Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  223 19615
Først og fremst vil jeg bare si at jeg vet at dette ikke er no rusmiddel. Men pga avhengighets kraften i cola poster jeg den under rusmidler :P Bare å flytte den et annet sted vist ikke

ok, jeg har drukket cola nå nesten hver dag i flere år, opptil 5-6 år faktisk. Forrige uke bestemte jeg meg for å slutte. Det gikk helt fint de første dagene. Jeg klarte å holde ut uten noe som helst cola. Så begynte jeg å få vondt i hodet. Veldig vondt i hue. Så jeg kjøpte meg en cola, og utrolig nok gikk smerten bort. Det gikk et par dager til, og jeg er nå på denne dagen jeg poster posten.
I dag har jeg hatt det utrolig jevlig. Mamma har glømt å kjøpe cola!. Jeg ble forbanna og skjelte henne ut. Og etterpå laget hun pizza til meg. Det hjalp lite på samvittigheten for å si det sånn. Jeg prøvde å mase litt på å få henne til å kjøre ned på bensinstasjonen for å kjøpe. Men dette gadd hun ikke.
Jeg satt meg ned for å se film på dataen. Lost In Transelations, en film jeg har sovnet under utallige ganger.
Jeg kjenner en slags angst. Noe som mangler i meg lissom, jeg kjenner irritasjon og det eneste som går i hue på meg er Cola. Hode mitt begynner å verke. Smerten blir bare sterkere. Jeg løper ned og spiser en is. Hjelper ikke. Så jeg blander sukkervann, tenker kansje det er blod sukkeret mitt som her heilt på skjeiv, noe det sannsynelig vis er også. Men det hjelper lite. Får en litt bedre følelse, men hode verket og tanken på Cola er der fortsatt. Jeg ringer desperat til en kammerat for å få han til å kjøre ned for å kjøpe en Cola til meg, men han er desverre ikke hjemme. Han sier han kan kjøpe en Cola til meg på hjem veien... Så nå er det ikke annet en å gjøre å vente.

Dette er min erfaring den siste uka med bare litt cola.
Bare lurte på om noen andre hadde hatt lignende erfaringer. Og om dette er samme type avhengihet som skapes med rusmidler? For meg virker det som om at cola er et narkotisk middel. Siden det er så avhengihets skapende. Det må riktignok tilføres over lengre tid. Men i bunn og grunn kan man bli utrolig avhengig av det, noe jeg har erfart. Og noe jeg er under erfaring av right at this moment ! Men hva er det som gjør det så avhengihetskapende? Er det koffeinen? er det sukkeret? eller er det noen E stoffer i colaen som skaper avhengihet? Dette er bare et par av de få spørsmalene jeg lurer på :P
Jeg skjønner hvordan du har det... sliter som faen selv når jeg har gådd en periode uten cola..

Tror det er som med kaffe og røyk og lignende...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Kaffeinen er nok det som gjør det. Det, og at det er innmari digg smak... Mer psykologisk enn noe annet, tror jeg.

Noen nyttige linker:

- Lege snakker om Coca-cola avhenginghet...
- Caffeine Addiction
Jeg har også et pågående prosjekt for å kutte ned på cola drikkinga. Bestemmte meg for at jeg kun skal drikke cola/brus i helgene (fredag-søndag), til nå har det gått sånn tålig bra. Har klart å kutte ned til kanskje en eller to halvlitere på ukedagene og merkelig nok drikker jeg mindre i helgene også. Hodepine har jeg nok av, men begynner å gå over nå (kanskje fordi det er helg ) og føler meg bedre uten all denne dritten i systemet mitt.

Anbefaler alle som drikker mye cola å kutte ned gradvis. Det er avhengihetsdannende uten tvil.
Altså, jeg drikker ca 2 1,5 litersflasker hver dag. Faen, det er et ganske stort problem tenker jeg nå.

Edit: Jeg kan forresten legge til at det ikke er sukkeret som gjør deg avhengighetsskapende, da jeg faktisk bare drikker Pepsi Max.
Dama mi mener jeg må kutte ned. Drikker nesten 1,5 liter om dagen eller noe sånt. Er vel litt mye når jeg tenker meg om.

