Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3797
Heisann! har lest å fart litt rundt om hvordan det er å jobbe på sjøen, har leita fram nummer å laga meg ei liste av forskjellige trålere og linebåter. men når jeg skal ringe har jeg ikke snøring på hva jeg skal si, er redd for å snuble i ord og få ut en masse "øhm øøøh". har ikke STCW kurs eller helseattest men tenkte jeg kunne opplyse om det i samtalen.
Har du vært mye på sjøen før da?
De fleste større selskapene tilbyr deg prøvetid, da treng du ikke kursene. Hvis de mener du kan fortsette så sett de deg på kurs "gratis", dette er veldig vanlig og gjøre det.
Vær ærlig å si akkurat som du har det, de fleste liker folk som ikke er høy i hatten, de som kan alt å ikke vil lære.. Du er mest sannsynlig 18 - 23år? Bare du er villig å lære og innrømme feil/ærlighet, da har du gode sjanser
Jeg vet ikke hvordan det er idag, vet det var lett å komme på båt uten kurs og attest før,men har vel blitt mye strengere nå? Imo50(nye Imo60) koster rundt 15k. Hvor gammel er du og har du noe relevant erfaring?
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei, ser denne tråden er 4 år gammel, men siden jeg ikke finner ut hvordan man opprettet en ny "tråd" så skriver jeg her. Jeg har gått på skole i 5 år (3 år entreprenørskap og 2 år økonomi) og er dritt lei. Jeg vil jobbe på fiskebåt og lurer på hvordan man kommer i kontakt med fiskebåter og hvordan man kan skaffe jobb før man drar opp til nord.
Det finnes noen facebookgrupper der de etterlyser folk som kan reise, og du kan selv legge ut at du er interessert
- "Ledig Jobb På Fiskebåter / Jobb Søkes"
- "Sjøfolk-Ledig jobb på fiskebåt"
- "Ervik Crew"

Er bare noen av gruppene lykke til
Det er vel et eller annet kurs man trenger for å jobbe på båt som er kommersiell uansett størrelse? Ikke vet jeg, men regner med det er blitt slik nå?

For de som vil på båt;

Få NAV til å dekke de nødvendige kurs. Finn steder det er mye båter som har havn, så finn billig leie type "motell" hostel og stå på kaien og spør på båtene, noen dukker ikke opp, noen blir syk etc. Det å finne i annonser uansett medie er nyttesløst uten erfaring. Facebook er også blitt så populært at det alltig er en med erfaring som ser samme stilling.
Sist endret av Naturgrønn; 17. august 2019 kl. 21:23.
Tusen takk @vitaminbjørn og @Naturgrønn, har lagt inn forespørsel på alle tre gruppene Vet du @Naturgrønn om det er områder som er mer "villige" til å ta inn nye folk som meg?
Mitt tips er å bare spørre de du ringer så åpent som mulig. Si du er grønn og ikke har erfaring, men er godt fysisk trent, mentalt innstilt, har jobbet litt fysisk før, og er villig til å ofre tiden det krever på båt for å få jobben gjort. Så ser du hva for svar du får. Initiativ er ofte et godt salgsmoment.
For å få jobb på fiskebåt må du ha 1) Helseattest fra sjømannslege og 2) Sikkerhetskurs for sjøfolk, evt IMO60. Etter det må du kjenne noen som er villig til å gi deg en sjans. Det er ikke lett å få jobb, men kommer du i kontakt med noen som trenger en vikar ummidelbart kan du være heldig å få en tur. Evt er snøkrabbebåter lettere å få jobb på, da de mange slutter relatvit kjapt. De jeg kjenner som har vært på de båtene sier det er det værste de har vært med på, men da har du vertfall en fot innenfor døra. Har du erfaring er det med en gang lettere å få jobb, og etter noen år kan du vurdere å kjøpe egen sjark.
Sist endret av iColdman; 18. august 2019 kl. 00:35.
@iColdman Tusen takk for info Jeg kan se for meg at jeg stiller vesentlig sterkere med Helseattest, sikkerhetskurs og står klar på brygga for å bli plukket opp.

Har noen her noe erfaring med disse kursene?
Du trenger bare grunnleggende sikkerhetskurs for fiskere, og helseattest fra sjømannslegen. Sikkerhetskurset er på 50 timer fordelt på en uke. Helseattesten tar 30 minutt hos nærmeste sjømannslege. Kurset koster ca 15000kr, og helseattesten rundt 1800kr. Etter du har fått papirene i orden, kan du ta noen turer på snøkrabbebåt i Smutthullet, for å få litt erfaring og gode referanser Disse båtene rekrutterer ofte på facebook. Ikke spesielt godt betalt, men bedre en man får fra en vanlig butikkjobb på land.
@maniiac Flott!
R.i.p 23.04.2021
Hva med disse ungdomene som får sommerjobb for og kutte torsketunger og tjener 50k i mnd?
Sitat av Tarm Vis innlegg
Hva med disse ungdomene som får sommerjobb for og kutte torsketunger og tjener 50k i mnd?
Vis hele sitatet...
Har jeg også lurt på. Jeg ergres over at jeg ikke fikk vite om dette da jeg var yngre. Hvorfor blir vi ikke lært opp i jobbmuligheter i skolen? Tok den diskusjonen under en artikkel på facebook, og folk ble bare sure. "De jobbene er forbeholdt skolebarn og ungdom ved kysten, buhuhu". Bare grining, ingen fornuft.
Sist endret av Nature Spirit; 19. august 2019 kl. 20:52.