Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 939
Hei,

Jeg har alltid ønsket å komme meg inn på kjemi/prosess for å så gå videre på laboratoriumfag, men jeg begynner å bli for gammel for VGS og kniseste 15/16 åringer.

Mine interesser er kjemi/biokjemi, farmakologi, synteser, legemidler/psykoaktive stoffer. Leser daglig om disse emnene på nettet, men har ingen tilgang på praktisk arbeid.

Hvilke råd kan noen av dere gi meg?

Kan vel legge til at jeg skal flytte til Østfold om noen uker/måneder hvis det er relevant.
Sist endret av Mexxy; 20. februar 2014 kl. 18:03.
Universitetsutdannelse med kjemi som hovedfag, for så å spesialisere seg innen organisk kjemi. Det er der Albert Hofmann og Alexander Shulgin har utdannelse
Sist endret av omba; 20. februar 2014 kl. 19:37.
Jeg er også interessert i dette. Har to år igjen på dataingeniør (B.Sc.). Gikk TRES etter et noen ganske håpløse år på vgs. (3,7 i snitt), bestod forkurset (TRES) med A i både "Fysikk Forkurs" og "Matematikk Forkurs", som visstnok var sammenpakkede varianter av R1+R2, FY1+FY2.

Ettersom jeg gikk TRES ble ikke mine matte- og fysikk-karakterer erstattet med de jeg fikk på forkurset (de som gikk Y-vei fikk det), og har altså fortsatt et lavt snitt fra vgs. til tross for gode karakterer på universitetet.

Kunne godt tenkt meg å påbegynne en ny bachelor (enten etter eller under år nummer tre i dette løpet), og lurer da på om det å ha en bachelor i et ingeniørfag fyller opptakskrav på tross av det lave snittet fra vgs.? Sånn jeg ser det er realfagene jeg tar nå tyngre enn de som måtte finnes ved det vi kaller studiespesialisering, vgs. Mulig dette blir feil sted å spørre, men vil unødig starte en ny tråd. Har selvfølgelig vurdert å rette opp i karakterene via div privatskoler (skaffe seg primærvitnemål).

Om noen her har erfaring fra kjemistudier på høyskole/uni. nivå, så lurer jeg også på hvor ettertraktet disse studieplassene her, og hvor stor konkurranse som finnes i feltet (full forståelse fra at rykende ferske avgangselever fra vgs. med gode karakterer blir prioritert).
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvilke råd kan noen av dere gi meg?
Vis hele sitatet...
Ta forkurs, studer kjemi.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Kan vel legge til at jeg skal flytte til Østfold om noen uker/måneder hvis det er relevant.
Vis hele sitatet...
Det er høyst relevant: http://www.hiof.no/nor/hogskolen-i-o...o&type=katalog

Så kan du bygge på med en master på universitetet senere (det er først da du får spesialisert deg skikkelig).

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Kunne godt tenkt meg å påbegynne en ny bachelor (enten etter eller under år nummer tre i dette løpet), og lurer da på om det å ha en bachelor i et ingeniørfag fyller opptakskrav på tross av det lave snittet fra vgs.?
Vis hele sitatet...
En del høyskoler og universiteter har egne kvoter for de som har tatt forkurs. Der er snittet vanligvis lavere.

Sitat av thecakeisalie Vis innlegg
Om noen her har erfaring fra kjemistudier på høyskole/uni. nivå, så lurer jeg også på hvor ettertraktet disse studieplassene her, og hvor stor konkurranse som finnes i feltet (full forståelse fra at rykende ferske avgangselever fra vgs. med gode karakterer blir prioritert).
Vis hele sitatet...
Det kommer an på studiestedet. På NTNU er det forholdsvis høye krav på begge kjemistudiene, men på HiST er vel kravene noe lavere. Dette varierer fra sted til sted og fra år til år, men generelt kan man vel si at universitetene har høyere inntakskrav enn høyskolene.