Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 19258
Hei på deg!

Jeg begynner på Folkehøgskole til høsten og jeg lurer på om noen har noen erfaringer som kan deles?

Er ekstra nysgjerrig på:

-alkohol, viss man blir tatt og er 18-

-Fellesfag

-Mye dødtid/sauflokker?



Takk på forhånd
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Alkohol - Utestengelse fra skolen og alt av aktivitetet i noen dager. Antall dager varier.

Fellesdag - Mye tull synes jeg. Papirfly-konkurranse, info om turklær, miljøvern osv..

Dødtid/sauflokker - Ikke mye dødtid i starten av året, men etterhvert blir de aller fleste sittende på rommet (alene eller i "sauflokker").

Dette var hvertfall slik vi hadde det på vår skole, men det varierer nok fra skole til skole. Hvor skal du gå?
Sist endret av Shlask; 12. juni 2014 kl. 03:03.
Ble utestengt 1 uke for å komme full på skolen når jeg gikk. Ellers ble jeg kjent med mye bra folk, som jeg fortsatt har kontakt med i dag, gikk ut 2008.
Hvordan folkehøyskole skal du gå? Skal også gå folkehøyskole til høsten
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av BananasIPyjamas Vis innlegg
Hvordan folkehøyskole skal du gå? Skal også gå folkehøyskole til høsten
Vis hele sitatet...
Hvilke folkehøyskole skal du heter det! Freaks - slutt med å forvrenge spørreordene, det er språklig helt feil og gir masse misforståelser i setningene!



Jeg har gått folkehøyskole på Vestlandet. Anbefales på det sterkeste, hvis det er en FHS som er bra, og du ikke har noensomhelst følelse av å kaste bort et år. Tar du FHS-året rett etter Vgs så kaster du slett ikke noen ting, og kommer sannsynligvis mer motivert til noe annet, som militæret eller studier.

Men prøv å finne en folkehøyskole som har en bra linje / er kjent for noe innen dine interesser.

Sitat av Fritjoflam Vis innlegg
Ble utestengt 1 uke for å komme full på skolen når jeg gikk. Ellers ble jeg kjent med mye bra folk, som jeg fortsatt har kontakt med i dag, gikk ut 2008.
Vis hele sitatet...
Reglene er langt fra like strenge på de fleste. Jeg tipper du gikk på en kristen FHS, noe det er rett mange av og de er også relativt lett å komme inn på, ift veldig populære linjer på veldig populære skoler (som type dans, kunst, foto, eller noe friluftslivrelatert).

Finnes også noen kristne FHSkoler det er noe vanskelig å komme inn på.
Sist endret av aeon_illuminate; 12. juni 2014 kl. 05:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg gikk ikke på en kristen folkehøgskole men ble fortsatt utvist 1 uke for å ha oppbevart alkohol på skolens område.
De fleste folkehøyskoler har alkoholforbud på skoleområdet/internatet. Noen tillater at man kommer hjem fra byen og legger seg. F.eks Søgne FHS.

Fellesfag kommer veldig an på hvilken skole du skal på. Ofte temakvelder, lørdagsseminarer, utflukter osv. Jeg hadde valgfag i Bowling og golf.

Jeg vil absolutt ikke kalle dødtid for dødtid på FHS. Det er den tiden du bruker på å bli skikkelig kjent med folk. Det kan dog til tider bli for mye sosialisering. Jeg likte å trekke meg unna av og til. Gå noen turer helt alene og samle tankene.

Lykke til med året ditt! Det er en tid og et år du sannsynligvis aldri kommer til å glemme.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
-alkohol, viss man blir tatt og er 18 så blir du utestengt i noen dager, vår skole ga 3 advarsler/utestengelser før du måtte forlate skolen for godt.

-Fellesfag, kommer helt ann på hvilken skole du går på, hvor jeg gikk fikk du velge fellesvag du ville ha og kunne bytte etter første termin. fellesfagene ved min skole var helt kurrant, jeg valgte tjornstu (sy-gruppe for menn med hår på brystet) og alpin hvor man var 3timer i uken i slalombakken.

-Mye dødtid/sauflokker? Er du en loner? i så fall kan det bli mye dødtid, men har du normale sosiale antenner så er det som regel alltid noe å gjøre, vi kjørte flere roadtrips og mye sprell i fritiden, alltid gøy, nesten.

Jeg vil anbefale folkehøyskole til alle som har tenkt tanken, bare finn en linje du vet du kommer til å trives på å ikke velg linje fordi du tror det kunne blitt gøy, sjekk ut skolen og nærområdet grundig.
Sist endret av Trollanon; 12. juni 2014 kl. 14:24.
Hva er prisen for å gå på folkehøyskole?
Prisen er rundt 100k, du får det du trenger fra Lånekassen da. Når det kommer til alkohol kan konsekvensen bli utkasting av egen erfaring.
Man har ikke eksamen? wtf
Får man studiepoeng? :O
Hva er poenget med å gå der? Annet enn sosialisering.