Er forøvrig også hekta på Maarud's (eneste som går ann å ete) Tortilla Chips og salsa også...hehe...
Vel jeg drikker MYE cola hele tiden og jeg har ingen planer om å kutte ned.. klarer egentlig ikke fårestille meg ett liv helt uten cola..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av ztaale
Vel jeg drikker MYE cola hele tiden og jeg har ingen planer om å kutte ned.. klarer egentlig ikke fårestille meg ett liv helt uten cola..
Vis hele sitatet...
Vi vet det

En jeg kjenner drakk jævlig mye cola og tæret vekk emaljen på tennene slik at nesten ikke kunne spise annet enn suppe :S Han hadde ikke noe valg han MÅTTE slutte med cola...

Av en eller annen grunn er jeg veldig glad for at jeg aldri har blitt særlig begeistret for cola
Sist endret av SilverKhan; 1. mai 2004 kl. 20:10.
Les signaturen min!
Har nesten kutta ut cola drikkingen.
Blir det så jeg tar et glass, er det kun i helgene.
Har hørt at man må kutte ned gradevis ellers klarer man ikke slutte (nevnt tidligere). For hvis man kutter helt ut så er det liksom det eneste man tenker på også sprekker man.

Jeg drikker nesten ikke cola da så dette er ikke erfaring, men det er det jeg har hørt da.
et lite tips, hvis du absolutt vil slutte er å kankje prøve å bytte ut litt etter litt med vann, ikke mye.. Funka for meg.... Drakk brus nesten hver eneste dag, bytta ut med vann og når jeg absolutt måtte ha brus drakk jeg det.. Nå drikker jeg vann på hverdagen og brus i helgene.. Som regel da..! :P
Tidligere i fjord høst drakk jeg opptil 2-3 halvlitere om dagen, en halvliter før skolen, 1 halvliter under skoletiden, og den siste halvliteren om kvelden..
Når det begynnte å bli vinter ble det litt mer manko på pengene, så det var en kveld jeg ikke fikk cola, da begynte jeg å skjelve. noen som har hatt det samme? Fikk tilslutt tak i en liter med cola og skjelvingen stoppet.
Jeg har ikke så utrolig cola addiction som jeg ser noen av dere har, Jeg tror det mest kommer av at jeg aldri har $$$. Får rundt 4x1,5L i helgene. og på LAN blir det mye cola drikking. Har ingen fremtdigie planer om å drikke det 24/7
Opprinnelig postet av Lynzh
Har ingen fremtdigie planer om å drikke det 24/7
Vis hele sitatet...
Det er fint.
Tenk på mulighetene for diabetes 2, og hvordan tennene dine kan komme til å se ut!
Be strong. Jeg kutta ut Cola i desember 2003. Husker godt den hodepinen...
De symptomene som nevnes høres veldig ut som tilstanden jeg kom i en periode hvor jeg drakk veldig mye kaffe. Hvis jeg ikke fikk kaffen min så resulterte det i tidenes jævligste hodepine, som gikk over med en gang jeg fikk i meg en kopp kaffe.
jeg har prøvd å slutte med å drikke gradvis vann raymond, men det hjalp ikke så mye.. Jeg drikker opp til 5 liter cola om dagen, selv om jeg ikke har gjort det den siste uka :P Fikk en kamerat av meg til å kjøre ned nå i sta slik at jeg fikk kjøpt cola Fikk slutt på lidelsene mine da :P Har tenkt å prøve å kansje drikke kaffe istedenfor, vist det er kaffinen som gjør det. Ikke så veldig sunt, men sundere en cola er det nok helt klart

Edit: Herregud for et bilde ztaale !! du må ha det mye verre en meg :P
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er egentlig merkelig at kaffein er legalt... Sjekk disse meget kjente bildene, som illustrerer forskjellen på forskjellige stimulanter, deriblant kaffein...

