Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1729
Alle andre programmer og nettsider fungerer bra.
Men når jeg går inn på freak.no og surfer litt her.
Spesielt når jeg scroller med musen, så kommer det en "knirke" / "pipe" lyd av pcen. Men med en gang jeg tar musen over en annen fane så stopper denne lyden.
Hva kan dette skyldes?

Edit: Nå ser jeg det kommer fra word dokument og.
Jeg testet å holde inne viftene i pcen i et par sekunder. Det er ikke dem som lager lyden.
Sist endret av Zherxyl; 14. oktober 2016 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du har laptop? Det er typisk interferens fordi komponentene er så tett sammen.
Edit nr 2: Jeg hørte nøye etter på psu, og jeg er ganske sikker på at lyden kommer fra denne.
Men hvordan kan jeg fikse dette? Har ikke råd for tiden til å bytte ut psu.

Sitat av nso Vis innlegg
Du har laptop? Det er typisk interferens fordi komponentene er så tett sammen.
Vis hele sitatet...
En ferdigbygget acer gaming pc fra 2011. Har lagt til et gtx 970 skjermkort og en samsung ssd.
Sist endret av Zherxyl; 14. oktober 2016 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg

En ferdigbygget acer gaming pc fra 2011.
Vis hele sitatet...
Der har du problemet Kanskje CPU vifta som bråker? Men hvis cpu er 5 år gammel er det jo sikkert ikke så mye å få gjort tenker jeg da..
Sist endret av EliteBook; 14. oktober 2016 kl. 12:40.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Edit nr 2: Jeg hørte nøye etter på psu, og jeg er ganske sikker på at lyden kommer fra denne.
Men hvordan kan jeg fikse dette? Har ikke råd for tiden til å bytte ut psu.



En ferdigbygget acer gaming pc fra 2011. Har lagt til et gtx 970 skjermkort og en samsung ssd.
Vis hele sitatet...
Glemte å si at jeg har en stasjonær pc.
Sist endret av Zherxyl; 14. oktober 2016 kl. 14:47.
Jeg har hatt det samme "problemet" før, at når jeg scrollet ned på nettsider så kom denne lyden.. Jeg vil tippe det kommer fra GPU. Dog ser jeg ikke noe grunn til bekymring
Du opplever det som kaller "coil whine", eller "coil noise". Elektromagnetiske spoler begynner å vibrere og lage lyden du plages av under last. Det er null problemer ved dette utenom lyd, og dessverre lite du kan gjøre for å forhindre det. Lyden kommer mest sannsynlig fra GPU'en din, men kan også være fra PSU eller andre komponenter som har spoler.

Lyden oppstår nok kun når maskinen er under en viss mengde last, derfor hører du det ikke hele tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise
Sist endret av Snilepisk; 14. oktober 2016 kl. 17:47.