Virker som flere snakker positivt FØR de skal inn, men i etterkant går de opp for mange hvor bortkastet tiden og pengene er. Det er også en møteplass for alle de usosiale skruene fra nær og fjern. Det er vel kjent at det er en egen type folk som går på FHS. Ikke for å gre alle under èn kam, men er blitt fortalt dette av folk som har gått der selv.
Ikke annet poeng en sosialisering, og du får studiepoeng.
Jeg gikk på Trøndertun Folkehøgskole 2013/2014

Anbefaler et år på folkehøgskole til alle.

Du kommer til å bli veldig godt kjent med de du bor med, da du faktisk tilbringer 9 måneder med de. De er det første du ser når du står opp om morgenen, og de siste du ser før du går å legger deg.

Vi hadde det ganske liberalt på skolen, men blir du tatt for drikking på skolens område er det 3 dagers utvisning. Nattevakten er den som buster folk for drikking. han kommer vell i 9-10 tiden på kvelden å drar hjem tidlig på morgenen. Det er ikke noe problem å sitte p drikke på rommet sitt med litt selskap, så lenge du ikke sitter å blæster musikk.

Du kan dra på byen å drikke, men er du synlig beruset skal du gå å legge det. Men det er heller ikke noe problem, så lenge du oppfører deg ordentlig.

Vi hadde obligatoriske timer frem til lunch, så er det egentlig frittfram

Mandager hadde vi obligatorisk allmøte etter lunch som varer i 30min- 60min

Tirsdager hadde vi musikkseminar etter lunch som varer 1-3 timer.

Torsdager var det huskonsert etter lunch som varer i 1-2 timer.

Lørdager er det somregel seminar fra 10 varer ca 1-3 timer.


Annbefaler ingen å røyke weed på skolen, da du kan bli utvist tvert.
Det blir tatt pissings ved den minste mistanke (rykter) og du skriver også under på en kontrakt som gir skolen lov til å teste deg.

Ellers er Folkehøgskole min beste avgjørelse i mitt liv.

Lykke til! Bruk tiden godt!
Friår på skole mao, 2 tilleggspoeng på ett helt år er bs.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Man har ikke eksamen? wtf
Får man studiepoeng? :O
Hva er poenget med å gå der? Annet enn sosialisering.

Virker som flere snakker positivt FØR de skal inn, men i etterkant går de opp for mange hvor bortkastet tiden og pengene er. Det er også en møteplass for alle de usosiale skruene fra nær og fjern. Det er vel kjent at det er en egen type folk som går på FHS. Ikke for å gre alle under èn kam, men er blitt fortalt dette av folk som har gått der selv.
Vis hele sitatet...
Friår på skole mao, 2 tilleggspoeng på ett helt år er bs.
Vis hele sitatet...
Du får 2 konkurransepoeng (hva det betyr vet jeg ikke.

Det er ikke bare skruller uten sosiale-antenner som går på folkehøgskole nei, veldig mange spirituelle mennesker det året jeg gikk der (blandt annet megselv) men det er også veldig mange "normale" mennesker der og selvfølgelig noen skruller uten sosiale-antenner. Jeg synes i allefall at det er verdt pengene.
Sist endret av Feedee; 12. juni 2014 kl. 17:59.
Har aldri hørt om noen som angret etter FHS året sitt.
Skal selv på FHS etter sommeren nå, ser fram til det!
Noen her som har eller skal gå på Fana Folkehøgskule?
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Man har ikke eksamen? wtf
Får man studiepoeng? :O
Hva er poenget med å gå der? Annet enn sosialisering.

Virker som flere snakker positivt FØR de skal inn, men i etterkant går de opp for mange hvor bortkastet tiden og pengene er. Det er også en møteplass for alle de usosiale skruene fra nær og fjern. Det er vel kjent at det er en egen type folk som går på FHS. Ikke for å gre alle under èn kam, men er blitt fortalt dette av folk som har gått der selv.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Morsomt å lese dette. Jeg gikk på folkehøgskole for 2 år siden, med ca 100 andre elever. Vi hadde en god del møter med folk fra andre folkehøgskoler også.

Det er nøyaktig som hvilken som helst annen skole, alle menneskene er vidt forskjellige og alle går hver sin retning etter skolen er ferdig. Folk i de forskjellige "linjene" kan selvfølgelig danne såkalte "cliques", men vil allikevel være sammensatt av mange forskjellige personlighetstyper. Akkurat som på alle andre skoler..... Leser man om folkehøgskole på Freak er det stort sett snakk om alkohol og weed. Ganske tydelig at det er mye fjortiser på forumet

De som gikk på folkehøgskole i gamle dager, var kanskje litt mer "typete". I gamle dager kostet det kanskje ikke penger heller, man måtte nok jobbe ila. skoleåret på f.eks gårder og jenter/gutter bodde adskilt på egne internat.