Kaffein-webben er på langt nær mest føkka...
En kamerat av meg fikk diabetes pga. for mye brusdrikking..
Han drikker like mye nå som før, bare det er sukkerfri brus som tab og pepsi max.. Som i konklusjon smaker hor og bedrag..
hmm, det der så jo ut som om kaffein var farligere en de fleste stoffene der utenom Chloral Hydrat greiene :P hmm. Det skremte meg nesten litt :P
sitter og drikker cola i dette øyeblikk..og trudde det med cola avhengighet var bare tull..er ikke skikkelig seriøs coladrikker..drikker bare en halv liter pr dag..
jeg tror det er mest skadelig for tennene mine..men skal du begynne og drikke vann istedet, så smaker det jo piss i forskjell til en iskald cola.. lykke til med nedkuttinga, og "fight the power"
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av Knoph
En kamerat av meg fikk diabetes pga. for mye brusdrikking..
Han drikker like mye nå som før, bare det er sukkerfri brus som tab og pepsi max.. Som i konklusjon smaker hor og bedrag..
Vis hele sitatet...
Unngå unødig diabetes, få unødig kreft
Har aldri hadd noe problem med og slutt og drikk cola jeg. Klarer meg fint uten den, men den smaker så innmari godt Var til tannlegen for over et halvt år siden, fikk vit at jeg har syreskader og mange hull. Så jeg har vær til tannlegen ganske ofte det siste halvåret, tannlegen skylte på brusen. Så den har jeg roa ned ganske kraftig, måtte kjøp meg en 24 pk burk idag
Det som er greia nå til dags er noe tannhelsetjenesten kaller "skrukorksyndromet".
Det oppstod etter at skrukort-flaskene kom.
Old-School Coca Colikere, som Davy Wathne, som nesten bare drikker glassflasker, er ikke sååå jævlig utsatt for tannproblemer, pga. at de popper en glassflaske, styrter den, så går det 10-15 min. eller noe, og så er syrenivået i munnhulen omtrent på et normalisert nivå igjen.
Det som er bad med plastflaskene er at man åpner dem, tar en sipp og lukker dem igjen. Så gjentar man dette til flasken er tom. Dette resulterer i at munnhulen nesten konstant vil ha en sykelig syre/base balanse.

Dette har jeg snakket med en tannlege fra Göteborg om.

Så på sett og vis kan man si at glassflasker er sunnere enn plastflasker...hvis man drikker dem "riktig".

Diabetesfaren er den samme though...
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg drakk ganske mye cola før(hvis ca 0.5-1 liter til dagen er mye da?), men jeg fant ut en ganske effektiv måte å slutte på. Du drikker annen brus istedet. Du slutter ikke helt å drikke cola med en gang, men kjøper en fanta eller noe sånt av og til, som er en brus som er mye enklere å venne seg av med. Men hvis du har tenkt å bare helt slutte å drikke brus generelt, så kan du bare glemme det. Det er klin umulig.
Dette med blodsukker er veldig morsomt. Noe som sukker generelt gjør er å stige blodsukkeret veldig fort, og så går det VELDIG fort ned igjen.(Cola er et fremragende eks) Se feks. at du drikker en cola i begynnelsen av en skoledag. Du føler deg våken og med, men etter en stund blir du slapp og nedsig, med mindre du har spist noe skikkelig mat som gir normalt blodsukkerstigning. Se for dere
en statistikk som viser blodsukkeret, skyhøyt rett etter sukkeret, så faller det like fort, noe som ikke er helt bra for kroppen.
Hadde et lignende problem jeg og, drakk iallefall 1 brus og 1 stor crispo sjokolade hver dag en stund. Når det var søndag og butikkene var stengt skalv jeg, og MÅTTE ha sukker. Det er altså da en må tenke seg om. For dere coca colikere: Reduser mengdene gradvis, og hvis du skulle føle trang for noe sukker, drikk eplejuice eller spis frukt. *Hilsen "Olgas Helsekost"
Tannlegen min sa at juice var mer skadelig for tennene enn cola. Inneholder også mer sukker enn cola!

Det er også lurt å spise noe etter man har drikket cola/juice - Tips jeg fikk fra tannlegen min
Hvis man regner med fruktsukkeret (fruktose) også kanskje så...

En annen "skult" sukkerkilde som mange ikke er klar over er yoghurt. Det er faenmeg stappa med sukker...

[/offtopic]
da vi målte ph i diverse matvarer på skolen så fant vi ut av Cola har en ph på rundt 2,2. Til sammenligning målt vi epple eddik til ca. 1,9.
Er Cola virkelig så surt? Eller var det noe feil med ph papiret vårt?
Det stemmer nok det ja...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hah.. Jeg vet hva dere snakker om. Selv om jeg drikker bare 0,5 liter per dag ca. så merker jeg det godt. Jeg vurderer å kutte ned, for Cola fucker opp søvnrytmen min. Blir nok mye hodepine og søvnige dager før jeg blir avvent.
CoKe: Blander du Juice og nektar? Juice = 100% pressa frukt. Nektar = Fruktsaft tilsatt 50% vann og sukker.
Jeg tviler på at en appelsin inneholder like mye sukker som Cola.

edit:
http://www.lommelegen.no/art/art400.asp
Sist endret av Trond; 1. mai 2004 kl. 23:54.
Det er sant det, men en appelsin inneholder mye fruktose...altså fruktsukker, og det er faktisk ikke sunt det heller.

