Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 9338
Unge menn har umodne hjerner, sier forsker.

Unge menn har umodne hjerner og strengt tatt bør ikke unge menn få lappen før de er minst 23, sier forsker.

- Unge menn er ikke bare uerfarne sjåfører, men også umodne mennesker, sier seniorforsker Dagfinn Moe til Bergens Tidende.

Moe er seniorforsker ved avdeling for transportsikkerhet på SINTEF, og har de siste årene sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Konklusjonen er at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over konsekvenser.

- Det er frontallappene i hjernen som styrer disse vurderingene, og de er ikke modnet før i 25-årsalderen, sier Moe.

- Ungdom tar risikable valg på mange arenaer. Forskjellen er at i trafikken kan det gå veldig galt, sier forskeren, som selv jobbet som trafikklærer i studietiden.

Funnene stemmer godt overens med det landets trafikklærere møter på jobben, forteller Tor Inge Soma.

- Det er forskjell på gutter og jenter, det har vi sett lenge. Guttene er lite modne. Med jentene er det motsatt, sier Soma, som er leder i Autoriserte trafikkskolers landsforbund.

Dagfinn Moe har flere ganger foreslått å øke aldersgrensen på førerkort til minst 23 år for menn, men tror ikke forslaget er populært blant politikerne. Kvinner skal selvsagt få førerkort når de er 18 år.

Dagbladet 02.09.10

Hva tror og mener dere om denne saka?
Uansett om denne forskningen er sann eller ei, så hadde et slikt forslag ALDRI blitt godtatt. Det hadde jo vært fullt kaos med bilister som hadde kjørt i protest og nektet. Om det hadde vært lurt kan jo diskuteres, men gjennomførbart? Absolutt ikke.
Hjerneforskning viser i dag at det er forskjell på jenter og gutter. Hjernene er skapt ulikt, og det medfører at de jobber på forskjellig måte. Når vi gutter lærer noe og bruker en viss del av hjernen, og jentene lærer det samme, så bruker de en annen del av hjernen. Men det er feil at det er kun gutter som ikke har ferdig utviklet frontallapp før de kommer i 25-årsalderen. Dette gjelder også jentene, men forskjellen på gutter og jenter er at vi gutter gjerne søker mer fare/fysisk brutale aktiviteter. F eks: Vi er overflødig av testosteron i denne alderen, og for å "pumpe" oss opp, søker vi fare for å f eks få tilført adrenalin som hjelper på å stimulere det vi søker: At vi lever!

Jenter lærer best av tekst, og gutter lærer best av visualisering. Men dette er å sette alle i samme bås, gutter er utviklet forskjellig fra andre gutter og jenter er utviklet forskjellig fra andre jenter. Teori og praksis er to vidt forskjellige ting når det gjelder trafikk. Her kjører jentene "etter boka", mens guttene kjører "etter opplevelsen". Vi prøver ut mer enn jentene, vi "tør mer". Det er sånn vi er utviklet, vi gutter.

Jeg mener det er feil å sette så drastiske tiltak, det er så mye mer vi kunne ha gjort for å løse problemet. Tilbud om aktiviteter der vi kunne fått utløp for trangen til å gjøre noe farlig. Bedre trafikkopplæring, bedre veier, mer fokus på .. Nei, dette tiltaket mener jeg blir helt feil. Om nabogutten stjeler på butikken kan ikke butikken stenge ut alle barna i gata. Det finnes mange andre skumle bilister der ute også, skal vi ta fra de lappen og vente til de blir "modnet"?
Hvorfor motarbeider du ditt eget kjønn? Et sånt innlegg hadde vært mer forståelig om det kom fra en ekkel mannshatende feminist.

Svaret på spørsmålet ditt er at man bør gjøre en modenhetsvurdering av de vordende sjåførene før de får kortet.

