt for 2-roms, men uansett)

Mitt budsjett:
4000,- husleie
368,- Tv2 sport + Viasat fotball
700,- tlf mnd (skal bytte abo, sykt dyrt)
400,- transport mnd.
1500,- Mat HJEMME mnd.
-------------------------------
7468,- mnd ca (+/- 500)

Dette er hva jeg ligger på. Får jo stipend på 6500 i mnd, så jobber jeg ekstra vedsiden av skolen, og da ligger jeg på alt fra 4000,- mdn til 8000,- mnd. Jeg klarer meg fint etter at jeg ble litt bevist på hva jeg bruker penger på, og har begynt å spare.
BESTE tipset jeg har til deg. Sett opp budsjett uke for uke. Ta så pengene ut i cash vær mandag da det er lettere å kontrollere hva du kan bruke vis du ikke er så strukturert.
Jeg sluttet å kjøpe mat på skole og jobb, tok heller med niste hjemme ifra og sparte rundt 3000,- i mnd, noe som er et helt sinnsykt forbruk spør du meg.
Det er faktisk en god del penger å hente ved og handle i de riktige matvarebutikkene. Rema 1000 og Kiwi er de billigste, mens Rimi og ICA er de dyreste. Dessuten har Joker 5% avslag på mandager så skader ikke å ta turen dit en gang i uken.
Jeg skjønner ikke hvordan dere overlever på så lite penger. Det er helt villt.

Selv bor jeg i Oslo, som faktsik har noe å si.
Husleie: 5236,-
Tlf: ca 400,-
Strøm: ca 750,-
Internet: ca 400,-
Busskort: ca 400,-
Mat: ca 3000,-
Og så kommer det andre utgifter oppå dette igjen(øl, weed, JULEGAVER!, hjemreiser+++)
Studielån på 6700,- i mnd, psssstt. Er det rart kompiser dealer weed liksom
Lykke til med en studietilværelse OP. Man lærer ihvertfall verdien av penger etter en stund.

@Athleon: Så joker har 5% på mandager ja... Det betyr at de fortsatt er dyrest i landet altså
ser at andre har lik student økonomi som meg selv.

men her får enn min oversikt:
4000 (husleie, internett, strøm)
250-500 (mobil)
200kr i uken på mat ca (800)
resten går til diverse posten så det bli ca 1200 kr

Lever på va 6500kr mnd
Mitt budsjett pr mnd:

4500,- Husleie
2500,- Mat
2000,- mobil,internet, strøm, transport, shampoo, oppvaskmiddel ETC!
1000,- weed? :P
--------------------------------------------
10.000kr på ting jeg "må" ha.

* Inntekt: 10.000kr/MND + 3000kr (jobb)

BRUKER CA 10.000 pr mnd. Overskudd på 3000,- til moro eller sparing!

Lever godt jeg
Sist endret av Jazzy Fizzle; 16. desember 2010 kl. 10:25.
Sitat av moret Vis innlegg
@Athleon: Så joker har 5% på mandager ja... Det betyr at de fortsatt er dyrest i landet altså
Vis hele sitatet...
Hehe, mye mulig. Nærmeste Joker for min del er på andre siden av byen og jeg har vel egentlig aldri erfart noen handel i noen av butikkene deres. Antok likevel at de ville være verdt å sjekke ut.
her på hybeln jeg bor blir slik:

får 5600 per månde

500 kr mat månden som ca.
1200,- alkoholn
2700 leie.
resten er til alt godsaker
Deler leilighet sammen med en annen kar, men her er et drøyt overslag på et månedlig regnskap for meg:

Inntekt: studielån 6600, jobb. 4400-6600

Husleie: 4000,-
Strøm og varmtvann: 200-600 (variable utgift)
Har gratis internett
Tlf betales av foreldre100
Mat: 1500-2300 (litt varierende om jeg drar hjem og ikke)
Transport: 800 (mye togreiser)
Alkohol og festrelatert: 1000
sparing: 500,-
Diverse utgifter (uforutsett): 300-700
Trening: 299

Forstår ikke hvordan dere ovenfor kan klare dere på kun lånekassen, det hadde for meg vært utrolig vanskelig... Veldig glad jeg har en jobb ved siden av studier - og jeg syns personlig det bidrar i positiv retning til å kunne unne seg noe moro, av og til!
Er det ingen som får støtte fra foreldrene sine her? f.eks husleie eller fast bidrag på noen tusen i måneden!
Får 6000kr av lånekassen.

