Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8460
Jeg bare lurte på om det er noe som har endra seg når man blir stoppa av politiet?

Før var det nok å opplyse:

-Navn
-Addresse
-Fødselsdato (ikke personnummer)
-Yrke (ikke arbeidsplass)

Er det fortsatt sånn? Er man fortsatt ikke pliktig til å oppgi ID? Har politiet lov til å holde deg igjen uten å mistenke deg for noe?
Hvordan går man fram overfor en politimann som velger å holde deg igjen uten å mistenke deg for noe? Ser at i statene så gjentar folk bare "am i free to go" og "am i being detained", er det det samma her og?

hilsen redd for populistiske nyfascister i regjering
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Du er pliktig til å legitimere deg for politiet.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Du er pliktig til å legitimere deg for politiet.
Vis hele sitatet...
Er du sikkert på det? Vi har ingen offentlig ID-tjeneste i norge, så det betyr at folk MÅ være kunde i en bank eller ha pass for å kunne legitimere seg om man blir stoppa på gata, og det gir ikke særlig mening..
Hvor har du det fra?
Sånn jeg har forstått det så må du bare oppgi de personalia som du har nevnt (navn, bo, fødselsnummer), du trenger ikke legitimasjon direkte. De vil jo sjekke om du er registrert i systemet da, sånn at hvis jeg blir stoppet så kan de se at jeg har førerkort og slikt.

Du kan vel "kverrulere" deg ut som de gjør i statene, men i statene har det vært ganske mye drøye saker der folk blir skutt uten mål og mening så de fleste skjønner at politiet egentlig ikke ønsker å fucke opp så kanskje de cutter litt slack hvis man vet rettighetene sine.

Politiet kan vel anholde deg til en viss tid, men hvis du ikke blir arrestert eller skal i glattcelle så kan de ikke holde deg igjen over "rimelig tid". Her kommer vel også skjellig grunn til mistanke inn (om de venter på jurist til å ransake deg etc.) og om det er fare for bevisforspillelse.

Kan hende dette er HELT feil, rett meg gjerne
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Du er pliktig til å legitimere deg for politiet.
Vis hele sitatet...
Tja. Du er pliktig til å oppgi personalia, men ikke til å vise gyldig legitimasjon.

Les http://lovdata.no/lov/1995-08-04-53/§8

«den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av»
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Er du sikkert på det? Vi har ingen offentlig ID-tjeneste i norge, så det betyr at folk MÅ være kunde i en bank eller ha pass for å kunne legitimere seg om man blir stoppa på gata, og det gir ikke særlig mening..
Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Beklager my bad.

Det følger av politiloven § 8 at politiet kan innbringe til politistasjonen "den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av".

Du er altså pliktig til å oppgi alle disse opplysningene når politiet forlanger det. Det er ikke et krav om at du må være mistenkt for et lovbrudd, og politiet må ikke bekrefte at du er mistenkt for noe. Du kan altså bli bedt om å oppgi personalia selv om du mener at du bare passer dine egne saker, og hvis politiet har grunn til å tvile på riktigheten av opplysningene du gir må du vise legitimasjon.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Gatas Parlament har en låt ute som beskriver nøyaktig hva du har plikt til å si/gjøre: https://open.spotify.com/track/1M41776vdRPTT4rv7buRhz
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av HellToPay Vis innlegg
JSer at i statene så gjentar folk bare "am i free to go" og "am i being detained", er det det samma her og?
Vis hele sitatet...
Dette er fra disse såkalte freeman eller sovereign citizen. De gjør dette fordi de mener at de står over loven og at den ikke gjelder for de. Enhver som ferdes i et land må følge lovene for det landet, sånn er det bare. Så hvis politiet har en årsak til at de stopper deg for å be om at du opplyser hvem du er, så skal de gi deg en grunn, noe de som regel pleier å gjøre. Da må du oppgi hva du heter, når du er født, hvor du bor og din stilling, jf. politiloven §8 nr. 3.