Denne vurderingen kan f.eks. gjøres av kjørelærerne. Kanskje det også kunne vært en god ide å legge inn noen spørsmål som vurderer modenhet på førerprøven. Dessuten bør overtredelse av trafikklovene straffes hardere om du er under en viss alder.

Man bør ikke skjære alle over en kam bare fordi de tilhører et visst kjønn. Det er dette som er likestilling, ikke det feministene holder på med.
Ville ødelagt for sinnsykt mange mennesker. Mange som går ut som lærling rundt 18-19 år alderen som er avhengig av å kunne kjøre til jobb.
Enig, ville ødelagt for en del. Men for all del, man kan jo finne alternativer. Men dette er en ting som jeg syntes blir feil å ta alle over en kam. Finnes idioter i alle aldre. Og det er jo sant at gutter utvikler seg noe senere enn jenter på samme alder, blant annet i forhold til det å tenke på frykt.

Dette er en forsker som ikke har mye annet å gjøre, så derfor slenger de ut meninger som til syvende og sist ikke gjør noe forskjell.
Så om vi, hypotetisk sett, gjør en grundig evaluering av kjøreegenskapene til menn og kvinner, og vi ser at menn gjennomgående kjører bedre - skal vi kreve mer omfattende kjøreopplæring for kvinner? Det hadde nok vært like lite populært som ditt forslag.
Rareste utsagnet jeg har hørt på lenge. Å skille mellom gutter og jenter i trafikken, på en slik måte, er for meg uforståelig og bør ikke taes seriøst.
Sist endret av Jinsei no deshi; 17. november 2013 kl. 00:34.
Motarbeider ikke mitt eget kjønn i det heletatt, belisarius. Jeg er selv uenig i denne saka!
Vill se om jeg faktisk får inn noen fornuftige svar på hvorfor att de mener det skal være sånn.
Sist endret av Alexander1996; 17. november 2013 kl. 00:39.
Folk som er 18 år er, i min mening, generelt like skikket/uskikket til å kjøre bil.
ahh.. har vi kommet til et stadie hvor vi har sluttet og diskriminere kvinner og begynt med menn?
hva er det neste; kvinnelig president!?!!?!?

ok, spøk til side. Det er serriøs og godt utgreiet forskning. bare statistikken taler for seg. Men en sånn endring kommer aldri til å bli godtatt(tror jeg da)
Det er jo en kjennsgjerning at gutter på 18 er de farligste du møter i trafikken. Jeg leste nettopp at de kræsjer seks ganger så ofte som en person i 40-årene. Forsikringspremien er for unge gutter er også flere ganger høyere, av samme grunn.

Men jeg er uenig i at vi skal ha ulike lover for kjønnene. Hvis man rokker ved prinsippet at loven er lik for alle, begynner man å begi seg inn på en farlig vei. Da kan vi jo etterhvert få ulike lover for mange grupper i samfunnet. F.eks. kan vi ha ulik seksuell lavalder og myndighetsalder for kjønnene, stemmerett kun for de med IQ over 110, og forbud mot å kjøre bil om du er en eldre mann og bruker hatt.

Edit: Det skulle så klart stå "som" og ikke "og" i siste setning.
Det er vel 2 hovedårsaker til at unge, spesielt gutter, er så trafikkfarlige i trafikken:
- De er unge og dumme (ikke modne), og tar derfor flere sjanser enn eldre mennesker.
- De har enda ikke så mye kjøreerfaring.