For å oppsummere: 1årig leirskole der du kan gjøre hva du vil. (Og da mener jeg ikke gjøre hva du vil i form av sniffe kokain o.l men valgfri aktivtet i form av linjevalg. x_x )

Skal jeg generalisere menneskene jeg møtte der vil jeg si at alle er ålreite, lærerne er som regel veldig kule og de aller fleste har ambisjoner i livet sitt.
Sist endret av ali88; 12. juni 2014 kl. 19:56.
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Noen her som har eller skal gå på Fana Folkehøgskule?
Vis hele sitatet...
Gikk der ifjor. Uten tvil et av de aller beste årene i mitt liv. Bare husk å vær åpen, bli kjent med så mange som overhodet mulig (gå inn for det fra første skoledag) og vær deg selv. Fana FHS har et nydelig natur område, det eneste som suger er bussturen hjem fra byen når du er full.

Et tips til som er veldig veldig viktig til alle som skal på FHS: Hvis roommaten din ikke er helt din type, så be om å få bytte med en eneste gang. Ikke utsett det, du skal tross alt bo med denne personen resten av året. Bli kjent med så mange som mulig fra dag én og finn en kul fyr som du kan bo me. Be om å få flytte inn, de er veldig greie på slikt. Hvertfall på Fana.

Fana FHS er egentlig veldig liberale på alkohol, men de later som om de er strenge. Det er INGEN lærere som faktisk går inn for å ta noen som drikker. Men hvis de ser deg på tunet med en sprit flaske i hånda så blir det selvfølgelig konsekvenser. Bare ikke vær helt dust så er det null problem å ta seg pils eller drikke seg loddrett full på rommet ditt om du ønsker deg. Jeg og romkameraten min drakk veldig mye om kveldene.

På Folkehøgskolen utvikler man seg selv, man får venner for livet. Det er 100% midt i blinken for folk som er skolelei og trenger et friår hvor en blir utfordret i litt mer kreative ting en algebra og norsk historie...

At det bare er rare folk uten sosiale antenner som går på folkehøgskole er ren bullshit. Menneskene jeg møtte på Fana er folk jeg har lært utrolig mye av og som jeg har blitt utrolig knyttet til. Dessuten fikk jeg utviklet mine kreative evner veldig mye. Selvfølgelig er det alltid en viss prosent folk som er rare men det er det over alt.

Det er en grunn til at 90% av alle som har gått FHS sier at de aldri har angret et sekund, og at det er verdt hver eneste krone du legger i det.
Sist endret av Juicekongen; 12. juni 2014 kl. 20:25.
Folkehøgskole sucks! Hvor mange studiepoeng er det man får? 2? Utgjør absolutt ingenting. Det er kun for sosialisering.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Folkehøgskole sucks! Hvor mange studiepoeng er det man får? 2? Utgjør absolutt ingenting. Det er kun for sosialisering.
Vis hele sitatet...
Troll? Man kan lære utrolig mye om både seg selv, andre mennesker og eventuell aktivitet i løpet av et sånt år.

Det blir som å si at man ikke lærer noe av militæret, bare å marsjere.

Jeg tenker man er litt trangsynt om man kan komme med slike påstander, eventuelt bare troll. Svært lite konstruktivt uansett, hører ikke hjemme på et forum som freak. Begrunn påstanden din. Dette er et forum.
Sist endret av ali88; 12. juni 2014 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Militæret er gratis da, man får til og med betalt for å være der.

Hvorfor ikke heller bruke et år på å ta noen morsomme jallafag på et universitet eller en høyskole et annet sted? Det er "gratis", og man får to konkurransepoeng for det.

Eventuelt reis et år i stedet, man kommer langt med 100k.
Déjà vu, Strømkontakt

Jeg har selv aldri gått på FHS, men møtt mange fra hele landet som har vært. Disse viderefører jeg erfaringene fra.

Det er godt for sosialiseringen sin del. Men hvem trenger sosialisering, etter barne- og ungdomsskolen? Evt VGS.
Så det er altså en egen gruppe mennesker i samfunnet, som ikke har gode nok sosiale antenner til å fungere direkte fra VGS inn i arbeidslivet?
Friår er billigere, bedre og du kan bruke tiden på det DU vil. Ikke hva FHS har satt som valg.
Arbeidslivet er vel den største faktoren idag når det kommer til sosialisering i alle samfunn.
Er det en egen type personligheter som går på leirskole i voksen alder, og kaller det for ..folke..HØYSKOLE?
Høres veldig mye bedre ut enn hva man faktisk sitter igjen med.
Nedgangen i søkere på FHS ville nok sunket betraktelig om det ikke hadde hatt høyskole i navnet.

