Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1340
Hei alle mann!

Vi har vel alle opplevd å måtte ringe til et kundesenter en gang eller ti!?

Hvordan føler DU det er når kundebehandleren du prater med vil selge deg produkter og tilbud når du ringer inn for å klage på en faktura, tv som ikke virker, eller du har problem med internett?

Selv syntes jeg dette er forbasket irriterende, og ikke minst dårlig kundeservice.
En ting er å opplyse om et eventuelt tilbud som kan gagne meg som kunde et sted, ellers så syntes jeg det er helt uaktuelt, og dårlig kundeservice.

Jobber selv for et kundesenter, og vi har heftig diskusjon rundt akkurat dette temaet.

Håper derfor på innspill fra alle dere som har vært i kontakt med et kundesenter eller ti om akkurat dette!

På forhånd, takk! =)

KsMan.
Om jeg ringer for å reklamere, eller klage på en tjeneste eller vare og noen hadde prøvd å selge meg noe i den samme samtalen ville jeg blitt forbanna og vurdet å bytte leverandør for den tjenesten. Skal de selge meg noe får de ringe opp en annen gang.
Trådstarter
4 0
Så enig i det du sier stnistad! Mine sjefer derimot - ikke fullt så enige!
De mener det er god kundebehandling å selge produkter under en hvilken som helst henvendelse til kundesenteret.

Håper flere kommer med feedback! =)
Overskuddsmateriell
Hvis jeg ringer for å klage på ett produkt er jeg i allefall ikke i humør til å kjøpe flere produkter fra firma'et når jeg allerede har måtte klage på ett produkt jeg har handlet fra de. Bare det at man må klage er det ofte en vurdering om man skal bytte til noen andre og da er man ikke i modus til å kjøpe mer.
Sist gang jeg skulle klage på null Internett så endte jeg opp med en større kanal pakke jeg hadde. Kommer an på selgeren/kundeservice. Hvis de er i godt humør og har en god samtale om problemet så går det helt fint for min del.
Trådstarter
4 0
Takker for feedback.
Selvfølgelig, ingen samtaler er like.

Men nå tenker jeg sånn generelt hvordan dette ville oppleves.
Selv syntes jeg det er meget feil å få tilbud på tjenester om jeg ringer for å klage.

Fremdeles enig med deg Kjartan27, alt er relativt! =)
Dersom jeg sitter og har problemer med feks. internett er jeg som regel ikke i humør til en større kanalpakke eller "bedre" internett, jeg ville antageligvis bare sagt nei takk men om situasjonen var feil (si jeg ikke fikk problemet mitt løst) ville jeg blitt mer irritert om kundebehandleren prøvde å selge meg noe.

Generelt: nei, men om situasjonen er korrekt (si jeg trenger et bedre/annet modem for å oppnå full hastighet med ny bredbåndsavtale) kan det gå.
Hvis du er lur kan du jo prøve å snu situasjonen da. Hvis du ringer for å klage og du blir enda sintere når personen prøver å selge deg noe, kan du true med å si opp. Vips så har du fått 3 måneder gratis tv/Internett. (funker i alle fall med Canal Digital)
Grunnen til at mange kundesentre prøver å selge ting er fordi de er der først og fremst for å tjene penger. Provisjonen de får på et salg er grei nok til å vekke egeninteressen slik at de prøver å selge deg noe1. De anser ofte problemet ditt og prøver etter det å skape et behov for det nye produktet de skal selge. For eksempel hvis du har problem med kort i TV'en din, ringer inn og klager, og de prøver å selge deg en dekoder fordi "denne fungerer helt perfekt".

Da prøver de å skape behovet for en dekoder som egentlig ikke er til stede, da det eneste du etterspør er en løsning for hvordan du skal få kortet i TV'en til å fungere.
Det er mange som vil si det er trist, men det er slik salgsbransjen fungerer, og kundesentrene er utvilsomt innen salgsbransen. Egeninteressen råder over alt, og dermed vil mange prøve å selge deg ting når du bare vil ha hjelp.

1Dersom de ikke hadde fått provisjon på slike salg så hadde nok antallet ganger du blir forsøkt solgt noe når du ringer kundesentre sunket.
Sist endret av Deadlock Radium; 26. februar 2015 kl. 12:36.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Dersom de ikke hadde fått provisjon på slike salg så hadde nok antallet ganger du blir forsøkt solgt noe når du ringer kundesentre sunket.
Vis hele sitatet...
Noen får nok en form for provisjon ja, men tviler på at det er den stakkars kundebehandleren. Er det et internt produkt er det heller forventet at man skal gjøre det som en del av jobben. Nå er det et ti-år og litt siden jeg jobbet hos telenor, men da var det forventet at man skulle selge x-antall adsl-abb i uken. Gjorde du ikke det så fikk du og teamet ditt problemer. Det var komplett irrelevant for sjefer om du ikke fikk den rette typen kunder, det var fortsatt din feil og ditt problem. Hjelpe med problemer var forholdsvis uviktig, det viktigste var å selge samt ha kort svartid.
Trådstarter
4 0
Hovedfokuset der jeg jobber er kort svartid og det å løse problemet til kunden ved første kontakt med kundesenteret.

Jeg er derimot ikke enig med min leder som påstår at salg av ekstraprodukter er kundeservice.

Dersom man ringer inn FOR å bestille noe, er saken helt annerledes, eller om dialogen er god med kundebehandler og kunde, og at det kanskje foreligger noe som kan gagne kunden uten at han / hun blir "lurt" til noe.
KsMan: Å lure kundene sine er selvsagt ikke god kundeservice. Men det betyr ikke at det er dårlig kundeservice å avdekke behov hos kunden som han kanskje ikke visste om på forhånd. Altså kan det være veldig god service å selge kunden noe når han ringer inn for å få støtte til et problem.

Uavhengig av dette så er det klart ledelsen er opptatt av at dere skal selge noe, bedriften må jo tjene penger. Hvorfor er det avgjørende for deg hvorvidt det er "kundeservice" eller ikke? Forandrer det på noe om lederen din kaller dette for kundeservice eller mersalg / oppsalg?
Prøv å møt sjefen din litt på halveien.
Fokuser først på å løse den opprinnelige henvendelsen. ALDRI ALDRI
Etterpå så kan du godt nevne aktuelle tilbud som dere har. Formuler det på en måte så du kan forklare det kort på 7-10 sekunder og spør heller om vedkommende er interessert i mer informasjon.

Får du avslag, så gir du deg umiddelbart og avslutter samtalen.

Ikke begynn med det tåpelige "-Tilbudet varer bare ut mars" eller "-95% av alle som velger produktet har blitt fornøyd" pjattet som enhver oppegående person vil tolke som salgstriks.
Sist endret av ZaiRoX; 27. februar 2015 kl. 08:58.