Personlig mener jeg at å bare øke aldersgrensen ikke alltid vil løse alle problemene - samt det kan skape store problemer for mange som er avhengige av bil i sin arbeidssituasjon. (F.eks. for å kjøre mellom ulike plasser i arbeidstid). Spørsmålet blir da, finnes det andre tiltak man kan komme med som kan gjøre situasjonen tryggere for både unge i trafikken, samt alle andre som må kjøre på samme vei som de?
Norge er en demokratisk stat, for å fylle kravet til å være en demokratisk stat må menneskerettighetsærkleringen av FN bli fulgt. det er blant annet lik rett for begge kjønn. så dette vil ikke være mulig.
det har vært tidligere forslag til dette hvor blant annet menn under 23 ikke hadde lov til å ha passasjerer i bilen, siden dem var den største faren i trafikken.
som eksempel vil jeg dra inn min egen aldersgruppe av venner, for denne vinteren her har ødelagt to bilder på gutte siden, det har ingen ting med umoden het at dette har skjedd. men her i Finnmark blir ikke alle veiene strødde. men vinteren 2012/2013 var resultatet ganske jevnt ville du trudd? neida, en gutt skadet bilen mens en annen totalvraket, mens tre biler ble totalvraket på jentesiden og en skadet. alt dette i en klasse på 25 elever, hvor det var 13jenter og 12 gutter.(bare 8 av jentene hadde lappen).

tilfeldigheter eller ikke, 12 gutter mot 8 jenter, fra mitt kull er nu statestikken klar. vi er kanskje unge, men det betyr ikke vi er dumme. ja det har mye å si om kjøreerfaring, men det er bare en måte å lære på
ArbeidsledigProletar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo en kjennsgjerning at gutter på 18 er de farligste du møter i trafikken. Jeg leste nettopp at de kræsjer seks ganger så ofte som en person i 40-årene. Forsikringspremien er for unge gutter er også flere ganger høyere, av samme grunn.

Men jeg er uenig i at vi skal ha ulike lover for kjønnene. Hvis man rokker ved prinsippet at loven er lik for alle, begynner man å begi seg inn på en farlig vei. Da kan vi jo etterhvert få ulike lover for mange grupper i samfunnet. F.eks. kan vi ha ulik seksuell lavalder og myndighetsalder for kjønnene, stemmerett kun for de med IQ over 110, og forbud mot å kjøre bil om du er en eldre mann og bruker hatt.

Edit: Det skulle så klart stå "som" og ikke "og" i siste setning.
Vis hele sitatet...
Det er også en kjennsgjerning at en person i 40-årene har hatt lappen typ 22 år lengre enn en på 18. Altså lenger enn en 18åring har levd til sammen.
Sist endret av Batabusa; 17. november 2013 kl. 04:48.
Har selv hatt lappen i et års tid nå. Har fint klart å holde meg unna kræsjer. Bare møtt på folk som ikke overholder vikeplikta si og kjører nesten rett på meg...
Felles for alle 4 som jeg har måtte trå bremsen igjennom gulvet og forbi er at de er unge jenter...
Alle guttene I vennekretsen min kjører bra og jeg får en følelse av at de kjører pent. Det samme kan dessverre ikke sies om jentene i kretsen min.. De kjører bare, vinglete og hakkete glemmer å stoppe for høyre og veldig usikre...

Greit, merker en del ganger at gutter er mer umodne når det gjelder alt, men felles for dem er at de isåfall idiot kjører utafor veien! Tviler sterkt på at det blir innført så ikke noe å bekymre seg for :-)

PS, er selv avhengig av bil som lærling... Kjørt 15000 på et halvår så ja... :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Personlege anekdoter er ikkje nødvendig i denne tråden. Det er uinteressant. Kan du vise til ei studie som er ueinig med poenga i artikkelen i første post, så er det interessant. Men fleirtalsforma av anekdote er ikkje data.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er også en kjennsgjerning at en person i 40-årene har hatt lappen typ 22 år lengre enn en på 18. Altså lenger enn en 18åring har levd til sammen.
Vis hele sitatet...
Ja. Hva så?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Ja. Hva så?
Vis hele sitatet...
Poenget med tråden er at unge menn spesifikt skal være dårlige sjåfører fordi de nettopp er menn på 18.

