Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4823
Har bestilt fiber fra telenor (Canal digital) Spurte om hvordan uttak jeg skal ha bak tven og sa at jeg kun hadde data uttak der, ikke noe tv uttak eller noe sånt. Men så sjekker jeg på canal digital og der ser jeg at man må ha tv uttak?

Hvordan får jeg tv uttak når jeg har fiber nett? Spurte hun jeg kjøpte leiligheten av, men hun hadde ikke peiling. Holder det å bare koble til internettkabelen?
Ja, hvis det er snakk om iptv så er bare å koble fra
ethernet fra ruter til dekoder.
Sist endret av Norjoker; 16. juni 2017 kl. 23:24.
Så jeg trenger ikke sånn antenneuttak?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CD bruker RF-overlay afaik. Du får mao. tradisjonell kabeltv i veggen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
CD bruker RF-overlay afaik. Du får mao. tradisjonell kabeltv i veggen.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan monterer jeg et sånt uttak når jeg bare har internett uttak.. Er det noe enkelt man kan gjøre uten å måtte ha en ledning rundt hele leiligheten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sherminator! Vis innlegg
Ja, men hvordan monterer jeg et sånt uttak når jeg bare har internett uttak.. Er det noe enkelt man kan gjøre uten å måtte ha en ledning rundt hele leiligheten?
Vis hele sitatet...
Du tar coax frå der ONT blir montert til der du har TV. Om du ikkje gidd det kan du alltids hive opp ein rPi med tuner og streame tv via t.d. mythtv.

Technotrend sine USB tunere + CAM frå CD (~3-400kr) funker utmerka, og 100Mb er plenty til å streame to kanaler samtidig.
Sist endret av vidarlo; 17. juni 2017 kl. 01:26.
Pappa har Canal Digital, og der kom det en montør hvem og koblet opp kontakten. Ser ut som en helt ordinær radio/tv-kontakt med (COAX) og en tredje kontakt for internett-modemet (wifi). Modemet ble også koblet opp av montøren. Er du fortsatt i tvil, så ta bare en tlf til CD og spør.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
CD bruker RF-overlay afaik. Du får mao. tradisjonell kabeltv i veggen.
Vis hele sitatet...
både ja og nei.

CDK har åpnet for bruk av IP-tv på FTTHnett.


dog, i områder hvor de har sentral/supernode leveres RF overlay. bakdelen med RF overlay er man ikke har ubegrensa med avstand å rutte med.. internett er kurrant da det penses innpå med en lokal OLT.

så i områder hvor telenor/cdk nå bygger ut fiber, og det er langt til nærmeste kabel-tv anlegg. så benyttes nå IP-tv istedet.