To lusne tilleggs/konkurranse poeng er ikke verdt verken tiden eller pengene til en relativt normalt oppegående person.
Er FHS for folk som enten har sosiale problemer eller generelt trenger å bli flinkere på sosialisering?
Virker ikke som skolene er laget for utdanning akkurat.

Er det foreldre som anbefaler FHS eller er det individets eget ønske?
Hvorfor vil(le) nettopp DU på FHS? Var det verdt det? Hva fikk du ut av det annet enn sosialisering evt?

På en annen side, er det verdt 100k i året for 2 poeng og sosialisering? Ikke for en gjennomsnittlig person i mine øyne.
Er billigere å sitte på cafè hver dag og chatte med hvermannsen et år i strekk. For 100k i året, kan du bruke nesten 400kr hver dag 5 dager i uka på cafè o.l

Beklager til dere som føler dere støtt, det er alltids noen som kommer godt ut av det! Alt er ikke svart hvitt heller.
Mine erfaringer med det TS lurer på er følgende:

Alkohol.
Selv om det er strengt forbudt å oppbevare og konsumere alkohol på skolens område er det fint mulig å komme unna straff. Satt ravende drita sammen med noen andre på internatet (fellesareal og de andre var ikke synlig beruset). Plutselig står den en lærer rett foran meg og ser rett ned på bordet der spritflasken står. Den blir tatt og vi blir informert om at det blir et møte dagen etter. Våkner ganske redusert og smålig beruset dagen derpå og blir dratt inn på rektors kontor. Ettersom jeg ble tatt med buksene nede velger jeg å innrømme alt og ta på meg all skyld. Når de begynner å stille spørsmål ved hvorfor jeg drakk den kvelden forklarer jeg at jeg følte en trang til å slappe ordentlig av (mulig jeg ordla meg feil men det kom meg til gode). De begynner så å spørre om hvor ofte jeg drakk hjemme og slikt. Jeg skjønner at de nå mistenker at jeg kan ha ett rusproblem og lyver selvfølgelig på meg dette ( det er tross alt bedre å få hjelp mot et problem man ikke har enn å bli utvist en uke når man er blakk). Det hele ender med at vi avtaler at jeg skal snakke med læreren min når trangen til å drikke blir for stor.


Fellesfag.
Her var det mye ymse. Alt fra toving, strikking og hekling til folkedans og grafitti. Stort sett var det veldig greit samtidig som at man fikk henge med folk fra de andre linjene også. Fellesfagene på skolen jeg gikk varte riktignok i snaut 3 timer så overall hadde jeg ingen ting å klage på.

Døtid og saueflokker.
I starten var det veldig lite dødtid men det ble en del etter hvert. Folk er riktignok ikke vonde å be hvis du har lyst til å finne på noe så det er strengt talk ikke noe problem. At det blir noen saueflokker er vel heller ikke til å komme unna.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Det er godt for sosialiseringen sin del. Men hvem trenger sosialisering, etter barne- og ungdomsskolen? Evt VGS.
Vis hele sitatet...
Folkehøgskole handler ikke bare om å bli sosial. Det er et år hvor du har mulighet til å oppleve mye og drive med noe man liker. Man velger seg tross alt inn på en skole/linje hvor det er noe man interesserer seg for, og møter andre med samme interesser.

Sitat av CH0KE Vis innlegg
Så det er altså en egen gruppe mennesker i samfunnet, som ikke har gode nok sosiale antenner til å fungere direkte fra VGS inn i arbeidslivet?
Vis hele sitatet...
Tror du folk velger folkehøgskole fordi "de ikke fungerer inn i arbeidslivet"?
Tenk igjen, og se mitt første avsnitt.

Sitat av CH0KE Vis innlegg
Friår er billigere, bedre og du kan bruke tiden på det DU vil. Ikke hva FHS har satt som valg.
Vis hele sitatet...
Som sagt, man velger en folkehøgskole man vil gå, men aktiviteter som man selv ønsker. Hvorfor skal noen søke seg inn på en folkehøgskole hvor man må gjøre noe man IKKE vil gjøre?

Sitat av CH0KE Vis innlegg
Er det en egen type personligheter som går på leirskole i voksen alder, og kaller det for ..folke..HØYSKOLE?
Høres veldig mye bedre ut enn hva man faktisk sitter igjen med.
Nedgangen i søkere på FHS ville nok sunket betraktelig om det ikke hadde hatt høyskole i navnet.
Vis hele sitatet...
Det er allmennkunnskap at dette ikke har noe med utdanning å gjøre. Hvorfor i alle dager skulle det bli nedgang? Med en gang man leser om en folkehøgskole får man fort greie på at dette ikke er en høyskole på lik linje med Høgskolen i Oslo.