Jeg sier at den kjennsgjerningen din er et invalid argument da det faktisk er ganske mange flere og udiskutabelt større faktorer med i bildet, som ERFARING. Null erfaring vs. 22 år er ganske vesentlig. I tillegg til det så er første kjøpte bil i snitt to år eldre enn kjøper (kilde var kjøreskolelærer, om hun snakket fluff kan jo diskuteres) men fakta er at en gjennomsnitts 18åring har en eldre og mindre sikker bil enn en snitts 40åring som har en moderne bil med bedre bremser, dekk osv.

Vi kan jo ta med flere ting som at i gjennomsnitt har 18 år gamle menn flere kjørte mil enn 18 år gamle jenter, og at ulykker per kjørte mil ikke nødvendigvis trenger å være så mye større for menn vs. kvinner. (den er det, men greia er at man må se litt igjennom overflata på saken, er litt flere fasetter enn at 18 år gamle menn er testobomber som kjører som svin).
Sist endret av Batabusa; 17. november 2013 kl. 13:18. Grunn: Rydderydde.
Det er sykt at vi lever i 2013, og så har kvinner og menn ulike hjerner! Vi ønsker jo oss et samfunn med likestilling, der begge kjønn har samme forutsetninger i livet! Nei, nå må regjeringa få ordnet med genmodifisering, slik at gutter og jenter utvikler seg likt fra fødselen av.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det er sykt at vi lever i 2013, og så har kvinner og menn ulike hjerner! Vi ønsker jo oss et samfunn med likestilling, der begge kjønn har samme forutsetninger i livet! Nei, nå må regjeringa få ordnet med genmodifisering, slik at gutter og jenter utvikler seg likt fra fødselen av.
Vis hele sitatet...
stamcelle forskning er blant annet ikke lov i Norge fordi dem mener du skader et menneskeliv. for livet har en like stor betydning før det blir født som etter det blir født...
men ifølge illustrert vitenskap så skal det være mulig om en stund å designe din egen unge på diverse områder som høyde, hudfarge, øyenfarge og blant annet kjønn.
Greit nok, unge menn har større sjanse for å havne i ulykker. Unge menn er mer risikosøkende, og etter samfunnets normer definert som umodne. Dette er vitenskapelig bevist igjennom statistikk og forskning.

Det ikke så mange tenker over er at det er damene sin feil at det er blitt slik.

De har igjennom evolusjonen favorisert risikosøkende, testosteronbefengte og brautende mannebein når de skal forplante seg. Nå får de ta konsekvensene av sine valg. Dersom aldersgrensen skal heves til 23 år, må dette gjelde kvinnfolka også.
Jeg er faktisk enig i mye av det som blir framstilt i tråden her. Vet av egen erfaring at verken jeg eller de fleste av mine venner (både gutter og jenter) var moden nok til å kjøre i trafikken når vi var 18. Men å skille dette på kjønn blir helt feil.

Husker for noen år tilbake at det ble snakket om et forslag der unge sjåfører og eldre kunne få et redusert førerkort. Det ga dem rett til å kjøre på landsbygda og på mindre trafikkerte veier, men ikke hovedveier og bytrafikk. Klarte ikke å finne link til den aktuelle saken men det høres ut som en bedre løsninger.

Kjører mye selv og det er helt klart eldre mennesker, type 70+ og ny-oppkjørte som er verstingene når det kommer til uvettig kjøring. På hver sin måte riktig nok men stadig skummelt for andre trafikanter.

Et slikt førerkort ville i mine øyne ha løst problemet bedre enn et totalforbud fram til en alder av 23. Hvis du kjører opp senere vil du fortsatt være en sjåfør uten erfaring bare litt mer voksen.
Sitat av Ronald Vis innlegg
Greit nok, unge menn har større sjanse for å havne i ulykker. Unge menn er mer risikosøkende, og etter samfunnets normer definert som umodne. Dette er vitenskapelig bevist igjennom statistikk og forskning.