Edit: Ser jeg var litt sen :P
Sist endret av Stickyshift; 6. juli 2016 kl. 00:02.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Dette er fra disse såkalte freeman eller sovereign citizen. De gjør dette fordi de mener at de står over loven og at den ikke gjelder for de. Enhver som ferdes i et land må følge lovene for det landet, sånn er det bare. Så hvis politiet har en årsak til at de stopper deg for å be om at du opplyser hvem du er, så skal de gi deg en grunn, noe de som regel pleier å gjøre. Da må du oppgi hva du heter, når du er født, hvor du bor og din stilling, jf. politiloven §8 nr. 3.


Edit: Ser jeg var litt sen :P
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt utydelig, det jeg lurte på var om politiet har rett til å holde en igjen uten siktelse eller skjellig grunn til mistanke - det være seg da om man blir stoppet i en rutinekontroll av politiet i bil, eller på gata. Da etter at man har opplyst personalia og yrke\bopel, selvfølgelig.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Dette er fra disse såkalte freeman eller sovereign citizen. De gjør dette fordi de mener at de står over loven og at den ikke gjelder for de. Enhver som ferdes i et land må følge lovene for det landet, sånn er det bare. Så hvis politiet har en årsak til at de stopper deg for å be om at du opplyser hvem du er, så skal de gi deg en grunn, noe de som regel pleier å gjøre. Da må du oppgi hva du heter, når du er født, hvor du bor og din stilling, jf. politiloven §8 nr. 3.


Edit: Ser jeg var litt sen :P
Vis hele sitatet...
Njaaa...
Det er riktig at freeman-bevegelsen driver stort med dette, men dette med å spørre om du er anholdt er faktisk ikke helt på bærtur.

Greia er at snuten der borte ofte stopper folk uten grunn og så iverksetter en fisketur for å finne en grunn. De har ikke lov til å anholde deg uten grunn, men de har lov til å ha en 'hyggelig, uformell samtale' - akkurat som alle andre. Men i løpet av den samtalen vil du kanskje si noe som, hvis man velger å bruke insane troll logic, kan gi dem en grunn til å holde på deg. Og så ransake deg og jaddah jaddah. Cluet er at dersom de bare har en liten samtale med en tilfeldig fyr på gata kan man velge å bare gå - de kan ikke tvinge deg til å stå der å skravle. Ved å spørre om du er anholdt må de enten svare nei, og dermed la deg gå, eller svare ja - hvorpå du kan be om en begrunnelse, og så bruke den mot dem senere. SItnevnte er kanskje mer å betrrakte som den juridiske ekvivalenten til russisk rullett, men det er altså tanken. Og helt fjern er den ikke.
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Du kan vel "kverrulere" deg ut som de gjør i statene, men i statene har det vært ganske mye drøye saker der folk blir skutt uten mål og mening så de fleste skjønner at politiet egentlig ikke ønsker å fucke opp så kanskje de cutter litt slack hvis man vet rettighetene sine.
Vis hele sitatet...
Å prøve å være besserwisser er nok noe av det dummeste du kan gjøre. Politifolkene har sannsynligvis uendelig mye mer kunnskap om lovverket og hjemmelsgrunnlag enn deg, så å prøve å kverulere deg ut av det vil bare gjøre at du kan snakke deg inn i en enda verre situasjon.

Sitat av HellToPay Vis innlegg
Jeg var kanskje litt utydelig, det jeg lurte på var om politiet har rett til å holde en igjen uten siktelse eller skjellig grunn til mistanke - det være seg da om man blir stoppet i en rutinekontroll av politiet i bil, eller på gata. Da etter at man har opplyst personalia og yrke\bopel, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Politiet trenger ikke siktelse eller skjellig grunn til mistanke for å holde folk igjen. De kan holde folk igjen for noe så enkelt som å avdekke identitet eller hvilken rolle de kan ha spilt i en hendelse.