Sitat av CH0KE Vis innlegg
To lusne tilleggs/konkurranse poeng er ikke verdt verken tiden eller pengene til en relativt normalt oppegående person.
Vis hele sitatet...
Dette kan faktisk spille ganske stor rolle, to studiepoeng hjelper mye.

Sitat av CH0KE Vis innlegg
Er FHS for folk som enten har sosiale problemer eller generelt trenger å bli flinkere på sosialisering?
Vis hele sitatet...
For folk som ønsker å gjøre noe de selv liker å drive med, møte nye mennesker og oppleve ting?
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Virker ikke som skolene er laget for utdanning akkurat.
Vis hele sitatet...
Det er de ikke heller.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Déjà vu, Strømkontakt
Jeg har selv aldri gått på FHS, men møtt mange fra hele landet som har vært. Disse viderefører jeg erfaringene fra.

Det er godt for sosialiseringen sin del. Men hvem trenger sosialisering, etter barne- og ungdomsskolen? Evt VGS.
Vis hele sitatet...
Å kalle grunnskolen sosialisering er greit, men dette er jo en dannelsesprosess man er mer eller mindre pliktig å delta i. Her er man en stor saueflokk som blir trykt gjennom en "tube" med mål at alle skal sitte igjen med en viss kunnskap. Veldig få jeg kjenner kategoriserer grunnskolen som "gøy", kun plikt.

"Sosialisering" på folkehøgskole derimot, foregår på et helt annet nivå. Her bor man i samme bygg 24/7, spiser alle måltider sammen, synger danser og puler. I løpet av året kan man utvikle et helt spesielt unikt forhold til menneskene på skolen, som potensielt sett kan gjøre at man får et bredere perspektiv og større evne til å forstå hvordan mennesker fungerer sammen, en erfaring som kan gi en store fordeler senere i livet.

Ikke minst kan man lære mye om seg selv og hvordan det er å bo sammen med helt random folk. Det er ganske unikt. Veldig mange har bodd hjemme hos mamma og pappa hele livet frem til de flytter på folkehøgskole.

Et annet poeng er at de du kjenner som deler sine erfaringer med deg muligens er såpass unge og uerfarne at de mangler evnen til å reflektere over hvor mye erfaringen fra dette skoleåret er verdt . Det kan ta en stund før folk utvikler en reflekteringsevne, om de i det i hele tatt gjør det..

Så det er altså en egen gruppe mennesker i samfunnet, som ikke har gode nok sosiale antenner til å fungere direkte fra VGS inn i arbeidslivet?
Vis hele sitatet...
Det er neppe én type mennesker som velger folkehøgskole. Absolutt ingenting som tilsier det. Kun en person som aldri har gått på en slik skole vil kunne være i stand til å påstå det. Realiteten er at det er helt vanlige mennesker, kanskje på leting etter inspirasjon og retning i et samfunn der man har svært mange valg, velger folkehøgskole.

Friår er billigere, bedre og du kan bruke tiden på det DU vil. Ikke hva FHS har satt som valg.
Vis hele sitatet...
To lusne tilleggs/konkurranse poeng er ikke verdt verken tiden eller pengene til en relativt normalt oppegående person.
Vis hele sitatet...
Friår =/= Bortkastet tid?

Tipper også folkehøgskole, ja, kanskje til og med på en direkte yrkesrelatert linje ser bedre ut på cv'en enn et friår.

Arbeidslivet er vel den største faktoren idag når det kommer til sosialisering i alle samfunn.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener med det. De fleste mennesker i verden jobber for å fø seg selv og familien sin.

Er det en egen type personligheter som går på leirskole i voksen alder, og kaller det for ..folke..HØYSKOLE?
Vis hele sitatet...
Definer voksen. Gjennomsnittsalderen på folkehøgskole er ca 20 år, tipper jeg. Mao. Ikke mange voksne folk der.

Er FHS for folk som enten har sosiale problemer eller generelt trenger å bli flinkere på sosialisering?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende. Veldig mange mennesker sliter med sosial angst og depresjon. Det er faktisk svært utbredt i det vestlige samfunnet. Kanskje fler kunne trengt et år på folkehøgskole, der man gjerne blir pushet litt ut av komfortsonene sine og lærer seg selv å kjenne.