Det ikke så mange tenker over er at det er damene sin feil at det er blitt slik.

De har igjennom evolusjonen favorisert risikosøkende, testosteronbefengte og brautende mannebein når de skal forplante seg. Nå får de ta konsekvensene av sine valg. Dersom aldersgrensen skal heves til 23 år, må dette gjelde kvinnfolka også.
Vis hele sitatet...
Greit nok, søppelnerder har en større sjanse for å havne i krangler. Unge menn som er mindre begavet, og etter Internetts normer definert som søppel. Dette er vitenskapelig bevis igjennom statistikk og forsning.

Det ikke så mange tenker over er at det er Internett sin feil at det er blitt slik.

De har igjennom en årrekke favorisert 4chan, artige.no og avisenes kommentarfelt når de skal uttrykke seg. Nå får de ta konsekvensene av sine valg. Dersom kabelen skal kuttes, må de gjelde søppelnettstedene også.

Grei logikk, dét.
hadde foredrag fra en dude fra statens vegvesen ifjor elns. Og han sa att det som også spilte en veldig stor faktor når man ser på ulykkestallene mellom menn og kvinner er at menn kjører så veldig mye mer bil. Se for eksempel i helgene. Er flere menn som er ute å kjører enn kvinner.
Sett isolert fra det dataene professoren har analysert har han sikkert et poeng. Men har han da tatt hensyn til hvilke konsekvenser en slik lovendring vil få for befolkningen? Hever man lappgrensa for menn med 5 år, må man nesten også tilby de samme alternativ og like fleksibel transport(som taxi), eventuelt heve pensjonsgrensa med en del år jo mindre man vil at samfunnsøkonomien skal gå i dass.

At det skjer ulykker med tragiske utfall er noe vi aksepterer i det vi krever at mennesket skal forflytte seg fortere enn gangfart.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
bytta ut den der, me at kvinner ska vent te de e 23 år me å ta lappen, og gutta får den når de e 18.. då ska eg love deg at helvete hadde vært løs, og ottar hadde mobilisert for alle penga.
Vis hele sitatet...
Ikke glem innvandrere..
En som kommenterte her. H*n på førti år har hatt lappen i 22 år, altså dobbbelt så lenge som attenåringen her levd.

Poenget der er jo nettopp, hvis attenåringen hadde måtte vente til han var førti selv så er litt av vitsen borte?



Selv om mange mener at atten er for tidlig så mener jeg det er for sent, fyller sent neste år og er lærling. Og i det yrke jeg skal begynne i er man egentlig avhengig av førerkort. En i klassen fikk avslag da han spurte på å kunne jobbe i sommerferien pga dette.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Rabbern Vis innlegg
En som kommenterte her. H*n på førti år har hatt lappen i 22 år, altså dobbbelt så lenge som attenåringen her levd.

Poenget der er jo nettopp, hvis attenåringen hadde måtte vente til han var førti selv så er litt av vitsen borte?



Selv om mange mener at atten er for tidlig så mener jeg det er for sent, fyller sent neste år og er lærling. Og i det yrke jeg skal begynne i er man egentlig avhengig av førerkort. En i klassen fikk avslag da han spurte på å kunne jobbe i sommerferien pga dette.
Vis hele sitatet...
Les posten min på nytt, tror den gikk over hodet ditt.
22år er ihvertfall ikke dobbelt så lenge som en attenåring har levd.
Sist endret av Batabusa; 17. november 2013 kl. 17:15.
Nei men 40 er. Grunnen til at han kan ha hatt førerkort lengre enn livet til en atten åring er jo at den personen har levd dobbelt så lenge?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Poenget med tråden er at unge menn spesifikt skal være dårlige sjåfører fordi de nettopp er menn på 18.