3000 kr til husleie
250 kr til trening
ca 2000 kr til mat/drikke
ca 300 kr til mobil
ca 1500 kr til bensin på bil
+ 1000 kr på fylla

Har pr dags dato en negativ budsjett der jeg bruker sparepenger ved siden av lånekassen. Men har fått jobb, og fra Januar 2011 så vil jeg gå i pluss.
Beste tipset jeg kan gi deg er og slutte/trappe ner på tobakksforbruket/alkoholforbruket ditt vist du har ett.
Bor selv på hybel og det forsvant sykt med penger i snus og alkohol i starten, har blitt litt bedre på det nå da, men går fortsatt en del penger i det.
Når jeg enda var student og mottok stipend hadde iallefall jeg følgende regnestykke (omtrentlich) :

- 3000 -> 3500 i husleie (ettersom hvor jeg bodde).
- 0 - 1500 i strøm per måned.
- 100 - 400 i internettutgifter per måned.
- 1-2 tanker bensin i måneden (rundt 600-1200 i måneden)
- 3-500 i måneden i telefonregning

Resterende i mat, dette med fullt stipend under VGS + arbeid på kveldstid (wow, tro det eller ei det er faktisk mulig å jobbe nå man flytte hjemmefra!!11one) og fullt stipend og lån under høgskole, dette tilsvarte vel 88.000 i året totalt den gangen.

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 19 og begynte ikke å røyke før jeg var 20 så disse utgiftene fantes ikke før den tid.
Sist endret av AtXbYeA; 16. desember 2010 kl. 21:04.
Jeg har et budsjett på ca. 5000 i måneden, der 3300 går i husleien, og jeg bruker rundt 300 på mat hver uke; dette summer seg opp til at jeg har 500 å bruke til fritidsaktiviteter (weed, altså). Og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan jeg klarer meg. Jeg spiser altså ganske lite, siden jeg i tillegg spiser kebab en til to ganger i uken (50-100 kr av matpengene for uka), pluss at jeg igjen drikker en del brus. JEg røyker også, og dette blir trekt i fra matpengene.
Det som skuffer meg, er at jeg bare har 500 fritidspenger igjen, som er alt for lite til å forsyne meg med urter for en hel måned.
Kanskje noen har tips til hvordan jeg kan bruke pengene bedre?
(tenkte forresten at det var ok jeg spurte i denne tråden, i stedet for å lage en ny, sparer meg selv stress, og NNF for tråder, sant?)
Sist endret av Iwantcandy; 17. desember 2010 kl. 09:36. Grunn: Glemte noen detaljer.
Ser det er noen som klarer seg på under 1000,- i måneden på mat. Det kan da praktisk talt ikke være mulig?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Ser det er noen som klarer seg på under 1000,- i måneden på mat. Det kan da praktisk talt ikke være mulig?
Vis hele sitatet...
Nudler koster 7,50 for en 4pk på rema.

Om du da bruker 2 pk pr måltid blir det svært rimelige måltider.

Frokost 3,75
Lunsj 3,75
Middag 7,50(Her slår vi til med 4 hele pakker!!)
Kvelds 3,75

Totalt èn dag: 18,75!

Hvis vi gjør et gjenomsnitt med 30dager i mnd

30x18,75 = 562,50!

Da har man i tillegg 500kr som man kan bruke på annen mat når man går lei
Sist endret av Waffaz; 17. desember 2010 kl. 10:14.
Jeg tror ikke du får i deg det du trenger av daglig næring av å spise kun nudler. Jeg har også hørt at det ikke er særlig sunt å spise bare nudler i lengden?
Da jeg var borteboende student fikk jeg cirka 5500 kroner i måneden, der cirka 3000 gikk til husleie, internett, tv og strøm. I tillegg var lunsj og middag inkludert mandag-fredag (bodde på internat-lignende greier).

2000-2500 var stortsett nok til helgemat og litt ekstra moro i alle fall, men det ble nudler o.l. til tider uansett. Det er forøvrig jævlig dyrt å røyke (nå snakker jeg vanlig tobakk/sigaretter), her kan kostnader kuttes kraftig.