Er det foreldre som anbefaler FHS eller er det individets eget ønske?
Hvorfor vil(le) nettopp DU på FHS? Var det verdt det? Hva fikk du ut av det annet enn sosialisering evt?
Vis hele sitatet...
Hva er det du forbinder med ordet sosialisering? I mine øyne er det et meget lysbetont ord. Det å ha muligheten til å gå på en slik skole er det veldig mange mennesker som er misunnelig på.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Fana FHS er egentlig veldig liberale på alkohol, men de later som om de er strenge. Det er INGEN lærere som faktisk går inn for å ta noen som drikker. Men hvis de ser deg på tunet med en sprit flaske i hånda så blir det selvfølgelig konsekvenser. Bare ikke vær helt dust så er det null problem å ta seg pils eller drikke seg loddrett full på rommet ditt om du ønsker deg. Jeg og romkameraten min drakk veldig mye om kveldene.
Vis hele sitatet...
Nice, kan ikke vente til jeg begynner der til høsten.
Trådstarter
2 0
Sitat av BananasIPyjamas Vis innlegg
Hvordan folkehøyskole skal du gå? Skal også gå folkehøyskole til høsten
Vis hele sitatet...
Jeg skal gå på Torshus FHS.

Takk for alle gode svar og vis noen har flere erfaringer, bare kom med dem
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Folkehøgskole sucks! Hvor mange studiepoeng er det man får? 2? Utgjør absolutt ingenting. Det er kun for sosialisering.
Vis hele sitatet...
Fuck studiepoeng. Fuck studiepoeng så langt inni i hesteræva som mulig kan!

Hva burde vi som har tatt ett år FHS gjort heller, - étt år med kultur-og kunst-etellerannet-studier på typ Blindern?? Der du ikke kjenner minimum 90% av de du går i klasse med.. Der det er grov kamp om å finne hybler (i de store byene, og generelt på populære mindre studiesteder som Volda).. Der det er eksamenspress rett etter 12 år med utdanning (les videregående)..
Der mange førtis-studenter bryter sammen for presset - særlig hvis de går krevende og psykisk harde studier og har allerede brukt flerfoldige år på VGS og i ungdomsskolen på å "være best i klassen og best i idrettslaget/korpset/klubben/whatever, og så flink som mulig for mamma og pappa og alle de jævla vennene sine".


(...) Nei, jeg er faen så glad jeg tok året mitt på folkehøyskolen jeg var på. Jeg er per dags dato MYE mer venner med FHS-vennene mine enn til og med barndomsvennene fra hjemstedet. Jeg ELSKER vennene mine fra FHS, alle som én, og flere år etter græbber jeg hver anledning der jeg kan møte dem. <3

Folkehøyskole er en fantastisk norsk og dansk oppfinnelse (særlig i Danmark går mange FHS). Studiepoeng (usj...) har du nok av tid til i tjueåra. FHS har staket ut kursen og reddet livsperspektivet for utallige ungdommer. Dét skulle jeg gjerne ha sett universitetene ha gjort - i samme grad som FHSene, som tilføres langt færre midler. Mvh NTNU-student.

*edit førstis-studenter
Sist endret av aeon_illuminate; 13. juni 2014 kl. 02:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville dere som har gått folkehøyskole anbefalt det til eventuelle studenter som skal gå universitet etter vgs? Jeg spør fordi FHS er jo ganske dyrt, og uni kommer jo gjerne med studielån (ihvertfall for meg som må flytte for å gå skole). Økonomi er det som bekymrer meg mest, fordi det virker jo sabla dyrt... men har jo egentlig lyst :/
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av yela Vis innlegg
Ville dere som har gått folkehøyskole anbefalt det til eventuelle studenter som skal gå universitet etter vgs? Jeg spør fordi FHS er jo ganske dyrt, og uni kommer jo gjerne med studielån (ihvertfall for meg som må flytte for å gå skole). Økonomi er det som bekymrer meg mest, fordi det virker jo sabla dyrt... men har jo egentlig lyst :/
Vis hele sitatet...
Vanskelig spørsmål, der du kan få sprikende svar. Jeg for min del hadde sagt at det ikke er så dyrt. Skal forklare kort hvorfor; du får vel oppunder 90K kr for året i stipend og lån når du går FHS, og du tilbakebetaler vel 60%, 54K kr - fordi alle oppegående FHS-elever står, mao de har nok oppmøte il.a skleåret.
De som starter på utdanning rett etter vgs er normalt sett ikke like motiverte (atså etter iallefall min og mange andres erfaring), og vil da bruke étt eller flere ekstra år på utdanningen (f.eks en master på fem år). Slik sett kommer du like langt ift gjeld på studielån. En stor andel av studentene i Norge bruker mer enn normert tid.

Det du må se på er det lange løp (selv om jeg skjønner det kan være litt vanskelig når du (sannsynligvis?) er i vgs og er superambisiøs og muligens ikke har noe oversikt over fremtidig økonomi). Et år til eller fra gjør ikke så veldig mye når det gjelder gjeld på studielånet, tro meg du kommer til å ta ihvertfall 5 år på høyskole/universitet den gangen du starter der.