Jeg sier at den kjennsgjerningen din er et invalid argument da det faktisk er ganske mange flere og udiskutabelt større faktorer med i bildet, som ERFARING. Null erfaring vs. 22 år er ganske vesentlig. I tillegg til det så er første kjøpte bil i snitt to år eldre enn kjøper (kilde var kjøreskolelærer, om hun snakket fluff kan jo diskuteres) men fakta er at en gjennomsnitts 18åring har en eldre og mindre sikker bil enn en snitts 40åring som har en moderne bil med bedre bremser, dekk osv.

Vi kan jo ta med flere ting som at i gjennomsnitt har 18 år gamle menn flere kjørte mil enn 18 år gamle jenter, og at ulykker per kjørte mil ikke nødvendigvis trenger å være så mye større for menn vs. kvinner. (den er det, men greia er at man må se litt igjennom overflata på saken, er litt flere fasetter enn at 18 år gamle menn er testobomber som kjører som svin).
Vis hele sitatet...
Jenter på 18 har jo like lite erfaring og de kræsjer mindre. Hvor mye de kjører er det sikkert ingen som har noen statistikk over.

Men nå var det uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt var at jeg synes vi skal ha like regler for alle og ikke ulike regler for ulike grupper av befolkningen.
Sist endret av Susa; 17. november 2013 kl. 19:13.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jenter på 18 har jo like lite erfaring og de kræsjer mindre. Hvor mye de kjører er det sikkert ingen som har noen statistikk over.

Men nå var det uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt var at jeg synes vi skal ha like regler for alle og ikke ulike regler for ulike grupper av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Men vi kan med rimelig sikkerhet anta at gutter kjører ganske mye mer.
Så poenget ditt lengre ned i posten, og det var ikke det jeg var uenig i, jeg mener bare at halve posten din var meningsløs. ALtså, å skrive at det menn på 18 krasjer mer enn 40åringer tilfører diskusjonen null og nada. Stråmann.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men vi kan med rimelig sikkerhet anta at gutter kjører ganske mye mer.
Så poenget ditt lengre ned i posten, og det var ikke det jeg var uenig i, jeg mener bare at halve posten din var meningsløs. ALtså, å skrive at det menn på 18 krasjer mer enn 40åringer tilfører diskusjonen null og nada. Stråmann.
Vis hele sitatet...
At unge menn forårsaker flest ulykker i trafikken er jo hele premisset for denne tråden, så meningsløst er det jo ikke å påpeke det.
En kan jo spørre seg hvor mange småulykker forårsaket av jenter som ikke blir rapportert?
Mange som tar det svært personlig her, tror jeg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Mange som tar det svært personlig her, tror jeg.
Vis hele sitatet...
vell, vi prøver bare å forsvare den yngre generasjonen.
selv har jeg allerede lappen så dette vil ikke kunne straffe meg.

men ser vi raskt på en halvveis sikker kilde så kan vi se at det er ingen steder i verden aldersgrensen er så høy som 23år!
den varierer pent mellom 16 og 18 år men er på 14års grense på noen delstater.
mens Saudi Arabia er vel strengest med at kvinner ikke har rett til å kjøre.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...um_driving_age
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Men vi kan med rimelig sikkerhet anta at gutter kjører ganske mye mer.
Vis hele sitatet...
Eg tipper dei som forsker på slikt faktisk tar hensyn til slike ting, og at hankjønn er sterkt overrepresentert. Det er rimeleg enkelt å korrigere for tal køyrte kilometer, ved å finne risiko for ulukke per kilometer. Imidlertid ser eit kjapt søk ut til at det også er studier som peiker i motsett retning, utan at eg har sjekka kvaliteten på det som står der utover å lese samandraget. Men det viser iallefall at dei som forsker på det er klar over problemet du påpeiker.
Dere vet vel at det er fler menn enn kvinner som er ute å kjører. Og viss dette blir tatt i betraktning så har kvinner en like stor døds/ulykkes rate som menn.