...men han mente nok nektar og ikke juice, ja
Drikker ca.4l++ Coca-Cola hver dag.Har alldri hadd hull!
Er ikke en mulighet å slutte engang.
Bare ting fra Coca-Cola Company!
pepsi=PISS!!!!!
TCCC er ikke helt nice da http://www.ninja5000.com/framtiden/killer.htm

...men jeg klarte ikke boikotte dem i mer enn halvannet år eller noe sånt...
Trond: Ja, jeg mente nok nektar...

ninja5000: Coca-Cola benekter for at de bruker opp vannet til bønnene i Asis, og påstår de bruker andre vannkilder.. Det er også flere ting som står på den siden som Coca-Cola benekter.. Men hvem vet...
Sist endret av Teegah; 2. mai 2004 kl. 00:21.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Viktigste tipset jeg kan gi er at alle begynner å drikke vann.. Vann er sunt, og ganske van(n)edannende det og.. Hvis du sørger for å alltid ha en flaske vann i nærheten som du drikker på blir du til slutt hjernevasket nok, samt at et høyt inntak av vann rensker kroppen for mye slagstoffer og annet snusk. En iskald flaske Olden på butikken er dobbelt så tilfredstillende som Cola mot en uttørket kropp, selvom søtstoffene gjør at det føles bedre ut med Cola.
Legen min har sagt at det med at sukker fører til diabetes bare er en myte.
Fett!

Tenner kan man alltids kjøpe nye av, liksom...det var verre med diabetesbekymringene...helt til nå
Opprinnelig postet av ninja5000
Fett!

Tenner kan man alltids kjøpe nye av, liksom...det var verre med diabetesbekymringene...helt til nå
Vis hele sitatet...
Har sett hvordan den prosessen går, under de 'kjøpte' tennene er det skruer som skal skrues fast i tannkjøttet hvis jeg ikke husker feil.
Finnes mange forskjellige metoder, da.

Det er sikkert han syke tannlegen fra Haugesund du tenker på...han som maltrakterte kjeften på endel pasienter for noen år siden...
nååå, er vell ikke klin umulig nei. Skulle ha klart meg bra på vann jeg, har jeg fått noe for det (Et visst pengebeløp).
Et spørsmål: Hvor bortskjemt er du egentlig? Kan du ikke kjøpe cola selv? Hvorfor må mora di eller kameraten din gjøre det? Lang vei til bensinstasjonen?

Cola-kompaniet hadde små mengder kokain i cola før, men ikke nå lengre. Det var lenge siden, og svindelen ble avslørt. Ellers tror jeg den sugenheten etter cola er det du selv som skaper.

Hilsen Klara Klok xD
Sist endret av Jetro; 2. mai 2004 kl. 02:38.
Det var bekymringene for diabetes som fikk meg til å slutte (så og si) med brus. Ville ikke leve et liv med et sprøytestikk til frokost hver dag.

Det var ganske hardt å slutte å spise mye sukker, fordi jeg har ofte erstattet "skikkelige" måltider med snop og brus pga. at det metter godt og tar ikke lang tid og spise. Ellers så måtte jeg ha snop og brus til alle tv-prgrammene jeg så på tv..

Når jeg bestemte meg for å redusere mengen sukkerinntak, fikk jeg et sinnsykt sug etter sukker. Klarte å holde meg i 2 dager før jeg sprakk. Det kunne sammenlignes som et kraftig røyksug. Trappet gradvis ned i en måned før jeg kom dit jeg er nå.

Har nå begynt å drikke bonaqua med diverse smaker. Drikker ikke brus i helgene engang, da er det øl for alle penga.

*Er stolt over mitt redukjon av sukker*
Jeg har tidligere prøvd å slutte med cola. Klarte det i 2 dager, men så sprakk det.
Opprinnelig postet av rdxz
Legen min har sagt at det med at sukker fører til diabetes bare er en myte.
Vis hele sitatet...
Tviler på det er en myte, vist du tilfører sukker i kroppen i over lengre tid så får du vel et annet blosukker nivå som blir ditt standar blodsukker nivå.. Men kroppen klarer ikke å produsere så mye blod sukker, så du må ta sprøyte eller ta tabeletter for å komme opp på dette nå såkalte Normale blodsukker nivået ditt. Tror det var noe sånt de fortalte på skolen ei gang :P

Opprinnelig postet av Lynzh
Har sett hvordan den prosessen går, under de 'kjøpte' tennene er det skruer som skal skrues fast i tannkjøttet hvis jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Det er nok kjeven de skruene skrus inn i ? :P Ser ikke mye godt ut, men er jo en alternativ løsning dersom du mister tennene dine :P

Opprinnelig postet av Jetro
Et spørsmål: Hvor bortskjemt er du egentlig? Kan du ikke kjøpe cola selv? Hvorfor må mora di eller kameraten din gjøre det? Lang vei til bensinstasjonen?