Oppsummert - for all del ta året hvis du er gira FHS, ikke tenk i det hele tatt på økonomien. Staten hjelper deg mt.p skolepenger og lån.
Sannsynligvis vil du komme mer fresh og motivert til mer seriøse studier, der du tross alt må produsere studiepoeng og være nogenlunde effektiv. Men hvis du ikke er gira på FHS, ikke ta det. Hva gjelder deg vet du best selv.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Om ikke annet så lærer du litt om folk og språk fra forskjellige steder i landet. Folkehøgskolen jeg gikk på hadde folk fra hele landet, trøndere nordlendinger, sørlendinger og alt i mellom. I starten hadde jeg problemer med å skjønne hva en del av de sa, men når jeg slutta forsto jeg alle. Lærte litt om folk og skikker fra rundt om i landet. Forskjellene kan være større enn du tror, iaf hvis du kommer fra oslo akershus. Men ikke la folk tro du er en gangstayomafakker bare fordi du prater oslomål.

Ingen går på folkehøgskole fordi det er bra utdanning, det er ikke noe vits å mase om.
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Folkehøgskole sucks! Hvor mange studiepoeng er det man får? 2? Utgjør absolutt ingenting. Det er kun for sosialisering.
Vis hele sitatet...
Har du gått på FHS selv?
Mange som er positive her, så jeg vil legge til mine egne erfaringer med FHS vs. universitet/høgskole. Jeg gikk på FHS i ett år. Det var kjempedeilig å ha ett friår og flytte hjemmefra uten å måtte ta noe mer ansvar enn jeg gjorde hjemme. Jeg ble kjent med folk som jeg delte interesser med nærmest automatisk når vi måtte gjøre ting i grupper. Jeg holdt rommet ryddig, dro sjelden ut på byen, og hadde det generelt veldig greit. Når sommeren var omme og jeg begynte på NTNU ble overgangen mildt sagt dramatisk. Jeg ante ikke hva det innebar å ha økonomisk ansvar, ble ikke kjent med noen som helst, og hadde det mildt sagt helt jævlig. For min del var det dét som gjorde at jeg tok grep og ble ansvarlig. Jeg begynte å lage egen mat, gå på arrangementer for å bli kjent med folk, fulgte vaskelista, og prioriterte skole. Jeg har kun tatt "tullefag" dette året og sitter likevel igjen med så mye, mye mer enn jeg gjorde på FHS. Det er absolutt noe som er supert for de som trenger det, men jeg angrer selv sinnssykt mye på at jeg kasta bort ett år på folkehøgskole, så tenk deg godt om før du velger å dedikere et år til noe
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Fuck studiepoeng. Fuck studiepoeng så langt inni i hesteræva som mulig kan!

Hva burde vi som har tatt ett år FHS gjort heller, - étt år med kultur-og kunst-etellerannet-studier på typ Blindern?? Der du ikke kjenner minimum 90% av de du går i klasse med.. Der det er grov kamp om å finne hybler (i de store byene, og generelt på populære mindre studiesteder som Volda).. Der det er eksamenspress rett etter 12 år med utdanning (les videregående)..
Der mange førtis-studenter bryter sammen for presset - særlig hvis de går krevende og psykisk harde studier og har allerede brukt flerfoldige år på VGS og i ungdomsskolen på å "være best i klassen og best i idrettslaget/korpset/klubben/whatever, og så flink som mulig for mamma og pappa og alle de jævla vennene sine".

*edit førstis-studenter
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Noen her som har eller skal gå på Fana Folkehøgskule?
Vis hele sitatet...
Øyh! Ja, jeg skal begynne på Fana fhs.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Militæret er gratis da, man får til og med betalt for å være der.

Hvorfor ikke heller bruke et år på å ta noen morsomme jallafag på et universitet eller en høyskole et annet sted? Det er "gratis", og man får to konkurransepoeng for det.

Eventuelt reis et år i stedet, man kommer langt med 100k.
Vis hele sitatet...
Høgskole eller universitet er ikke mer gratis en FHS. (om ikke du bor hjemme hos mor). Det du betaler for er Mat, overnatting, internett, strøm og noen felles reiser ol. I tillegg betaler du en linjekostnad for den linjen du skal gå på. Prisen her avhenger som regel av reisemålet.
Her er en oversikt over linjen jeg ønsker å gå http://bakketun.fhs.no/kostnader (sport extreme Australia)