- Muntlig kilde fra veivesen/trafikksikkerhets foredrag.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Dere vet vel at det er fler menn enn kvinner som er ute å kjører. Og viss dette blir tatt i betraktning så har kvinner en like stor døds/ulykkes rate som menn.

- Muntlig kilde fra veivesen/trafikksikkerhets foredrag.
Vis hele sitatet...
hadde sikkert samme foredrag som deg! Ble fortalt det samme så
Ifølge en studie fra FNH har kvinner en høyere skaderisiko enn menn pr kjørte kilometer, men under 25 år er det menn som har høyest risiko.
Sist endret av henrikxt; 17. november 2013 kl. 21:58.
Jeg likte dette utsagnet:

Sitat av Alexander1996 Vis innlegg
- Unge menn er ikke bare uerfarne sjåfører, men også umodne mennesker, sier seniorforsker Dagfinn Moe til Bergens Tidende.
Vis hele sitatet...
Man får vel strengt tatt ikke mer erfaring av å utsette lappen 5 år. Erfaring kommer av øvelse, og derfor mener jeg heller at man øker mengden og kvaliteten på kjøreundervisningen, dersom det viser seg at unge menn som nettopp har fått lappen ikke er erfarne nok.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jenter på 18 har jo like lite erfaring og de kræsjer mindre. Hvor mye de kjører er det sikkert ingen som har noen statistikk over.

Men nå var det uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt var at jeg synes vi skal ha like regler for alle og ikke ulike regler for ulike grupper av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Men det er jo fordi gutter på 18 er mindre modne generelt sett, mange gutter er faktisk LANGT mindre modne enn tilsvarende jenter. Dét kan jeg skrive under på, noen år etter atten og med noe mer livserfaring kan jeg virkelig forstå at mange ønsker at gutter på 18 ikke skal kunne ta lappen.

Mange i venneflokken min var direkte idioter når de var 17-18-19, sett i retrospektiv. Jenter i tilsvarende alder ikke. Dette snur når man runder 23-24 tror jeg.
Alt i alt, jeg er veldig for like regler for alle, men jeg forstår godt ideen bak å nekte gutter å kjøre før de fyller 23. Fordi de er ikke menn, de er gutter, særlig mentalt-
Sist endret av aeon_illuminate; 17. november 2013 kl. 22:03.
Jeg har lest en del om hvordan utvikling av frontallappen er ferdig sent, men at det skulle være noen nevneverdig forskjell mellom kjønnene har jeg aldri sett. Det er uansett ikke et en til en forhold mellom struktur og funksjon, så frem til man skjønner bedre hvordan eksekutive funksjoner henger sammen med frontallapp synes jeg man skal la reglene være som de er.
Er det virkelig slik at frontallappen utvikler seg saktere hos gutter enn hos jenter, eller er det slik at symptomene på en ikke ferdig-utvilket frontallapp manifisterer seg annerledes hos jenter enn hos gutter?

Det er ikke nødvendigvis så viktig for saken, men jeg synes det er viktig å presisere.
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det virkelig slik at frontallappen utvikler seg saktere hos gutter enn hos jenter, eller er det slik at symptomene på en ikke ferdig-utvilket frontallapp manifisterer seg annerledes hos jenter enn hos gutter?

Det er ikke nødvendigvis så viktig for saken, men jeg synes det er viktig å presisere.
Vis hele sitatet...
Vi hadde besøk av statens vegvesen og de sa at den utvikles tregere hos gutter enn jenter. Hos jenter er den ferdig utviklet rundt 16(?) og gutter 23(?) husker ikke tall nøyaktig men rundt det.
Sist endret av Xernox; 18. november 2013 kl. 11:53.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Vi hadde besøk av statens vegvesen og de sa at den utvikles tregere hos gutter enn jenter. Hos jenter er den ferdig utviklet rundt 16(?) og gutter 23(?) husker ikke tall nøyaktig men rundt det.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg i beste fall er en grov forenkling og muligens direkte feil. En review-artikkel om utvikling av tenåringshjernen av Blakemore fra 2012 oppsummerer sammenhengen mellom kjønn og utvikling som uklar. Nå er ikke jeg kjent med hva Statens vegvesen bygger sine utsagn på, men når det kommer til hjerneutvikling stoler jeg mer på hjerneforskere.
Da synes jeg heller de skulle satt traktorlappen til 23.