Politiet har enda større fullmakter hvis du kjører bil. Da kan de stoppe hvem som helst for hva som helst. De kan bare kjøre en vanlig kontroll samtidig som de eventuelt driver med andre ting ved siden av.
Sist endret av hemmeligegreier; 6. juli 2016 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Politiet har enda større fullmakter hvis du kjører bil. Da kan de stoppe hvem som helst for hva som helst. De kan bare kjøre en vanlig kontroll samtidig som de eventuelt driver med andre ting ved siden av.
Vis hele sitatet...
Feil. De trenger en grunn til å stoppe deg, at du kjørte på rødt lys, mistanke om ruskjøring eller skjellig grunn til mistanke ol. Derifra spør de nok om førerkort og vognkort og eventuelt foretar en ransaking av deg og bil, kanskje også tar deg med en tur på stasjonen. Kommer an på hva du har gjort/er mistenkt for. De kan bruke hva som helst som skjellig grunn til mistanke så du er ganske så fucked om de bestemmer seg for å være vanskelige.

Under en rutinekontroll kan de stoppe deg uten noen som helst annen grunn enn at de har rutinekontroll. Da spør de etter førerkort og vognkort eventuelt blåse/spytteprøve. Det de derimot IKKE kan er å kreve ransaking av deg og din bil ved en rutinekontroll. Eksempel: Jan er kjent for å selge amf. Jan blir stoppet i rutinekontroll, Politiet vet hvem han er og hva han driver med, siden de har han her kan de likeså godt ta en ransaking. Det kan de ikke siden grunnen til at han ble stoppet var en rutinekontroll. Om det skjer så nekt. Å vite dine rettigheter er gull verdt om du skal være kverulant.
Then again er du en ærlig sjel er snuten som oftest snille mot deg og.
Sist endret av random72742; 7. juli 2016 kl. 14:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WopWop Vis innlegg
Feil. De trenger en grunn til å stoppe deg, at du kjørte på rødt lys, mistanke om ruskjøring eller skjellig grunn til mistanke ol.
Vis hele sitatet...
Så politi og vegvesen har altså ikkje lov til vilkårlege trafikkontroller?

Det er underleg, ettersom §10 i VTL slår fast følgjande:
Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje nevnt at dei må ha ein grunn til å stoppe deg.
Sitat av WopWop Vis innlegg
Eksempel: Jan er kjent for å selge amf. Jan blir stoppet i rutinekontroll, Politiet vet hvem han er og hva han driver med, siden de har han her kan de likeså godt ta en ransaking. Det kan de ikke siden grunnen til at han ble stoppet var en rutinekontroll. Om det skjer så nekt.
Vis hele sitatet...
Politimannen: "Jaha, så du vil ikke åpne bagasjerommet? Nei, greit nok det, jeg bare spurte. Så, for å fortsette rutinekontrollen vår vil jeg nå gjerne inspisere at du har varseltrekant i bilen. Kanskje du kan åpne bagasjerommet og vise den frem?"

Ja, du kan omgå dette ene spesifikke tricket ved å ha en varseltrekant under setet. Poenget er at de kan alle disse knepene. Og skulle de gå over streken, så får det uansett ingen konsekvenser for dem. Du kan ikke konkurrere mot slikt.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. juli 2016 kl. 14:53.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så politi og vegvesen har altså ikkje lov til vilkårlege trafikkontroller?
Vis hele sitatet...
Joda, skill mellom tekstene. De trenger en grunn for å stoppe deg om de ligger bak deg eller er på esso og tar seg en kaffe og ser du kjører forbi. Og som jeg har skrevet, i en trafikk kontroll trenger de ingen annen grunn enn at de har kontroll. Prøver du å kverulere for kveruleringens skyld?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politimannen: "Jaha, så du vil ikke åpne bagasjerommet? Nei, greit nok det, jeg bare spurte. Så, for å fortsette rutinekontrollen vår vil jeg nå gjerne inspisere at du har varseltrekant i bilen. Kanskje du kan åpne bagasjerommet og vise den frem?"