Koster fort 100 k å gå på universitet/høgskole også. men uten en australiatur da
Virker som om de fleste som skriver negativt om FHS her ikke har gått på det selv. Har ikke lest alt, men det så sånn ut for meg. FHS-året mitt er det beste jeg har hatt hittil, og du gjør kun ting du selv er interessert i, blir kjent med masse mennesker som er like som deg selv og har felles interesser med. Og det har ingenting med sosiale problemer å gjøre. Det er bare bs, og jeg kunne like godt tatt et friår, eller begynt i jobb om jeg hadde hatt lyst til det. Men å ta det litt med ro, bli kjent med fantstiske folk. Jeg anbefaler alle et år på fhs, og jeg anbefaler dere som ikke har gått på det selv å la vær å snakke negativt om noe dere ikke har peiling på
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Har du gått på FHS selv?
Vis hele sitatet...
Ja, klarte akkurat å fulføre, bare for at stipendet ikke skulle bli omgjort til lån om jeg ikke fulførte. Men om du liker obligatorisk oppmøte til bibelsynging, barneleker som stol-leken og meningsløst morgenmøte gry tidlig hver morgen, spise billig fengselmat til middag og tørt knekkebrød til frokost og kvelds hver dag, forholde deg til idiotiske bo regler, alkohol regler og bli behandlet som et barn av "lærere" så bør du gå på folkehøgskole. Ikke minst betale mye penger for det.

Men om å møte nye mennesker å sosialisere seg med trumfer alt det, kanskje folkhøyskole er for deg. Stor risk å ta though, det kan hende du ikke møter noen du kommer godt overens med også.
Du har gått på en ganske dårlig folkehøgskole, Strømkontakt.

Jeg har utviklet meg mye siden jeg var 19. Men ingenting kommer i nærheten av den personlige og faglige utviklingen jeg hadde på de to årene jeg tok på folkehøgskole (andreårslinje, og begge årene hadde et godt faglig innhold - tro det eller ei) er det ingenting som slår. Det er tenkelig jeg har lært mer om konflikthåndtering på fem år som ordensvakt, men det er vel det eneste.

Vi hadde lærere som behandlet oss som ansvarlige voksne, med en reell interesse for å lære bort sine fagfelt. En av lærerne på skolen tok nettopp en doktorgrad innen sitt fagfelt, så det er mulig skolen tar det faglige litt mer seriøst enn en del andre. Om du ble behandlet som en unge av lærerne høres det ut som en lite seriøs skole.

Boforholdene var gode, maten var riktignok ikke førsteklasses, men den var bare unntaksvis ekkel, og det var nok av den. Vi hadde ikke bibelsynging, siden skolen ikke er kristen, men morgenmøtet måtte vi på. Greit nok, du blir sløv nok av å ikke bli vekket av moren din uansett. Det er alltid noen som ikke takler at det faktisk tas fravær. Det er deres problem.

Litt teit leking må man selvfølgelig beregne på et år på folkehøgskole. Men det er virkelig ikke et bortkastet år. Bare om du tror alt kan måles i studiepoeng og penger. Mye kan måles i det, men langt fra alt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja. det var ikke en bra folkehøgskole. Ikke i det hele tatt! den var ikke kristen, derfor ville jeg gå på den, men likevell hadde de bibelsynging med obligatorisk oppmøte 1-2 ganger i uken..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei ! :)

Har nettopp fått vite at jeg har kommet inn på fhs! Kom inn på Fana fhs (rettferdighet i verden) og Bømlo fhs (Fred og solidaritet:Latin Amerika eller Fred og solidaritet:Afrika).

Jeg har store vanskligheter med å velge hvilken skole jeg skal takke ja til, begge virke kjekke ut! Jeg har søkt mye på nette osv, men har aldri hørt direkte fra personer som faktisk har vært på disse skolene. Så er det noen så har noe å si om disse skolene/linjene? Eller folkehøgskole generelt?

:):)
Jeg går på Fana nå. Går Film og Foto, nå skal vist linja hete Fotografi og Film, men det er det samme. Kan virkelig ambefale denne skolen. Det er de beste lærerene jeg noen gang har blitt kjent med og beliggenhet er fantastisk. Kjenner ikke til den andre skolen du kom inn på, men jeg ville ikke byttet bort dette året her for noe annet.
Det hørres veldig bra ut !! er fana jeg sikter mest på atm
Broren min går Psykologi på Fana atm, og han storkoser seg
Tilbragte et par år på en folkehøgskole da jeg var yngre. En veldig viktig del av den jeg er i dag, og noe som skapte en utadvendt person av en innesluttet person.

Jeg lærte mer om meg selv, og om faget jeg arbeider innenfor der, enn jeg har gjort på en del år på høgskole.

Min anekdotiske erfaring er at nesten alle går fra et år på folkehøgskole med en god erfaring. Det er en klisjé, men med mindre du har skikkelig uflaks vil det være det beste året i ditt liv, sånn cirka.

Lykke til.
Ja , hører alle som har gått på fhs sier det, derfor jeg har veldig lyst å gå et år på fhs Jeg er ganske sjenert selv og har ikke alt for mye venner osv, så tror jeg har godt av et år på fhs
Tusentakk

Fortsatt veldig usikker på hvilken skole jeg skal velge da har til 10februar å bestemme meg.