Ingenting mer skremmende enn en liten spjæling på 16 år bak rattet på en multitonns traktor.
Flere og billigere kjøretimer mener jeg hadde vært et svar på et sikrere trafikksystem.
Har selv snakket med kjørelærere som mener at vi ikke er klare for trafikken når vi er ferdige.

Det rareste er kanskje at det er ingen pålagte kjøretimer hvor du skal kjøre når det er mørkt,
kanskje bare fordi at dette hadde blitt for dyrt. (Kveldstilegg/evt. natt)
Ja - sett bort ifra mørkekjøring, der du bare sitter i bilen og ser på.
Utviklingen for menn ser stadig mer skummel ut. I fremtidige generasjoner ser det ut til at "likestillingen" fører til at menn ikke har tillatelse til å gjøre stort annet enn å gå til en arbeidsplass som ikke krever utdannelse, og kun bruke muskler som er fremdeles eksklusivt for menn. Kvinner skal ta seg av resten.

Jeg er bare lykkelig at min tid er forbi før det skjer.
De fleste som mister lappen i området jeg kommer fra, er menn i 40-årskrisa fra Stavanger med dyre biler. De er selvsagt er på vei hjem fra hytta på sørlandet.
Gutter tar nok fler sjanser enn jenter, men at lovverket skal endres for en part er urettferdig etter min mening.
Sist endret av Prehol; 18. november 2013 kl. 14:40.
Utrolig hvor fort denne tråden ble til en klagemur for sutrete menn som føler seg veldig urettferdig behandlet i likestillingsdebatten, eller tar det veldig personlig fordi de er nettopp menn under 23.
Må da gå være mulig å angripe spørsmålet med bakgrunn i fakta selv om det berører en selv?

All forskning jeg har sett så lang tilsier at at menn under 23 er mye farligere i trafikken, en befolkningen generelt og det motsatte kjønn.
Personlige anekdoter og sutring hjelper mye mindre enn å begrunne hvorfor forskjellen i risiko ikke burde føre til en endring, eller statistikk som sier noe annet.

Jeg heller litt mot at av de grunnene nevnt under nedenfor (1, og 2), så er en økning av aldersgrensen til 23 for all type kjøring av bil, uten og gi et ordentlig alternativ, for straffende på den delen av befolkning(svekket evne til å delta i samfunnet) til at det kan forsvare menneskelivene det kunne spart.
  1. kollektivtilbudet i så mange deler av Norge ikke er et fungerende nok til å erstatte bil.
  2. 18-23 år er nettopp tiden mange forlater skole og starter i arbeid, eller med andre ord forlater skole-oppsatte busser mot arbeidsplasser som tenker at "hvordan du kommer deg på jobb er ditt eget problem, så lenge du kommer"(Jeg vet selv fra egen erfaring at det er et av de første spørsmålet jeg har fått i mange jobbintevjuer).

Jeg hadde derimot stilt meg veldig positive til forslag av denne typen istedetfor:
  • Installering av en fysisk fartsgrene på bilder som skal bli brukt av folk i denne aldersgruppen. (Dyrt, men målt opp mot livene som kunne blitt spart, i mine øyne absolutt værdt det)
  • Flere gjennomsnittsfartsmålere på flere utsatte strekninger (Vanskeligere å gjennomføre)

Når det gjelder å endre minimumsgrensen bare for menn, tror jeg derimot det ikke er praktisk gjennomførbart.
Sist endret av Picard; 18. november 2013 kl. 16:46.