Ja, du kan omgå dette ene spesifikke tricket ved å ha en varseltrekant under setet. Poenget er at de kan alle disse knepene. Og skulle de gå over streken, så får det uansett ingen konsekvenser for dem. Du kan ikke konkurrere mot slikt.
Vis hele sitatet...
Ja de er sleipe, men ved å vite rettighetene dine slapp du og hele din bil å bli ransakt, og måtte istedet kun vise de bagasjerommet ditt
Sist endret av random72742; 7. juli 2016 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WopWop Vis innlegg
Joda, skill mellom tekstene. De trenger en grunn for å stoppe deg om de ligger bak deg eller er på esso og tar seg en kaffe og ser du kjører forbi. Og som jeg har skrevet, i en trafikk kontroll trenger de ingen annen grunn enn at de har kontroll. Prøver du å kverulere for kveruleringens skyld?
Vis hele sitatet...
Det står ingen plass at dei ikkje kan stoppe deg på vilkårleg grunnlag, og det er ingen spesifikasjon av trafikkontroll i lovteksten. Om ein politibil bak deg gir signal til at du skal stoppe vil du så vidt eg kan lese ha plikt til å stoppe.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det står ingen plass at dei ikkje kan stoppe deg på vilkårleg grunnlag, og det er ingen spesifikasjon av trafikkontroll i lovteksten. Om ein politibil bak deg gir signal til at du skal stoppe vil du så vidt eg kan lese ha plikt til å stoppe.
Vis hele sitatet...
Ja du er pliktig til å følge ordrer/pålegg/hva som helst fra politiet. Om de legger seg bak deg og vinker deg inn må du stoppe. Men de_kan_ikke_gjøre_det_uten_grunn. Beskrivelsen av hva som er skjellig grunn til mistanke er svakere enn utblanda vann så snuten kan bruke hva som helst som grunn og komne unna med det. Det skjer hele tiden. Men loven sier at de må ha skjellig grunn til misstanke åkke som.
Sitat av WopWop Vis innlegg
De trenger en grunn for å stoppe deg om de ligger bak deg eller er på esso og tar seg en kaffe og ser du kjører forbi. Og som jeg har skrevet, i en trafikk kontroll trenger de ingen annen grunn enn at de har kontroll. Prøver du å kverulere for kveruleringens skyld?
Vis hele sitatet...
Den eneste grunnen de trenger for å stoppe deg er at de ønsker å stoppe deg for kontroll. De kan kontrollere hvem som helst, hvor som helst, når som helst. Det kreves ikke noen form for mistanke i det hele tatt.

Sitat av WopWop Vis innlegg
Men loven sier at de må ha skjellig grunn til misstanke åkke som.
Vis hele sitatet...
Ja, straffeprosessloven sier at de må ha skjellig grunn til mistanke. Men det er ikke straffeprosessloven som regulerer kontroller i trafikken. Det er vegtrafikkloven.

Skjellig grunn til mistanke etter straffeprosessloven gjelder når det skal brukes tvangsmidler (pågripelse, ransaking, osv.) i forbindelse med straffesaker.

Politiet trenger f.eks. ikke skjellig grunn til mistanke for å gripe inn etter politiloven heller. Der kreves det som oftest bare at det er konkrete holdepunkter for at kriteriene er oppfylt. Kontrollmuligheten etter vegtrafikkloven er enda videre, og det kreves som sagt ingenting i praksis.

Grunnen til det er at det å få kjøre bil ikke anses for å være en rettighet, men et privilegium. Får du privilegiet å kjøre bil må du samtidig finne deg i å kunne bli stoppet når som helst og hvor som helst for kontroll. Det kreves faktisk av deg at du lar deg kontrollere når som helst og hvor som helst.