Cola-kompaniet hadde små mengder kokain i cola før, men ikke nå lengre. Det var lenge siden, og svindelen ble avslørt. Ellers tror jeg den sugenheten etter cola er det du selv som skaper.

Hilsen Klara Klok xD
Vis hele sitatet...
Før du sier noe så dumt noe så burde du prøve det først. Prøv å drikk omtrent 3-4 liter cola hver dag i et par år, så skal du nok skjønne hva jeg snakker om, før det så har du vel egentlig ikke noe å komme med?

Desverre var det 1 mai i dag. Altså søndags ruter, og siden jeg da bor langt ute på landet, går det veldig få busser. Jeg bor 2 kilometer fra nermeste bensinstasjon, og det er en shell stasjon, og siden jeg bare fortsatt er 17 år og har ungdoms kort så får ikke jeg kjøpt der. Derme må jeg dra ytterlige 2 km for å komme til neste hydro stasjon som tar kortet mitt. Og da er det alltids litt greit å ha en kammerat til å kjøre deg ned
Sist endret av Hindsight; 2. mai 2004 kl. 03:01.
Opprinnelig postet av ninja5000
Finnes mange forskjellige metoder, da.

Det er sikkert han syke tannlegen fra Haugesund du tenker på...han som maltrakterte kjeften på endel pasienter for noen år siden...
Vis hele sitatet...
Det er mulig, så noe om en galen tannlege på tv2 hjelper deg. Og da var det en stakkars gammel dame sine 'innskrudde' tenner som hadde fallt ut av kjeften hennes, blodige og kvalme and whatnot.
Opprinnelig postet av Tangaalf
Tviler på det er en myte, vist du tilfører sukker i kroppen i over lengre tid så får du vel et annet blosukker nivå som blir ditt standar blodsukker nivå.. Men kroppen klarer ikke å produsere så mye blod sukker, så du må ta sprøyte eller ta tabeletter for å komme opp på dette nå såkalte Normale blodsukker nivået ditt. Tror det var noe sånt de fortalte på skolen ei gang :P
Vis hele sitatet...
http://www.google.com/search?q=can+s...utf-8&oe=utf-8

les de 10 første linkene som dukker opp der...
3-4 liter cola i 1 år.. *kremt* skal vi sjåå:
0.5l: 30-40kr x 365 (satser på at det ikke er skuddår) = 10950-14600kr
1.5l: 20-30kr x 365 = 7300-10950kr

finnes såklart alt for mye tilbud på cola og sånnt.. men ok..

Synes det ikke er rart at mora di eller kompisen din må kjøpe litt av colaen.

Men jeg synes at cola-avhengiheten er oppskrytt, er helst psykologisk mener jeg. Man er kanskje avhengi av koffein -JA- men ikke cola.. Er alltid sånn at man savner ting\produker\mennesker som har vært lenge sammen med deg i livet.. Men anyways. Drikker mye cola jeg, men ikke FOR MYE.
Men teorien var jo igrunn ganske bra..

Tangalf det virker som cola abstinensa dine er gått over i paranoia... Hva er det med din 4 årige cola drikke kariere som gjør deg til ekspert?(+et halvt med sopp spising)) Like dumt å ikke kjøpe inn cola på forhånd da, for med din ekspertise måtte du jo vist dette på forhånd?!!? eller istedefor at mora de kjørte kunne du kansje lånt 20 spenn av ho, blakk?, eller med ditt cola forbruk vil jeg gjerne tro at du gjerne hadde pant? er nok heller ikke alle som vet at greipstad og kristiandsand er to forskjellige ting, jeg synes det klara klok sier høres veldig klokt ut i forhold til din syltynne historie, og jeg legger til at coca blader ble brukt lovlig i cola før, og det stemmer nok at du skaper noe av sugenheten selv, men koffein og 52 sukkerbiter på literen hjelper nok ikke

GreyWonderer genialt med en som tar seg tid til å sjekke ting og ikke slenger ut feile utsagn som igjen kan virke negativt på lesere, trenger absolutt flere som kan bruke google av og til..